Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1245
halla, har lyst å lære meg å tegne i photoshop med sånn brett, men duger jo ikke til å tegne, lurer på hva som er best.

Lære meg å tegne først med blyant og papir eller kjøpe meg et brett og starte i PS?
For og bli god til og tegne må du tegne mye, som med alt annet man vil bli god i.

Begynn med blyant og papir
tegneguide
f4celess som har laga denne etter mye etterspørsel.
her kan du se hva han lager

EDIT: dette er basics og tips
Sist endret av Prinlezz; 25. september 2012 kl. 14:25.
Sitat av Ponyo Vis innlegg
halla, har lyst å lære meg å tegne i photoshop med sånn brett, men duger jo ikke til å tegne, lurer på hva som er best.

Lære meg å tegne først med blyant og papir eller kjøpe meg et brett og starte i PS?
Vis hele sitatet...
Ja da har du tatt opp en fin hobby.

Det viktigste er å ikke forvente for mye av deg selv. Men heller sette realistiske mål.

Om du velger blyant eller digitalt er egentlig ganske likegyldig, De samme prinsippene for tegning gjelder for begge deler. For en som ikke har hatt for vane å tegne vil jeg anbefale blyant og papir. Bruken av blyant faller naturlig for de fleste og er da det beste å begynne med etter min mening. Det er ikke utstyret som skaper kunstneren.

Om du heller ønsker å ta tak i digitalt med Tegnebrett og Photoshop vil jeg "advare" deg om at det blir fort frustrerende med alle de forskjellige Photoshop funksjonene uten tidligere erfaring. Men man må vel starte ett sted. Angående selve tegnebrettet holder et Wacom Bamboo pen i lange baner og er det jeg har brukt de siste 2 åra.

Det er heller ikke feil å kombinere digitalt og tradisjonelt, prøv deg frem!

Viktigst av alt er å eksperimentere. Om du ikke er fornøyd så prøv deg frem til resultatet du vil ha. Ingen blir ekspert over natta. Tegn litt hver dag og se tilbake på tidligere verk for å se fremgang.

Og husk at folk er er stort sett glad i å lære bort hobbyen sin. Så ikke nøl med å spørre om råd.

Lykke til.
Kjøp deg en tegneblokk for skissing og drodling, og en annen hvor du gjennomfører minst en tegning om dagen. Da kan du bla igjennom etter en måneds tid og se progresjon, som igjen kommer til å gi deg en boost for å ville fortsette å tegne.

Det viktigste er å ikke gi opp, jeg ga opp og har ikke tegnet på snart et års tid og kunne ikke tegna en rett strek med linjal.
Tegnet med blyant og papir i mange år før jeg fikk tegnebrett til pc. Råder deg til å starte helt fra starten. Som andre skriver, skaff deg en blokk og et par enkle blyanter. Tegn hva du tenker på, ser for deg osv. Er også en hel del gode youtube-videoer som viser deg hvordan du kan bli god på å tegne bare ved et par streker. Utrolig nyttig hvis du vil prøve deg ut på noe nytt

How to draw
http://www.youtube.com/watch?v=SCW9D2GytHo&feature=fvst
http://www.youtube.com/watch?v=DFLgr6gyOOc&feature=fvst
http://www.youtube.com/watch?v=LZ9Hpp8JygI

Råder deg til å tegne daglig. Da vil du virkelig se fremgang i arbeidet ditt. Lykke til
Sitat av Ponyo Vis innlegg
halla, har lyst å lære meg å tegne i photoshop med sånn brett, men duger jo ikke til å tegne, lurer på hva som er best.

Lære meg å tegne først med blyant og papir eller kjøpe meg et brett og starte i PS?
Vis hele sitatet...
Begynn med blyant og papir. Øv deg på geometriske former, både
med linjal, passer og frihånd. Det fins gode teknikker som gjør det
enklere å lære.

Et eksempel i forhold til rette streker: sett blyanten på et punkt på
arket. Tenk at du skal tegne en rett strek derfra til et annet punkt.
Nå fester du blikket på dette andre punktet, og så drar du blyanten
dit, mens du sørger for å ikke miste punktet av syne. Du vil finne
det mye lettere på denne måten, enn hvis du f.eks. skulle følge
hånden med blikket.

Sirkler og kurver er også grei å mestre. Igjen er bruk av øynene
en viktig faktor. Skal du tegne en sirkel, er det greit å merke av
sentrum med et punkt, før du med øyemål drar en kurvet linje
rundt punktet, og holder lik avstand hele veien.

Forøvrig kan tegning digitalt være nokså knotete. En metode, som
kan brukes på øvelse både på papir og skjerm, er følgende:

Klipp ut et stykke gladpak/plastfolie stort nok til å dekke skjermen.
Strekk det over f.eks. et fotografi eller en tegning, slik at det blir
så jevnt som mulig. Tegn av ved å bruke en vannfast tusj.

Når du har tegnet ferdig, strekker du stykket med folie over skjermen.
Nå kan du tegne av med mus e.l. Dette fungerer godt som øvelse.
Du kan også reversere teknikken, ved å legge blank folie på
skjermen, tegne av skjermbildet, og så overføre dette til gjennom-
slagspapir med blyant.