Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 14878
Det er helt utrolig hva noen klarer å lese ut av andres innlegg, burde bare gi opp, men....
Jeg respekterer norsk lov,det er i det er i prinsippet ingen forskjell på å abortere ett eller flere foster, adopsjon kan være et alternativ til abort. Om en mor bærer fram tvillinger og adopterer bort en, noe jeg ikke hadde tenkt på, så må vel dette være ok. Dersom foreldre adopterer borte ett eller flere barn på grunn av økonomi så kan de ikke ombestemme seg om de vinner i Lotto året etter. Ubefruktede egg eller sædceller er ikke døde barn, det er heller ikke galt å onanere for hverken jenter eller gutter og sånn kan jeg holde på å fortelle dere opplagtheter. Hva er det dere krangler om?
Å si at det å fortelle si egen historie er anekdotisk, hvet du hva ordet betyr? Min biologiskemor er gift med en voldelig pedofil, så jeg er veldig glad for at hun adopterte meg bort.
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 3. mars 2016 kl. 17:24.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Teknisk sett har foreldre rett til å bestemme over sitt barn.
Vis hele sitatet...
Til en viss grad, ja. Men jeg har en mistanke om at det å drepe barnet sitt er ulovlig.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Til en viss grad, ja. Men jeg har en mistanke om at det å drepe barnet sitt er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Sant nok, men så "finnes" jo ikke barnet før den er født og får sin identitet. Du er ikke mye uten birth certificate.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Sant nok, men så "finnes" jo ikke barnet før den er født og får sin identitet. Du er ikke mye uten birth certificate.
Vis hele sitatet...
Det er vel delvis, hvis ikke helvis, det debatten går ut på. Er det et barn før det er født?

Et lite stikk til deg: Vil det da være et mord hvis barnet ikke er registrert? Ja, selvfølgelig, men er det lov?
Skulle ikke skrevet noe mer, men sitter her og lurer på hva du bronsky mente da du skrev at murloc nevner, som du siterer"straffen for ikke å få barn" ?
Når vi først er i gang, du appeller selv til følelser ved å framstille en situasjon der en mor velger blandt to fullbåren levende barn, tvilling en eller tvilling to til adopsjon. Dersom du ikke visste det så,er det slik leger benevner foster når det er mer en ett barn i magen. Ved fosterreduksjon må hun også velge, om hun skal abortere tvilling en eller tvilling to. Det sier seg selv at dette ikke kan sidestilles, og det var heller ikke denne situasjonen jeg jeg siktet til. Når jeg skriver om adopsjon som ett alternativ til abort. Jeg skriver generelt om problemet, du setter det på spissen.
Jeg kjenner ikke til tilfeller i nyere tid der en tvilling har blitt adoptert bort mens foreldrene/mor beholdt den andre. Tidligere var det ganske vanlig her i Norge at barn ble satt bort.
Du påstår at det er et etisk/moralsk problem dersom det boradopterte barnet ønsker å treffe sine biologiske foreldre når han/hun vokser opp. Hvordan underbygger du det?
Eksempelet du skissere, foreldrenes økonomi endrer seg til det bedre med årene så vil" Moren må nå gå rundt å tenke at hun ha kunne beholdt barnet hos seg selv" Kan du forklare hva du mener, angrer hun på sitt valg om adopsjon eller vill ha barnet tilbake?
At adoptivfaren viser seg å være pedofil og missbruker barnet er rimelig søkt. Den biologiske moren vill ikke få vite om det før barnet eventuelt tar kontakt med henne og forteller henne dette, etter minimum 18 år. Det er skrekkelig om noe slikt skjer, men ikke hun tenker på de første årene etter adopsjonen.
Jeg uttaler meg selv om du mener at min situasjon som adoptivbarn, og min kunnskap om mer enn 20 andre adoptivbarns historie er anekdotisk. Alle har ulik livshistorie, på samme måte som alle mennesker er unike og har sin egen historie.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Skulle ikke skrevet noe mer, men sitter her og lurer på hva du bronsky mente da du skrev at murloc nevner, som du siterer"straffen for ikke å få barn" ?
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er det du sier her:

Sitat av Nurse Betty
Det finnes alternativer til abort for de som av en eller annen grunn ikke kan se for seg at de klarer å ta seg av et barn.
I Norge brukes det store summer på par som er ufrivillig barnløse, prøverørsbefruktning, sæddonorer.mm.
Hva om gravide fikk hjelp og støtte til å bære fram barnet for så å adoptere det bort? De barnløse får et barn, og vi har en abort mindre.
Jeg ser at dette kanskje er en liten avsporing, men tenker at dette er viktig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal du legge barnløses bekymringer som en ekstra samvittighetskvale for noen som i utgangspunktet ikke ønsker å bli gravid? Jeg nevner reelle valg som kommer opp, og det er ikke å appellere til følelser.

Denne diskusjonen er ikke ment å handle om deg, og jeg er redd at om vi fortsetter å bruke deg som eksempel så vil det ende opp i personangrep. Som for eksempel her:

Sitat av Nurse Betty
Min biologiskemor er gift med en voldelig pedofil, så jeg er veldig glad for at hun adopterte meg bort.
Vis hele sitatet...
Som sagt, prøv å holde det på et ikke-personlig nivå. Jeg vil av årsaker ikke vite noe mer om det, for det mest logiske spørsmålet i mitt hodet må jo være hvorfor din mor valgte en voldelig pedofil mann over deg. Jeg innser at den historien har ekstremt mange nyanser, og jeg ønsker ikke å rippe opp i noe, og slikt er ikke noe å skrive om på et forum hvor ting ikke forsvinner.

Så sier du:

Sitat av Nurse Betty
Å si at det å fortelle si egen historie er anekdotisk, hvet du hva ordet betyr?
Vis hele sitatet...
I følge Wikipedia er det dette:
"Et anekdotisk bevis er en form for tankefeil der en «viten» bygger på et enkeltstående tilfelle (evt. et begrenset antall enkeltstående tilfeller) som ikke kan bestrides. Beviset er dermed i logisk forstand et ugyldig argument."

Sitat av Nurse Betty
Jeg uttaler meg selv om du mener at min situasjon som adoptivbarn, og min kunnskap om mer enn 20 andre adoptivbarns historie er anekdotisk. Alle har ulik livshistorie, på samme måte som alle mennesker er unike og har sin egen historie.
Vis hele sitatet...
I rest my case.
Tusen takk for fin respons bronsky, du har helt rett i at dette ikke handler om meg, eller deg for den saks skyld
Jeg takker for at du stopper meg fra å utlevere meg selv og min familie noe mer.
God helg til deg.
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 4. mars 2016 kl. 15:37.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ett eller annet sted i svangerskapet skjer det altså noe tilsynelatende magisk som medfører at et foster endrer status fra å være en ubetydelig celleklump til å bli et menneske med menneskeverd. Det synes absurd, og grensa på 12 uker virker vilkårlig opptrukket. Vi ser selvsagt behovet for en juridisk grense, men bør ikke jussen være forankret i etikk? Så hvorfor er grensa akkurat ved 12 uker? Det skjer jo en utvikling hele tiden, og at barnet plutselig får status som menneske fordi det det har holdt ut tolv uker i livmora er ikke tilfrdsstillende.
Vis hele sitatet...
Svaret på regelen med 12 uker, virker det som vi har fra naturens side. Da en betydelig andel av fostere i alder av 12 uker eller yngre spontanaborteres. Dette er ofte ett av naturens måte "å renske opp" på. Dette er ofte individer som ikke hadde overlevd på grunn av feil uansett, og feilene er forårsaket av gener eller miljø. Og kanskje bør vi være glad for dette.
Uansett så er vel tanken, at hva er den store forskjellen, på spontanabort og vi utfører en abort? kilde

Ellers så begynner vi som én enkelt celle i livmora, som deler seg til 2, 4, 8, 16, 23, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048 o.s.v. celler, noe som sikkert de fleste vet. Og det tar en god stund, før en ser den komplekse hjernen som et levedyktig barn har. Hvis jeg har forstått utviklingen riktig, så er det den forlengede marg (kontrollerer i hovedsak åndedrett og puls, blir også kalt reptilhjernen) som dannes først av hjernen. Senere kommer den hvite materien i midten av hjernen ("hjernens kommunikasjonsnett") og hjernebarken (den gråe substansen, der beregninger og tankekraft foregår) er det som blir ferdigutviklet sist. Selvsagt så vil en også se noe hjernebark hos veldig unge spedbarn, men det er den som utvikler seg saktest i begynnelsen. Den utvikler seg mer i siste del av svangerskapet og etter fødsel.
Og jeg tror det er derfor, vi har strengere og strengere krav til abort, desto senere enn kommer etter 12 uker. For det rett og slett blir nærmere og nærmere et levbart individ.
Så egentlig mener jeg at de reglene vi har idag, er egentlig veldig gode regler!

Sitat av Oshugon Vis innlegg
Abort burde være tilatt helt frem til fødsel om mor ønsker det, hvorfor har folk fått det for seg at et menneskeliv har så mye verdi?

Faktum er at det blir født alt for mange, verden raser mot overbefolkning og det burde innføres tvangsabort, eller 1barns politikk som de hadde i kina. Hva er vitsen i å holde på et barn som kommer til å bli en byrde eller generellt er uønsket selvom man er i 6 eller 7 mned
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i, at vi burde ha hatt en befolkningskontroll over hele jordkloden. Den som var i Kina, var vel kanskje for voldsom og drastisk. Og den har sammen med den kinesiske kultur (at en skal ha gutt, og mange jenter har blitt satt bort for å dø), så har Kina blitt en "høyrehåndsnasjon". Der mannfolk er i overtall, og det skjer at noen kidnapper kvinnfolk av desperasjon.

Men å ta steget dit, som det du kommer med. Altså ha ihjel mennesker, som kanskje overlever helt fint ved mors omsorg, er ganske ekstremt drøyt! Det er en veldig kjent tidligere person med en typisk bart og lett høyrehånd, som drev på slik. Og han tar heldigvis folk flest stor avstand fra! Når jeg ser slike svar, så tenker jeg, at du er en person som ikke har tenkt over det du har skrevet, eller er en totalt følelsesløs figur.
Og jeg vil da heller snu ditt argument ("Hva er vitsen i å holde på et barn som kommer til å bli en byrde eller generellt er uønsket selvom man er i 6 eller 7 mned") mot deg...
Hva om en majoritet av befolkningen besluttet, at jeg eller du var uønsket, og at jeg eller du er en byrd. Mener du da, at denne majoriteten skal da få lov til å drepe meg eller deg?
Sitat av amdb73
Jeg er enig i, at vi burde ha hatt en befolkningskontroll over hele jordkloden. Den som var i Kina, var vel kanskje for voldsom og drastisk. Og den har sammen med den kinesiske kultur (at en skal ha gutt, og mange jenter har blitt satt bort for å dø), så har Kina blitt en "høyrehåndsnasjon". Der mannfolk er i overtall, og det skjer at noen kidnapper kvinnfolk av desperasjon.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, har også hørt om dette fenomenet, er vel så mye om 70% av kinesiske menn som ikke kommer til å få noen kone på grunn av dette, så denne politikken har kanskje fått litt ymse resultater, da gjelder det bare å observere og lære for resten av verden.

Sitat av amdb73
Men å ta steget dit, som det du kommer med. Altså ha ihjel mennesker, som kanskje overlever helt fint ved mors omsorg, er ganske ekstremt drøyt! Det er en veldig kjent tidligere person med en typisk bart og lett høyrehånd, som drev på slik. Og han tar heldigvis folk flest stor avstand fra! Når jeg ser slike svar, så tenker jeg, at du er en person som ikke har tenkt over det du har skrevet, eller er en totalt følelsesløs figur.
Og jeg vil da heller snu ditt argument ("Hva er vitsen i å holde på et barn som kommer til å bli en byrde eller generellt er uønsket selvom man er i 6 eller 7 mned") mot deg...
Hva om en majoritet av befolkningen besluttet, at jeg eller du var uønsket, og at jeg eller du er en byrd. Mener du da, at denne majoriteten skal da få lov til å drepe meg eller deg?
Vis hele sitatet...
Joda jeg står for det jeg har sagt, hadde jeg endret mening så hadde jeg vel edita det bort. Jeg klarer å ha en rasjonell tankegang der folk flest henger seg opp i hva som er moralskt rett, fremfor å velge det som er sunt for fremtiden.

Jeg vet ikke med deg, men jeg er ikke en byrde for noen. Motargumentet ditt gir ingen mening, poenget mitt var ikke å drepe barn men å fjerne fosteret til mor selvom det har gått over 12 uker, om det blir født så er det så klart for sent. Du sikter til dødstraff, om jeg ikke hadde vært til noen nytte for samfunnet og flertallet ville hatt meg avlivet så hadde jeg ikke sett på det som noe negativt, vi mennesker er som en kreft som lever på denne jorden, jo færre det er av oss, jo bedre. Både for menneskerasen og jorden
Først sier du:
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Spør du meg er det ingen særlig stor forskjell, dagen etter blir det vel litt mer skrik og skrål, og man er vel ribbet for moral om man skulle avlive et barn som akkurat har blitt født, de fleste leger ville vel gjort et slik inngrep så sent så lite bestialskt som mulig.
Vis hele sitatet...
Så sier du:
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Motargumentet ditt gir ingen mening, poenget mitt var ikke å drepe barn men å fjerne fosteret til mor selvom det har gått over 12 uker, om det blir født så er det så klart for sent.
Vis hele sitatet...
Dette er en åpenbar selvmotsigelse...

Sitat av Oshugon Vis innlegg
Jeg klarer å ha en rasjonell tankegang der folk flest henger seg opp i hva som er moralskt rett, fremfor å velge det som er sunt for fremtiden.
Vis hele sitatet...
En rasjonell tankegang i slike tilfeller vil jo kunne være følelsesløst. Du fremstiller det her som om det er noe negativt å være opptatt av hva som er moralsk riktig, mens du i motsetning til dette klarer å holde hodet kaldt. "Sunt for fremtiden", hva mener du med det? Miljøet, menneskene? I mine øyne innebærer en sunn fremtid blant annet at mennesker viser hverandre omsorg og respekt. I dine øyne kan det å ta livet av et nyfødt barn være nødvendig eller bidra til en sunn fremtid. Er det jeg som er opphengt i moral eller er det du som er følelsesløs i dette tilfellet?
Oshugon. Du står i fare for å fremstå som en kald kynisk nazist. Har man en litt twisted iskald nazi-logikk så burde man egentlig knærte ca 50% av jordas befolkning. Vi er kreft på moder jord. Drep i vei. Bra for regnskauen etc.

Det som du ikke virker å ta med i betraktningen er hva menneskedrap er. Var ABB en fet fyr som hindra overbefolkning? Hvor stor verdi har ett menneske? Mål opp mot eget livsmirakel. Slik jeg tolker deg kan andre greit ha rett til å drepe deg, den dagen du blir pensjonist og ikke har så mye å bidra med lengre. Da er livsmirakelet ditt verdt mindre enn andres.

Det fremstår i mine øyne litt som NurseBetty pekte på; lite reflektert. Jeg tviler på at du er ondskapsfull, bare at du ikke har tatt inn over deg, eller reflektert rundt verdien av et menneskeliv. Og de moralske implikasjonene med å drepe ett annet menneske. Det er ikke fullt så enkelt som at mennesker er kreft - og jo færre jo bedre.
Sist endret av Bearass; 4. mars 2016 kl. 23:57.
Sitat av Celine Vis innlegg
Først sier du:


Så sier du:


Dette er en åpenbar selvmotsigelse...


En rasjonell tankegang i slike tilfeller vil jo kunne være følelsesløst. Du fremstiller det her som om det er noe negativt å være opptatt av hva som er moralsk riktig, mens du i motsetning til dette klarer å holde hodet kaldt. "Sunt for fremtiden", hva mener du med det? Miljøet, menneskene? I mine øyne innebærer en sunn fremtid blant annet at mennesker viser hverandre omsorg og respekt. I dine øyne kan det å ta livet av et nyfødt barn være nødvendig eller bidra til en sunn fremtid. Er det jeg som er opphengt i moral eller er det du som er følelsesløs i dette tilfellet?
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer, en selvmotsigelse uten grunnlag(quote=Nurse Betty]svært lite reflektert[/quote] jeg refererte ikke til noe jeg har begått, eller kommer til å begå. Jeg har ikke påstått noen ting, bare antatt.

Sitat av Celine
En rasjonell tankegang i slike tilfeller vil jo kunne være følelsesløst. Du fremstiller det her som om det er noe negativt å være opptatt av hva som er moralsk riktig, mens du i motsetning til dette klarer å holde hodet kaldt. "Sunt for fremtiden", hva mener du med det? Miljøet, menneskene? I mine øyne innebærer en sunn fremtid blant annet at mennesker viser hverandre omsorg og respekt. I dine øyne kan det å ta livet av et nyfødt barn være nødvendig eller bidra til en sunn fremtid. Er det jeg som er opphengt i moral eller er det du som er følelsesløs i dette tilfellet?
Vis hele sitatet...
Du får det til å høre ut som jeg oppfordrer til drap av barn? wtf det er jo helt sykt, absolutt ikke, i såfall har jeg uttrykt meg feil. Jeg bryr meg først og fremst om individet, hele mitt poeng blir å spare dette individet for all dets lidelse og fremtidige sorg, om dette individet hverken blir tilføyd omsorg og respekt hvorfor gikk det en livslang lidelse og falskt håp om en bedre tilværelse.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Oshugon. Du står i fare for å fremstå som en kald kynisk nazist. Har man en litt twisted iskald nazi-logikk så burde man egentlig knærte ca 50% av jordas befolkning. Vi er kreft på moder jord. Drep i vei. Bra for regnskauen etc.

Det som du ikke virker å ta med i betraktningen er hva menneskedrap er. Var ABB en fet fyr som hindra overbefolkning? Hvor stor verdi har ett menneske? Mål opp mot eget livsmirakel. Slik jeg tolker deg kan andre greit ha rett til å drepe deg, den dagen du blir pensjonist og ikke har så mye å bidra med lengre. Da er livsmirakelet ditt verdt mindre enn andres.

Det fremstår i mine øyne litt som NurseBetty pekte på; lite reflektert. Jeg tviler på at du er ondskapsfull, bare at du ikke har tatt inn over deg, eller reflektert rundt verdien av et menneskeliv. Og de moralske implikasjonene med å drepe ett annet menneske. Det er ikke fullt så enkelt som at mennesker er kreft - og jo færre jo bedre.
Vis hele sitatet...
Jeg har på ingen måte noen felles syn med nazistene, jeg kan ikke forstå hvorfor du og andre sammenligner meg med disse, jeg har kun edle hensikter og tenker på fremtiden, men ser du ikke som meg hva verden har blitt til? det finnes ikke mye "godt" igjen i verden, jeg blir veldig såret over dine påstander, takk for at du ødelegger helgen og min fritid, men for alt jeg vet er dette noe som gir deg lykke.
Sitat av bearass
Det fremstår i mine øyne litt som NurseBetty pekte på; lite reflektert. Jeg tviler på at du er ondskapsfull, bare at du ikke har tatt inn over deg, eller reflektert rundt verdien av et menneskeliv. Og de moralske implikasjonene med å drepe ett annet menneske. Det er ikke fullt så enkelt som at mennesker er kreft - og jo færre jo bedre
Vis hele sitatet...
Jeg er selv diagnotisert med aspergers syndrom så jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til rasjonelle verdier.
Sist endret av Oshugon; 5. mars 2016 kl. 01:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Altså ha ihjel mennesker, som kanskje overlever helt fint ved mors omsorg, er ganske ekstremt drøyt! Det er en veldig kjent tidligere person med en typisk bart og lett høyrehånd, som drev på slik.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hvor rasisme-kortet kommer fra. Det er snakk om å kunne abortere bort sitt eget barn av fri vilje, ikke å gjøre noen forskjell på forskjellige hudfarger..

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Når jeg ser slike svar, så tenker jeg, at du er en person som ikke har tenkt over det du har skrevet, eller er en totalt følelsesløs figur.
Vis hele sitatet...

Les mitt svar til #Bearass.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og jeg vil da heller snu ditt argument ("Hva er vitsen i å holde på et barn som kommer til å bli en byrde eller generellt er uønsket selvom man er i 6 eller 7 mned") mot deg... Hva om en majoritet av befolkningen besluttet, at jeg eller du var uønsket, og at jeg eller du er en byrd. Mener du da, at denne majoriteten skal da få lov til å drepe meg eller deg?
Vis hele sitatet...
Her sammenligner du abort av et foster mot å drepe en person, ser du at dette blir litt feil? Du kan igjen lese noe av hva jeg skrev nedenfor. Jeg syns det blir helt feil å sammenligne en voksen/ung person med et foster som ikke har sett dagens lys enda. La oss si at du hadde valget om å drepe et menneske som har forårsaket Jordens undergang, eller å la ham gjøre hva han skal slik at hele befolkningen og alt liv på kloden hadde dødd ut, hva ville du ha valgt? Dette er hva #Oshugon mener, bare satt på spissen. Om noen må dø for resten av Jordens befolkning så må man innse at dette er realiteten som ville ha skjedd, men vennligst legg følelsene og medlidenheten til siden når du tenker over det. Som du ser #Oshugon skriver mener han bare teoretiskt og på en hypotetisk måte, slik som meg.


Sitat av Celine Vis innlegg
Først sier du:
Vis hele sitatet...
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Spør du meg er det ingen særlig stor forskjell, dagen etter blir det vel litt mer skrik og skrål, og man er vel ribbet for moral om man skulle avlive et barn som akkurat har blitt født, de fleste leger ville vel gjort et slik inngrep så sent så lite bestialskt som mulig.
Vis hele sitatet...
Sitat av Celine Vis innlegg
Så sier du:
Vis hele sitatet...
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Motargumentet ditt gir ingen mening, poenget mitt var ikke å drepe barn men å fjerne fosteret til mor selvom det har gått over 12 uker, om det blir født så er det så klart for sent.
Vis hele sitatet...
Sitat av Celine Vis innlegg
Dette er en åpenbar selvmotsigelse...
Vis hele sitatet...
Nja, du må prøve å se hva #Oshugon prøver å si her, og det er åpenbar forskjell på en baby som er én dag gammel og et barn, samtidig som han ble tvunget til å komme med et slikt svar for å få frem hva han mener. Nå var det i bunn og grunn fostre som ikke enda er født det er snakk om. Hva ville du ha valgt om det stod mellom et barn/ungdom og en baby som hadde levd 18t? Et barn har langt større verdi enn en nyfødt baby, og dette skjønner du om du åpner sinnet for nye synsvinkler. Et barn har en helt annen oppfatning og mening om livet enn en baby som ikke vet hva et liv er, og at h*n selv er en baby.

Sitat av Celine Vis innlegg
En rasjonell tankegang i slike tilfeller vil jo kunne være følelsesløst.
Vis hele sitatet...
Av og til må man skyve følelsene til sides for å komme frem til hva som er best for det ultimate flertallet (Som i dette tilfellet er enormt i forhold til ufødte barn) og vår fremtid.

Sitat av Celine Vis innlegg
Du fremstiller det her som om det er noe negativt å være opptatt av hva som er moralsk riktig, mens du i motsetning til dette klarer å holde hodet kaldt.
Vis hele sitatet...
Han har aldri sagt at det er negativ å ha moral, men han skyver sin egen til siden for å få frem et poeng.

Sitat av Celine Vis innlegg
"Sunt for fremtiden", hva mener du med det? Miljøet, menneskene?
Vis hele sitatet...
Begge deler om vi har nærmet oss et kritiskt stadie av over-populasjon.

Sitat av Celine Vis innlegg
Er det jeg som er opphengt i moral eller er det du som er følelsesløs i dette tilfellet?
Vis hele sitatet...
Først-nevnte.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Oshugon. Du står i fare for å fremstå som en kald kynisk nazist.
Vis hele sitatet...
Hvor kom dette ifra?

Sitat av Bearass Vis innlegg
Slik jeg tolker deg kan andre greit ha rett til å drepe deg, den dagen du blir pensjonist og ikke har så mye å bidra med lengre. Da er livsmirakelet ditt verdt mindre enn andres.
Vis hele sitatet...
Forskjellen her er at en gammel person har levd et helt liv og vet hva det er å leve. Et foster som ikke er født enda vil da være mest humanetisk å drepe om det var enten eller da dette ikke har opplevd noe av hverken livet eller sitt ego, spesielt om det var snakk om kritisk over-populasjon da den eldre herren ville dødd langt tidligere enn fosteret uansett.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Det fremstår i mine øyne litt som NurseBetty pekte på; lite reflektert.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke lite reflekter, men heller iskald realist?

Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg tviler på at du er ondskapsfull, bare at du ikke har tatt inn over deg, eller reflektert rundt verdien av et menneskeliv. Og de moralske implikasjonene med å drepe ett annet menneske. Det er ikke fullt så enkelt som at mennesker er kreft - og jo færre jo bedre.
Vis hele sitatet...
Hvor mye verdi et menneskeliv har varierer fra hva person til person tenker. Om du tar en titt innom en side som heter Best Gore finner du fort ut hvor stor verdi menneskeliv har for mange. (Gjerne filtrer ut navnet på siden om dere syns det er upassende mods) Jeg skjønner godt hva du mener med at mennesker har stor verdi da jeg selv klarer å se det, men av og til må man låse ut følelsene sine ovenfor mennesker og/eller dyr når man skal diskutere visse temaer.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Jeg har på ingen måte noen felles syn med nazistene, jeg kan ikke forstå hvorfor du og andre sammenligner meg med disse, jeg har kun edle hensikter og tenker på fremtiden, men ser du ikke som meg hva verden har blitt til? det finnes ikke mye "godt" igjen i verden, jeg blir veldig såret over dine påstander, takk for at du ødelegger helgen og min fritid, men for alt jeg vet er dette noe som gir deg lykke. Jeg er selv diagnotisert med aspergers syndrom så jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til rasjonelle verdier.
Vis hele sitatet...
Det er på ingen måte meningaen å såre deg. Jeg tror ikke du er ondskapsfull eller noe dårlig menneske. Jeg tenker at du ikke helt har forståelse over verdien til et menneskeliv. Du kan velge å være uenig med meg, å tenke at menneskeliv ikke er verdt noe, og at noen mennesker derfor skal kunne drepe andre uten at dette er moralsk problematisk. Men jeg er altså dypt uenig. Det må du ha kunne tåle uten at det trenger å ødelegge helgen din.

En nazist som f.eks vil drepe alle funksjonshemmede, eller mennesker med arvelige sykdommer, eller mennesker uten "nytteverdi", kan helt greit ha edle hensikter som f.eks å forbedre menneskerasen, utrydde aevelige sykdommerfor framtida etc. Men man må være ganske iskald, og forkaste fullstendig det hellige med menneskeliv for å aktivt drepe andre mennesker med en slik rettferdigjøring,

Soppvandrerne: siterer
om jeg ikke hadde vært til noen nytte for samfunnet og flertallet ville hatt meg avlivet så hadde jeg ikke sett på det som noe negativt
Vis hele sitatet...
.
Dette synes jeg kunne minne noe om en kald kynisk nazistisk tankegang. Hvor dem som ikke er til nytte, type funksjonshemmede, syke, gamle - greit kan drepes.
Sist endret av Bearass; 5. mars 2016 kl. 04:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Soppvandrerne: siterer .
om jeg ikke hadde vært til noen nytte for samfunnet og flertallet ville hatt meg avlivet så hadde jeg ikke sett på det som noe negativt
Vis hele sitatet...
Kan gå med på at denne var litt vell drøy, men ellers ser jeg poenget hans og skjønner godt hva han mener. Ville ikke kalt det nazistisk da, slik er jo alle ekstremist-grupper, har sett flere filmer hvis IS f.eks. dreper utviklingshemmede fordi de ikke er til noen nytte men ser fremdeles ikke nødvendigheten til å kalle ham for terrorrist av den grunn.
FemaleRookie
Trådstarter
Sitat av Bearass Vis innlegg
8 måneders abort-tid ble satt fordi fosteret etter så lang tid i mors mage - udiskutabelt er helt ferdig utviklet. Dermed er det interressant å høre hva enkelte tenker omkring verdien til et foster/baby. Om det er som å trøkke på en maur, eller om det er en smule mer problematisk. Ett 8 måneder gammelt foster er ett menneskeliv på linje med en hvilken som helst nyfødt baby. Forskjellen er at babyen befinner seg i en livmor. Hvis man mener dette er helt uproblematisk - så forstår jeg ikke hvorfor det ikke er helt uproblematisk å kverke babyen umiddelbart etter fødsel. Eneste forskjell er jo at babyen befinner seg utenfor mors mage.
Vis hele sitatet...
Og hva er poenget? Abort når fosteret er 8 mnd gammelt er svært sjelden, og da snakker vi om fare for liv og helse for mor. Hva har dette med saken å gjøre?



Sitat av Bearass Vis innlegg
I mitt hode er dette åpenbart ikke greit. Jeg er av gamle-skolen og synes abort i hvilken som helst uke er moralsk problematisk (sjøl om jeg er for retten til selvbestemt abort innenfor visse rammer). Det blir rimelig håpløst å diskutere moral omkring disse tingene. Men greit å registrere at noen her mener ett menneskeliv er null verdt så lenge det befinner seg i en livmor.
Vis hele sitatet...
Nettopp her er vi tilbake i sakens kjerne. Dobbeltmoralske aborthaterne. Du synes selvbestemt abort er moralsk problematisk, men på en annen side er du for retten til selvbestemt abort innenfor visse rammer.

Visse rammer? Hvis man er imot abort fordi man mener at det er et liv feks. er man ikke imot i noen tilfeller og for i andre tilfeller. Det blir veldig dobbeltmoralsk i mine øyner. Er det plutselig et liv i noen tilfeller, men bare et embryo i andre tilfeller?
Sist endret av Amygdala91; 10. mars 2016 kl. 23:06.
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Og hva er poenget? Abort når fosteret er 8 mnd gammelt er svært sjelden, og da snakker vi om fare for liv og helse for mor. Hva har dette med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Det er et tanke-eksperiment. Altså over tanken at abort er uproblematisk uansett når i svangerskapet det foretaes. Tanke-eksperimentet går ut på om det er greit å abortere et helt ferdig utviklet foster, og om det er noe forskjell fra dette, og å kverke en nyfødt.

Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Nettopp her er vi tilbake i sakens kjerne. Dobbeltmoralske aborthaterne. Du synes selvbestemt abort er moralsk problematisk, men på en annen side er du for retten til selvbestemt abort innenfor visse rammer.

Visse rammer? Hvis man er imot abort fordi man mener at det er et liv feks. er man ikke imot i noen tilfeller og for i andre tilfeller. Det blir veldig dobbeltmoralsk i mine øyner. Er det plutselig et liv i noen tilfeller, men bare et embryo i andre tilfeller?
Vis hele sitatet...
Et embryo er en spire til et menneskeliv. Gjennom svangerskapet så blir embryoet mer og mer menneskelig. Flere og flere ferdigutviklede organer. Hvor linjen går fra hvor noe får verdi - og hvor noe har såpass lite verdi, at man kan abortere det - er vanskelig å si. Personlig føler jeg det er såpass problematisk at jeg ikke vil promotere abort som noen egen personlig løsning på f.eks "uhell" el.l. i noen deler av svangerskapet overhodet.

Dette sagt, så ser jeg ikke på kvinner som har foretatt en abort som "mordere". Det er i midt egen moralske kompass absolutt en forskjell på å abortere et embryo, og å drepe en femåring for å si det sånn. Men det er uansett blury og vanskelig, og såpass problematisk for meg at jeg personlig, utifra egen moral tenker det er greiest å ikke abortere i det hele tatt (muligens hadde jeg tenkt annerledes om jeg visste at fosteret var sykt el.l)

Da jeg var i tidlig 20-årene, så jeg veldig annerledes på det. Da var abort veldig lettvint og enkelt for meg. Og noe jeg absolutt hadde presset på for, om uhellet skulle ha vært ute.



--

Jeg synes ikke det er dobbeltmoralsk å mene at abort er moralsk problematisk - samtidig som jeg annerkjenner retten til selvbestemt abort innenfor visse rammer. Jeg tror mange som tar abort, også kan føle på at det ikke er så lettvint og enkelt som noen her i tråden forespeiler.

En som mener det er helt uproblematisk å abortere et 8mnd gammelt foster - avfeier dette ferdigutviklede fosteret som noe som "ikke er liv", eller noe som det ikke er problematisk å abortere. Siden vi er inne på det dobbeltmoralske - For meg føles det dobbeltmoralsk at en baby som er like ferdigutviklet som et 8mnd gammelt foster plutselig har en verdi som et "menneskeliv" i det øyeblikket navlestrengen er klippa. (men altså er "verdiløst" øyeblikket før)



Det er ikke slik at fordi man er for retten til selvbestemt abort(innenfor visse rammer), så må det nødvendigvis følge at det er uproblematisk i alle tilfeller. Og at man er dobbeltmoralsk om man mener abort kan være moralsk problematisk.