Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2130
Jeg har lyst til å lage en taklampe selv, men har ikke så mye erfaring med strømførende kreasjoner. Har en taklampe fra før, men ønsker å lage ny og flytte den ca to meter. Tenker da å bare skjøte på ledningen som allerede finnes i taket med en sukkerbit, hvis det er lovlig.

Den lampen jeg skal lage skal ha 4 eller 5 pærer som henger i hver sin ledning ca 1 meter ned fra taket. Hvordan får jeg koblet disse ledningene i den ledningen som allerede finnes i taket på en sikker og lovlig måte?

Som sagt har jeg ikke så mye greie på dette, men tror jeg skal klare å finne ut hvordan jeg skal gjøre det. Såvidt jeg har forstått så er arbeid som dette lov uten elektrikerhjelp?
Nei, du har ikke lov til å gjøre dette, det du har lov til å gjøre er å bytte støpsel på ledningen som er tilkoblet en lampe eller en skjøteledning. Med kunnskapene du besitter, vil jeg fraråde deg å sette i gang før du har tilegnet deg litt mer kunnskap.
Det er ikke veldig komplisert å lage en lampe, men følgene av å gjøre det feil, kan i verste fall sette liv i fare.
Hvordan du kobler lampen til strøm avhenger av hvordan det elektriske anlegget er lagt opp.
Du kan lovlig ikke flytte lampen , men du kan henge den opp.
https://www.room21.no/no/artiklar/tw...t-messing.html

Kjøp noe slikt. Så kobler du fra den sukkerbiten så du får løse lesninger. Koble de til i en slik

https://goo.gl/images/ADAoCU

Du trenger 2 stk (3 om det er med jording) med så mange ekstra du vil ha lamper. Med den på bildet så kan du få fire lyspærer.

Koble en leding som kommer fra taket i den ene.
Koble den andre ledningen i den andre.

Så tar du de to ledningene fra lampesokkelen og kobler i hver sin.

Hvordan du lager lampa har du sikkert en plan på.
Men slik kobler du.

Husk jo flere lyspærer du skal ha. Jo mindre watt kan de være på.
Men kjøper du led så trekker de ikke så mye uansett.


Men nei, du har ikke lov å gjøre det.
Sist endret av Kråke123456; 13. september 2018 kl. 21:00.
Sitat av TroNnY Vis innlegg
[...]
Hvordan får jeg koblet disse ledningene i den ledningen som allerede finnes i taket på en sikker og lovlig måte?
[...]
Vis hele sitatet...
Hvis du virkelig ønsker det lovelig er det to måter å gjøre det på.

1)
Du kontakter et elektrikerfirma i nærområdet og forhører deg om hvordan dette kan løses, så kommer dere til en enighet.

Det spørs om noen fra et seriøst firma vil direktekoble lampa for deg iom. at lampa ikke er CE-godkjent.
Firmaet kan muligens risikovurdere seg vekk fra det ved å skrive en samsvarserklæring hvor de spesifikt fraskriver seg ansvar for utstyret, og direktekoble lampa for deg.

Sannsynligvis vil de legge opp en stikkontakt i nærheten av ønsket lampeplassering, så kan du plugge inn lampe med støpsel der.
Firmaet har da kun ansvar for ny kabel og stikkontakt, ikke selve lampa.


2)
Du kobler støpsel på taklampa og plugger den i en vilkårlig stikkontakt.