Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 5093
Hei.

Kanskje et litt uvanlig spørsmål, men jeg prøver.

Har gått ned en del kilo de siste månedene og sliter med å gå opp i vekt igjen.

Spiser usunne ting for å gå opp, men det er jo ikke så lurt i lengden. Er det noen som har tips til hvordan jeg skal gå opp i vekt, uten å spise altfor usunt? Har googlet litt, men ser ut til at de fleste er uenig om hva som fungerer. Ser noen foreslår å spise f.eks nutrilettbarer, men står at det er for de som vil gå ned i vekt?

Håper noen har gode forslag!
Sist endret av yodaze1; 19. juli 2016 kl. 23:47.
Slanking med Nutrilettbarer funker bare hvis du spiser dem i stedet for måltider. Spiser du dem i tillegg til vanlig mat går du selvsagt i pluss. Vet ikke om det er så sunt egentlig, men det er sikker bedre enn sjokolade.

Jeg ville begynt i motsatt ende: Hvorfor går du ned i vekt? Hvis du lever normalt sunt så skal du ikke miste vekt. Ville sjekket det. Er det rus eller andre livsstilsvaner som gjør det så er det det åpenbare stedet å begynne.
Sist endret av entropi; 20. juli 2016 kl. 00:01.
Sitat av yodaze1 Vis innlegg
Hei.

Kanskje et litt uvanlig spørsmål, men jeg prøver.

Har gått ned en del kilo de siste månedene og sliter med å gå opp i vekt igjen.

Spiser usunne ting for å gå opp, men det er jo ikke så lurt i lengden. Er det noen som har tips til hvordan jeg skal gå opp i vekt, uten å spise altfor usunt? Har googlet litt, men ser ut til at de fleste er uenig om hva som fungerer. Ser noen foreslår å spise f.eks nutrilettbarer, men står at det er for de som vil gå ned i vekt?

Håper noen har gode forslag!
Vis hele sitatet...
Inkluder masse sunne oljer i kostholdet ditt. Veldig kaloritett, men fortsatt sunt.
Om du virkelig må beefe opp inntaket kan du jo alltids spise en spiseskje olivenolje til frokost og kvelds.
Sist endret av Pinneknurk; 20. juli 2016 kl. 00:21.
Når man skal gå opp i vekt er det et enkelt regnestykke man er nødt til å forholde seg til. Kalorier inn minus kalorier ut. Om du inntar mer næring enn du forbrenner over en lengre tidsperiode, går du opp i vekt. Det er selvsagt mer sammensatt i virkeligheten, men slik fungerer kroppen vår. Det at man skal spise usunne ting for å gå opp i vekt er bare tull. Det som er med usunn mat er at det gjerne inneholder mye fett, som inneholder flere kalorier per gram (faktisk over det dobbelte) enn både karbohydrater og proteiner.

Så, basically må du spise mere. Helst i kombinasjon med trening. Det er akkurat gjort en del forskning på personer som sliter med å gå opp i vekt, og det viser seg at basalstoffskiftet varierer ganske mye fra individ til individ. Altså hvor mye kalorier man forbrenner per tidsenhet ved hvile. Noen individer har også et svært tilpasningsdyktig stoffskifte, hvor kroppen regulerer basalstoffskiftet etter hvor mye næring du inntar i gitte perioder. Jeg gidder ikke lete fram kilder, så om du velger å tro på meg får du bestemme selv.

Om du trener samtidig som du inntar sunn mat og har et kalorioverskudd kommer du til å legge på deg muskler. Litt avhengig av treninga seff. Jeg regner med du ikke har lyst til å legge på deg fett, så styrketrening av et slag kombinert med 1.5-2g protein per kg kroppsvekst + rikelig med karbohydrater og fett kommer til å gjøre susen.

Enkle matvarer man kan innta som har høyt energiinnhold per gram er umettede oljer, enten enumettede eller flerumettede. Olivenolje, soyaolje, maisolje, solsikkeolje osv osv. Nøtter er veldig bra både for fett og proteiner, og har svært høyt energiinnhold per gram. Rosiner, peanøttsmør, sjokolade i moderate mengder, frukt og grønnsaker er andre gode, enkle matvarer som har høyt energiinnhold. Lykke til
Sist endret av Nether; 20. juli 2016 kl. 00:21.
Trådstarter
3 0
Sitat av entropi Vis innlegg
Slanking med Nutrilettbarer funker bare hvis du spiser dem i stedet for måltider. Spiser du dem i tillegg til vanlig mat går du selvsagt i pluss. Vet ikke om det er så sunt egentlig, men det er sikker bedre enn sjokolade.

Jeg ville begynt i motsatt ende: Hvorfor går du ned i vekt? Hvis du lever normalt sunt så skal du ikke miste vekt. Ville sjekket det. Er det rus eller andre livsstilsvaner som gjør det så er det det åpenbare stedet å begynne.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Driver ikke med rus. Svaret på nedgangen kan være sigaretter, da jeg sprakk ifjor og mistenkelig nok var det da jeg begynte å gå ned også. Prøver å slutte nå, men da ender det bare med å kaste i meg alt mulig søtt for å dempe røyksuget (vil helst slippe å kaste i meg masse godis hele tiden).

Forhåpentligvis er løsningen røykeslutt > spise nutrilettbarer + vanlige måltider

@Pinneknurk og Nether;

Tusen takk for svar fra dere også!
Høres ut som dette er noe du har peiling på, Nether. Da får jeg prøve dine tips også!
Sist endret av yodaze1; 20. juli 2016 kl. 00:25.
Spise mye mat og kjøp deg gainer som du drikker 3 ganger daglig. Mye info om dette på diverse treningsforum om hva du skal spise etc.
Sist endret av pkk1990; 20. juli 2016 kl. 00:28.
Jeg mener du vil gå opp i vekt på en sunn måte ved å innta mye fet fisk, kylling, ris, grønnsaker, fullkornsprodukter og masse bananer.
feit fisk, ris, pasta, poteter osv. Kjøp gainer så blir det gang på sakene uten å forsøpple kroppen
Kutte røyking er jo uansett lurt, hvis du klarer det da.

Men hvis det er sånn at du har mistet relativt mye vekt, og det fortsetter å gå nedover, så ville jeg tatt det opp med en lege for å forsikre at det ikke er underliggende årsaker som sykdom eller stress.

Hvis ikke så har du fått gode råd her - styrketrening og sunn, energirik mat.
Trådstarter
3 0
Sitat av entropi Vis innlegg
Kutte røyking er jo uansett lurt, hvis du klarer det da.

Men hvis det er sånn at du har mistet relativt mye vekt, og det fortsetter å gå nedover, så ville jeg tatt det opp med en lege for å forsikre at det ikke er underliggende årsaker som sykdom eller stress.

Hvis ikke så har du fått gode råd her - styrketrening og sunn, energirik mat.
Vis hele sitatet...
Har tatt det opp med lege. Problemet kan ligge i at jeg kun spiser middag og kanskje en yogurt på kvelden. Har også slitt veldig med angst og depresjoner det siste halvåret. Så problemet kan fort ligge der også!

Takk for enda flere tips folkens!
Sist endret av yodaze1; 20. juli 2016 kl. 00:54.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Om du virkelig må beefe opp inntaket kan du jo alltids spise en spiseskje olivenolje til frokost og kvelds.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden for et tips er dette? En spiseskje olivenolje består av ca 100 kcal. Å kvele i seg ren olivenolje flere ganger om dagen "beefer" ikke opp i hele tatt, og det finnes usannsynlig mye bedre måter å få i seg de 200 kaloriene på. For eksempel ved å spise en neve nøtter eller en Skyr med musli.

Sitat av Nether Vis innlegg
Rosiner, peanøttsmør, sjokolade i moderate mengder, frukt og grønnsaker er andre gode, enkle matvarer som har høyt energiinnhold. Lykke til
Vis hele sitatet...
Frukt og grønt er sunt og absolutt noe OP burde spise masse av, men svært lite frukt og grønt av høyt næringsinnhold. Det er heller stikk motsatt og (spesielt) grønnsaker er veldig bra vomfyll for folk som slanker seg. Avocado og noen unntak finnes selvfølgelig.
Sist endret av GotCandy; 20. juli 2016 kl. 01:37.
Sitat av GotCandy Vis innlegg
Hva i all verden for et tips er dette? En spiseskje olivenolje består av ca 100 kcal. Å kvele i seg ren olivenolje flere ganger om dagen "beefer" ikke opp i hele tatt, og det finnes usannsynlig mye bedre måter å få i seg de 200 kaloriene på. For eksempel ved å spise en neve nøtter eller en Skyr med musli.
Vis hele sitatet...
Han skrev da vel ikke flere ganger om dagen, men om morgenen og kvelden. Og det er slettes ikke et dårlig tips. En spiseskje olivenolje i tillegg til en neve nøtter, om så. Hvorfor mener du det er et dårlig tips? Kun fordi det finnes bedre metoder å innta kaloriene på?

Sitat av GotCandy Vis innlegg
Frukt og grønt er sunt og absolutt noe OP burde spise masse av, men svært lite frukt og grønt av høyt næringsinnhold. Det er heller stikk motsatt og (spesielt) grønnsaker er veldig bra vomfyll for folk som slanker seg. Avocado og noen unntak finnes selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Ja, du har selvfølgelig rett. Jeg heiv dem på lista av ren vane fordi jevnlig inntak av både grønnsaker og frukt er noe av det beste man kan gjøre for kostholdet sitt.
Sist endret av Nether; 20. juli 2016 kl. 02:01.
Sitat av Nether Vis innlegg
Han skrev da vel ikke flere ganger om dagen, men om morgenen og kvelden. Og det er slettes ikke et dårlig tips. En spiseskje olivenolje i tillegg til en neve nøtter, om så. Hvorfor mener du det er et dårlig tips? Kun fordi det finnes bedre metoder å innta kaloriene på?
Vis hele sitatet...
Beklager. Jeg var litt forutinntatt, og antok at OP synes det samme som meg - at ren olivenolje smaker dritt. Hvis man synes det er OK, så er det jo bare å kjøre på. Hvis man ikke liker det (eller noe annet), mener jeg at det er bare tull å hive det i seg. Det er langt bedre å finne alternativer man liker, da blir det mye enklere å gjennomføre over tid. Sjansen for å mislykkes er stor hvis man må "tvinge" seg gjennom noe - og spesielt når det er såpass få ekstra kalorier det er snakk om.
Dropp nutrilettbarene.
En bar inneholder omtrent 100 kalorier, og det er veldig dyre kalorier. Da kan du like gjerne spise en yoghurt.
Dessuten; 1 kilo kroppsvekt tilsvarer omtrent 7500 kalorier. Det vil si at om du øker kaloriinntaket med 200 kalorier om dagen legger du på deg en knapp kilo i måneden, men disse forsvinner også fort bare ved at stoffskiftet tilpasser seg litt.

Da er det bedre å fokusere på de normale måltidene. Vær nøye med å få i deg jevnlige måltider - og start med frokost. Lunsj og middag bør være ordentlige måltider, og legger du til et kveldsmåltid vil dette også bidra bra.
Bytt ut lettmelk med helmelk, bruk smør der det passer, og ellers kommer du langt med å følge de ordinære kostholdsrådene. Drikker du jus i stedet for vann til måltidene kan du også få i deg ganske mye ekstra hver dag. Egg, avokado og dressing på salaten bidrar også med godt med kalorier uten at du trenger å stappe i deg mat.

En annen fordel ved å øke kaloriinntaket via måltidene er også at du slipper å legge til deg vaner som kan være vanskelige å slutte med når du har nådd passe vekt. Det er lettere å gå tilbake til lettmelk eller ta en kjøttkake mindre enn å slutte med småspisingen.

Forøvrig, jeg er tidligere idrettsutøver og kjenner til problemstillingen med å få i seg nok mat. På det meste kunne jeg ha behov for opptil 5000 kalorier om dagen, og dette gikk greit med vanlig mat - skjønt det tidvis kunne være litt kjedelig når du spiser nesten et helt brød til lunsj...
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Spis middag klokken 22.00 ish, måltid med mye karbohydrater som fks Spaghetti&Kjøttdeig.

Når du spiser store måltider så sent, så forbrenner ikke kroppen noe særlig når du sover om natten.

Dette fungerer, jeg snakker av erfaring. (Jeg gikk uønsket opp i vekt på denne måten, siden min samboer jobber sene vakter, ble middagen også sen)
Drikk proteinshakes hvor det er mer kalorier og fett enn protein. Viktig at du sjekker nøye, for noen shakes har bare protein og da vil du ikke gå opp med mindre du trener
Sitat av ranman22 Vis innlegg
Spis middag klokken 22.00 ish, måltid med mye karbohydrater som fks Spaghetti&Kjøttdeig.

Når du spiser store måltider så sent, så forbrenner ikke kroppen noe særlig når du sover om natten.

Dette fungerer, jeg snakker av erfaring. (Jeg gikk uønsket opp i vekt på denne måten
, siden min samboer jobber sene vakter, ble middagen også sen)
Vis hele sitatet...
Flott med et anekdotisk bevis.
Uten å henvise til noen konkrete kilder så peker et raskt google-søk mot at du ikke forbrenner mindre ved å spise seint, men snarere tvert imot. Tviler sterkt på at du hadde gått noe mindre opp i vekt om du hadde spist middagene på ettermiddagen istedet for på kvelden.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av Snilepisk Vis innlegg
Flott med et anekdotisk bevis.
Uten å henvise til noen konkrete kilder så peker et raskt google-søk mot at du ikke forbrenner mindre ved å spise seint, men snarere tvert imot. Tviler sterkt på at du hadde gått noe mindre opp i vekt om du hadde spist middagene på ettermiddagen istedet for på kvelden.
Vis hele sitatet...
Du forbrenner mindre om natten,fordi du ikke er i aktivitet.. Trenger vel ikke å poste kilder og bevis på dette?
Sitat av ranman22 Vis innlegg
Du forbrenner mindre om natten,fordi du ikke er i aktivitet.. Trenger vel ikke å poste kilder og bevis på dette?
Vis hele sitatet...
Men du er i like lite aktivitet om du har spist eller ikke før du legger deg. Det er derfor mest naturlig å anta, inntil det foreligger empiriske bevis for noe annet (noe det godt kan gjøre), at det som bestemmer vekten din er gjennomsnittlig kaloriinntak versus gjennomsnittlig energiforbruk, ikke når på døgnet du inntar kaloriene.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Derfor kan jeg trygt anta at om han spiser sent på kvelden, og har lavest energiforbruk om natten, så vil han legge på seg.
Der er uansett en dårlig vane å spise middag rett før du legger deg. Hvis ts kun spiser ett måltid pr dag + kanskje en yoghurt så ville jeg allerførst begynt der, før jeg tenkte på Nutrilettbarer eller shakes.

Spis minst 4 måltider for dagen, gjerne flere hvis du synes det er vanskelig å spise mye. Litt av gangen så du venner deg til det. Prøv å etter hvert å få en regelmessighet på det. Frokost med en gang du står opp om ikke annet så i alle fall en yoghurt eller en frukt, bare for å få systemet i gang.

Du skal ikke bare legge på deg, du skal lage noen vaner du kan holde på etterpå også.
Sist endret av entropi; 21. juli 2016 kl. 08:56.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Men om han spiser ofte, samt spiser frokost, så vil det bare øke forbrenningen og resultere i at han kanskje går ned i vekt?
Sitat av ranman22 Vis innlegg
Derfor kan jeg trygt anta at om han spiser sent på kvelden, og har lavest energiforbruk om natten, så vil han legge på seg.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke konkludere det. Med samme type naive argumentasjon kan jeg si: siden han spiser rett før natten mangler han kaloriene fra en eventuell middag i løpet av dagen hvor han brenner mest. Ergo han har kaloriunderskudd på dagen og brenner det av igjen.
Sist endret av Pinneknurk; 21. juli 2016 kl. 09:04.
Jeg er ikke noen kostholdsekspert for å ha det sagt, men jeg tror potensialet for å få i seg betydelig større mengder kalorier enn nå er bedre hvis han fordeler det utover dagen. I starten vil det sikkert ha mindre effekt pga økt forbrenning, men etterhvert vil han klare å øke mengden han spiser til hvert måltid for å motvirke dette. I tillegg vil han ha en jevnere forbrenning og jevnt blodsukker i løpet av dagen, og dermed et bedre utgangspunkt for f eks å trene, være sosial og ha et sunt liv. Han sier at han har psykiske problemer og at det trolig spiller inn, så da tror jeg at jeg ville gått for en livsstil som la til rette for trivsel og helse generelt, ikke kun vektøkning.
Gud bedre så mange rare påstander i denne tråden, ikke rart en million forskjellige slankekurer er populære når folk tror på alt. (Hint: Til syvende og sist er det kalorier inn vs ut som gjelder, ikke antall måltider eller spisetidspunkt som gjelder) Jeg som bare spiser en gang om dagen, gjerne om kvelden burde jo ha fløyet opp i vekt. Legen min er informert om det men har ikke problemer med det såfremt jeg spiser variert. Skal også sies at legen sukket høyt når han snakket om "myten rundt antall måltider per dag".


Sitat av doseren Vis innlegg
Dropp nutrilettbarene.
En bar inneholder omtrent 100 kalorier, og det er veldig dyre kalorier.
Vis hele sitatet...
Til TS: Hvis du liker barene så fortsett med det, en bar er 200+ kalorier (snack-utgavene er 100kcal), og du får de billigere i nettbutikken til Nutrilett.

Husk og at når du går opp i vekt, vil du måtte spise mer for å beholde vekta siden BMR øker.

Nøtter/nøttemikser etc er kanskje noe å vurdere, de kan fort ha 500kcal+/100g
Sist endret av Ueland; 21. juli 2016 kl. 09:26.
Sitat av ranman22 Vis innlegg
Derfor kan jeg trygt anta at om han spiser sent på kvelden, og har lavest energiforbruk om natten, så vil han legge på seg.
Vis hele sitatet...
Nei. Hvis du i løpet av 24 timer har inntatt 2500 kcal og forbrent 2500 kcal, er det naturlig å anta at du vil holde en stabil vekt, uavhengig av om du inntok 1000 av dem rett før leggetid. Den naturlige nullhypotesen her, er at den avgjørende faktoren for endring av vekt er differansen mellom inntak og forbrenning over tid. Andre hypoteser bør underbygges med empiriske bevis.
Begynn med vekttrening og unngå at de kiloene du går opp igjen bare blir til fett.

Få i deg 3g protiner per kilo du veier og få inn en 3-4 trening med vekter i uken så skal du se du går fort opp igjen de kiloene. Knekker fort depresjonen din og.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Gud bedre så mange rare påstander i denne tråden, ikke rart en million forskjellige slankekurer er populære når folk tror på alt. (Hint: Til syvende og sist er det kalorier inn vs ut som gjelder, ikke antall måltider eller spisetidspunkt som gjelder)
Vis hele sitatet...
Selvsagt, men man kan vel anta at det er lettere å få i seg disse kaloriene hvis man ikke tar alt i ett jafs. Det er vel også allmen(lege)kunnskap at det er gunstig for helsa og humøret å ha et noenlunde jevnt blodsukker i løpet av dagen, uavhengig av vekt.
Sitat av ranman22 Vis innlegg
Du forbrenner mindre om natten,fordi du ikke er i aktivitet.. Trenger vel ikke å poste kilder og bevis på dette?
Vis hele sitatet...
Men hvorfor er ikke da italienere og spanjoler generelt feite? De spiser normalt middag sent på kvelden.

Du forbrenner mindre om natten, men fordøyelsen går også saktere så du tar opp færre kalorier. Resultatet av å spise middag sent er dermed bare at du er mindre sulten til frokost.
- Det er forøvrig vanlig blant idrettsutøvere som trener tidlig om morgenen å spise et måltid like før de legger seg, f.eks. havregrøt, slik at de kan klare seg med en lett frokost før trening og heller spise ordentlig etterpå.

Hovedårsaken til at folk legger på seg når de begynner å spise middag sent er at de legger inn et mindre måltid eller småspiser mellom lunsj og middag, eller at de spiser mer fordi det er lenge siden forrige måltid.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei. Hvis du i løpet av 24 timer har inntatt 2500 kcal og forbrent 2500 kcal, er det naturlig å anta at du vil holde en stabil vekt, uavhengig av om du inntok 1000 av dem rett før leggetid. Den naturlige nullhypotesen her, er at den avgjørende faktoren for endring av vekt er differansen mellom inntak og forbrenning over tid. Andre hypoteser bør underbygges med empiriske bevis.
Vis hele sitatet...
Ok, la meg rette litt på min påstand. Hvis han spiser normalt antall måltider pr dag, med normalt antall kalorier. Og i tilegg spiser et sent måltid på kvelden med mye raske karbohydrater/kalorier, så vil han "mest sansynlig legge på seg".

Men når det er sagt så går jeg med på at dette måltidet på kvelden, kunne vert spist når som helst på dagen også, å likevel gitt samme effekt.

Jeg baserte min påstand på ting jeg har blitt fortalt av legen, men etter litt googling ser jeg at det er feil.

Jeg er nå enig med øvrigheten, beklager at jeg postet misvisende informasjon.
Sist endret av ranman22; 21. juli 2016 kl. 11:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ranman22 Vis innlegg
Men om han spiser ofte, samt spiser frokost, så vil det bare øke forbrenningen og resultere i at han kanskje går ned i vekt?
Vis hele sitatet...
I liten grad. Forbrenningen kan til en viss grad tilpasse seg inntak, men dette vil hovedsaklig ha effekt dersom man i utgangspunktet spiser for lite. Da vil man være slapp og ha lite energi, som igjen medfører lavt aktivitetsnivå. Når man så begynner å spise mer blir man mer opplagt, får et høyere aktivitetsnivå og kan oppleve en liten vektnedgang ved at sammensetningen av fett og muskler endrer seg.
Dog begynner vi da å komme over i det mer kompliserte aspektet ved at kalorier fra karbobydrater, fett og protein ikke kan direkte sammenlignes. To personer med (i utgangspunktet) samme kroppsbygning og -sammensetning, som spiser likt antall kalorier, men der en i hovedsak får kalorier fra karbohydrater og den andre fra protein vil oppleve forskjellig utvikling.
Tommelfingerregelen er at man tar opp 100% av kaloriene fra karbohydrater, 90% fra fett og 75% fra protein fordi de to sistnevnte må omdannes før de tas opp.

Antall måltider viser seg å ha liten betydning dersom du forøvrig spiser det samme, men om man har behov for å spise mye opplever mange at det er lettere å spise flere mindre måltider.
1. Kontakt lege for full helsesjekk.
2. Om legen sier alt er greit, begynn med vekttrening, snakk med bodybuildere. De går opp og ned i vekt hele tiden. Men det vesentlige er at du gjør det på en sunn måte, dvs du bør kanskje snakke med en vanlig idrettslege også. Da jeg var tenåring ble jeg kalt lang tynn ting. Så begynte jeg med vektløfting på vgs og fikk snart motsatt problem. Nå har jeg forlengst sluttet med det, og har idealveakta i ft høyden.