Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 9004
Hei.
Jeg er drittlei av å måtte sitte barnevakt på samtlige som er ute å kjører på veien! Ja, jeg kjører 40km/t, men det er ikke min feil.. Jeg, personlig, synes dette er godt nok for en anmeldelse? Hvor/hvordan sender jeg den til politiet? Skal klare å tyde skiltnr utfra videoen... Noen som har erfaring? For dere som lurer på hvorfor jeg ønsker å anmelde, så er det ikke pga at slike ting som dette skjer, men fordi dette skjer daglig, om ikke flere ganger daglig. Hvorfor skal de få gamble med livet mitt og andres?
http://youtu.be/012PL_mFLE0

-Frostbite
Det faktum at typen kjører forbi på doble sperrelinjer, med bil i mot, der du må legge deg ytterligere ut til siden - dette må da være mulig å få til en reaksjon på.

Stikk innom lensmannskontoret, forklar saken, gi dem videoen på en CD-plate, og se hva som skjer.
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Det faktum at typen kjører forbi på doble sperrelinjer, med bil i mot, der du må legge deg ytterligere ut til siden - dette må da være mulig å få til en reaksjon på.

Stikk innom lensmannskontoret, forklar saken, gi dem videoen på en CD-plate, og se hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Det var min tanke også. Det er ganske alvorlige ting som ikke henger på greip her. Takk! Skal uten tvil gjøre det!
Jeg er enig i at føreren der kjører uforsvarlig, og kanskje får de gitt ham sanksjoner med hjemmel i §3. Jeg vil imidlertid presisere at det ikke er forbudt å kjøre forbi, selv om det er doble sperrelinjer. Det er heller ikke noen lovfestet minsteavstand til forbikjøring, så selv om han kjører tett på deg, så blir det en vurderingssak på hvor uforsvarlig det er iht. §3. Jeg regner med han har et hjul over sperrelinjen, men jeg kan ikke se at videoen beviser dette. Men som sagt, mulig de bruker §3 og feller ham på den måten. Akkurat denne forbikjøringen er ikke det verste jeg har sett. Får du fanget mange andre tilfeller på kamera, så kan du jo samle de opp og levere inn, eventuelt plukke ut de verste. Som mangeårig trafikant, blant annet på 45km/t-kjøretøy, har jeg selv vært vitne til utallige dritstygge forbikjøringer. Som sagt synes jeg ikke at akkurat denne videoen var så forferdelig stygg, og jeg vet ikke hvor giret politiet er på å forfølge akkurat denne saken, men jeg synes du har en god idé. Bare fortsett å filme kjøreturene dine, og levér inn til politiet når du får stygge saker på tape.
Sist endret av Realist1; 18. september 2014 kl. 23:32.
Ingen tvil om at dette er feil, men det er dessverre også tvilsomt at politiet gjør noe med dette. Er det ikke sånn at alt blir henlagt uansett?

Hvis du virkelig er interessert i å "sikre ditt eget liv" så ville jeg ha trimmet ATV'n, så du i hvert fall klarer å holde trafikken! Er det rettferdig? Nei, men som jeg ser det så er det den eneste reelle løsningen, det vil alltid være en idiot som skal forbi!
ja det var ett veldig godt tips! for hvem har vel ikke lyst på 6500kr i bot og 6 prikker på førerkortet?
Sitat av TheDreamer Vis innlegg
ja det var ett veldig godt tips! for hvem har vel ikke lyst på 6500kr i bot og 6 prikker på førerkortet?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde lett valgt 6500kr i bot og 6 prikker, kontra døden!

Har du noen bedre forslag til problemstillingen?
Sitat av Torepia Vis innlegg
Hvis du virkelig er interessert i å "sikre ditt eget liv" så ville jeg ha trimmet ATV'n, så du i hvert fall klarer å holde trafikken! Er det rettferdig? Nei, men som jeg ser det så er det den eneste reelle løsningen, det vil alltid være en idiot som skal forbi!
Vis hele sitatet...
Er alltid en eller annen idiot som skal forbi, uansett hvilken fartsgrense du holder.

Har selv opplevd hva en scooter som kræsjer i 45 km/t ser ut. Den er totalvrak. Kan prøve å forestille meg utfallet dersom en ung person på 16 år kræsjer på en sånn liten plastdings i opp mot 80 km/t.

Opplæringen på mopedlappen er ikke tilstrekkelig god nok for høyere hastigheter. Personer som nylig har tatt mopedlappen husker så vidt hvordan de skal kjøre i en rundkjøring. Eneste du gjør på opplæringen er å følge etter en kjørelærer som en haug med sauer kombinert med litt teori.

Skulle opplæringen vært bedre, hadde kostet en del mer. 16-åringer har allerede en mulighet for å bryte 45 km/t fartsgrensen, lett-motorsykkel lappen. Der får du i hvertfall opplæring.

Har sett så mye villmannskjøring av mopedister at jeg burde nesten installert kamera i bilen min selv.
Sist endret av Lacertosus; 19. september 2014 kl. 01:51.
Straffen på å bli tatt i høyere hastighet enn 40 km/t på en traktor-registrert ATV er mye verre enn moped. Leke etterforsker? Er jo ingenting å etterforske, beviset er jo der.
Sist endret av Frostbite; 19. september 2014 kl. 07:02.
Hva om du hadde lagt deg litt inn til siden da? Når du ser i speilet at du får biler bak deg? Ligger du i en 40 sone så er det ingen grunn til å kjøre forbi deg, men 45 i en 70 sone er fryktelig irriterende. Vi skal alle ferdes hensynsfullt i trafikken, inklusiv deg. Det er ikke hensynsfullt å sinke trafikken, om det kan unngås.
Dette er jo en ganske lang og strak strekning med bred vei som nylig ble nedgradert fra 70 til 60-sone. De fleste kjører i 70 + her, så om en moped/ATV i 40 kmh kommer inn i bildet vil de fleste prøve å kjøre forbi for å holde trafikkflyten.

Når det er sagt, har du rett i din sak. Det er dobbel sperrelinje der, og du har rett til å kjøre på den aktuelle veien med 50cc. Send det inn til politiet, så blir de oppmerksomme på slike hendelser. Uansett så blir det henleggelse, men det hjelper på statistikken.
Sitat av Yorke Vis innlegg
Hva om du hadde lagt deg litt inn til siden da? Når du ser i speilet at du får biler bak deg? Ligger du i en 40 sone så er det ingen grunn til å kjøre forbi deg, men 45 i en 70 sone er fryktelig irriterende. Vi skal alle ferdes hensynsfullt i trafikken, inklusiv deg. Det er ikke hensynsfullt å sinke trafikken, om det kan unngås.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, har du sitt videoen? Jeg ligger bokstavelig talt på den hvite stripen, men det kan være vanskelig å se i og med at det tilfeldigvis var et akselerasjonsfelt på min høyre side under forbikjøringen
Man skal ikke krysse doble sperrelinjer uansett, så hvordan er min kjøring hensynsløs i denne situasjonen? (Om det var det du mente, vet ikke om jeg tolket setningen din riktig) Er klar over at jeg, som alle andre, skal opptre i samspill med resten av trafikken og det kan jeg ærlig si at jeg gjør.
Sitat av Yorke Vis innlegg
Hva om du hadde lagt deg litt inn til siden da? Når du ser i speilet at du får biler bak deg? Ligger du i en 40 sone så er det ingen grunn til å kjøre forbi deg, men 45 i en 70 sone er fryktelig irriterende. Vi skal alle ferdes hensynsfullt i trafikken, inklusiv deg. Det er ikke hensynsfullt å sinke trafikken, om det kan unngås.
Vis hele sitatet...
Uavhengig om han legger seg inn til den hvite linjen så blir det farlig forbikjøring. Bilsjåfører kan da tro det er en god ide å kjøre forbi til tross for biler imot, noe som fører til at han blir presset ut i grøfta.

Dette er rett og slett slik det er, virker som bilister som ser en person på sykkel/moped får et instinkt om å kjøre forbi uavhengig av konsekvenser og fart vedkommende holder. Opplever selv lignende hendelser som TS nesten hver gang jeg er ute og trener. Mitt tips er rett og slett å legge seg midt i kjørefilen din, da kan ikke bilene kjøre forbi uten at det er klart på motsatt side.
Sist endret av Larsiii; 19. september 2014 kl. 11:03.
Det var en så farlig situasjon at du valgte å slippe styre med venstre arm og peke eller gi finger til bilfører samtidig som du ser vekk fra veien og rett mot den forbikjørende bilen.

Han var aldri over midtstreken og hadde over en armlengde bort til deg (som du fint demonstrerer i filmen) og du har også akselerasjons feltet på høyre siden av deg som du kunne brukt til å slippe forbi bilen.

Det er langt ifra en versting forbikjøring og du kunne ha laget bedre plass til han.

Tillat mopeder å kjøre i 60km/t eller forby alt av mopeder på strekninger som har over 40km/t grense, det skaper bare mange unødvendig farlige situasjoner sånn det er nå i dag som irriterer bilførere samt mopedtrafikanter.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Det var en så farlig situasjon at du valgte å slippe styre med venstre arm og peke eller gi finger til bilfører samtidig som du ser vekk fra veien og rett mot den forbikjørende bilen.

Han var aldri over midtstreken og hadde over en armlengde bort til deg (som du fint demonstrerer i filmen) og du har også akselerasjons feltet på høyre siden av deg som du kunne brukt til å slippe forbi bilen.

Det er langt ifra en versting forbikjøring og du kunne ha laget bedre plass til han.

Tillat mopeder å kjøre i 60km/t eller forby alt av mopeder på strekninger som har over 40km/t grense, det skaper bare mange unødvendig farlige situasjoner sånn det er nå i dag som irriterer bilførere samt mopedtrafikanter.
Vis hele sitatet...
Det største problemet er ikke å holde min ATV på en rett kjørekurs. Selvfølgelig er det for nærme, selvom jeg ikke kan fysisk ta på bilen hennes. Akselerasjonsfelt skal ikke brukes til å slippe forbi biler ettersom at jeg da kan skape farlige situasjoner bak meg for de som faktisk benytter seg av dette feltet. Snakker av erfaring. Om jeg skulle gitt henne bedre plass, måtte jeg lagt meg utenfor den hvite stripen, som også er et no-no, fikk jeg beskjed om på kjøreskolen..
noen som har klart og tyde reg-nr?
Ja, jeg så videoen. Som det blir påpekt over her, det var god plass mellom deg og bilen. Du er mer opptatt av å gestikulere til bilisten enn din egen kjøring. Situasjonen kan umulig være så farlig, når du prioriterer slik.

Jeg er fulstendig klar over at det finnes bilister som gir en lang faen i andre trafikanter, men det finnes også et hav av uerfarne trafikanter, ofte mopedister, som legger opp til farlige situasjoner. Som å ligge midt i veien i høye fartsgrenser, ikke klarer å lese trafikkbildet, ikke samarbeider, blir provosert av å bli forbikjørt.

Med arrogante holdninger i trafikken oppstår ulykker, og i ti av ti tilfeller går det hardest utover mopedisten.

Samarbeid er løsningen.
Sitat av Yorke Vis innlegg
Ja, jeg så videoen. Som det blir påpekt over her, det var god plass mellom deg og bilen. Du er mer opptatt av å gestikulere til bilisten enn din egen kjøring. Situasjonen kan umulig være så farlig, når du prioriterer slik.

Jeg er fulstendig klar over at det finnes bilister som gir en lang faen i andre trafikanter, men det finnes også et hav av uerfarne trafikanter, ofte mopedister, som legger opp til farlige situasjoner. Som å ligge midt i veien i høye fartsgrenser, ikke klarer å lese trafikkbildet, ikke samarbeider, blir provosert av å bli forbikjørt.

Med arrogante holdninger i trafikken oppstår ulykker, og i ti av ti tilfeller går det hardest utover mopedisten.

Samarbeid er løsningen.
Vis hele sitatet...
Jeg er 100% enig, men fortsatt føler jeg ikke at på langt nær alle bilister tenker slik som du gjør. Du har en sunn mening, men mange andre har en "gi gass" mening til det hele. Takk for synspunktet.
Sitat av haxxor Vis innlegg
noen som har klart og tyde reg-nr?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg klarte å tyde det i original-filen Har alt fra tlf nr til addresse :P
Sist endret av Frostbite; 19. september 2014 kl. 11:58.
Sitat av Torepia Vis innlegg
Jeg hadde lett valgt 6500kr i bot og 6 prikker, kontra døden!

Har du noen bedre forslag til problemstillingen?
Vis hele sitatet...

det skjønner jeg godt.

eneste forslaget jeg har blir å heller spare de 6500kr pluss kronene det koster å trimme og ta lett mc lappen eller bussen til du kan kjøre bil.

om det ikke er av interesse så er det bare å gjøre som alle andre har gjort i 30år inkludert megselv å suck it up. dessverre er det der en del av det å kjøre moped og det kommer alltid til å være det,ikke kommer fartsgrensa på moped til å heves heller.
Du ligger jo plassert idiotisk du og da, legg deg midt i kjørefelt slik at neste gang biler må forbi, må de ha klar bane i mot.
Ser nesten samtlige som kjører moped/atv gjør denne tabben.
Ridder av 1. klasse
Per-ulv er inne på noe litt viktig her, nemmelig plasseringen din. Ser utrolig mange mopeder/scootere som ligger helt til høyre, nærmest oppå kantstripen... Du inviterer jo folk til å kjøre forbi.

Når jeg tok mopedlappen en gang i tiden, så fikk vi klar beskjed, ligg midt i felte og helst til venstre inn mot midten, så slipper dere mange stygge forbikjøringer. For det er som regel du som taper, når bilen som kjører forbi, trekker inn mot høyre pga møtende bil.
Du bør heller stoppe og kjøre inn til siden for å slippe forbi andre biler, når muligheten byr seg.

Når det gjelder forbikjøringen på filmen, så hører jo ikke den hjemme noen plass! Bryter du dobbel sperrelinje og politiet ser deg, så mister du lappen på stedet. Gå til politiet
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Er alle fra Tysvær like hårsåre i trafikken?
https://www.youtube.com/watch?v=HHkGvQIp_HI

Hvis du er 16 år og føler at du jobber som barnevakt i trafikken har du misforstått. Pass på deg selv. Du får ikke noe ut av å gjøre livet surt for de som vil forbi deg. Som noen andre nevner her er det ikke noen farlig situasjon heller, når du fokuserer på å stirre og peke på de som kjører forbi deg fremfor å kjøre hensynsfullt og aktpågivende videre.
-må bare si at jeg lar meg provosere av go-pro-folk i trafikken som er ute etter 15 min of fame!

Akkurat som ikke samfunnet er overvåket nok fra før av....
Sitat av TheDreamer Vis innlegg
ja det var ett veldig godt tips! for hvem har vel ikke lyst på 6500kr i bot og 6 prikker på førerkortet?
Vis hele sitatet...
TRE PRIKKER. Er ikke dobbel prikkbelastning når du kjører moped/lett-mc/atv under 18 år, kun over 18!!!
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Du ligger jo plassert idiotisk du og da, legg deg midt i kjørefelt slik at neste gang biler må forbi, må de ha klar bane i mot.
Ser nesten samtlige som kjører moped/atv gjør denne tabben.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis lite peiling på trafikkregler og burde hvertfall ikke ferdes blant andre på veien. Ser du den dobble sperrelinjen? Filen til høyre er dessuten avslutningen på ett akselerasjonsfelt.

Kjører selv denne strekningen til og fra jobb hver dag å ser mye stygt.
Unlicensed Surgeon
Tror du skal tenke litt før du leverer den her til Politiet.....
  • Ser ikke sikkert at han krysser sperrelinjen under forbikjøringen
  • Du ligger sålangt til høyre at han kan tolke det som et tegn fra deg på at det er klart forover
  • Du ligger sålangt til høyre at han kan tolke det som at du har en intensjon om å spille han forby ved hjelp av fartsøkningsfeltet
  • Du fjerner henda fra styret for å peke på han / eller gi han fingern. Gjør at du kan få mindre kontroll
  • Du ser vekk fra veien under det du VET kan bli en farlig situvasjon isteden for å hjelpe til for å unngå den farlige situvasjonen. Du kunne bremset, lagt deg ut til siden, eller gjort noen tydigere tegn enn å peke på han (som kan distrahere han) på at det er fare (nødblink fex).
  • Bilen er mer enn en armlengde fra deg, så virker som bilen trodde det var klart, og derfor hadde lagt seg godt ut.

Han kan spille på det faktumet at han trodde det var klart utifra tegnene du ga, og hva han så. Worst case 3200kr i bot.....

Når det er sagt: Jeg liker ikke personer som kjører forbi uten å være HELT sikker på at det er klart selv, og man SKAL ta ekstra hensyn til myke trafikanter.



Mitt forslag: Glem denne hendelsen, ikke la den gå inn på deg mer. Hadde du følte du var i livsfare håer jeg du hadde gjort noe annent enn å peke på han.

Lev vidre og fokuser på at trafikken fungerer best som et samarbeid. Vet du at det ikke er klart forover -> Ligg midt i kjørefeltet fex. Da blir ting litt bedre

NOEN vil jo fremdeles være idioter, men noen er ikke fullt like flinke som andre. For å unngå skader på seg selv er det best å oppføre seg litt som et "englebarn" i de situvasjoene =)

Legg førøverig merke til at Politet ikke engang prioriterer å etterforske denne videoen: http://www.dt.no/nyheter/flaks-at-de...-der-1.8588618
Sist endret av dafog; 19. september 2014 kl. 21:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Erlendman Vis innlegg
TRE PRIKKER. Er ikke dobbel prikkbelastning når du kjører moped/lett-mc/atv under 18 år, kun over 18!!!
Vis hele sitatet...



en av oss bommer! jeg mener det var 6 prikker når du kjørte trimmet moped under 18 år og 3 prikker over 18
Herregud da folkens, han filmet en kar som kjører over sperrelinjen og vil gå til politiet med det. Hva er da poenget deres med å påpeke ting han gjorde galt?
Han brøt ingen lover eller hadde dårlig folkeskikk.
Det at dere i det heletatt argumenterer mot gutten er bare helt bak mål, skjerpings!

!
Sist endret av martthor; 19. september 2014 kl. 22:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rheaven Vis innlegg
Du har tydeligvis lite peiling på trafikkregler og burde hvertfall ikke ferdes blant andre på veien. Ser du den dobble sperrelinjen? Filen til høyre er dessuten avslutningen på ett akselerasjonsfelt.

Kjører selv denne strekningen til og fra jobb hver dag å ser mye stygt.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du forsto poenget mitt. Ikke nevnte jeg noe om sperrelinjen heller. Det jeg mente er at trådstarter kan enkelt ungå slike forbikjøringer ved og holde seg mer mot midten av sitt felt slik at biler som har tenkt seg forbi, må vente til det er klart. Sperrelinje eller ei. For som ser på klippet så ikke bilen ut til å bry seg så masse om sperrelinja.
Hadde TS holdt lengre til venstre vil jeg tro denne situasjonen hadde vært unngått.

Ellers må si det er imponerende at du kan bedømme mine kjøteferdigheter utifra den forrige posten min. Tar av meg hatten for den
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Nå er ikke jeg helt sikker på lovverket rundt dette med å filme mens du er ute i trafikken, men slik jeg har fortstått det er det ganske kompliserte lover uten noe veldig konkret svar. Når det så publiseres på nett blir det lagt til enda et lag med kompleksitet. Så jeg ville anbefalt å gått med dette rett til politiet uten å poste det på youtube for å unngå at du gjør ting som kan skape problemer.
Mange... fargerike svar her. Takk for alle synspunkt, selv om jeg må si meg uenig i noen av dem. Vi har alle ulike meninger, heldigvis.
Når det gjelder lovverket så kan selvsagt datatilsynet være et godt sted å begynne:

Sitat av Datatilsynet
Dashbordkamera, hjelmkamera
Dashbordkamera (også kall frontrutekamera) er kamera som installeres foran i biler eller lastebiler og som filmer ut frontruta, mens hjelmkamera gjerne festes på sykkelhjelmen eller lignende. Denne typen kamera er ikke vurdert som fastmontert kamera, og er derfor ikke kameraovervåking – i lovens forstand. Det betyr at reglene og pliktene man har ved kameraovervåking ikke vil gjelde når det brukes av privatpersoner.

Ved bruk av kamera i yrkesbiler vil andre bestemmelser komme inn. Dette blir et forhold mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Les mer om dette på samlesidene om arbeidsliv.
Vis hele sitatet...
--

Sitat av Datatilsynet
Merk likevel:
Selv om opptakene kan være lovlige, trenger ikke bruken av dem å være det. Publisering av opptak gjort med dashbordkamera, hjelmkamera, droner eller lignende, må derfor gjøres med forsiktighet. Du kan ha anledning til å legge noe du har filmet ut på nett, men ikke dersom det krenker andres privatliv. Du bør derfor be om samtykke fra dem du har filmet før opptaket publiseres, hvis de kan gjenkjennes på opptaket.
Vis hele sitatet...
https://www.datatilsynet.no/Teknolog...kan-overvakes/
Det er ikke mulig å gjenkjenne hverken kjennemerket på bilen eller personen i denne videoen.
Sitat av TheDreamer Vis innlegg
en av oss bommer! jeg mener det var 6 prikker når du kjørte trimmet moped under 18 år og 3 prikker over 18
Vis hele sitatet...
For å være litt mer presis på hva jeg mente;

Det er dobbelt med prikker KUN på klasse B i prøveperiode. Det som er veldig trist er at flere jeg kjenner har fått dobbel prikkbelastning etter å ha blitt stopped med trimmet moped.. Litt skummelt når ikke engang politiet vet reglene de skal håndheve.

Fører med prøveperiode for førerrett i klasse B, skal registreres med dobbelt antall prikker for hver overtredelse begått i prøveperioden.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+...rikkbelastning