Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1480
Hei, etter og ha sett denne tråden fikk jeg lyst til og prøve meg på programering eller lage en webiside, er helt blank på dette området.

jeg kan ganske mye om pc fra før som og bygge pc ikke at det er en stor sak men generelt vet ganske mye om overklokking og nesten alt innen windows sette opp server også lage egen MC server. litt vanskelig og si hva jeg er god på. kommer ikke akuratt på det nå.


men det jeg ikke vet er hvordan det fungerer, dette med programmer på windows og apper til ios og android samt hvordan man lager en nettside.

det eneste jeg kan innen (vet ikke om jeg kan kalle det koding engang)
men en batfil greier jeg og lage.

har hørt at man må lese og lære seg veldig mye, det jeg har lyst til er og lage et virkende program og designe sette opp en webside.


takk for svar
Først og fremst bør du skille dette i to prosjekter.

1. Lage et virkende program.
Noe spesielt du ønsker å lage? Noen spesiell platform du ønsker å lage det på/for? Programmer for windows, og apper til ios/android krever helt forskjellige framgangsmåter/språk, så her må du først og fremst bare velge et sted å starte. Tør kanskje driste meg til å anbefale java, dersom du nå har litt ønsker om å gjøre noe med mobilapplikasjoner.

2. Designe sette opp en webside.
Her er det også mye å ta tak i. Design og programmering er først og fremst ikke det samme, men du trenger begge deler dersom du skal lage en side fra bunnen av selv. Google-søk som "html tutorial for beginners", "javascript for beginners", "css for beginners", "php for beginners", "your first website", etc bør være en grei plass å starte. Merk forøvrig at java og javascript ikke er samme språket.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Finnes det noen enkle bøker man kan kjøpe om dette?
Finnes plenty av bøker om programmering, web-design osv. i bokhandelen og sannsynligvis også på biblioteket hvis du ikke vil kjøpe. Du finner garantert en eller annen god guide på nettet også
Som norboost nevner kommer det helt an på hva du vil prøve å oppnå/lage, men hvis du har lyst til å lære programmering i seg selv, og ikke lage noe spesifikt (enda), så anbefaler jeg programmeringsspråket Python. Veldig nybegynnervennlig språk, samtidig som det ikke er noe "lekespråk", og kan brukes til mer krevende og omfattende oppgaver. Selv liker jeg C++ veldig godt, men det kan muligens være litt vanskelig å starte med for en nybegynner. Programmering handler i mye større grad å forstå logikken bak, enn å forstå syntaksen (kodens "oppgbygning"), så strengt tatt spiller det ikke en veldig stor rolle hvilket språk du velger, utenom mengde hodebry. Det finnes mange guider for både Python og C++ på nettet, så du kan jo begynne der. Det skal dog sies at hvis du vil lage websider, så burde du nok begynne med PHP, Javascript eller noe lignende web-språk.
Sist endret av Stupebrett; 20. desember 2012 kl. 21:01.
Slenger meg på python og C++! Vil også legge til gode gamle C, kan du ren C er du klar for alt. Siden du er windowsmann er kanskje ikke bash helt greia, men jeg må nesten promotere den.

Skal presisere at det første jeg tenkte da jeg så overskriften var "python for the win!" - skal du lære deg noe på egenhånd er det greit å velge noe som gir resultater uten å måtte skrive flere hundre linjer, hvor koden gir litt mening for et menneske som ikke kan all verdens om informatikk og hvor feilmeldingene er intuitive og selvforklarende. Også finnes det tonnevis med god litteratur tilgjengelig helt gratis.
ok, la oss starte med og lage et program til til windows da! hvor skal jeg starte da? er det sånn at jeg må lære meg språket så begynne eller kan jeg innhente språket ettervert?

spiller ingen rolle hvilket program bare det er litt enkelt og lage også kan det heller bli mer og mer avensert ettervert!
Nesten alle språk støtter windows, inkludert Python. Det finnes flere guider på internett som viser hvordan du innstallerer, setter opp og kommer i gang med programmeringsspråket du har valgt. For å svare på ditt andre spørsmål, så begynner du med å lære språket. Spørsmålet du stiller er egentlig helt likt som å spørre om man må lære engelsk før man kan snakke (og forstå) det, noe man så klart må.
Sist endret av Stupebrett; 20. desember 2012 kl. 21:31. Grunn: presisering
Sitat av Stupebrett Vis innlegg
Nesten alle språk støtter windows, inkludert Python. Det finnes flere guider på internett som viser hvordan du innstallerer, setter opp og kommer i gang med programmeringsspråket du har valgt. For å svare på ditt andre spørsmål, så begynner du med å lære språket. Spørsmålet du stiller er egentlig helt likt som å spørre om man må lære engelsk før man kan snakke (og forstå) det, noe man så klart må.
Vis hele sitatet...
okei, takk! kan du linke til en god beginner guide du som har litt peil på dette området (regner jeg med)
Selv brukte jeg pythons offisielle tutorial, men jeg har også hørt at boka "Learn Python the hard way" er ganske så bra. En bok er ofte den beste kilden til å lære programmering når man er helt ny på det, etter min mening. Som nevnt tidligere er det å forstå logikken det viktigste i programmering, mens tutorialen jeg linket til mer er rettet mot folk som allerede har litt erfaring innen programmering. Hvis du søker etter "Python books" eller "Python beginner tutorials" eller noe lignende på google, så finner du nok en god del informasjon som kan være nyttig.
Sist endret av Stupebrett; 20. desember 2012 kl. 21:44.
Noen fine begynnertotorials er her http://www.codecademy.com
Sitat av Villere Vis innlegg
Noen fine begynnertotorials er her http://www.codecademy.com
Vis hele sitatet...
Den siden er fin ja. Hvis jeg ikke husker helt feil så har den en Python-del også, hvis du er interessert i å lære det fremfor Javascript. Javascript er dog et ganske greit språk å begynne med det også, spesielt hvis du har mest lyst til å lage web-relaterte programmer. (Javascript er språket du begynner å lære på forsiden.)
Sist endret av Stupebrett; 20. desember 2012 kl. 21:52.
Sitat av Villere Vis innlegg
Noen fine begynnertotorials er her http://www.codecademy.com
Vis hele sitatet...
den var fin! dette er altså javascript?
Sitat av koalafant Vis innlegg
den var fin! dette er altså javascript?
Vis hele sitatet...
Det er korrekt.
hvilken burde jeg ta først?
http://puu.sh/1DfJT
En ting skal sies først, programmering er ikke noe du lærer deg over natten.

Webside:
1. Html
2. CSS
3. Javascript
4. php/python/ruby - blir brukt på nettsider for å f.eks lage en bildeopplastnings funksjon

Programmer:
1. Python (Min personlige mening, da dette i mine øyne ikke har like bratt læringskurve)
2. C++
3. Det du vil

Titt gjerne på andre muligheter underveis om du er misfornøyd