Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 7858
Nå har det seg sånn at jeg har fått en fengselsstraff... Jeg skal sone 6 måneder, mest sannsynlig i evje kvinnefengsel som åpner 1. april og jeg har også fått 2 måneder betinget ettersom det var lang saksbehandlingstid (8 måneder til sammen.) Det er snakk om en voldsdom.
Jeg har ikke bestemt meg for å anke saken eller ikke, aktor la ned påstand om 8 måneder som jo var det jeg fikk, så det kan vel ikke bli noe verre?

Jeg lurer på 2 ting:

1. Er det noen som har erfaring med å anke en voldsdom til lagmannsretten, enten om utfallet ble den samme straffen, mildere eller høyere straff?

2. Hvor mye av de 6 månedene er det jeg faktisk må sone? Er det noen som f.eks. har sonet 2 måneder og fått resten innvilget som hjemmesoning? Jeg går egentlig på skole og holder på å ta en bachelor grad, jeg er heller aldri dømt for noe eller vært i noen som helst annen kontakt med politiet eller rettsvesenet.

Setter pris på alle svar/råd, vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg nå...
Det er nok flere her inne som har veldig mye mer peiling på dette enn meg. Men jeg er ganske sikker på at det med skolegang er noe de lett tar hensyn til. Spør dem?
Eller ta det opp med advokaten
16 (2) 3.3 Særlig om volds- og seksualforbrytelser

Domfelte som i den aktuelle saken er dømt for volds- eller seksualforbrytelser skal som
hovedregel ikke innvilges straffegjennomføring med elektronisk kontroll.

Så elektronisk kontroll/fotlenke kan du nok glemme. Det kommer nye retningslinjer, men litt uvisst når.
Skal godt gjøres å få mindre en 120 fagers soning med voldsdom.
Sitat av BAN Vis innlegg
Skal godt gjøres å få mindre en 120 fagers soning med voldsdom.
Vis hele sitatet...
TS spør om delgjennomføring.
Jeg skjønner det, men det står jo også at det kan gjøres unntak selv når det dreier seg om en voldsdom? Tanken min var å sone i sommerferien også søke om å sone de resterende 4 månedene med fotlenke, da dette gjør det mulig for meg å fullføre utdannelsen min. Noe jeg mener kriminalomsorgen bryr seg om?
Sitat av Søkerråd Vis innlegg
Jeg skjønner det, men det står jo også at det kan gjøres unntak selv når det dreier seg om en voldsdom? Tanken min var å sone i sommerferien også søke om å sone de resterende 4 månedene med fotlenke, da dette gjør det mulig for meg å fullføre utdannelsen min. Noe jeg mener kriminalomsorgen bryr seg om?
Vis hele sitatet...
Du mister jo ikke muligheten til å fullføre graden din ved soning. Den tråden kan du ta opp når du er ferdig. Så spørs om det er et valid argument for unntak. Jeg vil tro den allmenne rettsfølelsen trumfer at utdannelsen din blir satt på vent.

Ring nærmeste friomsorgskontoret og spør dem, de kan nok svare mye bedre enn her. Det kommer mye regler, har vært på høring i 2018, men jeg klarer ikke helt finne ut når. Ordningen skal utvides til 6 mnd, og inkludere flere domstyper.

Advokater kan lite om dette området. Deres jobb er ferdig, selv om de er på kurs årlig på området.

(Et litt i samme bås som deg, men annen dom)
Sitat av Søkerråd Vis innlegg
Jeg skjønner det, men det står jo også at det kan gjøres unntak selv når det dreier seg om en voldsdom? Tanken min var å sone i sommerferien også søke om å sone de resterende 4 månedene med fotlenke, da dette gjør det mulig for meg å fullføre utdannelsen min. Noe jeg mener kriminalomsorgen bryr seg om?
Vis hele sitatet...

Vold er ganske alvorlig. Det er ikke hva du syntes selv som har noe å si.

Også sitter du her og tror du kan komme med krav som når og hvordan du skal sone. Hva tenker du fengsel er for noe?

Du får lov å ta med deg bøker inn i fengsel. De har garantert sammarbeid med skoler som kan hjelpe deg. Og eksamen får du ta uavhengig om du sitter inne eller er på fotlenke.
Sist endret av Naturgrønn; 27. februar 2019 kl. 20:47.
Du soner to tredjedeler av soningstiden ved god oppførsel og ingen tidligere dommer. Så du blir sittende i 4 mnd. Skal ikke så mye til før du ryker på dårlig oppførsel mot vakter eller andre innsatte. Noen steder blir to tredjedeler regnet med automatisk, andre steder må man søke (noe som er mer en formalitet, og du får det innvilget dersom du har oppført deg). Ville forhørt meg med Kriminalomsorgen angående to tredjedelers soning.

Sitat av Søkerråd Vis innlegg
Tanken min var å sone i sommerferien også søke om å sone de resterende 4 månedene med fotlenke, da dette gjør det mulig for meg å fullføre utdannelsen min. Noe jeg mener kriminalomsorgen bryr seg om?
Vis hele sitatet...
Glem det. De driter i utdanningsløpet ditt i den forbindelse. Du får mest sannsynelig ikke fotlenke på voldsdom eller stoff. Du får heller ikke bestemme når du skal sone. De eneste unntakene er hvis man har barn, og selv da er det vanskelig å få slike særkrav innvilget. Sikter du etter to tredjedeler så ikke mas om fotlenke, gjør bare alt verre for seg sjæl. Kvinn deg opp og son dommen for hva du har gjort, er du heldig får du som nevnt 2/3 soning, og aldri gjør noe lignende igjen.
Sist endret av brennesle; 27. februar 2019 kl. 20:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Greide få soning med EK for drapstrusler og lettere vold mot politiet (spark i foten som gav blåmerke) så alt er mulig
Hvor jeg er fra må man ikke sone fengsel med mindre det er en høyere straff enn 3 år ubetinget fengsel. Veldig trist at du må i fengsel for noe vold når så mange saker blir henlagt. Ta kontakt med advokaten din og prøv å anke dommen.
Du soner 4 mnd med god oppførsel. Førstegang sonere skal i teorien ikke trenge å søke om to tredjedel. Det at noen her mener om du er heldig så får du to tredjedel er tull. Du får det om du oppfører deg, gjør det du skal, og ikke lager kvalme. Det skal lite til før du mister den muligheten.
Fengsel er til hva man gjør det til selv. Tren, skaff nye bekjentskap, spis godt og vær positiv, det kommer du langt med.

Sitat av freebird Vis innlegg
Greide få soning med EK for drapstrusler og lettere vold mot politiet (spark i foten som gav blåmerke) så alt er mulig
Vis hele sitatet...
Vil du si hvor lenge du måtte sone eventuelt?
Sist endret av zerofero; 28. februar 2019 kl. 11:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Du får nok ikke bestemme når.

Oppfører du deg fint får du 2/3.ute etter 4 mnd.

Kan søke utgang daglig til skole på Evje om du er flink.

Eventuelt kan du søke altenariv soning allerede nå.

Elektronisk soning, eventuelt paragraf 12. Soning i behandling av om du tenger det.
. Ring kriminalomsorgen å hør med dem

Lurt å ha med advokat
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Vold er ganske alvorlig. Det er ikke hva du syntes selv som har noe å si.

Også sitter du her og tror du kan komme med krav som når og hvordan du skal sone. Hva tenker du fengsel er for noe?

Du får lov å ta med deg bøker inn i fengsel. De har garantert sammarbeid med skoler som kan hjelpe deg. Og eksamen får du ta uavhengig om du sitter inne eller er på fotlenke.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men hvem tror du at du er? Jeg skrev denne posten i håp om å få råd eller å høre om andre i lignende situasjoner, jeg bryr meg fint lite om en sånn som deg som sitter bak pc skjermen å prøver å få meg til å føle meg verre en jeg allerede gjør, skam deg. Greit nok at de har samarbeid med diverse skoler, men nå har det seg sånn at jeg tar en utdannelse innen doe digitalt hvorav studiemodellen har endret seg, noe som vil si at det da ikke er mulig å eventuelt ta tredjeåret sammen med kullet under.
Er det å skyte seg selv i foten om du nevner dette for en rådgiver på den avdelingen du studerer for å kanskje finne en løsning på dette? Hvis ikke, så kan du jo høre med de?
Hvis det har konsekvenser kan du jo droppe det.
Sitat av zerofero Vis innlegg

Vil du si hvor lenge du måtte sone eventuelt?
Vis hele sitatet...
28 dager, hadde jævli flaks pga dårlig psyke osv
Sitat av freebird Vis innlegg
28 dager, hadde jævli flaks pga dårlig psyke osv
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Hadde du jobb når du var i retten?
Er dømt for drapstrusler selv, i alkoholrus(blackout) men har jobb og snudd livet helt om. Så håper for min del at det ordner seg med kanskje en betinget dom, i og med jeg har alt på stell.

I verstefall klarer jeg å sone 20-40 dager tho.
Sist endret av zerofero; 28. februar 2019 kl. 13:59.
En venn av meg fikk godkjent soning med fotlenke for kjøring (20 meter med motorsykkel for å flytte den etter ønske av vakt på utested som deretter ringte politiet) i beruset tilstand. Han hadde noe annet smått i tillegg, men fikk fotlenke for å kunne fullføre bachelorgrad. Vil tro det lønner seg for deg i alle fall å søke, i verste fall får du nei.
Sitat av iamaddict Vis innlegg

Eventuelt kan du søke altenariv soning allerede nå.

Elektronisk soning, eventuelt paragraf 12. Soning i behandling av om du tenger det.
Vis hele sitatet...
Jeg har jo blitt dømt til 6 måneder og sånn som jeg har skjønt det så må jeg uansett sone 2 av de, men er det mulig allerede nå før jeg sitter inne å få innvilget fotlenke de siste 4 månedene av straffen? Og sånn mtp. soning i behandling, dette er vel noe som må dokumenteres fryktelig godt?
Sitat av Søkerråd Vis innlegg
Jeg har jo blitt dømt til 6 måneder og sånn som jeg har skjønt det så må jeg uansett sone 2 av de, men er det mulig allerede nå før jeg sitter inne å få innvilget fotlenke de siste 4 månedene av straffen? Og sånn mtp. soning i behandling, dette er vel noe som må dokumenteres fryktelig godt?
Vis hele sitatet...
Fotlenke er noe du må søke om inne i fengslet i og med du har 6 mnd dom. Hadde du hatt 4 eller mindre kunne du søkt allerede nå.
Så du må uansett innom fengsel
Sist endret av zerofero; 28. februar 2019 kl. 14:53.
Sitat av Søkerråd Vis innlegg
Unnskyld meg, men hvem tror du at du er? Jeg skrev denne posten i håp om å få råd eller å høre om andre i lignende situasjoner, jeg bryr meg fint lite om en sånn som deg som sitter bak pc skjermen å prøver å få meg til å føle meg verre en jeg allerede gjør, skam deg. Greit nok at de har samarbeid med diverse skoler, men nå har det seg sånn at jeg tar en utdannelse innen doe digitalt hvorav studiemodellen har endret seg, noe som vil si at det da ikke er mulig å eventuelt ta tredjeåret sammen med kullet under.
Vis hele sitatet...
Ble bare litt frustrert over at du kommer med krav som når og hvordan du skal sone og nærmest tror du har krav på det. Måten du framstod dine "krav" på var litt frustrerende. Og at du melker at du studerer skal liksom sette deg på en høyerer kroner du menr fast bestemt på er noe de skal ta hensyn til.

Jeg skal komme med råd jeg da. Om hvor lenge du må sone; 2/3 av 6 mnd. Det regner du veldig enkel i hode. Det er ved god oppførsel, men også om du viser til bedring av oppførsel til du kom inn mot tiden du skal søke om 2/3 soning.

Du kan enkelt søke om lenkesoning for de 4 mnd igjen. Du kan få det invilget men iom. at det er en voldsom så er sjangsen mindre og det er flere faktorer enn ellers om du får det godkjent.


Jeg har sonet flere ganger smådommer på den lengste 4-5 mndr og venter nå på en 8 mndrs fengselsdom.
Sist endret av Naturgrønn; 1. mars 2019 kl. 11:52.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Anke ville jeg nok droppet om jeg var deg hvertfall. 8 mnd, hvorav 2 mnd betinget, i en voldssak er helt på normalen, så ville ikke satset på å få noe mindre. En kompis av meg fikk 6 måneder mer i Lagmannsretten, når han var så glup at han anket saken. Dog var det en grovere voldssak da, men likevel... (Straffen hans økte fra 7 år til 7,5 år...)

2/3 kan du regne med å få, hvis du kommer fra et møblert hjem, eller hvertfall oppfører deg som om du gjør det. Så av dine 6 mnd ubetinget, skal du da i utgangspunktet sone 4 av disse. Vilkår for å få 2/3 er at du har et sted å bo, og en aktivitet å gå til ute, det være seg jobb eller studier. Du har allerede sagt at du har studier, så om du også enten har egen leilighet/hus eller kan bo hos familie/venner, så er det nok til å oppfylle vilkårene.

Fotlenke skal som hovedregel ikke gis til voldsdømte, men her finnes det mange unntak. Typen vold spiller blant annet inn. Vold i nære relasjoner/vold i hjemmet er fullstendig utelukket å få fotlenke - av naturlige årsaker. Utover dette er det i grunnen en vurderingssak for Friomsorgen, der flere faktorer spiller inn. Det være seg din øvrige livssituasjon (rusproblem, barn, jobb/studier etc.) og som nevnt da typen vold og omstendighetene i saken, så det er vanskelig for oss her inne å vurdere for deg.

Fire måneder bak murene er heldigvis ikke verdens undergang, så det skal du nok klare helt fint. Alt under 2 år er bare på leirskole pleide vi å si når jeg sonte
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Sitat av Grossie Vis innlegg
En venn av meg fikk godkjent soning med fotlenke for kjøring (20 meter med motorsykkel for å flytte den etter ønske av vakt på utested som deretter ringte politiet) i beruset tilstand. Han hadde noe annet smått i tillegg, men fikk fotlenke for å kunne fullføre bachelorgrad. Vil tro det lønner seg for deg i alle fall å søke, i verste fall får du nei.
Vis hele sitatet...
Du kan prøve. God dialog med kriminalomsorgen er nøkkelen.

Tviler på det siden det er voldsom, men det med skolen ahr du krav på å fullføre fra fengselet. Evje fengsel er fint og gode vakter der.
.
Tror du vil trives der faktisk. Fin natur og fine jobber å ta seg til.

Er du blitt innkalt enda?
Har flere kompiser som har sonet voldsdom med fotlenke, så det er ikke utenkelig at du får lov til det.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
10 1
Takk for gode svar og her kommer en liten oppdatering:

Saken ble anket men ikke tatt opp av lagmannsretten, påtalemyndigheten kalte straffen min for "streng", selv om de fikk nøyaktig det de ba om. På bakgrunn av dette er straffeutmålingen anket til høyesterett. Har ikke så stor tro på at den blir tatt opp der, men nå har jeg kjøpt meg litt tid slik at jeg kan få tenkt ut hva jeg skal gjøre med studiene og jobben, samt leiligheten jeg eier. Får for tiden god hjelp fra en som har jobbet lenge i kriminalomsorgen til å skrive en søknad om å få komme direkte til en overgangsbolig, for da får jeg fortsatt på utdannelsen min.

Er det noen her som har vært i overgangsbolig, som eventuelt kan fortelle meg litt om det, spesifikt:

1.Kom du direkte i overgangsbolig?
2.På hvilket grunnlag fikk du lov til å sone i overgangsbolig, skole, familie, jobb?
3.Gode tips eller råd?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Mmmm vil bare nevne at du kan få mer enn aktors påstand, selv fikk jeg påstand om 7mnd engang, men ble dømt til 8 ��
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av freebird Vis innlegg
Greide få soning med EK for drapstrusler og lettere vold mot politiet (spark i foten som gav blåmerke) så alt er mulig
Vis hele sitatet...
Sitat av Søkerråd Vis innlegg
Takk for gode svar og her kommer en liten oppdatering:

Saken ble anket men ikke tatt opp av lagmannsretten, påtalemyndigheten kalte straffen min for "streng", selv om de fikk nøyaktig det de ba om. På bakgrunn av dette er straffeutmålingen anket til høyesterett. Har ikke så stor tro på at den blir tatt opp der, men nå har jeg kjøpt meg litt tid slik at jeg kan få tenkt ut hva jeg skal gjøre med studiene og jobben, samt leiligheten jeg eier. Får for tiden god hjelp fra en som har jobbet lenge i kriminalomsorgen til å skrive en søknad om å få komme direkte til en overgangsbolig, for da får jeg fortsatt på utdannelsen min.

Er det noen her som har vært i overgangsbolig, som eventuelt kan fortelle meg litt om det, spesifikt:

1.Kom du direkte i overgangsbolig?
2.På hvilket grunnlag fikk du lov til å sone i overgangsbolig, skole, familie, jobb?
3.Gode tips eller råd?
Vis hele sitatet...
Sitat av Søkerråd Vis innlegg
Unnskyld meg, men hvem tror du at du er? Jeg skrev denne posten i håp om å få råd eller å høre om andre i lignende situasjoner, jeg bryr meg fint lite om en sånn som deg som sitter bak pc skjermen å prøver å få meg til å føle meg verre en jeg allerede gjør, skam deg. Greit nok at de har samarbeid med diverse skoler, men nå har det seg sånn at jeg tar en utdannelse innen doe digitalt hvorav studiemodellen har endret seg, noe som vil si at det da ikke er mulig å eventuelt ta tredjeåret sammen med kullet under.
Vis hele sitatet...
Spørs hva du har gjort. Oppsøk psykolog og legg ut om selvmordstanker. De vil mulig ordne noe for deg. Spørs hva det var. Var det noen som banket deg og du tok igjen i forsvar?


Eksempel en drita full kødd kommer og banker deg opp og du gir han en lusing på en plen, han har ikke nødvendigvis påført deg noen skader men du har sannsynligvis "skadet" han med synlig blåmerker. Få fram vitner ... Hvem vet? Er det nonsens du er dømt for slipper du