Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6758
Hei! Må innrømme at jeg har null peiling når det kommer til strøm og elektrisitet, så jeg håper noen av dere her inne vil hjelpe meg!

Jeg skal snart sette opp et nytt pc-bord på et nytt rom.

Stikkontakten:
http://i.imgur.com/RhaJScj.jpg

Skjøtekontakten (riktig navn?):
http://i.imgur.com/zFUDu1R.jpg

I skjøtekontakten skal jeg ha pc-kabelen, skjerm-kabelen og kabel fra 2 høytalere. Må da altså bruke 4 kontakter tilsammen.

Kan dette være brannfarlig eller vil kontakten i det hele tatt tåle alt? Kanskje litt vrient for dere å se utifra bildene, så bare si ifra om dere trenger mer info eller bilder!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ikke noe å bekymre seg for.

Det du ser er en gammel veggkontakt som ikke har jording, før i tiden var det bare vanlig med jording i kjøkken og bad.
Det du kaller en skjøteledning er egentlig en forgrener, den tar en kurs og forgrener det til flere stikk.

Ikke noe problem å koble på det du ramset opp her, en vanlig kurs i dag er på 16A.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ikke noe å bekymre seg for.

Det du ser er en gammel veggkontakt som ikke har jording, før i tiden var det bare vanlig med jording i kjøkken og bad.
Det du kaller en skjøteledning er egentlig en forgrener, den tar en kurs og forgrener det til flere stikk.

Ikke noe problem å koble på det du ramset opp her, en vanlig kurs i dag er på 16A.
Vis hele sitatet...
Da stoler jeg på deg! Takk for svar!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det går bra som Dodecha sier. Men hadde jeg vært deg hadde jeg fått skiftet ut den i veggen til en fast 4veis stikkontakt. I beste fall kanskje få trekt om skjult anlegget slik at du får med jording. Har erfaring med at disse forgreinerne med bryter ofte har veldig små tverrsnitt på ledningene innvendig til bryter. Dersom du velger å bruke forgreiner, ville jeg tatt en uten bryter.
Dodecha.. en vanlig kurs idag er ikke 16A..
Sitat av DharkZ Vis innlegg
Dodecha.. en vanlig kurs idag er ikke 16A..
Vis hele sitatet...
Ikke det? Alle kursene i både mitt nåværende hus og forrige hus er 16A, bortsett fra bad og kjøkken
Sitat av Grix Vis innlegg
Ikke det? Alle kursene i både mitt nåværende hus og forrige hus er 16A, bortsett fra bad og kjøkken
Vis hele sitatet...

Det er slutt på 16A og man har gått over til 15A, ble opplyst om dette sist gang jeg forsøkte å handle 16A automatsikringer.
Fant ikke noen konkrete kilder i farten, bare en som mener det samme.

Sitat av Twinflower@Diskusjon.no #4
Bare en liten bemerkning:
Tabellen sier at dette går greit, men på grunn av all isolasjonen i norske vegger så har de altså de berømte tilleggsbestemmelsene hvor (det på min tid) var maks 10A for 1.5mm (uansett forlegning) og 16A for 2.5mm.

Nå tror jeg de har redusert dette ytterligere for 16A-løsningen pga nye krav om eenda mer isolasjon i veggene. Jeg tror 15A er den nye 2.5mm-løsningen, og jeg hører også rykter om at 13A-sikringene har gjort sin renesanse. En praktiserende (og oppdatert) elektriker kan sikkert belyse dette.
Vis hele sitatet...
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1470594
Det er kun i nye hus som er bygget under nek:400 2010 som ikke har 16A sikringer. I eldre hus er det fortsatt lov.
Det er som regel flere 10A enn 16A (15) i hus.
Sitat av DharkZ Vis innlegg
Det er som regel flere 10A enn 16A (15) i hus.
Vis hele sitatet...
Og hvor har du det fra?
Det vanlige i dag, vil jeg påstå er å legge opp 2,5mm² (15/16A), så lenge det er stikk eller varme kurser og 1,5mm² (10A) dersom det er rene lys-kurser.
Før, når vi ikke hadde like god tilgang på strøm som det vi har i dag, var det mye vanligere å legge opp 1,5mm², uavhengig om det var stikkontakter på kursen eller ei.
Sist endret av Veggen; 12. oktober 2014 kl. 16:40.
Er nok sant det med 15A sikringer i nyere hus etter 2010, har en 10A fordi eg bad om en ekstra til ruter og nas setup i bod. Resten ca 22stk er 15A, som er den nye normen istaden for 16A.

Mitt hus er 2014, og min gamle leilighet er sikkert påstartet før 2010, sjølv om eg tok over den ny 2010 ville nok dei gamle regler gjelde. Der fekk eg bare 16A til regelbunde uttak for komfyr/vask/tørk og varmtvanns bereder. Måtte legge om en del i den leiligheta bare grunnet svake kurser og legge til ekstra grunnet mitt store strømbehov.

On topic: Liker best dei strømpaddene uten bryter, siden man har lett for å fikle borti bryteren med tåa om man har det under pc pulten. Og det stemmer godt at dei trådene er tynnere for bare den bryteren der. Har vært borti å ha en slik bryter i ett "sweetspot" for å lage varme eller gi overslag.Best med fastmontert uansett, men er herk å få tak i elektrikere på kort varsel, derfor kjøp strømpadde og bruk det til elektrikeren kommer. Strømpadder er ikkje ment til å være permanent aktivt, grunnet flere forhold.
Det enkle svaret på spørsmålet er å sjekke sikringsskapet. Det kan være en 16A kontakt, men siden støpslet ser gammelt ut kan det også være en 10A. Så da spørs det jo bare hvor mye som er koblet på denne kursen - kjedelig om sikringen går fordi du skrur på lyset over sengen mens PC-en står på...
I utgangspunktet bør det ikke være noe problem å sette på en forgreiner, men det kan være greit å vurdere en forgreiner med innebygd overspenningsvern - disse gir deg ekstra trygghet/forsikring mot lynnedslag ol. og er ikke så uglesett fra offisielt hold.
16 amper er fortsatt lovlig gutter og jenter. Det NEK400:2010 innførte var resistriksjon på I2 iforhold til IZ. Dette laget hodepine for alle kabler i rør i termiskisolert vegg.

Tidligere var det mest vanlig med 10A, men varmekurser fikk 16A. I dag er det motsatt, 10 ampere brukes sjeldent. Fun fact; tidligere var det lov med 13A og 15A på 1,5mm kabel forlagt i rør.

Dette gjør at en sikring på 16A med I2 på 1,45(som var vanlig før), er blitt ulovlig. Noen valgte å senke til 15A og litt lavere I2, mens andre senkte bare I2 verdien.

Til trådstarter; det går helt fint slik du planlegger. Det er dog anbefalt med overspenningsvern for å beskytte elektronikken, men det er ingen krav om. Du bestemmer selv.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei igjen, ser jeg skapte en liten diskusjon! Takk ihvertfall for hjelpen

Nå har jeg ihvertfall satt opp det jeg skulle, minus høytalerne. Men jeg vil ihvertfall være på den sikre siden. På vegguttaket (ujordet) har jeg koblet til et jordet grenuttak (se bilde i første post). Strømkabelen fra pcen er vel jordet, det samme med kabelen til skjermen. Etter å googlet litt ser det ut som jeg kan få strøm i meg pga dette? Noen med innspill?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har hatt pc'er koblet i ujordet kontakt i flere år uten å få strøm i meg.
Med mindre det skjer noe feil med det elektriske i maskinen får du ikke strøm i deg, jorden er der for å evt ta i mot en kortslutning i stedet for at den går via noe annet som berører maskinen.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg har hatt pc'er koblet i ujordet kontakt i flere år uten å få strøm i meg.
Med mindre det skjer noe feil med det elektriske i maskinen får du ikke strøm i deg, jorden er der for å evt ta i mot en kortslutning i stedet for at den går via noe annet som berører maskinen.
Vis hele sitatet...
Bra tankegang.
Kanskje vi skal kutte ut bilbelter også? Vi trenger dem jo bare om det skulle skje en ulykke, så kan vi eventuelt bare ta det på da. Jeg har kjørt bil i flere år uten en ulykke

Om det skulle skje en kortslutning så vil den føre strømmen vekk istedenfor at du ender opp som endepunktet. Kan også sammenlignes med en bilulykke. I de få tilfellene det skjer så går det stort sett bra.
Men..

Vi har jo ikke jording fordi det er praktisk eller ser pent ut. Det har faktisk en viktig funksjon.
Sist endret av Alec; 5. november 2014 kl. 11:50.
Så om jeg forstår dere rett: Det beste er å ha et jordet uttak, evt en ujordet strømkabel fra pc inn i ujordet grener og videre i ujordet strømuttak?

Edit: Finnes det egentlig ujordet strømkabel til pc?
Sist endret av korkdal; 5. november 2014 kl. 11:54.
Idag er det vanlig med bare 16A kurser og jordede kontakter. Denne kontakten er ujordet så den er mest sannsynlig på en 10A kurs (kanskje 13A hvis ny innmat i sikringskap).

Hva som er farlig med forgrenere er at det finnes de med 0.75 mm² ledninger inni og folk kobler til ovner og andre dingser som trekker strøm som krever større tverrsnitt, og da vil ledningene bli varm og det kan begynne å brenne. En 10A kurs trenger tverssnitt på 1,5mm², og 16A trenger 2,5mm², som en tommerfingerregel for vanlige kurser i hus og leiligheter. Men for lengre strekk er det andre variabler som må taes hensyn til. F.eks det fungerer ikke med en 50m kabel til båten.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Alec Vis innlegg
Bra tankegang.
Kanskje vi skal kutte ut bilbelter også? Vi trenger dem jo bare om det skulle skje en ulykke, så kan vi eventuelt bare ta det på da. Jeg har kjørt bil i flere år uten en ulykke

Om det skulle skje en kortslutning så vil den føre strømmen vekk istedenfor at du ender opp som endepunktet. Kan også sammenlignes med en bilulykke. I de få tilfellene det skjer så går det stort sett bra.
Men..

Vi har jo ikke jording fordi det er praktisk eller ser pent ut. Det har faktisk en viktig funksjon.
Vis hele sitatet...
Du sammenligner med en bilulykke? Er de små grå totalt fraværende?
Det er en viss forskjell på sjansen på å møte på en av de andre millioner førere av metallklumper på et par tonn i god hastighet fra det å få en kortslutning på en pc. Det er flere standarder og kontrollpunkt på konstruksjonen av disse elektriske enhetene, jeg har i mine 23 år med pc bruk ikke vært borti en eneste kortslutning.

Poenget mitt var at du er ikke dødsens om du har pc'en inn i en ujordet kontakt, min har stått ujordet i 6 år nå.

Sitat av korkdal Vis innlegg
Så om jeg forstår dere rett: Det beste er å ha et jordet uttak, evt en ujordet strømkabel fra pc inn i ujordet grener og videre i ujordet strømuttak?

Edit: Finnes det egentlig ujordet strømkabel til pc?
Vis hele sitatet...
Nei du trenger ikke ujordet kontakt til pc'en, du har ikke noe jordet kontakt på veggen og da er det revnende likegyldig om noen av ledningene koblet til er jordet eller ujordet.
Sist endret av Dodecha; 5. november 2014 kl. 16:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alec Vis innlegg
Om det skulle skje en kortslutning så vil den føre strømmen vekk istedenfor at du ender opp som endepunktet. Kan også sammenlignes med en bilulykke. I de få tilfellene det skjer så går det stort sett bra.
Vis hele sitatet...
Om det skjer ei kortslutning skal kortslutningsvernet ta seg av det, og du vil ikkje få straum i jordleiar. Jord er meint å beskytte mot kontakt med ein fase + jord, ved at chassis får samme potensiale som jord, og at ein kan trigge jordfeilbryter.

I praksis er PCer dobbeltisolerte straumforsyninger på, så jord der har den kjekke tillegsfunksjonen at det vil leie vekk støy, som er ufarleg, men kan skape problemer som er plagsomme.
Dersom pc har metajll kabbinett ville jeg lagt opp jord. Grunnen er en kondensator mellom chassi og faseleder som lager jordfeil. Denne er der for å minske radiostøy. En padde er fin å bruke til pc og mindre forbrukere. En varmeovn på 2000W vil overbelaste de sveiste koblingene i han pluggen på padda. Til sammenligning er en PC fra 50W til 250W og en lader og router trekker 10W, og vil ikke belaste en padde noe særlig. Hvis du absolutt må bruke en padde til 2000w varmeovn: Klipp av hanpluggen og skru på ny. Ha padda ren og sørg for at det er rene koblinger. Berør med hånda og sjekk for varmgang.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Dersom pc har metajll kabbinett ville jeg lagt opp jord. Grunnen er en kondensator mellom chassi og faseleder som lager jordfeil. Denne er der for å minske radiostøy. En padde er fin å bruke til pc og mindre forbrukere. En varmeovn på 2000W vil overbelaste de sveiste koblingene i han pluggen på padda. Til sammenligning er en PC fra 50W til 250W og en lader og router trekker 10W, og vil ikke belaste en padde noe særlig. Hvis du absolutt må bruke en padde til 2000w varmeovn: Klipp av hanpluggen og skru på ny. Ha padda ren og sørg for at det er rene koblinger. Berør med hånda og sjekk for varmgang.
Vis hele sitatet...
Så med andre ord; hvis du tar på pc-kabinettet og noe som er jordet (f.eks. en kjøkkenkran eller vaskemaskin), så er du kanskje dau som ei flue?
Bruk vettet! Dem kobler ikke noe med strøm i, mot noe som skal være brukerflate eller noe annet som er beregnet og håndteres.
Det blir koblet til jordledning...