Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5450
Hallo.
Jeg har en Asus mini pc med Ubuntu instalert. Den er koblet til tvèn og er påslått for det meste av tiden.

Men når jeg forlater leiligheten slår jeg av tv, pc, anlegg og alt som er koblet på samme forgrener (jeg flipper den røde bryteren på forgreneren).
Det er sjeldent jeg gidder å slå på tvèn igjen for å logge ut av dataen, så som oftest blir det en "hard shutdown".

Spørsmålet mitt er, hvilken skade gjør dette på systemet mitt (sålenge jeg ikke har en instalasjon eller lignende kjørende)?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Alt frå ingen til alt.

Med journalbaserte filsystem skal det litt til før filsystemet får skader, men har sjølv opplevd at halve /lib vart korrupt, med tilhøyrande mangel på vilje til å boote etterpå. Så om du gjer det ofte så er det jo gode odds for at filsystemet tryner før eller sidan.
Okay, takk for svar
Ja gjør dette daglig, så må vel tenke på å begrense det til det litt

Skulle hatt en liten bateri bank koblet til, hadde holdt med strøm til 5 min, så stilt in maskinen til å slå seg av når bateiet er lavt. Men det er vel ikke bare å koble i ett bateri i en stasjonør som i en laptop.

Helt teoretisk, er det mulig?
Jeg har en del bateribanker og gamle laptopp baterier liggende, så trenger jeg vel en microkontroller (jeg har en raspberry pi?) Loddebolt står på bordet.
Det er jo ikke no jeg ville stolt på, men er det mulig

Adapteren til maskinen er på 19v og 3.4A
Nå er det noen år siden jeg kjørte ubuntu på laptopen men jeg mener å huske at den slo seg av når batteriet nådde 10%. Mulig det var tredjeparts software som var ansvarlig for den bite men apt-get er nok et bedre alternativ enn fysiske kokkosløsninger når det kommer til den fronten
Hvordan sjekker eg om systemet har tatt sade av det så langt?
Dersom du ikke har merket noe, så har nok ikke systemet tatt noe skade av det.Det største problemet vil vel være dersom systemet bedriver noe skriveoperasjoner når du skrur av strømmen, men med f.eks ext4 så skal det veldig mye til for at dette skal skape noe problemer. Dersom det er en typisk media-PC, så er det vel ikke all verden til skriving som gjøres mot filsystemet heller. Og, f.eks med RaspberryPI, så er det jo denne metoden som ofte benyttes, ved at PI-en henter strøm fra en av USB-utgangeng på TVen og slåes av og på sammen med TVen. Der gjøres det heller ingen shutdown før strømmen skrues av.
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Okay, takk for svar
Skulle hatt en liten bateri bank koblet til, hadde holdt med strøm til 5 min, så stilt in maskinen til å slå seg av når bateiet er lavt. Men det er vel ikke bare å koble i ett bateri i en stasjonør som i en laptop.
Vis hele sitatet...
Komplett.no har mange UPSer tilgjengelig, flere til under 500-lappen. Det du bør passe på er at den du eventuelt velger har en USB-tilkobling slik at datamaskinen kan se at strømmen er borte. Det finnes flere UPS-monitorer for Linux, for eksempel upsmon. Google er din venn, søk på nett om UPSen du vil ha er kompatibel med Linux før du bestiller. Har selv UPS på NAS-boksen og wifi-routeren min, og det fungerer som ei kule.
Sist endret av Tommel Totter; 15. februar 2017 kl. 20:30. Grunn: fikset sitat, la til ekstra info.
+1 for UPS.
Bruker også dette selv, et digert beist i fra 90-tallet som jeg fikk når en av de lokale bedriftene oppgraderte utstyret sitt.
Med nye batteri holder den 3 pc'er samt alt nettverksutstyret i gang i ca 40-45 minutter ved strømbrudd, og med NUT (Network UPS Tools) installert på serveren vil den få de andre maskinene og seg selv til å gå i dvalemodus når batteriet i ups'en bikker under 15%

En annen og rimelig idiotisk mulighet er jo å kjøre filsystemet i read-only-mode, da er det imunt mot korrupsjon pga skrivefeil. Ulempen er jo selvsagt at ingen ting kan lagres, heller ikke nye innstillinger etc...
Hva med å bare sørge for at maskinen går i hybernation ganske kjapt? Da er det tilnærmet utenkelig at strømtap skal forårsake datatap. Som andre har nevnt så er det ikke helt uvanlig å gjøre det når f.eks. en UPS har lavt batteri.

Såvidt jeg kjenner til så kjøres filesystem sync også før du suspender, men det finnes en del applikasjoner som potensielt sett kan tulle det til og føre til datatap for det programmet. Men et program som ikke er ACID compliant er kanskje ikke et program du vil lagre viktig data i.

Det er hvertfall ganske utenkelig at du skal få filesystem corruption i noen av disse tilfellene.
Dama har gjort akkurat det samme med en gammel Asus bærbar, har funka i 3 år nå