Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5798
Hei, jeg vurderer å ta en øyeoperasjon for å fikse synet mitt, synes det er plagsomt å ikke kunne se ting på litt avstand ordentlig, er -1.25 på begge øyne og har litt skjeve hornhinner. Er det noen som har gjort en sånn operasjon før og hvordan ble synet etterpå?

Har gått med linser i en måned nå, men jeg har veldig sensitive øyne, så jeg blir veldig sliten i hodet og øynene av å gå med de, pluss at det er omtrent helt umulig for meg å sitte foran en pc-skjerm med de, da alt blir veldig blurry etter en liten stund..
Har ikke noen førstehånds erfaring selv, men jeg har snakket med optikeren min om det.
Hun sier at man burde vente med operasjon til man er rundt 21-22 år gammel, hvis man studerer burde man vente til etter studiene.
Dette er fordi øynene fortsetter å bli dårlige, og å operere øynene er dyrt. Det fungerer selvsagt å gjøre det to ganger, men det er dobbelt så dyrt.

Har fått høre noen historier, og alle har vært positive. Kommer selv til å ta operasjon etterhvert.
Har planer om å ta laseroperasjon selv.

Det er mye man må avklare med optikere ol. før man får en slik operasjon utført. For det første så kan ulike typer synsfeil, slik som nærsynthet, langsynthet og alderslangsyn, behandles på ulike måter. Behandlingsmetoden kommer an på hvilken type og hvilken grad av synsfeil det er snakk om og tilpasses den enkelte pasient.

Det er altså sånn at den største brytningskraften i øyet finnes helt fremst i øyet, i hornhinnen. Hvor stor brytningen er, kommer an på krummingen på hornhinnen. Desto kraftigere krumming, desto kraftigere brytning. Et nærsynt øye har for stor brytningskraft i forhold til øyets lengde. Synet på et nærsynt øye kan derfor korrigeres gjennom å minske hornhinnens krumming ved bruk av laser.

Det er dessverre noen komplikasjoner ved laseroperasjon. Mange sliter med tørre øyne etter operasjonen fordi man ved en laseroperasjon skjærer over nervene som registrerer hvor tørt øyet er. Det er også sånn at infeksjon ved hornhinnen kan forekomme, man må da i verste fall transplantere en ny hornhinne. Noe som i følge statistikken er høyst usannsynlig.

Uansett.. Søskenbarnet mitt fikk en slik operasjon utfør for omtrent 2 år siden, og er veldig fornøyd.
Som jeg skrev så har jeg selv planer om det. Nå har jeg -6.00 på det høyre, og 3.75 på det venstre, (sliter verken med linser eller tørre øyne).

Håper du fikk litt innsikt, men vil konkludere med å anbefale deg med å ta kontakt med optikeren din og eventuelt en øyelege.
Sist endret av Narcissistic Zebra; 3. januar 2012 kl. 19:19.
en kompis av meg tok lasek/lasik, husker ikke hvilken, han får tidvis tørre øyne og trenger øyedråper.
Kostet 12000per øye.
Synet hans er perfekt, mye bedre enn da han brukte linser med styrken han kom frem til hos optiker.
Snakker om ytterkanter zebra, har nå ihvertfall -5.75 på BEGGE øynene jeg da. :P

Har fått tips fra bekjente at det er lurt og ta turen over til sverige når det ksal gjøres, sparer masse penger.
-6.25 på begge øynene her, og still rising!

Legen min sa at jeg kunne nesten melde meg inn i blindeforbundet når synet mitt først stabiliserte seg engang i tjueårene..

Skal ta opersjon så fort øynene mine får roet seg ned i endring av styrke vært halvår. Har lest endel og hva jeg har kommet frem til at det er en enkel operasjon som ikke tar lang tid og er tilnærmet ufarlig. Det eneste som er litt bitchy er prisen.

Med andre ord: go for it. Ingenting å være redd for, annet enn prisen..
Sist endret av Bombasa; 3. januar 2012 kl. 19:28.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
-6.25 på begge øynene her, og still rising!
Vis hele sitatet...
Herregud, det må være jævlig.. Har selv -3,5 og -3,25..
Gikk i klasse med en jente som faktisk hadde mer enn deg, husker ikke hvor mye nøyaktig.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Herregud, det må være jævlig.. Har selv -3,5 og -3,25..
Gikk i klasse med en jente som faktisk hadde mer enn deg, husker ikke hvor mye nøyaktig.
Vis hele sitatet...
Bruker linser og merker ikke stort til det.

Med minus 5 så ser man klart akuratt 20cm fra øynene.
Jeg ser da enda mindre klart enn det, så jeg kan faktisk ikke lese et blad og samtidig se hele bladet klart på engang.
Ser litt løk ut når jeg leser uten linser..


Angående sterke styrker, en jeg trente med før i tiden hadde +12 på begge øynene. Når jeg og han byttet briller så fikk jeg -17 og han +17 i styrke. Da så vi ikke en shit. Ikke engang hjørner, vegger eller dører. alt ble helt tåke. Var festlig å ha førstemann til garderoben med hverandres briller på da vi løp rundt som 2 blinde karer. Ah, good old nerdmoments.
Sist endret av Bombasa; 3. januar 2012 kl. 20:05.
Du må ha hatt stabilt syn i to år eller mer for å bli vurdert for en laseroperasjon, altså er det sjelden av veldig unge folk gjør det.
Først, hvor gammel er du trådstarter? Alder er ganske vesentlig å vite før du tar en slik operasjon, tenker da på at det vil være bortkastet hvis du er såpass gammel at du kan utvikle grønn stær om bare noen år.
Sitat av Narcissistic Zebra Vis innlegg
Og ikke på at han kanskje er for ung, med tanke på at synet ikke er ferdig utviklet?
Vis hele sitatet...
Det ble nevnt ovenfor så trengte ikke gjenta hva som allerede var sagt.
Jeg tok Lasek når jeg var 18, alder har ingenting å si så lenge synet ditt er ferdig utviklet fikk jeg høre ihvertfall. Og alle de som sier det er smart å ta det i andre land, det er bull. De fleste seriøse øyeklinikker i Norge gir deg mye for de 25,000 du bruker på operasjonen. Jeg fikk ihvertfall gratis oppfølging i ett år etterpå, og kan fortsatt ringe de for gratis konsultasjon hvis jeg får problemer med øynene. Jeg hadde -3,5 på begge øynene, nå er synet mitt fortsatt på 0,0.
Noen som har erfaring med å ta laser operasjon med over 5.5+ på hvert øye?
Sitat av Catnip Vis innlegg
Du må ha hatt stabilt syn i to år eller mer for å bli vurdert for en laseroperasjon, altså er det sjelden av veldig unge folk gjør det.
Vis hele sitatet...
Du MÅ ikke ha stabilt syn. Du blir ikke vurdert for en operasjon.
Det du MÅ ha er penger.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Snakker om ytterkanter zebra, har nå ihvertfall -5.75 på BEGGE øynene jeg da. :P

Har fått tips fra bekjente at det er lurt og ta turen over til sverige når det ksal gjøres, sparer masse penger.
Vis hele sitatet...
Jeg har - 0,75, å ser ikke skilltene før jeg er HELT VED DEM, så jeg strøk nesten på oppkjøringen. Har nå linser, å det er jævelig stress
Sitat av IphoneFreak Vis innlegg
Jeg har - 0,75, å ser ikke skilltene før jeg er HELT VED DEM, så jeg strøk nesten på oppkjøringen. Har nå linser, å det er jævelig stress
Vis hele sitatet...
Har brukt linser de siste 10 årene jeg da. Null stress i mine øyne. (hoho!)

Men seriøst. Det er en vanesak. Tar meg under 10 sekunder å ta på meg linsene hver morgen og 5 sekunder å ta dem av om kvelden. Ikke merker jeg en shit til dem iløpet av dagen heller.

Jeg bruker dagslinser. Bruk og kast.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Angående sterke styrker, en jeg trente med før i tiden hadde +12 på begge øynene. Når jeg og han byttet briller så fikk jeg -17 og han +17 i styrke. Da så vi ikke en shit. Ikke engang hjørner, vegger eller dører. alt ble helt tåke. Var festlig å ha førstemann til garderoben med hverandres briller på da vi løp rundt som 2 blinde karer. Ah, good old nerdmoments.
Vis hele sitatet...
Hehe, han med 12+ må jo da gå bokstavelig talt med colabunner som glass
Jeg hadde ca -20 i mange år. (Oppimot 10 år tenker jeg.) (Nei jeg kødder ikke. Hadde noe lignende afaki. http://snl.no/afaki )

Nå etter operasjoner har jeg vel rundt -1.25 når jeg bruker lesebriller.

Jeg har dog hørt at man kan få laseroperasjon gratis, men da er det jævlig lang kø? (offentlig sykehus som tar det elns, må kanskje ha grunnlag elns da..)
Sist endret av Bruskork1; 5. januar 2012 kl. 00:16.
Sitat av fletchy Vis innlegg
Hehe, han med 12+ må jo da gå bokstavelig talt med colabunner som glass
Vis hele sitatet...
Jeg hadde hatt colabunner selv jeg, hadde det ikke vært for et par smarte karer som fant opp en ny måte å lage brilleglass på bare noen måneder før jeg måtte opp i colabunnstyrke.

Han med pluss 12 hadde heller ikke supernerdy briller. De så ganske normale ut faktisk.

Tror ikke colabunn har eksistert på iallefall en ti-femten år nå. Brillene er ganske tynne og greie idag kontra 20-30 år siden. Tjukke plasthelvette med brilleglass tilogmed Hubble hadde blitt sjalu på.
Sist endret av Bombasa; 5. januar 2012 kl. 15:14.
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg hadde hatt colabunner selv jeg, hadde det ikke vært for et par smarte karer som fant opp en ny måte å lage brilleglass på bare noen måneder før jeg måtte opp i colabunnstyrke.

Han med pluss 12 hadde heller ikke supernerdy briller. De så ganske normale ut faktisk.

Tror ikke colabunn har eksistert på iallefall en ti-femten år nå. Brillene er ganske tynne og greie idag kontra 20-30 år siden. Tjukke plasthelvette med brilleglass tilogmed Hubble hadde blitt sjalu på.
Vis hele sitatet...
Ble det en operasjon på deg? Vil gjerne høre!
Jeg har minus 8. Jeg bruker linser. Det går helt fint.