Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3253
Hei!
Jeg sliter mye med nervene. Jeg får angst av små bagateller i livet mitt. Er det flere som sliter med det samme? Evt hva gjør man for å bekjempe det? Har så lyst å gi faen i ting men nervene og angsten tar overhånd.
Veldig takknemlig for svar.
Det beste jeg kan anbefale deg å gjøre er å prøve å overeksponere deg for situasjoner du synest er ubehagelige og ta det litt etter litt.
cannabis er kjent for å minske angst og stress generelt, hvis du er åpen for å prøve kunne dette vært noe
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vel her har du fått de to klassiske alterativene: Eksponer deg for slike situasjoner gradvis og lær å takle det på egen hånd,
eller nr 2, rus bort symptomene. Jeg vil nevne at terapi er også et alternativ selv om mange her inne ser ut til å ha en ganske fast stilling til at terapi er "bortkastet tid". Det å bare få snakket ut om problemene sine er i stor grad viktig for å lette på trykket, og det er ikke alle som har nære venner som de kan betro seg til om slikt.

Nå er dette satt veldig på spissen, det er mange som klarer å nyte rusmidler både for rekreasjon samt å koble av etter en stressende uke/dag, men vit at rusmidler dekker til symptomet og vil aldri kurere slikt alene. (Når jeg sier alene mener jeg at det finnes indikasjoner på at f.eks MDMA eller LSD sammen med et ordentlig terapeutisk opplegg vil kunne ha positive effekter i folk med f.eks PTSD)
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mekkelek Vis innlegg
cannabis er kjent for å minske angst og stress generelt, hvis du er åpen for å prøve kunne dette vært noe
Vis hele sitatet...
Ikke for alle, det kan for noen gjøre angst og paranoia veldig mye verre også. Ikke bra å anbefale selvmedisinering skriftlig på et forum.
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du ikke har erfaring med rusmidler, så bør du la det ligge. Kom deg til fastlegen og forklar at du sliter litt, be om henvisning til psykolog og få hjelp. Hvis det er ganske milde anfall du får, så kan du nok prøve å komme deg gjennom det med litt moralsk støtte og god veiledning.
Du er ikke alene... Jeg og mange andre har det sånn. Men jeg tror desverre man må finne måter å leve med det og det er først da det kan begynne å avta. Hvis man skal klare det uten rus(som er å er å anbefale) tror jeg det er viktig å ha noen å prate med, har du det? Hvis ikke kan psykolog være lurt en liten periode. Eksponering har jeg prøvd en del av, og det kan ha effekt begge veier, så lurer selv på hva beste behandlingsformen er da dette tydligvis kan ta årevis -,-'
Rus er et elendig alternativ, og jeg vil fraråde deg å begynne å selvmedisinere en angstlidelse. Ved generaliserte angstlidelser, som det du beskriver høres ut som, finnes det flere ulike behandlingsalternativer. Kognitiv terapi er allerede nevnt, og kan hjelpe en del pasienter. Det er vanskelig å komme med noen mer spesifikke råd med mindre du kan komme med en mer utfyllende beskrivelse av hvordan problemene dine arter seg
Jeg tror vi alle ønsker å fremstå som perfekte, jeg mener vi vil jo ikke virke dårlige for våre medmennesker. Men baksiden av medaljen er at det finnes lidelse her i verden, i hvilken som helst form. Derfor tror jeg at alle mennesker opplever noen ganger en slags nervøsitet eller angst i forbindelse med en eller annen hverdagslig situasjon. Kanskje du føler deg litt sliten akkurat nå, eller du har hatt stress med jobb eller familie og det får deg til å bli bekymret. Problemet er hvis dette henger over i flere og flere hverdagslige situasjoner. Kanskje du trenger litt tid for deg selv og tenke litt åndelig på hva du driver med i livet akkurat på dette tidspunkt. Høres ikke ut som du har en mental lidelse, så drit i medisiner og psykoterapi - dette er bare overfladiske løsninger. Gi litt tid til deg selv og slapp av og finn ut hvor du føler du står her i denne vanskelige verden, så kanskje disse "anfallene" dine kan sees som noe midlertidig ubehagelig, men bare et slags stadie hvor du kan overføre deg selv til en annen tilstand hvor du føler deg mer tilpass i verden og kan slappe av hvis du kan se gjennom maskene til de andre at de også lider.
Sist endret av aig; 15. desember 2017 kl. 06:02.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
Det beste jeg kan anbefale deg å gjøre er å prøve å overeksponere deg for situasjoner du synest er ubehagelige og ta det litt etter litt.
Vis hele sitatet...
Verdt å legge til at cannabis har en tendens til å gjøre slikt mye, mye være for mange, spesielt i det lange løp, og det vil tvilsomt kurere problemene selv om det hjelper, kun lette symptomene. Jeg er åpen for kjemisk symptomlindring under behandling, men symptomlindring uten behandling vil føre til at en direkte unngår de psykiske belastninger som forekommer under angst noe som vil resultere i at en taklet angsten dårligere og kan føre til en avhengighet til gitt rusmiddel, hvilket kun vil være et nytt problem oppå angsten og en vil heller ikke bli friskere.
Noen med erfaring med å kombinere humle og valeriane?
Noen av disse som fungerer bedre enn andre? Spytt ut folkens :P

http://www.health.com/health/gallery...669377,00.html
Sist endret av knert1; 15. desember 2017 kl. 15:32.
Det eneste som gir meg skikkelig ro i kroppen er en utmattende treningsøkt eller en lang fjelltur. Trening hjelper virkelig mot alt. Høres gjerne litt klisjeé aktig ut å si det, men det er sant. Dørstokkmilen er derimot største og tøffeste hinder.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Noen med erfaring med å kombinere humle og valeriane?
Noen av disse som fungerer bedre enn andre? Spytt ut folkens :P

http://www.health.com/health/gallery...669377,00.html
Vis hele sitatet...
Egentlig så er den kilden din, en kilde jeg ikke ville ha brukt.
Humle Humulus lupulus (hops) har søvndyssende egenskaper, og til dels østrogenhermende egenskaper. Men jeg har aldri sett humle anbefalt i seriøse bøker mot angst/depresjoner.

Det samme gjelder legevendelrot Valeriana officinalis (valeriane), istedet for legevendelrot (som er ganske sjelden), kan du også bruke vendelrot Valeriana sambucifolia (som er vanlig i store deler av landet), den har samme virkning men svakere. Så er det med virkning. Legevendelrot har også en søvndyssende virkning, men den kan forsterke depresjoner og muligens angst.

Selvsagt kan en prøve kamille og sitronmelisse, men virkningen vil antageligvis være så svak, at det meste kan tilskrives placebo. Men de plantene skader ikke noe, så det skader ikke å prøve. Om ikke noe annet, så får du en muligens velsmakende urtete (jeg synes iallfall kamille- og sitronmelissete er helt ok å drikke).

Ellers hvis en skal ta virksomme naturpreparater, så bør en rådføre seg med sin lege. Har en droge en aksepterbar medisinsk virkning, så har den også bivirkninger og kan gi uheldige/farlige kombinasjoner med andre legemidler.

Den drogen som er mest brukt mot depresjoner og angst er prikkperikum Hypericum perforatum (også kalt johannesurt, men firkantperikum Hypericum maculatum kan også brukes like dant). Men den påvirker SSRI (lykkepiller egentlig er hypericin (virkestoffet i urten) en mild SSRI), blodfortynnende medisiner og andre medisiner ganske kraftig. Noen kan rett ut være farlige. Ellers bør en kjøpe prikkperikum på apoteket under "Hypericum STADA", da du da får oppmålte doser og noen lunde kontroll.

For prikkperikum har også bivirkninger! En er, at du reagerer mere enn vanlig på sollys. Egentlig er det UV-lys en reagerer på. Den kan ved overdosering gi fotodermatitis (lysfremkalt hudbetennelse), og øynene kan bli svakere mot lys. I verste fall kan da øyevesken koagulere. Jeg har sett fotodermatitis hos sau, som har beitet på de to perikumartene om høsten. Resultatet er alt annet enn behagelig og pent!..

Men forhører en seg med lege, bruker dosene forskrevet på pakningen (1 kapsel daglig), så er det relativt trygt. Så sant du ikke er spesielt ekstra følsom for hypericin o.l.
En bør også legge på minnet, at de med lysest hud (gjerne de med rødt hår og fregner) tåler slike ting som hypericin og furanokummariner (stoffer som i hovedsak finnes i rutefamilien og skjermblomstfamilien, står bl.a. for symptomene til tromsøpalme, kjempebjørnekjeks og en del andre) dårligere enn de med litt mørkere hud. Merker en prikking i huden i sola ved behandling . Så bør en dekke til huden for sola.
Det er bra at folk deler erfaringer i slike tråder og sier hva som har hjulpet for dem. Men en må også huske på at vi er forskjellige. Det som virker for en virker kanskje ikke for en annen. At noen har god erfaring for å komme i mål med angst uten bruk av medisiner er jo flott for dem. Men fra det til å gå ut å anbefale folk å ikke bruke medisiner eller å "bare drite i psykoterapi", det blir for meg veldig feil.

Som sagt bra at dere deler erfaringer, men selv om vi har funnet vår greie som hjelper oss så betyr ikke det at vår løsning vil virke for alle andre. Det kan dermed være greit å gi råd uten å være veldig bastant, spesielt i en tråd om angst. Angst opptrer forskjellig hos folk, og selv fagfolk sier jo at angst ofte må behandles individuelt.

Så ts og andre som leser tråden. Forsøk gjerne alle gode råd. Plutselig finner du den ene tingen som hjelper deg. Eller en kombinasjon av ting so hjelper. Men ikke avfei velkjente behandlingsmetoder eller kjemikalier som et ledd for å komme videre og bekjempe angsten.