Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2423
En venn av meg prøvde å oppgradere bios ved hjelp av en cd som fulgte med hovedkortet, det var autoupgrade bios funksjon på den asus cden som han brukte, han fikk beskjed om å reboote og når den sku starte på nytt så gikk hverken skjerm på eller den begynte å søke etter harddisker og cdrom stasjoner, noen som vet hva som kan være galt og hvordan han kan fikse det? Hovedkortet er et Asus a7v133.
Mange HK som har støtte for å reset'e BIOSen ved å stille på en jumper på hovedkortet.
Trådstarter
Men hvis jeg tar batteriet til BIOS ut og så setter det inn igjen, skal ikke BIOS resete seg da?
spellingnazi
canonix's Avatar
Ta ut batteriet, skru på maskinen, la den stå i 10secs, slå av -sett inn batteriet igjen og skru på.
Asus er kranglete.
Trådstarter
Okei ska teste, tusen takk for hjelpen
Håper det funker nå da svonnis!!!!
Usja. Hjelper nok lite med å ta ut batteriet, iogmed det bare nullstiller settingene. Ikke selve biosen. Men Asus bruker die hard bios så den skal kunne berges. Har ikke satt meg inn i dette men er iallefall en sak du kan få kjøpt som fikser biosen Bytte selve bioscippen elsn
Visst du er skikkelig uheldig, så er biosen loddet fast på hovedkortet, og da er det litt vanskelig og bytte den. Det letteste er, visst det bare er en chip som kan tas ut, og sette inn en ny!
Better than thou.
Bios chipper er ikke loddet fast lengre.
Noen er vel fortsatt loddet på vel? Har alle pc'er begynt å få slik chip du bare kan bytte ut, med å vippe den opp da?
Trådstarter
Er det ikke ganske dyrt for en ny BIOS da?
Kan ikke koste all verdens mye vel?!? Jeg har ikke peiling jeg, for det er ike så ofte jeg kjøper meg ny bios
Trådstarter
Hehe vennen min ringte inn til komplett, dette var et kjent problem for de. Han hadde prøvd å oppdatert BIOSen ved hjelp av en autoupdater som lå på cden som fulgte med asus hovedkortet. Dette hadde visst skjedd før og han må sende tilbake pcen til komplett der de skulle bytte BIOS, så dere med asus hovedkort bør være litt forsiktige med den autoupdateren som ligger på cden som fulgte med hovedkortet. Bare et lite tips!
jeg har akkurat samme hk, det står i manualen at for å resete bios så må man kortslutte 2 punkter (like ved batteriet, ikke vanskelig å finne) eller la batteriet være ute i minst 2 timer (jeg vet at det høres dust ut, men det står det) jeg har oppgradert bios med programmet som fulgt med og det gikk helt fett
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er vel ikke hjelp i å ta ut batteriet når han har prøvd å flashe biosen!? Da er vel den gamle biosen slettet og en ny lagt inn? Ikke slakt meg da, er bare en teori som jeg har...
Sist endret av Tias; 16. januar 2002 kl. 20:23.
Å resette CMOS'en har ingen hensikt da?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Nei, liten vits i det. BIOS'en er vel ubrukelig vil jeg tro.
Prøvde og flashe selv en gang, fra disken, ikke floppy. Det ble ikke no suksess, var bare og kaste hele hk'et i dass.
hvis noen peker til meg så svarte jeg bare på hvordan man reseter biosen på det hovedkortet.....
Trådstarter
Han har sendt pcen til komplett nå og hvis det bare var å gjøre slik du sa så hadde sikkert kara i komplett sagt det siden dette var et kjent problem. Men uansett takk for hjelpen
Det som går an hvis du fokker opp en BIOS upgrade er å låne ny BIOS-chip fra en kompis som har samme BIOS. Starte PC'en med den BIOS'en, ta den ut mens PC'en er PÅ, sette inn din gamle og flashe BIOS på nytt!
Det høres ganske utrolig ut, men det funker. Strøm til BIOS blir nemlig skrudd av etter POST (eller hva det heter)....
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
POST ja, Power On Self Test.