Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5834
Lurer på om det er lov å ta opp lyd fra politiavhør og dele det på nettet og hva en eventuelt kan forvente seg som straff om en for eksempel deler opptak fra ett avhør der en blir anklaget/overkjørt for narkotikabruk.
Er det forskjell om det er snakk om opptak av telefonsamtaler?
Stort sett er det lov å ta opp avtaler du selv er en del av. Om det er noen spesielle regler for politiavhør vet jeg ikke, men jeg tror ikke det (med sterk understrekning av tror)

http://www.juridiskabc.no/sivilprose...amtaler-moter/

Et helt anna spørsmål er hva du tror du oppnår med det - anna enn å ødelegge for deg selv.
Som Bjønnfaen sier så har du nok lov til å gjøre opptak. Men du har der i mot ikke lov å publisere det på internett.

Jeg siterer datatilsynet:

Sitat av Datatilsynet.no
Kan privatpersoner gjøre lydopptak av samtaler eller møter?

Lydopptak som privatpersoner gjør for rent private eller personlige formål reguleres ikke av personopplysningsloven. Du kan for eksempel gjøre opptak av samtaler for å sikre bevis fordi du mener du har et rettskrav som enkeltperson.

Lydopptaket kan likevel være straffbart dersom du ikke selv er til stede og du gjør opptak med skjult utstyr, eller hvis du selv ikke deltar i samtalen som tas opp.

Du kan ikke bruke lydopptaket til noe annet enn private formål. Du kan for eksempel ikke publisere opptaket på Internett.
Vis hele sitatet...
Datatilsynet.no - Kan privatpersoner gjøre lydopptak av samtaler eller møter?
Sist endret av 0xFF; 15. mars 2016 kl. 19:22.
Om du nøytraliserer opptaket slik at tid, sted og personer ikke er kjent så tenker jeg at det blir neppe noen sak av dette. Om snuten skulle føle at deres virkemidler blir blåst opp vil jo bare ethvert forsøk på å gå etter deg gi saken massiv publisitet og sørge for langt flere visninger. Eller om du sammen med en kompis "dramtiserer" avhøret i ettertid. Så kan du kalle opptaket for "radioteater"
Min oppfatning er at opptak av samtaler du selv deltar i alltid er lov.
Politiet misliker og nekter stadig, men...

http://www.advokatbladet.no/2013/09/...gjor-det-selv/

Et tema som er stadig nevnt i denne face-gruppa.
https://www.facebook.com/ULOV-I-Orkdal-121820628150484/

Her er en video fra tingretten i Trondheim hvor de misliker sterkt at det gjøres opptak og faktisk går til angrep. Dette opptaket er fra en som alltid gjør opptak da han mange ganger har dokumentert lovbrudd fra rettsystemets side (ikke han alene, men folk rundt dette miljøet).
https://www.facebook.com/12182062815...1118798553999/
Sitat av Mechie Vis innlegg
Min oppfatning er at opptak av samtaler du selv deltar i alltid er lov.
Politiet misliker og nekter stadig, men...

http://www.advokatbladet.no/2013/09/...gjor-det-selv/

Et tema som er stadig nevnt i denne face-gruppa.
https://www.facebook.com/ULOV-I-Orkdal-121820628150484/

Her er en video fra tingretten i Trondheim hvor de misliker sterkt at det gjøres opptak og faktisk går til angrep. Dette opptaket er fra en som alltid gjør opptak da han mange ganger har dokumentert lovbrudd fra rettsystemets side (ikke han alene, men folk rundt dette miljøet).
https://www.facebook.com/12182062815...1118798553999/
Vis hele sitatet...
Men i faen... Det miljøet der, med Skarsvåg, Stadsnes ("det levende mennesket), Femundsenden og resten av tullingene er veldig flinke til å klippe ting til egen fordel, og til å utelate temmelig nødvendige opplysninger. Problemet med den gjengen er ikke opptakene, problemet er at de publiserer opptakene og bruker dem til trakassering. I tillegg til den andre trakasseringen de bedriver (hvilket har medført at flere i miljøet svømmer i besøksforbud).

De er flinke til å påstå at de dokumenterer lovbrudd, men har i de fleste tilfeller klippet vekk foranledningen så det er umulig å vurdere. I andre tilfeller tar de bare feil når de sier det er lovbrudd. Å følge den gjengen og forvente at det kommer reelle avsløringer, det er bortkastet tid.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Men i faen... Det miljøet der, med Skarsvåg, Stadsnes ("det levende mennesket), Femundsenden og resten av tullingene er veldig flinke til å klippe ting til egen fordel, og til å utelate temmelig nødvendige opplysninger. Problemet med den gjengen er ikke opptakene, problemet er at de publiserer opptakene og bruker dem til trakassering. I tillegg til den andre trakasseringen de bedriver (hvilket har medført at flere i miljøet svømmer i besøksforbud).

De er flinke til å påstå at de dokumenterer lovbrudd, men har i de fleste tilfeller klippet vekk foranledningen så det er umulig å vurdere. I andre tilfeller tar de bare feil når de sier det er lovbrudd. Å følge den gjengen og forvente at det kommer reelle avsløringer, det er bortkastet tid.
Vis hele sitatet...
Ikke enig i at det er trakassering. De legger ut opptakene nettopp fordi menneskerettighetene blir brutt kontinuerlig fra myndighetene. Det har vært utkastelser uten at menneskerettighetene er fulgt og disse står over loven. Det hele er faktisk veldig interessant å følge med på, men jeg kan ikke gi noe enkelt resyme her. Det må hver og en gjøre. Ta også en titt på hva Marius Reikerås har bistått med.
Sist endret av Mechie; 20. mars 2016 kl. 15:13.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mechie Vis innlegg
Ikke enig i at det er trakassering. De legger ut opptakene nettopp fordi menneskerettighetene blir brutt kontinuerlig fra myndighetene. Det har vært utkastelser uten at menneskerettighetene er fulgt og disse står over loven. Det hele er faktisk veldig interessant å følge med på, men jeg kan ikke gi noe enkelt resyme her. Det må hver og en gjøre. Ta også en titt på hva Marius Reikerås har bistått med.
Vis hele sitatet...
Bullshit.

Det heile bygger på sviktande rettsforståelse, t.d. Stadsnes - som vart kjent utilregneleg i ein dom for ikkje så lenge sidan - sine utrop om at all bruk av navn er ulovleg. Du kjem ikkje langt i rettsvesenet når du nekter å anerkjenne det.

Du underslår og ein del fakta. Ein del av utkastelsane ville vore tvilsomme om framstillinga til miljøet var korrekt. Men det er den ikkje. Dei gløymer t.d. krav frå bankane - som dei hevder er ilegitime - og påstår at tvangssalet kom på grunn av mindre beløp. Det stemmer ikkje.

Kva gjeld Reikerås er det snakk om ein straffedømt eksadvokat som driv tvilsom juridisk rådgiving. Han har fått kritikk for feil rettsoppfatning fleire ganger, t.d. om virkeområdet til EMD og korleis dei må tolkast.

Vil du dra inn det miljøet som argumentasjon, bør du seriøst sjå deg sjølv i spegelen, for dei er rablande gale, og det er velkjent konspi-argumentasjon dei nytter. Det er ikkje veldig interessant, og det er farlig og kostbart for dei som høyrer på dei.

Når det gjeld Reikerås: https://kristinbruun.wordpress.com/2...for-bevilling/

Han framstår som særs lite positiv om ein grev litt i det han held på med.
Sist endret av vidarlo; 20. mars 2016 kl. 16:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg mener bestemt at det er tillatt å ta opp, samt legge ut opptaket forutsatt at alle personer som IKKE er offentlig tjenestemann (politiet er) godtar at det blir publisert. Klarer ikke å finne lovtekst for det, men skal lete litt mer.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Et tema som er stadig nevnt i denne face-gruppa.
https://www.facebook.com/ULOV-I-Orkdal-121820628150484/[/url]
Vis hele sitatet...
Å herregud, ikke si at du tror på det disse "juridisk person vs. ekte menneske"-folkene? Å bruke dem som kilde for noe som helst er bare tåpelig. Det er en del av samme miljø som bl.a. Ingunn Røiseland ferdes i.

I USA har slike grupper blitt så frampå at de har begynt å gjennomføre terrorangrep.

Sitat av Mechie Vis innlegg
Ikke enig i at det er trakassering. De legger ut opptakene nettopp fordi menneskerettighetene blir brutt kontinuerlig fra myndighetene.
Vis hele sitatet...
De påstår at menneskerettighetene blitt brutt, men i realiteten påstår de bare det fordi de ignorerer virkeligheten og tror norsk lov ikke egentlig rammer dem fordi de har frasagt seg sin "juridiske person".
Sist endret av hemmeligegreier; 20. mars 2016 kl. 18:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
De påstår at menneskerettighetene blitt brutt, men i realiteten påstår de bare det fordi de ignorerer virkeligheten og tror norsk lov ikke egentlig rammer dem fordi de har frasagt seg sin "juridiske person".
Vis hele sitatet...
Du mener altså at menneskerettigheter ikke har noe med virkeligheten å gjøre?

Det har forøvrig vist seg at få vet hva en juridisk person er og langt færre vet hvorfor de anses som juridiske personer.
Juridisk person er ikke et menneske, til opplysning.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Du mener altså at menneskerettigheter ikke har noe med virkeligheten å gjøre?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener at disse personenes (manglende) forståelse for menneskerettigheter og juridiske spørsmål generelt (se under) ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Det har forøvrig vist seg at få vet hva en juridisk person er og langt færre vet hvorfor de anses som juridiske personer.
Juridisk person er ikke et menneske, til opplysning.
Vis hele sitatet...
Næh! Er ikke en juridisk person et menneske? Måtte du grave langt ned i konspirasjonshaugen for å finne ut det eller?

https://no.wikipedia.org/wiki/Juridisk_person

Den juridiske personen er ikke knyttet til deg, meg eller andre fysiske personer. Den er knyttet til organisasjoner, selskaper, osv.

En juridisk person er altså ikke en fysisk person, men en juridisk konstruksjon for å gi f.eks. et selskap mulighet til å delta som part i en sak. Selskapet blir da en juridisk person, og det gjør at den fysiske personen ikke trenger å personlig bli en part i saken. Det "skjermer" fysiske personer.

Dette med juridisk person er altså noe som er der for å skille fysiske personer fra bedrifter eller annet som de deltar i. Og da er det ikke den fysiske personen som også er en juridisk person, men bedriften, organisasjonen, osv.

Jeg avrunder med å vise til det jeg skrev tidligere om manglende forståelse for juridiske spørsmål. QED.
Sist endret av hemmeligegreier; 21. mars 2016 kl. 06:10.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nei, jeg mener at disse personenes (manglende) forståelse for menneskerettigheter og juridiske spørsmål generelt (se under) ikke har noe med virkeligheten å gjøre.



Næh! Er ikke en juridisk person et menneske? Måtte du grave langt ned i konspirasjonshaugen for å finne ut det eller?

https://no.wikipedia.org/wiki/Juridisk_person

Den juridiske personen er ikke knyttet til deg, meg eller andre fysiske personer. Den er knyttet til organisasjoner, selskaper, osv.

En juridisk person er altså ikke en fysisk person, men en juridisk konstruksjon for å gi f.eks. et selskap mulighet til å delta som part i en sak. Selskapet blir da en juridisk person, og det gjør at den fysiske personen ikke trenger å personlig bli en part i saken. Det "skjermer" fysiske personer.

Dette med juridisk person er altså noe som er der for å skille fysiske personer fra bedrifter eller annet som de deltar i. Og da er det ikke den fysiske personen som også er en juridisk person, men bedriften, organisasjonen, osv.

Jeg avrunder med å vise til det jeg skrev tidligere om manglende forståelse for juridiske spørsmål. QED.
Vis hele sitatet...

Men spørsmålet som du hopper over er hvorfor/hvordan kan lovverket gjelde for mennesker som ikke ønsker å innordne seg under regelverket. Du faller i det sporet at fordi vi er født der og der så gjelder lover sånn og sånn.
Folk tar det som en selvfølge, fordi det har vært sånn veldig lenge.
Du kommer ikke unna at fødselsattesten er en juridisk person og brukes deretter uten at folk egentlig får valget. Dette blir tredd ned over hodene på alle når de fødes. Det er dette som gjengen i "miljøet" forsøker å få frem detaljer om, men som justisdep og skattedir ikke klarer å svare på.

Når fødselsattesten/personnummer er den "hemmelige nøkkelen" til tvangsmyndighetene, så må man kunne stille spørsmål ved hvordan det kan være slik når ingen selv har godtatt tvangsmakt eller blitt fortalt hvordan det henger sammen.

Vi får enten avrunde eller starte en ny tråd, da denne handler om ulovlig opptak, før avsporingen blir total. Linkene i mitt første innlegg i tråden er relevante for tråden da tema lovlig/ulovlig opptak er noe Shiva, Ola, Femundsenden, Skarsvåg og flere har følt på kroppen gjentatte ganger. De har stått face2face med dette problemet mange ganger.
Sist endret av Mechie; 21. mars 2016 kl. 10:04.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mechie Vis innlegg
Men spørsmålet som du hopper over er hvorfor/hvordan kan lovverket gjelde for mennesker som ikke ønsker å innordne seg under regelverket. Du faller i det sporet at fordi vi er født der og der så gjelder lover sånn og sånn.
Vis hele sitatet...
Det er totalt ukontroversielt at norsk lov gjeld i Noreg, og at du ikkje kan velje vekk lovverket. Dei einaste som påstår noko anna er ein gjeng skrullinger som er tilhengjar av amerikanske høgreekstreme idear. Å foreslå at lovverk er valfritt er fullstendig absurd ide, og kunne aldri fungert i praksis.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Du kommer ikke unna at fødselsattesten er en juridisk person og brukes deretter uten at folk egentlig får valget.
Vis hele sitatet...
Du misforstår grovt kva juridisk person vil sei. Juridisk person vil sei ein rettsubjekt, t.d. eit firma. Det er igjen totalt ukontroversielt, og det er ikkje ein interessant diskusjon.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Det er dette som gjengen i "miljøet" forsøker å få frem detaljer om, men som justisdep og skattedir ikke klarer å svare på.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at påstandane skrullingane kjem med er fullstendig aparte, og ikkje mogeleg å svare sakleg på. Når ein drar inn lovgjeving som regulerer handel mellom delstater i USA som relevante for norsk lov, så finst det faktisk ingen saklege svar. Når ein drar inn paven, maritim lov og kaller fødselsattesten for 'bill of lading', så er einaste svaret som er mogeleg å gi at 'uh - du tar feil'. For spørsmåla gjev rett og slett ikkje meining.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Når fødselsattesten/personnummer er den "hemmelige nøkkelen" til tvangsmyndighetene
Vis hele sitatet...
Nei, nøkkelen til voldsmonopolet staten har er at dei har voldsmonopol. Igjen så er du så på bærtur - at for å sitere Myoxo fritt etter hukommelsen - du er ikkje på bærtur. Du er på dodojakt. På feil kontinent.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Linkene i mitt første innlegg i tråden er relevante for tråden da tema lovlig/ulovlig opptak er noe Shiva, Ola, Femundsenden, Skarsvåg og flere har følt på kroppen gjentatte ganger. De har stått face2face med dette problemet mange ganger.
Vis hele sitatet...
Den gjengen er ikkje ei god kjelde til noko som helst. Har du else dommen mot Ola Nordmann/Magnus Stadsnes? Det framstår som åpenbart at han er rablande gal. Det er direkte synd at han så totalt har rota til livet sitt ved at has psykiske sjukdom har vorte utnytta av tullinger som Reikerås og Røiseland til å kaste vekk alt han har av ressurser.

Om du ikkje ser det, så er du beklageleg nok djupt nede i gjørma sjølv.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Men spørsmålet som du hopper over er hvorfor/hvordan kan lovverket gjelde for mennesker som ikke ønsker å innordne seg under regelverket. Du faller i det sporet at fordi vi er født der og der så gjelder lover sånn og sånn.
Vis hele sitatet...
Jeg hopper ikke over spørsmålet fordi du for det første ikke har stilt det, og for det andre er det ikke relevant for faktainformasjonen jeg kommer med for å rette på feilforestillingene dine.

Folk tar det som en selvfølge, fordi det har vært sånn veldig lenge.
Du kommer ikke unna at fødselsattesten er en juridisk person og brukes deretter uten at folk egentlig får valget. Dette blir tredd ned over hodene på alle når de fødes. Det er dette som gjengen i "miljøet" forsøker å få frem detaljer om, men som justisdep og skattedir ikke klarer å svare på.
Vis hele sitatet...
Fødselsattesten er ikke en juridisk person. En juridisk person er et selskap, organisasjon eller lignende. En juridisk person eksisterer for at selskapet, osv., skal kunne være part i en sak. En fysisk person trenger ikke noen juridisk person for å være part i en sak fordi den fysiske personen kan vært part i en sak i utgangspunktet.

Når fødselsattesten/personnummer er den "hemmelige nøkkelen" til tvangsmyndighetene, så må man kunne stille spørsmål ved hvordan det kan være slik når ingen selv har godtatt tvangsmakt eller blitt fortalt hvordan det henger sammen.
Vis hele sitatet...
Den er ingen hemmelig nøkkel. Men poenget her er at du og dine meningsfeller ikke har peiling på hva dere snakker om. Jeg har nå prøvd å rette på vrangforestillinger du har lagt for dagen, men du velger å ignorere det fullstendig, og bare dundrer i vei med mer falsk propaganda.

Staten kan forresten bruke tvang mot hvem som helst som beveger seg på norsk territorium, om de har personnummer eller ikke.

Vi får enten avrunde eller starte en ny tråd, da denne handler om ulovlig opptak, før avsporingen blir total. Linkene i mitt første innlegg i tråden er relevante for tråden da tema lovlig/ulovlig opptak er noe Shiva, Ola, Femundsenden, Skarsvåg og flere har følt på kroppen gjentatte ganger. De har stått face2face med dette problemet mange ganger.
Vis hele sitatet...
Linkene er ikke relevante, og enda verre, de er tåpelige konspirasjonsteorier og sprer aktivt feilinformasjon. I tillegg er tilsvarende grupper i USA kjent for terror, så det er vel ikke lenge før vi får våre første "juridiske person"-terrorister her i Norge også.
Sist endret av hemmeligegreier; 21. mars 2016 kl. 20:30.