Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1359
Jeg er på jakt etter en nettbutikk som selger vifter, og som opplyser hvilken spenning viften krever for å starte.

Jeg har en NAS av typen Acer EasyStore Homeserver H340, hvor viften i strømforsyningen har et gåent kulelager. Viften går rundt, men lager så mye støy at jeg må skifte den.

Viften er 40x40mm (og 20mm dyp, men det er ikke så farlig om den er 10 eller 20). Punktet i strømforsyningen som viften er tilkoblet på leverer 4V.

Har ikke reklamasjonsrett eller garanti på NAS, så jeg må kjøpe dette selv.

Kontaktet Acer, som rådet meg til å prøve acerparts.com som selger originale deler som Acer bruker. De hadde ikke denne viften der.

Har sjekket andre leverandører også, som f.eks komplett, techbay, ps.no uten hell. Enten står det ikke spesifisert hvilken startspenning viftene starter på, eller så er startspenningen 6V eller høyere.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Hei, hør med hobby komponent her på bruket, kanskje han kan skaffe det. :-)

Han driver egen nettside og litt sånt.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=263039
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Siden du ikke fortsatt har garanti, så kan du jo evt åpne strømforsyneren og hente ut 12v fra et punkt heller?

Et gubbetriks om lageret i vifta er gåent er å åpne proppen(eller klistermerke) bak på viften, dryppe 1-2 dråper olje og lukke igjen, mulig den holder noen år, mulig den holder noen uker bare, men verdt å prøve.

http://www.dansdata.com/images/fanmaint/inside500.jpg
Jeg har ikke en nas, men bruker en 12V 40x40mm vifte til kjøling på 3D printeren min og for bare et par dager siden testet jeg den med en spenning på bare 4,5 volt og den gikk, ikke veldig fort, men den gikk. Har sett etter nye vifter på bla. ebay, men har selv ikke funnet noe under 12V.

Kan desverre ikke si noe om viftetypen fordi den en standard med printeren og klistremerker borte for lengst, men jeg vet at noctua har 40x40mm(http://noctua.at/main.php?show=produ...s_id=47&lng=en) vifter, det kan jo være en mulighet, du kan jo bare finne et par billige vifter på ebay og prøve de ut.

Her er viften hos komplett: https://www.komplett.no/noctua-nf-a4...m-vifte/770799
Sist endret av Redfreak; 11. mai 2014 kl. 23:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De aller fleste vifter skal fungere fint på 4v, men da går de med 1/3 av oppgitt hastighet.
Sist endret av Blackkoz; 12. mai 2014 kl. 00:09.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
De aller fleste vifter skal fungere fint på 4v, men da går de med 1/3 av oppgitt hastighet.
Vis hele sitatet...
Nja, det stemmer ikke helt. Det er mulig med noen helt få vifter å starte de på 6-12V for så å kjøre de ned til 4V, men det er ikke mange som klarer å starte på 4V.

En mulighet er jo å hente spenning fra et annet sted i strømforsyningen, feks 12V og bruke det istedenfor.
Sist endret av meitemark; 12. mai 2014 kl. 00:26.
PiGmeNt-'s Avatar
Trådstarter
En del gode forslag, men har ikke kommet noe videre dessverre.

Den viften fra komplett som det ble linket til har jeg allerede prøvd. Den startet ikke pga den krever 6V.

Det er ingen propp eller klistermerke på baksiden av viften, så jeg får ikke kjørt på noe olje.

Når det gjelder å hente 12V fra et annet sted, så er jo dette en mulighet, men det er begrenset med kabler ut + at de er veldig vanskelig å komme til. Dette er ikke en standard full størrelse PSU med en haug ekstra uttak osv, det er kun 4 strømkabler som er beregnet på hver sin disk. Kablene er stripset fast og kabinettet er naglet sammen, så tror ikke jeg klarer å få tilgang til disse uten å risikere å ødelegge en haug.

Det er mulig at spenningen peaker høyere enn 4V akkurat i oppstartstidspunktet, men lavere enn 6V hvertfall. Har ikke måleutstyr hjemme, men kan få sjekket dette neste gang jeg er hos min far.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du må uansett åpne psu'en for å bytte viften, og jeg kan vedde på du finner et eller flere steder med +12v, bare følg kablene du plugger i diskene.

Evt kan du gå for slike:

Norsk side
Utlandet

Om du kjøper de billigste fra kina med gratis frakt, kjøp gjerne 2, da kvaliteten er som så så.
Sjekk også dBa ratingen, så slipper du å høre på et jetfly.
RC-Mushroom, 40x40x10mm startup ~3.5V, nominell 5-7.5V