Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 47995
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Tenkte jeg skulle prøve meg på en hjemmelaget granat, denne er veldig enkel å lage og fungerer hver gang for meg.
Vet ikke helt om jeg skal kalle det for en hjemmelaget granat da, for det er jo mer en tenningsmekanisme.

Du trenger:
Teip
Sugerør
Knuste fyrstikkhoder fra 1-3 pakker
Ca. 5 hele fyrstikker
En tom fyrstikk eske
Stikk
En tråd eller ståltråd
(og selve det du vill sprenge da, krutt, røykbombe eller hva du ville ønske)

Slik gjør du:
Ta å klipp av en liten bit av sugerøret (litt lengre enn fyrstikkene dine).
Sett en teip bit i bunden av biten av sugerøret og fyll den opp med knuste fyrstikkhoder.
Ta så ca. 5 fyrstikker rundt toppen av sugerøret med fyrstikkpulveret inni. Fest de med teip.

Ta en fyrstikkeske og klipp av fosforsiden (den du skraper fyrstikken mot).
Ta å legg for fosforsidene mot hverandre meg ståltråden eller tråden din på toppen og teip litt på toppen så tråden/ståltråden sitter godt fast i fosforsidene.

Sett nå fosfordelen din oppå fystikk-delen.
Ta en stikk rundt fosfordelen slik at den sitter stamt fast over fyrstikkdelen, gjærne en teip og men pass på at de ikke sitter fast i hverandre men de sitter hardt inntil hverandre.

Sugerøret nederst kan du ta å feste i en bombe, røykbombe eller hva du ville tenne.
Dra i tråden/ståltråden og du vil skrape fosforsidene fra fyrstikkesken mot fyrstikkene og da vill de begynne å brenne, tenne fyrstikkpulveret i sugerøret og tenne bomba.

Dette fungerer greit om man vil tenne noe bare med å dra i en ting.
Sist endret av BomberMan; 8. januar 2011 kl. 02:10.
Stilig.. Laget nesten samme saken, bare jeg brukte lunte og ellers en litt annen variant. Men samme prinsipp.
jeg har også laget noe i samme duren med små svartkrutt kinaputter, jeg brukte da dette prinsippet til å tenne en lunte som brant på utsiden av kinaputten og inn i andre enden.. føler meg lit tryggere når tennmekanismen er litt adskilt fra selve bomba og man ser hva som foregår
vil si at den metoden virket veeldig tungvint.. en partypopper litt tape noe blackmatch og LITT BP gjør susen mye lettere.. kan sikkert legge ut oppskrift hvis noen ønsker det. Partypoppere er GENIALE til sånt, hvis man greier å lage rette konstruksjonen da.
Partypoppers er geniale i den forstand at de har en liten mengde friksjonssensitivt HE som gjør at du kan lage "tråd-detonator" til kanon.
Sitat av pyrotekniker Vis innlegg
Partypoppers er geniale i den forstand at de har en liten mengde friksjonssensitivt HE som gjør at du kan lage "tråd-detonator" til kanon.
Vis hele sitatet...
Så det du mener er at det er HE i party poppers?

Sitat av SNIFFER Vis innlegg
...kan sikkert legge ut oppskrift hvis noen ønsker det...
Vis hele sitatet...
Gjerne
og alskens andre saker også, som fex starter til granat o.l. Tenner BP vettu (den var beregnet på pytotekniker)

Og Spacerunner: slike partyartikler inneholder vel sølvfullminat om jeg ikke husker helt feil..(iallefall en eller annen fullminat) så ja, de inneholder HE men dog i mikroskopiske mengder

skal se hva jeg kan få kokt sammen av oppskrift når jeg kommer hjem fra ferie vettu

Et til veldig artig bruksområde til partypoppere er fisking med HE, fisken biter på stanga, du river til og PANG! hehe.
Sitat av SNIFFER Vis innlegg
Et til veldig artig bruksområde til partypoppere er fisking med HE, fisken biter på stanga, du river til og PANG! hehe.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke helt skjønne hvordan du kobler party-popperen for å få det til å gå av når du drar i stangen, i.o.m at den er under vann og innpakket i noe annet HE. Vil iallefall være litt risikabelt om du har vekt eller noe annet tungt på stangen, som en tung krok eller et lodd.
Jeg har selv brukt partypoppere til antenning av diverse saker, og mener også at de er greie å bruke. Bruker dem ofte til antenning av røykbomber for å få dem til å se mer kul ut.
Sitat av Spacerunner Vis innlegg
Så det du mener er at det er HE i party poppers?
Vis hele sitatet...
Ja, det mener jeg fortsatt. Prøv å ta ut ladningen å sett over åpen flamme. Da tror du også det etterpå.
Helt korrekt at partypoppers inneholder HE, ja. Sølvfulminat for å være helt korrekt. Men funker det til å antenne BP med? Vil ikke detonasjonen være for rask til å antenne BP/KNSU? Må testes.

SNIFFER: Den der fiskeanordningen din må du forklare bedre, den høres usannsynlig ut.
Nei, det funker fint Bjølg

Laga meg en liten sak for et par dager siden for å teste akkurat dette. Tok ut papir-tinga inne i party-popperen, så fyllte jeg opp med hjemmelaget krutt. Meal.

Satte den fest i et tre, og forlenget tråden og dro til. Smalt overraskende godt til å være bare meal og teip.
Jo, skjønner at det får krutt til å brenne fort, når jeg tenker meg om. De fyrte jo av BP med en fenghette på Mythbusters for en god stund siden. Men faen, det kan da ikke være trygt å bruke i en granat?
Har antent BP selv med partypopper mange ganger, så det er noe jeg VET går ann. Når det gjelder disse oppskriftene kan jeg prøve å få satt meg ned i morgen å mekket noen tegninger. Det kan nevnes at å fiske med partypopper + HE kan være noe risikabelt, ALLTID pakk i sprengstoffet ETTER at anordningen er klar til bruk!
▼ ... noen uker senere ... ▼
genial idè dette. har tenk på den selv mange ganger, men har aldri hatt bruk for den.
skremmende lik shootingeggs sin på metacafe...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Isteden for å bruke 5 fyrstikker og et sugerør med krutt kan du heller:

1. Hvis du har vanlig lunte (som brukes til fyrverkeri etc) kan du lime den fast til èn fyrstikk og bruke det. Det holder imassevis. Pass på å legge lunta intill fyrstikkhodet så den tar fyr og stram godt med strikk så fyrstikken får ordentlig grep på draplatene. Jeg bruker de pittesmå strikkene jeg hadde på reggisen min, på den tida jeg hadde det. De funker fjell.

2. Lager du hjemmelaget lunte ut av knuste fyrstikkhoder, bomullstråd og vann som jeg gjør er_alt_du_trenger_å_gjøre å legge lunta mellom draplatene til fyrstikkeska! Det er alt som trengs. Lunta er jo laget av fyrstikker så når du drar av dramekanismen tennes den med en gang, det funker fjell. Og får å bevise teorien min har jeg lasta opp en video på youtube hvor jeg har satt på dramekanismen på den hjemmelagdelunta til en liten røykbombe.

Se videoen her
så en film på youtube om hvordan du lager en slik granat som thoryllo her har oppskriften på
http://www.youtube.com/watch?v=tUPTStqTmYs
▼ ... noen uker senere ... ▼
Skal "kruttet" som skal i sugerøret, presses hardt inn eller bare legges der? Hvor lang tid tar det fra du har dratt ut splinta, til den går av? Dette må prøves ;P

edit: fjerna:P
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Simen: Genialt!
masterV: du trenger ikke presse det så hardt ned nei. Det går relativt fort fra du trekker splinten til den går av, men du rekker å kaste den.
masterV: Nei, så faktisk ikke på den, fikk vite dette av en kompis. Forresten er den linken er prikk lik linken 2 poster opp... så vær så snill å les igjennom hele tråden først. Det er også kommentert en annen gang i tråden btw så har vi en EDIT-knapp så vi slipper bobbelposter uten grunn.
▼ ... over et år senere ... ▼
Istedet for å bruke kuttede fyrstikkhoder, så kan du kjøpe stormfyrstikker fra clas ohlson/en sportsbutikk, og bare finne et tynnt rør som passer rundt(da blir Granaten vanntett )
▼ ... over en måned senere ... ▼
Eller bare bruke en tjøre-lunte som du dypper i kaliumklorat, brunstein, antimon(III)sulfid og glassbiter(det som er på hodet på ei fyrsikk som er blanda ut i litt vann. så setter du denne i bomba/granaten etc. Etter dette kan dere vel gjette hva dere gjør?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Filmen til shooting eggs productions er linket til i denne tråden, og som jeg skrev i post 18 i denne tråden, hadde jeg faktisk ikke sett på den videoen ført, men lærte det av en kompis (som mest sannsynelig hadde sett den der ja ).
Ser nå at bildene jeg tok for tråden er borte… må ha skjedd under merginga av WiP og nFF!?
Sist endret av Thoryllo; 23. juni 2009 kl. 23:17.
▼ ... over et år senere ... ▼
Eg driver å lager strike granater, kan legje ut ei tutorial visst nokon syns det er kult?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Gjerne! Jeg er jo ikke spesielt aktiv lenger, men tenningmetoder interesserer meg veldig! Har tenkt mye på forksjellige metoder
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Gjerne! Jeg er jo ikke spesielt aktiv lenger, men tenningmetoder interesserer meg veldig! Har tenkt mye på forksjellige metoder
Vis hele sitatet...
Eg lager film og skriftelig framgangsmåte i morga, sidan kameraet mitt må lade seg opp :/
▼ ... noen uker senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hva er en strike granat? En som går av ved impact?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Han har laget en guide
Ja, men vil De være så fryktelig vennlig å henvise oss til denne guiden?
Jeg sitter nemlig her og er så spent at jeg holder på å krype ut av mitt gode silkemyke skinn!

Jeg lurer også på hva en strikegranat er.
Er det en slik knallskuddlignende sak som man stryker mot en fyrstikk eske eller noe slikt for å antenne?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jøss, den har visst blitt slettet.. Ikke rart, forsåvidt, da det jo er nettop det, en granat
http://www.youtube.com/watch?v=nMM7U21OqsQ
Eg bruker friksjons og elektroniske granater fordi eg spiller woodsball (paintball i skogen).

Guiden eg lager var for det meste ei fyrstikk og ei lunte teipa på sida av "bomba", så tok eg eine sida på ei fyrstikk eske og "strika" fyrstikka som antente lunta. (Dette antente da eksplosivet.)

Men uansett, den guiden var ikkje noko særlig gjennomtenkt og blei slettet.
Den var faktisk ganske så wannabe.


Har forresten "oppfunnet" ein betre friksjons granat der eg bare drar ut sikkerheitspinnen og slår på toppa. Slaget mot toppa vil antenne lunta og føre til at f.eks røykbomba blir antent. ( Legger snart ut film, slik at dei som har ein interesse for slik kan ta ein titt på mine metodar.)


"Håper dokke skjønte tegninga".


Lagt til:

Eg tok å lasta opp ein film frå første forsøket. Trur dette var 1-2 uke sida.
Gjekk ikkje altfor bra, men det får duge fåreløbig.

Laster opp ny film frå nåtiden på laurdag!

http://www.youtube.com/watch?v=NwBlzmD7Khc
Sist endret av Fyllingz; 15. juli 2010 kl. 16:32.
Her er den versionen eg bruker no!

Eg lastet opp ein rask version av granaten (uten eksplosiver eller "røykmixtur").

http://www.youtube.com/watch?v=elae1_GxVT8

Visst mange liker dette så kan eg også laste opp ein guide...

PS. Beklager dårlig mobil kamera!
Sist endret av Fyllingz; 17. juli 2010 kl. 21:23.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Jeg ville satt pris på guide.
Sitat av P-freak Vis innlegg
Jeg ville satt pris på guide.
Vis hele sitatet...
Kan lage youtube film imorga/tirsdag
[COLOR="DimGray"]Lagt til: Beklager, ein "how-to" film kan eg ikkje lage før eg er heime frå ferien. Så mest sannsynlig så er filmen oppe på youtube frå tirsdag til torsdag.[/COLOR]
Sitat av SNIFFER Vis innlegg
og alskens andre saker også, som fex starter til granat o.l. Tenner BP vettu (den var beregnet på pytotekniker)

Og Spacerunner: slike partyartikler inneholder vel sølvfullminat om jeg ikke husker helt feil..(iallefall en eller annen fullminat) så ja, de inneholder HE men dog i mikroskopiske mengder

skal se hva jeg kan få kokt sammen av oppskrift når jeg kommer hjem fra ferie vettu

Et til veldig artig bruksområde til partypoppere er fisking med HE, fisken biter på stanga, du river til og PANG! hehe.
Vis hele sitatet...
Neinei, du har misforstått, det er det vi bruker dynamitt til

Men hvis man fisker med mark kan det fungere, bruk bunndrag (Blylodd som ligger på bunnen, og marken flyter litt over bunnen), men fest eksplosiver (trenger altså ikke være ett kg BP... med mindre du liker ferdige fiskekaker med kruttsmak) over blyloddet og sørg for at de sprenges ASAP når fisken rykker mulig du kan se langt etter både blylodd, krok og fisk, menmen, noe må man ofre
▼ ... noen uker senere ... ▼
Lånekassen
3 0
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Tenkte jeg skulle prøve meg på en hjemmelaget granat, denne er veldig enkel å lage og fungerer hver gang for meg.
Vet ikke helt om jeg skal kalle det for en hjemmelaget granat da, for det er jo mer en tenningsmekanisme.

Du trenger:
Teip
Sugerør
Knuste fyrstikkhoder fra 1-3 pakker
Ca. 5 hele fyrstikker
En tom fyrstikk eske
Stikk
En tråd eller ståltråd
(og selve det du vill sprenge da, krutt, røykbombe eller hva du ville ønske)

Slik gjør du:
Ta å klipp av en liten bit av sugerøret (litt lengre enn fyrstikkene dine).
Sett en teip bit i bunden av biten av sugerøret og fyll den opp med knuste fyrstikkhoder.
Ta så ca. 5 fyrstikker rundt toppen av sugerøret med fyrstikkpulveret inni. Fest de med teip.

Ta en fyrstikkeske og klipp av fosforsiden (den du skraper fyrstikken mot).
Ta å legg for fosforsidene mot hverandre meg ståltråden eller tråden din på toppen og teip litt på toppen så tråden/ståltråden sitter godt fast i fosforsidene.

Sett nå fosfordelen din oppå fystikk-delen.
Ta en stikk rundt fosfordelen slik at den sitter stamt fast over fyrstikkdelen, gjærne en teip og men pass på at de ikke sitter fast i hverandre men de sitter hardt inntil hverandre.

Sugerøret nederst kan du ta å feste i en bombe, røykbombe eller hva du ville tenne.
Dra i tråden/ståltråden og du vil skrape fosforsidene fra fyrstikkesken mot fyrstikkene og da vill de begynne å brenne, tenne fyrstikkpulveret i sugerøret og tenne bomba.

Dette fungerer greit om man vil tenne noe bare med å dra i en ting.
Vis hele sitatet...
hva med bare å ta ei eller annen hylse i metall (malingsboks,patronhylse, rør,etc) og fylle den med krutt. tre i ei lang lunte(den bør være lang så du rekker å komme deg vekk fra splintregnet). for å tett dette til skikkelig kan en bruke formbart kjemisk metall, som en får mange plasser (biltema, bensinstasjonen etc) eller klemme enden-/ene sammen i ei skrustikke eller ei kraftig tang. funker som bare det. jeg fikk besøk av onkel polti da naboene haddeklaget på granatsprengning.
Sitat av klister Vis innlegg
hva med bare å ta ei eller annen hylse i metall (malingsboks,patronhylse, rør,etc) og fylle den med krutt. tre i ei lang lunte(den bør være lang så du rekker å komme deg vekk fra splintregnet). for å tett dette til skikkelig kan en bruke formbart kjemisk metall, som en får mange plasser (biltema, bensinstasjonen etc) eller klemme enden-/ene sammen i ei skrustikke eller ei kraftig tang. funker som bare det. jeg fikk besøk av onkel polti da naboene haddeklaget på granatsprengning.
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen?
Granatprinsippet her på huset burde bare brukes på KNSU og slike blandinger, ihvertfall ikke på livsfarlige rør- og splintbomber.

Man skal heller ikke klemme igjen endene med en tang eller skruestikke.
Det er ingen vits i å diskutere hvorfor, hvordan eller noenting rundt dette, man skal ganske enkelt ikke gjøre det!

Dersom man absolutt skal lage rørbomber burde man sveise hele beholderen igjen på forhånd.

- Bore hull som man gjenger opp.

- Finne en passende bolt som man også borer hull gjennom på langs slik at man kan tre lunta eller tenningen gjennom.

- Det gjengede hullet må maskeres slik at det ikke setter seg krutt i gjengene.
Etter dette kan man fylle på krutt, sette i bolten forsiktig og deretter gå ut for å sette av bomben på et sikkert sted.
Reinert med beine !
griped's Avatar
evt, fukte opp gjengene i hullet og på bolten med litt olje
▼ ... noen uker senere ... ▼
Bare for all del ikke blås i hullet for å få kruttet ut av gjengene... Det smaker dårlig, og svir i øynene.
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Bare for all del ikke blås i hullet for å få kruttet ut av gjengene... Det smaker dårlig, og svir i øynene.
Vis hele sitatet...
Noen her som fulgte "rådene" ovenfor eller?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Noen her som fulgte "rådene" ovenfor eller?
Vis hele sitatet...
Virker som om noen gjorde det ja! Minst en som ikke tenker på splinter altså...
Kva har dette med granat å gjere? ;O

For dokke som har mulighet til å sjekke ut pullpin granatene til game-on så gjer det!
Syns metoden var utrolig genial!

Dog så blir dette meir granatene til TLSFx da.
http://www.game-on.no/webshop/paintg...ng-p-1712.html

Dokke må dessverre kjøpe og demontere granta. Skulle gjerne filma designet og forklart korleis det fungerte, men eg har ikkje noko video kamera...
Nåja, ikke si det.

Under kontrollerte omstendigheter kan man faktisk ha det veldig festelig uten å sette seg selv eller andre i fare, ved å fyre av rørbomber.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Nåja, ikke si det.

Under kontrollerte omstendigheter kan man faktisk ha det veldig festelig uten å sette seg selv eller andre i fare, ved å fyre av rørbomber.
Vis hele sitatet...
Helt enig, er ikke så grusomt utfordrende å legge deg i dekning.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Nåja, ikke si det.

Under kontrollerte omstendigheter kan man faktisk ha det veldig festelig uten å sette seg selv eller andre i fare, ved å fyre av rørbomber.
Vis hele sitatet...
Noe sånt du mener?
hehe-mekke den sammen av en 88g co2 patron og hjemmesnekra lunte. Postkassa til naboen skjelver hører jeg (neida)
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Northhunt Vis innlegg
Noe sånt du mener?
hehe-mekke den sammen av en 88g co2 patron og hjemmesnekra lunte. Postkassa til naboen skjelver hører jeg (neida)
Vis hele sitatet...
Og holder den i hånda???
Hører jeg "hvilken hånd?"?!
Sitat av Northhunt Vis innlegg
Noe sånt du mener?
hehe-mekke den sammen av en 88g co2 patron og hjemmesnekra lunte. Postkassa til naboen skjelver hører jeg (neida)
Vis hele sitatet...
Hva er det du har inne i den? Sier ikke at du ikke får lov til å lage CO2-patron-bomber, men det der lager livsfarlige splinter som lett kan skade deg for livet.
Du har i tillegg en hjemmelaget lunte, som sikkert ikke er veldig forutsigbar, plutselig brenner den mye fortere en du trodde!
Du kan faktisk få til like bra smell med andre ting en metall.
Regner ikke med at du vil ende opp som denne fyren? http://www.youtube.com/watch?v=ddJSbu-bbOk
Murphy's lov lurer rundt alle hjørner, ta alle forhåndsregler og vær forsiktig!
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Northhunt Vis innlegg
Noe sånt du mener?
hehe-mekke den sammen av en 88g co2 patron og hjemmesnekra lunte. Postkassa til naboen skjelver hører jeg (neida)
Vis hele sitatet...
det ser ut som en god splint-bombe.
skal du bruke den så ta den nedi en damm!

Dam*

Hvorfor kan eg ikkje redigere innlegget ?
Hjemmelaget lunte på noe som kan kveste deg så stygt som den rørbomben der?
Det er ikke smart for å si det enkelt.


Sitat av OlaWaagen Vis innlegg

Hvorfor kan eg ikkje redigere innlegget ?
Vis hele sitatet...
Fordi det er en tidsbegrensing på det der, 5 minutter faktisk.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hjemmelaget lunte på noe som kan kveste deg så stygt som den rørbomben der?
Det er ikke smart for å si det enkelt.




Fordi det er en tidsbegrensing på det der, 5 minutter faktisk.
Vis hele sitatet...
det var under 1 minutt etter eg prøvde å redigere det.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Murphy's lov lurer rundt alle hjørner, ta alle forhåndsregler og vær forsiktig!
Vis hele sitatet...
1. Fikk bittert oppleve det idag! Rengnet sammen mengde liftkrutt jeg ville trenge til nyttår.. fant ut at over 8 kg luftbomber skal opp!(mer info kommer :P ) det vil si at jeg trenger ca 800g lift!

hmm? tenkte Znerk, jeg har bare drøyt 500 gram igjen!! #"%&!/#

2. Må lage mer tenkte Znerk. Så jeg gikk ned i kjelleren og skulle veie opp mer. Da jeg så på KNO3 glasset var det nesten tomt :S Dette vra da ikke så ille, i og med at det fantes mer, bare en liten kjkøretur unna :P

3. etter mye om og men kunne jeg sette på mølla, men da viste det seg at den slettes ikke ville gå som den skulle :P jeg tenkte fortvilet at mølla var øderlagt. fant heldigvis ut, etter to reimskifter, at mølla fungerte som den skulle (tror muligens motoren begynner å bli sliten da :-( ) og det ble svartkrutt til slutt!

Det var aldri liv som stod i fare, men nyttårsfeiringa hang en liten stund og slang utenfor kanten..
Husk at murphys lov ALLTID gjelder!

Dette ble ett veldig langt og rotete innlegg i veldig feil tråd, men, men: It's not only only but but!

Det ble hvertfall en løsning for min del :P Granulerte nettopp 600 gram Bp, håper det bli bra! så skal det bli en fin og vellykket nyttårsfeiring!