Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 7174
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3084119.ece

ehm... Nå begynner denna kampen mot hasj i Norge og bli drøy.

Det er ikke sånn at hvis man kjøper hasj mister man automatisk foreldreretten, men de kommer til å prøve på det. At folk kan gjøre noe sånt med god samvittighet forstår jeg bare ikke, og jeg kjenner jeg blir jævlig irritert.



"–Det er viktig å ta dem. Forsvinner kjøperne, er det ikke penger å tjene for selgerne, da forsvinner markedet. Det er vårt mål. Derfor kommer vi til å slå knallhardt ned på kjøpere.

–Å kjøpe litt hasj er da ganske udramatisk?

–Er det? Spør de slitne brukerne utenfor Oslo S hvor de begynte. Alle begynte med hasj og svakere stoffer! I tillegg er hasjsalget med på å finansiere organisert kriminalitet. Og ettersom det sprer seg inn i bomiljøer og til skoler og ungdomsklubber, ødelegger det nærmiljø. Derfor er det ikke udramatisk å kjøpe narkotika."


Noen tanker?
Nok et skritt i den ihjeltråkkede salaten..
Neutral Good
Mith's Avatar
Hvor er motreaksjonen fra NORMAL? Er de for opptatt med å organisere det sirkuset de kaller Marihuanamarsjen?
Tja, det er jo mye av det samme pratet, men hvis de retter dette kun mot problemområder så er det ikke så dumt, hvis folk fortsatt kjøper der uten å innse at de støtter en særdeles tvilsom gjeng som gjør deler av Oslo shabby så er det jo ikke stort annet å gjøre...

Entusiasmen for at hasjen er sklia ned i avgrunnen hos politimesteren er følbar i intervjuet, men det er da ikke noe nytt
Neutral Good
Mith's Avatar
Jodda, det å rydde opp langs Akerselva og på Oslo s er forsåvidt greit nok det, men ikke uten at de tunge rusmisbrukerne får ett annet tilbud. Dette er jo en typisk sak der politi, politikere og brukere er helt uenig i hvilke virkemidler som funker. Det å fjerne plata har de jo prøvd før, men man ser jo i dag at det prosjektet ikke virket. Hvorfor prøver de da en gang til, med nøyaktig det samme opplegget?
Politiet har ikke resurser til å drive på slik over lengre tid så det de oppnår med en slik aksjon er at høyre/frp (bystyret) får viljen sin. Politiet får signalisert til folket at hasj ikke er ok. De tunge rusmisbrukerne blir behandlet som dyr og en del dumme/uheldige hasjkjøpere langs elva får rulleblad. Du tar også fra dealerne langs elva levebrødet, noe som igjen kan/vil føre til mer vinningskriminalitet. Økte straffer som å miste omsorgen for barn, dyrere bøter og fengsel fører heller ikke til at det blir mindre hasjrøyking, skal man tro data på området.
Du syntes ikke at Topic kanskje er litt banalt?
–Ja, ett av våre virkemidler er å sende bekymringsmelding til barnevernet når vi kommer over foreldre som kjøper narkotika. Så får de vurdere om folk som har så lemfeldig omgang med rusmidler, er skikket til å ha omsorg for barn, sier stasjonssjef Kåre Stølen ved Grønland politistasjon.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke slik at barnevernet vil storme huset ditt og ta fra deg ungen din. Kanskje de vil ta en tur innom for å konfirmere at barnet ditt vokser opp i et forsvarlig miljø. Om de ser en bomba leilighet og en "uryddig" person vil de kanskje granske saken, og finner de det usundt for barnet ditt å vokse opp der, det være pga. andre narkotiske stoffer e.l. så syntes jeg de har rett til å plassere barnet i et bedre miljø inntil foreldrene er i stand til å gi barnet de trygge omgivelsene det trenger.
Trådstarter
Joa, det ble en teit topic. men kom liksom ikke helt på hva jeg skulle skrive, så det ble som det ble.
Dette er direkte galskap.

Alle begynte med hasj og svakere stoffer

Ifølge den norske stat vil Alkohol gå under svakere
stoffer, fordi det er ett lovlig statskontrolert rusmiddel,
noe ett hvert oppegående menneske vil riste på hodet av.
At kjøp og bruk av cannabis skal få slike konsekvenser er helt ufattelig.

Hva da med alle de familiene som blir fullstendig ødelagte
pga alkohol i hjemmet, hva da med alle de som blir utsatt
for blind vold o.l. på noe som skulle vært en hyggelig bytur med vennene dine?

Det som da vil være mest skadelig mht bruk og kjøp av cannabis, blir da staten, og staten alene..
Dette vil ødelegge familier, splitte familier, ødelegge
x antall barns fremtid, staten vil da bli den værste og
mest ødeleggende konsekvensen mht bruk av cannabis.
Man kan med ganske god sikkerhet si at hvis en far blir tatt for å kjøpe hasj men det ikke er noe annet som tyder på at de har en veldig løst forhold til narkotika og er gode fedre så vil barna ikke bli tatt i fra dem. Det er dagbladet som putter ord i munnen på dem, hehe.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jodda, det å rydde opp langs Akerselva og på Oslo s er forsåvidt greit nok det, men ikke uten at de tunge rusmisbrukerne får ett annet tilbud. Dette er jo en typisk sak der politi, politikere og brukere er helt uenig i hvilke virkemidler som funker. Det å fjerne plata har de jo prøvd før, men man ser jo i dag at det prosjektet ikke virket. Hvorfor prøver de da en gang til, med nøyaktig det samme opplegget?
Politiet har ikke resurser til å drive på slik over lengre tid så det de oppnår med en slik aksjon er at høyre/frp (bystyret) får viljen sin. Politiet får signalisert til folket at hasj ikke er ok. De tunge rusmisbrukerne blir behandlet som dyr og en del dumme/uheldige hasjkjøpere langs elva får rulleblad. Du tar også fra dealerne langs elva levebrødet, noe som igjen kan/vil føre til mer vinningskriminalitet. Økte straffer som å miste omsorgen for barn, dyrere bøter og fengsel fører heller ikke til at det blir mindre hasjrøyking, skal man tro data på området.
Vis hele sitatet...
Hm, jeg innbilte meg når jeg leste artiklen tidligere i dag at det var kommet inn i boligområder med en masse unger og slikt, men det står da faen ikke nevnt ei linje om det i artiklen. Og ennå sier man at en føler seg mer våken og opplagt når man døgner - yeah, right!

Uansett så tror jeg ikke at argumentet ditt om at du tar vekk levebrødet til dealerne holder stikk, når hele artiklen opplyser om at det er nettopp det de planlegger å gjøre! Tenkte kanskje det var andre som hadde døgna, og ikke bare meg?

Sitat av paranoy Vis innlegg
Hm, jeg innbilte meg når jeg leste artiklen tidligere i dag at det var kommet inn i boligområder med en masse unger og slikt, men det står da faen ikke nevnt ei linje om det i artiklen. Og ennå sier man at en føler seg mer våken og opplagt når man døgner - yeah, right!

Uansett så tror jeg ikke at argumentet ditt om at du tar vekk levebrødet til dealerne holder stikk, når hele artiklen opplyser om at det er nettopp det de planlegger å gjøre! Tenkte kanskje det var andre som hadde døgna, og ikke bare meg?

Vis hele sitatet...
Som paranoy sier, å si at du tar fra dealerne levebrødet holder ikke.
Det eneste de vil oppnå er at all handel vil gå under jorda, og ikke åpenlyst som idag, galskaplig retorikk...
At jeg skal få bot opptil 10.000 for og bli tatt med litt hasj er sinsykt. Dette burde demonstreres mot
Neutral Good
Mith's Avatar
Jeg har nevnt det med dealerne som ett eksempel på hvor lite gjennomtenkt denne planen er. Det er derfor jeg starter innlegget med at det er vel og bra at de rensker opp langs elva og på nedre del av løkka.
Problemet er at politikerne vil fjerne ett problem og erstatte det med ett annet. Vil du bli tilbudt hasj eller vil du bli ranet?
De vil fjerne de synlige narkomane og dealerne uten at de har noe tilbud til disse i etterkant.
Ute av syne ute av sinn. Det er ikke slik det funker og dette burde i det minste politikerne ha forstått. Du ser jo selv hvor mange som henger på plata nå, selv om det ikke er mange år siden politiet prøvde å sprenge miljøet rundt plata.
Du ser det på hvor mange som fortsatt selger sex, selv om det ble forbudt ved nyttår. Dette er mennesker som nå blir jaget rundt i byen uten at noen ser ut til å bry seg og om 6mnd er alt tilbake til det gamle. Håpløst korttenkt og åpenbart bare en midlertidig løsning for å gjøre Oslo til en koselig sommerby, uten narkomane og prostituerte, i ett valgår.
Sist endret av Mith; 20. mai 2009 kl. 15:06.
Hvis det bare er på grunn av dealerne de vil gjøre dette, så kan de jo bare legalisere cannabis. Hvis staten står for salget, til en rimelig pris, mister dealerne jobben og den organiserte kriminaliteten får mindre penger.
Jeg liker tanken på at staten skal stå for salget av hasj. Cannabismonopolet!
Sitat av egeulf Vis innlegg
Jeg liker tanken på at staten skal stå for salget av hasj. Cannabismonopolet!
Vis hele sitatet...
Den er jeg 100% enig i. Beste løsningen på problemet.
hvis politiet skal fjerne miljøet på plata mister de jo produktene av propagandaen de kjører mot at hasj fører til hardere stoffer. tipper dette bare kommer til å ha en negativ virkning på lang sikt. da kullet som begynner å røyke hasj da politiet får fjerna miljøene. miljøet på plata var i lang tid det som fikk meg til å holde meg unna hasj. hvis folk ikke ser dem. så vil jo bare interessen for dop generelt bare øke da de ikke vil se at man kan ende opp som "nærkiser på plata" ved å teste ut dop.

hadde hasj derimot vært lovlig og latt kokainen, knipsen, heroinen, amfen og alt det andre forblitt ulovlig. så tror jeg at det er mange som aldri ville havna på plata i utgangspunktet. da de ville ha slippet å oppsøke kriminelle miljøer som faktisk er problemet her, for å kjøpe seg ei bønne.

keep it up Norge, ta avgjørelser i blinde i et forsøk på å gjøre ting bedre. naivt, men fortsatt godt ment. det er typisk norsk det.
Sist endret av skeptfisk; 20. mai 2009 kl. 17:27.
Noen som husker denne http://www.freakforum.nu/forum/showt...foreldreretten Ikke akkurat det samme men det er jo halveis relevant......Anyways wtf? de fleste heroin-misbrukere skal få beholde barn, tunge alkoholikere skal, men kjøper du litt hasj, nei da er du stor kriminell og har en god sjangs for å miste barna.Faen nå vet jeg at Oslo bystyret ofe er helt på trynet , men dette er latterlig
glemte nesten at hasjmarkedet er et av de mest overlevensesdyktige bisniss man kan drive. fordi jo strenger straffer jo høyere verdi får det, som gjør at innsatsen blir en del høyere. noe som ikke vil se bra ut for bybildet kan jeg love dere. og jo mindre staten bryr seg jo mer og billigere er det. det eneste politiet vil oppnå er at dealerene tilpasser seg og kriminaliteten vil gå ned i en periode før den vil bli skyhøy igjen, da politiet endelig finner ut hvordan det "nye markedet" er.
Det eneste de kommer til å oppnå med dette tullet, er en lyssky virksomhet som vil fortsette på undergrunnen.
For et sløseri med ressuser og skattepenger. Er ikke bare hasjrøykerne som er fjerne.
Sist endret av Jaso; 20. mai 2009 kl. 19:03.
Det er åpenbart noen i systemet som fremdeles ikke har skjønt det
hasj monopol, tanken er morsom
hva med å se til utlandet, danmark og holland f.eks. der fungerer ting sånn noenlunde. der veit man at du ikke automatisk blir junkie, om man røyker en rev eller tre. her i norge lever vi med nisselua tredd nedover øra, og tror på alt som står i avisa.
tror nøkkelen til løsningen på problemet er å informere, sitter jo fortsatt mennesker rundt om kring og tror man setter hasj-sprøyter. utrolig men sant.
at man skal kriminaliseres fordi man røyker seg en liten joint e.l. en kveld, er helt vannvittig. trussler om at du blir fratatt barn, og med bøter i10000kr klassen viser jo bare hvor langt ned enkelte har tredd nisselua. er enig i at det bør slås ned på den type salg som foregikk i boligstrøket på løkka, men det å ta kjøperen, nytter ikke, han flytter seg bare etter selgeren.

nei, som sagt informasjon er første steg. opplyse om hva egentlig cannabis er, hva som skjer og konsekvenser av bruk sett i et objektivt lys. sette bruken av cannabis opp mot alkohol for å sammenlikne skadeomfanget. f.eks.

i art. i aftenposten sies det jo indirekte at, røyker man hasj, er heroin den naturlige, og uungåelige konsekvens. man får vel ikke lyst på hverken heroin eller annet av å røyke blås? et mat-kick er kanskje den naturlige konsekvens i ny og ned, men å si at hasj leder til sterkere stoffer mener jeg er feil. grunnen til at man eventuelt vil få føling med annet enn hasj, må jo være fordi man er kriminalisert og tar konsekvensen av det og "jobber" i hysj miljø hvor det som kjent finnes flere aktører, med annet på lur.

hvordan et eventuelt organisert salg fra staten eller andre aktører skulle foregått, er kanskje ikke jeg den rette til å svare på, men monopol? tja.. her vil kanskje et samarbeid med myndigheter på tvers av landene vært effektivt. at det rett og slett hadde vært en kontrollert greie fra start til mål, levert bra vare til bra pris. uten noe form for registrering av brukere eller annet. det at man kunne gått inn på utsalgsstederå kjøpe si 2-3g med god hasj/cannabis til en god pris, fritt for tull og fanteri, hadde eliminert mye av både smugling, og "illegal" omsetning, man ikke hadde samme garanti på som det staten ville hatt. osv. men da måtte man jo først ha fått på plass en sosial aksept for det å røyke en rev.
det får man ihvertfall ikke av å sette hasj og heroin i samme bås, ved å knytte hasjen til pulvertrafikken rundt oslo s. skulle likt å se den samme kynismen blant cannabis folk, som blant pulver folk.

det skrives om å at det å ta fra folk levebrødet ikke nytter, levebrød og levebrød.. det å gjøre det lite lukrativt å selge, utenfor den beskrevne settingen, må jo være en løsning, hvis det ikke er penger å hente vil det ikke være liv laga for å drive "butikk"

tror også det å drive en fornuftig holdningskampanje, basert på fakta og realiteter, også kan ha en positiv virkning. la oss for gudskyld håpe at de som styrer dette landet, begynner å tenke i virkelighetens verden.

merker at kl er kvart på 4 ja.. ZZzzzzzzz
Jeg som hadde inntrykk av at endelig hadde politikerene begynt å skjønne at narkotikapolitikken i Norge er helt feilslått og må snus om på på forskjellige måter, at dette var under mer debatt nå for tiden enn tidligere år.. Og så kommer de med dette..De ikke blitt klokere nei..

Selvsagt må åpenlys dealing i bomiljøer med barn og unge stoppes, men den samme gamle regla "Det er småbrukerne vi skal ta!" må da snart være oppbrukt..


USA kjører jo en slik beinhard narkotikapolitikk mot (små)brukere av diverse stoffer...Massevis av mennesker i forbryterskolen for mindre narkotikaforseelser..

Helt håpløst å gå etter brukere på denne måten..Alle kan jo se den metoden ikke fungerer så jævli bra.
Noe er jo alvorlig feil med Norge om dagen. Her tar vi inn terrorister fra taliban inn til asyl for at de skal være "tryggere" og truer med å ta fra en stakkars liten hasj-røyker foreldre retten.

Hva blir det neste?
Det skal sies at alle jeg kjenner som har fått bøter for dette har økt sin kriminelle innsats for og betale boten med narko penger. For sannheten her er at mange av de som får denne boten ikke har sjans å betale den. Og da gjenstår fengsel med en gang eller bli mer kriminell som kan føre til strengere fengsel.
Har ikke lest gjennom hele tråden, men den eneste måten man kan slå ned på ulovlig narkotika-omsetning er å slå dem økonomisk. Det er store penger i narko-bransjen, og det er fristende. Gjør det lovlig, fjern hele grunnlaget for ulovlig narkotika omsetning.
sånn kan det ikke forsette! på tide og få igang en legalisering før alle broene er brent, sier nå jeg..men er håpløst i dette trangsynte landet
Sitat av Shellshock Vis innlegg
sånn kan det ikke forsette! på tide og få igang en legalisering før alle broene er brent, sier nå jeg..men er håpløst i dette trangsynte landet
Vis hele sitatet...
Dra en tur til USA, min venn... Det forbedrer seg sikkert med Obama i setet, men antallet personer som har havnet i fengsel bare pga "possesion" er skremmende.
Syns det er veldig bra, foreldre som kjøper hasj burde forstå en ting, de er ikke barna.. De kan ikke sitte å røyke hasj og dermed ødelegge barnets oppvekst.

Act your age.
Sitat av Apu Vis innlegg
Syns det er veldig bra, foreldre som kjøper hasj burde forstå en ting, de er ikke barna.. De kan ikke sitte å røyke hasj og dermed ødelegge barnets oppvekst.

Act your age.
Vis hele sitatet...
hva mener du?
Sitat av Apu Vis innlegg
Syns det er veldig bra, foreldre som kjøper hasj burde forstå en ting, de er ikke barna.. De kan ikke sitte å røyke hasj og dermed ødelegge barnets oppvekst.

Act your age.
Vis hele sitatet...
Nei, men di kan sitte oppe å drikke på en fredagskveld? Skjønner ikke poenget ditt.
Sitat av mcc93 Vis innlegg
Nei, men di kan sitte oppe å drikke på en fredagskveld? Skjønner ikke poenget ditt.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke at alkohol er ulovlig? Hasj derimot, det er kanskje ikke like seriøst som narkotika. Men det er seriøst, så når du har unger på 4-5 år og sitter og røyker hasj vil de bli påvirket.

Alle har forskjellige meninger, men jeg føler dette er et veldig bra vedtak.
kjedelig streiting
Sitat av Apu Vis innlegg
Jeg ser ikke at alkohol er ulovlig? Hasj derimot, det er kanskje ikke like seriøst som narkotika. Men det er seriøst, så når du har unger på 4-5 år og sitter og røyker hasj vil de bli påvirket.

Alle har forskjellige meninger, men jeg føler dette er et veldig bra vedtak.
Vis hele sitatet...
Man må da se ann saken. Blir for dumt av politiet å bruke barnevernet som ett våpen for å skremme folk ifra å bruke hasj.

Foreldre som drikker alkohol kan være så uansvarlige at de bør bli fratatt barna, noe også hasj kjøpende foreldra kan være, og forelde som ikke bruker noen slags rusmidler. Barnevernet er til for å vurdere sånne saker. Det nytter ikke med å konkludere med at "han bruker hasj, han tar vi barnet fra". Jeg regner med at Norge ikke har ubegrensa fosterhjemsplasser heller, så de smartest et kanskje og prioritere hvordan barna har det?
Sist endret av legalize_it; 22. mai 2009 kl. 02:21.
Sitat av Apu Vis innlegg
Syns det er veldig bra, foreldre som kjøper hasj burde forstå en ting, de er ikke barna.. De kan ikke sitte å røyke hasj og dermed ødelegge barnets oppvekst.

Act your age.
Vis hele sitatet...
ødelegge barnas oppvekst?Om hu mor tar seg en joint (eller et glass vin )etter hun har lagt ungene skal vel ikke ta fra henne retten til barna??
Da går det til syvende og sist utover barna, og vil ikke virke som en straff på kjøperen. Hvorfor i det hele tatt straffe når ingen blir skadet/såret?
I Norge må det foreligge økonomisk tap for å saksøke noen. Her mener jeg det må legges frem klokkeklare fakta om hvorfor noen skal få lov til å gå inn i familier og ødlegge og splitte dem på grunn av kjøp av cannabis.
nei apu, dette holder ikke, at en forelder røyker en liten jonas på kvelden etter at ungen(e) er i seng. vil ikke ødelegge livet til barna. man mister ikke kontrollen på samme måte, som på alkohol, og man sitter vel ikke å røyker seg piss-fjærn så lenge man har ansvar, man er nødt til å ta?
hasj er ulovlig sier du, sant nok det. det hadde alkohol også vært om det hadde blitt "oppdaget" på 60 tallet i Norge. det som skremmer meg litt er, at hvis ditt kunnskapsnivå om hasj og cannabis er et gjennomsnitt av befolkningens viten, har majoriteten av det norske folk mye å lære, og en helvetes lang vei å gå.
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5647:9:::0:0 linker deg til folkehelsas fakta om cannabis. les litt der kontra alkoholens skadeomfang
Trådstarter
Problemet med alle folkene som tenker så naivt som det, at de blir styrt helt og holdent av loven, istedenfor sin egen moral. Hjernevasket kaller jeg det. At folk syntes at det er en positiv ting er helt på tryne. Greit nok, de skal bare varsle barnevernet, men her er det tanken som teller: At de vil ta fra cannabisrøykere barna.

Det og gi foreldre, spesielt unge foreldre 10 tusen i bot er også jævlig brutalt. At det går ann og være så teit og ikke skjønne at det ikke er måten og gå! Man slutter ikke å røyke av den grunn, de får bare en dårligere levestandar et par måneder. ...ink barnet.

Jeg blir kvalm av hele greiene. Det er for drøyt!
Det er jo ikke før drøyt? Om du får en unge, så må du forstå en ting: Du er voksen. Du kan ikke leve som en eller annen 15åring og røyke hasj hele dagen.

Hasj har stor påvirkning på deg, og tro meg. Rusen er ikke helt lik som alkohol


Jeg står ved mitt og sier, det er kanskje ikke det mest alvorlige. Men det er en grunn til at det er ulovlig..
Herregud, jeg forstår det godt. Jeg ville antageligvis gjort det sammen, for om jeg skal prioritere rus fremfor en moralsk riktig foreldrerolle ville svaret vært ganske så åpenbart!
De sammen prinsippene gjelder med foreldre som drikke ustyrlig. Rus hører, etter min mening, ikke til i hjem med barn. Uansett.
ja spør de på oslo s. skal love deg at de fleste sier at de startet med alkohol og nikotin. og derfra ble de nysjerrige på sterkere stoffer. er også en del som hopper over hele hasjen og starter direkte på speed eller noe annet. hasj leder ikke til sterkere stoffer. miljøet de er i leder til sterkere stoffer. når et ulovlig stoff er godtatt i en vennegjeng er ofte flere stoff godtatt.

påstanden din om at hasj leder til sterkere stoffer er basert på fantasi. hvor er bevisene? du kan også se på hvor mange som bruker tyngre stoffer i nederland. det er MYE FÆRRE ENN I NORGE! sier det oss noe? heroin problemet deres har ikke øket på 30 år. Og på samme tids periode har det øket noe enormt i storbritania. eg vil si at hasj leder til hasj. ingenting annet. Det som gjør hasj farlig er missbruk over flere år og at det er ulovlig.
Trådstarter
Prøv å se de fra en annen måte da, smartass. Hvis jeg (Som forsåvidt ikke røyker lenger) hadde hatt et barn hadde jeg vært en god pappa, stilt opp, ofra massa osv. Sørga for at han skulle hatt en god oppvekst. Så hvis jeg hadde tatt meg en joint en gang i blandt så skulle ungen blitt tatt fra meg? Hvor faen er logikken din? Faen du må jo være verdens største idiot. Hva er det godt for? Ungen mister pappan sin, det er ikke positivt for noen.

Selvom cannanbis er ulovlig, er det ikke noe mer moralsk riktig og ta en et glass vin.

Det hadde faktisk vært mer logisk og tatt fra alle barna fra foreldre som røyket sigaretter, for det er faktisk helsefarlig for barnet. Kjenner du ingen gode og flinke foreldre som røyker sigaretter?
Sitat av Apu Vis innlegg
Det er jo ikke før drøyt? Om du får en unge, så må du forstå en ting: Du er voksen. Du kan ikke leve som en eller annen 15åring og røyke hasj hele dagen.

Hasj har stor påvirkning på deg, og tro meg. Rusen er ikke helt lik som alkohol


Jeg står ved mitt og sier, det er kanskje ikke det mest alvorlige. Men det er en grunn til at det er ulovlig..
Vis hele sitatet...

For oss som har vært litt rundt og overlevd tenårene, er det godt kjent at hasjrøyking i svært mange tilfeller er synonymt med omsorgssvikt.

Det er også svært sjelden at hasjrøykere klarer å gi den nødvendige grensesetting, omsorg og oppdragelse. Dels kommer dette av at de har gjort bevisste valg om å benytte narkotika som rusmiddel på fast basis, og dels av den sløvende virkningen hasj har på den kognitive funksjonene.

Det er viktig at en ikke ser på barna som foreldrenes eiendom. Barna har krav på gode oppvekstvilkår uavhengig av foreldrenes feiltrinn. Å bli "tatt fra" ungene er ingen straff, men et tiltak for å sikre barnas utvikling fra farlig negativ påvirkning.
http://www.youtube.com/watch?v=eMdFiw8bZHc

Pen and Teller snakker ut om "war on drugs". Er helt enig med dem i at det er moralsk feil å gjøre cannabis ulovlig.
Neutral Good
Mith's Avatar
Og apu; Hasj er ulovlig av en grunn? Det er nok mange grunner til at cannabis er ulovlig, men om du tror det er skadevirkningene som veier tyngst er du dum. Etter alkohol så er cannabis helt klart mest utbredte rusmiddelet her i landet. Hver fjerde Osloborger over 20år har brukt stoffet. Det er utbredte over hele verden, det har blitt brukt av veldig mange forskjellige kulturer over mange tusen år. Hadde det vært så forferdelig farlig ville man ha funnet ut av det nå.
Nå skal jeg være forsiktig med å si at det er penger som er grunnen til at er ulovlig i dag, men det er uten tvil det som var grunnen til at det ble ulovlig i '37.
Det er jo ikke før drøyt? Om du får en unge, så må du forstå en ting: Du er voksen. Du kan ikke leve som en eller annen 15åring og røyke hasj hele dagen.
Vis hele sitatet...
hei pudding! er vel ikke snakk om å røyke hele dagen. forskjell på bruk og misbruk, men det krever en hjerne for å forstå det. kanskje du bør begynne å røyke litt blås i stedet for hva enn du driver med. slutt å kveruler. dette har du ikke greie på.
Det virker som det er en del missoppfattninger omkring her? det som står i artikkelen er vel virkelig at politiet vil gi barnevernet en bekymringsmelding? dette har da ingenting med å ta noe barn fra noen? sett dere litt inn i hvordan og hvorfor foreldre mister omsorgsretten for sine barn. Det er det absolutt siste som skjer i alle sammenhenger, man prøver med alt før dette. Type hjelpefamilie som virker som en "mentor" for familien, helsetjenester som hjelper til, miljøarbeidere som går inn å avlaster familien ved behov. Støttekontakter for foreldre og barn. Det skal Utrolig mye til for at et barn skal bli tatt fra sine foreldre! Dette skjer ved seksuellt missbruk, fysisk missbruk eller sterk omsorgssvikt, type "store narkotika problemer" psykiske sykdommmer hos foreldre osv! En indikator på omsorgssvikt vil være narkotika bruk i hjemmet, da dette ikke er ansett som en tegn på en lykkelig familie. Derfor vil barnevernet avtale et møte å se ann situasjonen, er man en normal familiefar som greier å prate for seg, holder dette, og barnet vil aldri bli tatt fra. Møter man derimot opp med jointen i hånden kan det bli iverksatt tiltak som nevnt ovenfor. (det samme skjer om du møter påvirket av alkohol på et slikt møte) til alle dere som liker å sammenligne de to rus typene. Ellers skjer det ingen ting! Et godt eksempel på hvor drøye norge er med å ta fra foreldre retten til sine barn, er Christoffer?? eller hva den lille gutten på 9 år eller noe som ble utsatt for vold av stefar i kristiansand eller noe for 2-3 uker siden, og døde. Far i den familen har forsatt ikke mistet barn nr 2. men nå ville selvsagt barnevernet gå inn å sjekke om han er skikket til dette...
Sitat av Apu Vis innlegg
Du kan ikke leve som en eller annen 15åring og røyke hasj hele dagen.
Vis hele sitatet...
Jeg røyker hasj hver dag? N so???
Hadde noen kommet å prøvd å ta fra meg ungene mine på grunn av det skjønner jeg hvor krig og hat har roten i verden. Tror du de foreldrene som har blitt tatt på grunn av kjøp/røyking tenker..ok..da har jeg ikke flere barn, nå skal jeg få livet mitt "på rett skjøl" og slutte å røyke cannabis!?

Hvordan tror du innerst inne om hva slags skadeomfang slike avstraffelser vil ha??

Sitat av Apu Vis innlegg
Hasj har stor påvirkning på deg, og tro meg. Rusen er ikke helt lik som alkohol
Vis hele sitatet...
Nei. Du har rett. Alkohol er minst ti ganger verre.
[quote=Jersey Schultz;1413867]Jeg røyker hasj hver dag? N so???
Hadde noen kommet å prøvd å ta fra meg ungene mine på grunn av det skjønner jeg hvor krig og hat har roten i verden. Tror du de foreldrene som har blitt tatt på grunn av kjøp/røyking tenker..ok..da har jeg ikke flere barn, nå skal jeg få livet mitt "på rett skjøl" og slutte å røyke cannabis!?

ja jeg ville vel trodd at det var en normal reaksjon fra foreldrene til et barn, jeg liker i alle fall å tro at jeg er viktigere for mine foreldre enn all slags rus i hele verden, men det er kanskje meg.. mener du altså at du setter hasjen høyere enn dine barn? jeg ville seriøst sluttet med ALT på dagen for mine barn, om jeg greide da.. og ikke var avhengig, da er det vanskeligere selvsagt

ser det er dårlig quote.. driver å prøver meg frem her.. lev med det, hehe
Sist endret av seven_up; 22. mai 2009 kl. 15:50.
Trådstarter
Hvis det hadde handlet om å velge mellom hasj og barnet tror jeg at alle (100%) ville valgt barnet sitt.
men ikke sant, det er kanskje vanskelig for deg og forstå, men det blir ikke et valg på en måte. En forventer ikke at man skal bli tatt, du vet at det er en risiko, men du tror ikke det skjer med deg. Derfor tar du egentlig aldri det valget.

Akkurat som å røyke sigaretter: Skremmselsfakta fungerer ikke, hver eneste røyker i hele verden vet helseskadene med det. De vet at de fleste som røyker dør av sigarett relaterte sykdommer. De har nesten garantert noen i familien som har dødd av det, eller sitter med lungekreft, kols osv - Alikevel, de tenker at det ikke skjer med dem. Se på det på samme måte.
enig.. du forklarte det godt synes jeg, man tenker selvsagt slik! jeg gjør i alle fall det! jeg bare satt det litt på spissen jeg, for jeg mener da virkelig hun sa tidligere der oppe, at om noen tok fra foreldrene barnet så ville de ikke tenke slik at de skulle slutte med hasj for å få det tilbake..

Da lurte jeg bare litt hvordan hun mente foreldrene ville tenkte liksom... barnet mitt....hasjen min....barnet mitt.. hasjen min... nei faen, jeg tar hasjen, digg det også, kan barnet mitt heller vokse opp med noen andre, jeg kan jo røyke hver kveld! da ville jeg sagt hun var narkoman, på lik linje med en alkoholiker som ofrer sine barn for alkoholen..at foreldre skal ofre sine barn for hasjen er noe av det drøyeste jeg har hørt, men det er kanskje på lik linje vanedannende som alkohol osv, der skjer det jo også så.. har lest litt her inne, å hadde inntrykk av at hasj sluttet man nesten med på dagen om man ville.. det virker jo slik i en del andre tråder, at man blir alkoholiker av alkohol, men livsnyter av hasj og narkoman av heroin. Men når folk er villige til å ofre sine barn for hasj vil jeg nesten kalle det narkomani også..