Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6092
La oss si at man har lyst til å gjennomføre en utegrow med best mulig resultat, hvordan burde man da gå frem?

Etter å ha lest gjennom en hel del grologger fra utendørs dyrking av cannabis i Norge, hvilket ser ut til å fungere utmerket under rette forhold, har jeg begynt å leke litt med tanken på hvordan man tilrettelegger et slikt prosjekt for å få best mulig resultat.


Det jeg har fått med meg til nå er følgende (Slenger med spørsmål underveis også):

Man å selvfølgelig finne et dyrkested som ikke er spesielt utsatt for allmenn ferdsel.
I tillegg skal stedet være lokalisert på en måte som gjør at plantene får mest mulig sol.

Det er lurt å gå på en befaring før den aktuelle dyrkesesongen før høsten virkelig slår til, da kan man nemlig se hvordan området ser ut med tanke på det vegetative.
Går man på befaring om vinteren eller høsten kan man få et helt annet bilde av området og dette kan være uheldig.

Ta gjerne med en grafse til stedet slik at du kan preparere jorden slik at den blir løs og luftig.
Å blande i litt perlite, kompost og lignende gjør jorden god og luftig.

Noen slenger plantene i homeboxen eller dyrketeltet sitt et par uker før de settes ut, noe som later til å være meget gunstig for plantene av logiske årsaker.

Forhåndsgjødsling av "siten" er lurt.
Men hvor mye gjødsel og hvor lenge før utplantningen skal man gjødsle?
Hva er best av organisk og kjemisk gjødsel?
Jeg har lest at man ikke kan overgjødsle med organisk gjødsel og i tillegg smaker sluttproduktet bedre ved bruk av organsik- fremfor kjemisk gjødsel.
Innspill?

Kan man bruke organisk gjødsel fra start til slutt?
Tenker da på prinsippet med vegetativt stadium og blomsterstadiet,
de to krever henholdsvis nitratrik gjødsel og fosfor/magnesium og svovelrik(?) gjødsel.

Hva slags jordsmonn egner seg best for dyrking utendørs?

Myrterreng er selvfølgelig utelukket pga. alt for lav pH, men er det indikatorer man kan se etter for å finne et best mulig sted?
De forskjellige tresortene trives vel på forskjellig grunnlag, kan dette være noe å gå etter?


Del gjerne erfaringer, tips og triks dersom du kan bidra med noe.
Jeg lurer også på detta noen som har peiling som kan svare.
Utendørsdyrking i Norge, er det mulig?

Groguiden
Sist endret av Omaha; 26. januar 2011 kl. 00:18. Grunn: Bilder dessverre borte...
En kompis som dyrker ute sier han legger store mørke(eventuelt male svart) steiner rundt i en ring der planten står. Disse blir varmet opp av solen i løpet av dagen, og vil holde planten litt varmere utover natten. Bare et lite tips.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det ble ikke spesielt stor avkastning på den growen du viser til.
Dermed ser jeg ikke på den som spesielt nyttig i min situasjon, interessant lesning eller ikke.
For interessant, det var den!

Grunnen til at jeg ikke postet i Groguiden var hovedsaklig at det er enklere og mer oversiktlig å ta opp dette temaet i en egen tråd ettersom jeg hadde en hel del spørsmål og fakta jeg ville ha bekreftet avkreftet.

Stone1, takk for tips!
Yo mørkemann.. Utendørsdyrking kan funke fett det. Men får si som Jorge Cervantes " Plan before you plant "
Tenke heller på og ta med deg jord iblandet perlite og ikke bare perlite. Grunnen er at du da gir de en bedre start. Og det er i starten som det er mest essensielt at den får vokse fritt og slipper å "tenke" over hvor den kan få best startgrunnlag. Noe du vil gi den med litt jord på et sted som har i det minste 5 timer med indirekte sollys. Så en sørvestlig vendt skråning burde funke fett..

Men anbefaler deg å sjekke ut Jorge Cervantes siste video Ultimate growvideo 2. Der tar han for seg utendørsdyrking, samt at han viser deg Fete hager...
Hvorfor i helvete ble posten til han som henviste til norcan.org sletta?
Kanskje fordi det hadde vært interessant en med god utendørstråd også her på nFF?
Kan jo fortelle et par erfaringer jeg har fra utegrowen min ifjord. Først å fremst skal det sies, at samme hvor gode strainer du har, hvor mye arbeide du legger i det, så bestemmer værgudene så og si alt om ossen growen går. Blir det en drittsommer med mye regn og faenskap, så blir avlingen din dritt og. Ellers så er det lurt å vegge plantene inne en stund før du setter dem ute. Gjerne en mnd eller så om du har plass. Jo større de blir, jo værre blir der å transportere dem, noe jeg sånn halveis erfarte. Løste dog dette med å ha dem i noen store plastpann som man får på europris. Måtte dog gå en del turer.

Når det gjelder spotten, så bør du finne en spot med mye sol, gjerne med en bekk eller så i nærheten, og gjerne i litt kronglete terreng så folk ikke plutselig går rett oppi spotten. Men ikke alt for langt vekk, eller for kronglete. Du skal faktisk gidde å gå dit selv med jevne mellomrom og. Jeg hadde en spot som lå litt unna de andre i fjord, og den ble ikke besøkt så ofte som de andre. Kan jo også nevne at det ikke er så smart å stikke til spotten når sola holder på å gå ned, du ikke har lykt, og det er en svær myr rundt spotten :P.

Ellers så er det viktig å huske på at trær får mye blader uttpå våren. Ergo så kan et spot som får mye sol tidlig på våren, få veldig lite sol når vegetasjonen rundt har kommet for fult. Husk også på dagen begynner å bli kortere på høsten når plantene trenger mye sol.

Er det ditt første utegrow så hadde jeg også valgt noen relativt enkle strainer, som feks lowryder. Skader ikke å velge noen som blir større og, men noen feminiserte lowrydere er såpass safe at du garantert å få litt så lenge du ikke gjødsler med saltvann eller så
RESpekt, takk for tips!
Har nå anskaffet meg hele serien til Jorge C. og regner med å bruke resten av dagen på å sjekke ut dette.

Legalize-it:

Da håper jeg på pent vær!
Jeg er så utrolig lei av å handle søppelvarer av de pengegriske tufsene som driver på å deale her i området.

Jeg mener at det vil være bedre både for meg selv og samfunnet dersom jeg dyrker mine egne varer fremfor å støtte det kriminelle miljøet ved å gi dem pengene mine.
Det vil nok helt sikkert gagne min egen helse å røyke på gode og raffinerte produkter enn dårlig hasj.
Dette er bare min urokkelige mening så det er ikke noen vits i å prøve å diskutere dette med meg.


Frøene jeg har til nå:

- Diesel rooster
- Pure power plant
- Super skunk
- Ramone mix
- Citrus strong
- Royal dane x Thyphoon

Tenkte å kjøre på med de danske strainene på utegrowen og ha PPP og skunk innendørs.
Kan muligens skaffe meg andre frø også dersom noen anbefaler andre strains som egner seg bedre enn de jeg har anskaffet meg allerede.
Tenker litt på Ruderalis(?).

Jeg har funnet meg en en god spot som er relativt lett tilgjengelig og meget solrik.
God drenering er det også.
Vegetasjonen rundt er hovedsaklig relativt store eiketrær, noe som burde tyde på god vanntilførsel.
Når våren kommer skal jeg sjekke pH-forholdene også, bare for å være helt sikker.

Men er det noen som har noen innspill med tanke på spørsmålene i den første posten?
Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
Men hvor mye gjødsel og hvor lenge før utplantningen skal man gjødsle?
Vis hele sitatet...
Man begynner å gjødsle når man ser tegn på næringsmangel. Det er en god regel. Ser man ingen tegn til det så er planten sunn nok uten. Det finnes mye bra næring i jord, og ute så finnes det masse jord.

Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
Hva er best av organisk og kjemisk gjødsel?
Vis hele sitatet...
Smak og behag. Selv liker jeg organisk, fordi jeg i mitt hodet tror det blir bedre smak og bedre for miljøet generelt sett. Men, dette stemmer nok ikke. Du skal ha røyket mye gress for å ta organisk vs kjemisk i en blindtest på smak. Om det i det hele tatt er mulig. Og om det er bedre for miljøet, hvem vet...
Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
Jeg har lest at man ikke kan overgjødsle med organisk gjødsel og i tillegg smaker sluttproduktet bedre ved bruk av organsik- fremfor kjemisk gjødsel.
Innspill?
Vis hele sitatet...
Du skal nok helt fint klare å overgjødsle med organisk. Har selv fucket opp rimelig heftig på dette. Så hold deg til anvist dosering, og husk at det antagelig finnes shitloads med næring i utejorden fra før.

Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
Kan man bruke organisk gjødsel fra start til slutt?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan man. Det er bare å dra til en growshop og be om organisk gjødsel til dyrking i jord, både for veg og blomst. Så får du det.

Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
Hva slags jordsmonn egner seg best for dyrking utendørs?
Vis hele sitatet...
Samme som innendørs. Luftig næringsrik jord med en del sand er fint. Men, tviler på at du finner dette overalt så ta med deg en spade, litt blomsterjord og noe lecakuler når du planter dem ut og lag en grop i jorda der du blander til en fin miks så planten får en fin start på utendørslivet.

Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
Myrterreng er selvfølgelig utelukket pga. alt for lav pH, men er det indikatorer man kan se etter for å finne et best mulig sted?
De forskjellige tresortene trives vel på forskjellig grunnlag, kan dette være noe å gå etter?
Vis hele sitatet...
Hmm.. vet ikke om det er noen trær eller noe som liker samme jordsmonn, kanskje du kan plante busken din i en potetåker, det er samme greie Haha..
Grovt sett er cannabis ugress og regne og vokser stort sett overalt. Kan være greit å sjekke pH allikvel though.
kjøp kukompost og hev ut,bland inn med litt jord og sand,billigere enn disse "speisaliserte tingene"
Dyr og insekter er også verdt å huske på. Vil ikke at hjorten skal spise planta di :/
Husker en som hadde en ute-dyrk her for litt siden med full logg, han hadde mekket sin egen lille oppskrift for hvordan man skulle holde dyr og innsekter unna. Eneste jeg husker er at væsken inneholdt urin, som jeg fant meget komisk. Men den funka da!
Å joda. Hjort eller elg hadde spist på plantenene mine engang. Det var klart tygd på.

Men til TS. Finn et åpent og fint sted ute i skogen hvor det er så lite trær som mulig og stor mulighet for sollys hele dagen, En kompis du stoler svært på er også nesten et must i tilfelle du ikke har muligheten til å vanne. Kan nevne at utegrowen min foregikk 100 meter fra en sti som var på en åpen plass(nedrivd skog) IKKE SMART. Men kjangsen ble tatt og det var vellykket. Det er alltid en kjangse du må ta uansett.

Har ikke tid til å skrive nå men kan gjerne ta i mot spørsmål ^^

Må si jeg ble ganske stolt av furu-weeden
Piss rundt planta regelmessig. god næring for den og holder dyr unna. 2in1.
Sitat av psilonaut Vis innlegg
Piss rundt planta regelmessig. god næring for den og holder dyr unna. 2in1.
Vis hele sitatet...
bedre å dra en ståltråd rundt området da,plante det mellom trær,de pleier å trekke seg unna hvis det er noe unormalt
Sist endret av murmade; 3. februar 2011 kl. 07:03.
Moret, takk for god informasjon!
Det var noe slikt jeg hadde håpet på.

Sitat av murmade Vis innlegg
bedre å dra en ståltråd rundt området da,plante det mellom trær,de pleier å trekke seg unna hvis det er noe unormalt
Vis hele sitatet...
Tenkte på å sette oppe et elektrisk gjerde, jeg har dette stående.
Det kreves jo bare et par gjerdepåler, litt ståltråd og et gjerdeapparat for å sette det opp.
Jeg kan ikke si at det er skrikende give-away eller.
Ihvertfall ikke på min spot.

For dere som kunne tenke å lese mer om slike produkter, se her: http://produkter.felleskjopet.no/trade/productlist/823/

Sitat av Space-Time Vis innlegg

Men til TS. Finn et åpent og fint sted ute i skogen hvor det er så lite trær som mulig og stor mulighet for sollys hele dagen, En kompis du stoler svært på er også nesten et must i tilfelle du ikke har muligheten til å vanne.
Vis hele sitatet...
Som sagt så har jeg en fin spot.
Det vil være sollys i ca. 12 timer på det meste.
Å inkludere andre i dyrkeprosjektet er uaktuelt, men takk for tips.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vel, da er frøene lagt til spiring på en lun plass, godt innpakket i vått toalettpapir.

Frøene er fra en utegrow og er muligens litt hardere og mer robuste enn frø fra en innegrow, i denne sammenheng lurer jeg på om det kan ha noe for seg å holde papiret tilnærmet vått hele tiden for å myke opp frøskallet slik at spiren kommer lettere ut?

Hva tror folket?
tror det skal gå bra jeg, du er jo tidlig ute. håper du har funnet en god spot å sette de ute da. jeg må og dyrke en vakker dag for å løsrive meg fra handlinga som er er pisslei av. lykke til
Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
Vel, da er frøene lagt til spiring på en lun plass, godt innpakket i vått toalettpapir.

Frøene er fra en utegrow og er muligens litt hardere og mer robuste enn frø fra en innegrow, i denne sammenheng lurer jeg på om det kan ha noe for seg å holde papiret tilnærmet vått hele tiden for å myke opp frøskallet slik at spiren kommer lettere ut?

Hva tror folket?
Vis hele sitatet...
Nå bør du ha satt dem i jord, begynner å bli en stund siden den 15 nå. Men, om du tar to tallerkner oppå hverandre og frø med vått papir i midten skal det holde godt på fuktigheten. Du kan jo også pakke inn dette igjen med plastfilm, da holdes det skikkelig fuktig.
Er det for tidlig å plante ut? Lowryder strain.
Sitat av moret Vis innlegg
Nå bør du ha satt dem i jord, begynner å bli en stund siden den 15 nå. Men, om du tar to tallerkner oppå hverandre og frø med vått papir i midten skal det holde godt på fuktigheten. Du kan jo også pakke inn dette igjen med plastfilm, da holdes det skikkelig fuktig.
Vis hele sitatet...
Jepp, nå har jeg satt dem i jord og har en 600W HID stående på 24 timer i døgnet.
Det skal sies at spiringen måtte avbrytes nesten umiddelbart etter min forrige oppdatering, men nå har jeg fått orden på sakene.

Til nå har jeg 45 planter så nå håper jeg bare på at de fleste vokser opp til å bli store og sterke damer.
Sitat av MacinMan Vis innlegg
Er det for tidlig å plante ut? Lowryder strain.
Vis hele sitatet...
21 april er vel strengt tatt for tidlig for alle planter å settes ut, og hvertfall for en lowryder da denne ikke trenger på langt nær like mye tid som en vanlig plante.
MacinMan: Jeg vet om andre som har tenkt å sette ut autostrains, men ikke før i slutten av mai.
Da rekker plantene å få litt størrelse og så får man tid til å akklimatisere dem i tillegg.

Dersom det er interesse for det kan jeg godt lage en separat dyrkelogg.
Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
MacinMan: Jeg vet om andre som har tenkt å sette ut autostrains, men ikke før i slutten av mai.
Da rekker plantene å få litt størrelse og så får man tid til å akklimatisere dem i tillegg.

Dersom det er interesse for det kan jeg godt lage en separat dyrkelogg.
Vis hele sitatet...
Om en ukes tid går det vel fint? gidder ikke å innvistere i lamper å masse utstyr.

Er jo kjempevarmt ute nå over 20 grader, blir heller ikke særlig kaldt om natta.
Sitat av MacinMan Vis innlegg
Er jo kjempevarmt ute nå over 20 grader, blir heller ikke særlig kaldt om natta.
Vis hele sitatet...
Det kommer da litt an på hvor i landet. Skrapte nettopp bilen rett nord for bergen, tross glimrende vær (for å være vestpå) igår. Ville ventet enda litt jeg, for sikkerhets skyld..
Sist endret av pidget; 27. april 2011 kl. 07:11. Grunn: ,,.-
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Hvorfor i helvete ble posten til han som henviste til norcan.org sletta?
Vis hele sitatet...
http://www.norcan.org/filbibliotek/f...ehandboken.pdf

Den der?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvordan ble resultatet?
▼ ... over en uke senere ... ▼
er nysgjerrig på resultatet jeg også! : )
Ditto! How did it go ?
Sist endret av WayGone; 25. oktober 2011 kl. 10:51.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjøp jord av god kvalitet.
Grav et bed med en dydbe på ca. 30 cm - beregn 50 cm^2 per plante.
Pass på at jordsmonnet rundt beddet har riktig PH - jorda ved granskog er ofte sur. Er jorda god er det ikke sikkeret at du trenger å bære med deg så mye, men husk at jord er viktig!
Plasser beddet slik at det mottar mest mulig sol - helst i en sørvendt skråning (med plasselig drenering). Sjekk solas bane.
Når det gjelder genetikk er det sikreste autoflower-varianter - tips: Green House Seeds Big Band. Da er du nesten garantert produkt. Det finnes også vanlige indica/sativa varianter som kan fungere i Norge. Se Nor-Can.org.
Med autoflower-variantene kan du spire frøene hjemme og plante de rett i bakken på en soldag sent mars, mai, tidlig juni.
Evt. starte de i Jiffy-pots, men husk at autoflowerne vil slutte å vokse hvis de står for lenge i små potter i vekst.


Tips.

*sent i april,

Også kan være lurt å planlegge når man skal sette ut/så plantene slik at de kommer i blomstringfasen når klimaet bruker å være best. Husk at de fleste variantene bruker litt lengre tid på å bli ferdige i Norge.