Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2064
Hei hei!

Legaliserings debatten surrer og koker i et kjør rundt oss. De fleste har tatt sitt standpunkt og holder ved det. De fleste av de som er for en legalisering har prøvd canabis før.
Så kommer vi til mitt spørsmål. Du som forkjemper, vil du kjempe like hardt om f.eks 20 år?

Rundt 70-tallet var det mange som brukte canabis og som mente de ville både røyke og kjempe for en legalisering gjennom hele livet. Ser vi mange av dem ute å ytrer sin mening nå?
Er dette bare en fase for deg? Vil du føle like sterkt for saken hvis du slutter?

Begynte å tenke på dette da jeg hørte en sang som refrenget lød slik:Smooke weed for the rest of my life.

La oss for all del ikke gjøre denne tråden til en legalisering debatt, de har vi nok av. Dette er et spørsmål man kan forøvrig bruke rundt alle rusmidler. Lovlige som ulovlige.

Mvh Yellowpillow
Personlig har jeg aldri brukt/prøvd hverken røyk eller canabis, men støtter det rett og slett fordi jeg mener det ikke er min sak dersom noen ønsker å bruke det.
Jeg håper ihvertfall jeg vil kunne gjøre det om 20 år.

Etterlyser også folka som kjempet for dette for 20 år siden. Hvor er de blitt av?
Kan hende de trekker seg litt unna, pga. jobb og familie?
Kan ikke være det helt store å kjempe for et illegalt rusmiddel i jobb og familiesammenheng vil jeg tro.

Selv støtter jeg kampen i dag, pga. jeg synest det er helt horribelt at en plante som daglig hjelper flere hundretusen rundtom i verden, er ulovlig.
Jeg støtter det ikke for at jeg og deg kan sitte på en cafè å røyke oss skeiv.
Sist endret av oom; 13. april 2009 kl. 13:12.
Jeg vil ikke kalle meg forkjemper for cannabis, for utenom at jeg er enig i at det bør legaliseres eller ihvertfall avkriminaliseres, gjør jeg pent lite for at dette skal skje. Om 20 år vil jeg mest sannsynlig ha samme standpunkt som i dag, med mindre noen drastiske endringer får meg til å skifte mening. Slike endringer refereres til forskning og bevismateriale som presenteres, mao noe konkret og håndfaste bevis bør foreligge for resultatet. Med tanke på hvor lenge cannabis har eksistert i samfunnet, tror jeg at synspunktet mitt forholder seg på stedet hvil - for legalisering.
Det er vel ingen her som faktisk er cannabisforkjempere, ihvertfall ikke som jeg har fått med meg. Greit at man skriver hva man mener om saken på et privat forum eller kanskje deltar i den selvparodiske marihuanamarsjen en gang i året, men det kvalifiserer da ikke til å være en forkjemper.

Mange av de som virkelig anser seg selv som cannabisforkjempere er det gjerne i teorien, men ikke i praksis. De tror de jobber for legalisering, mens de i realiteten bidrar til å stigmatisere cannabisbrukerne, og øke den generelle skepsisen allmennheten har overfor denne befolkningsgruppen.

Arild Knutsen er vel en av landets få seriøse cannabisforkjempere så vidt jeg kan se. Han er riktig nok eksnarkoman og taler også de narkomanes sak, men fremstår som uendelig mye mer seriøs enn disse legaliserings-stonerne som går rundt med cannabisblader på alle klærne sine og roper fri hasj.

Selv vil jeg si som paranoy, jeg kommer nok til å ha akkurat de samme meningene om 20 år. Men jeg har virkelig andre ting å ta meg til enn å kjempe aktivt for å lovlig kunne konsumere en urt som jeg uansett nesten aldri bruker. Hvis jeg skulle ha engasjert meg skikkelig i dette så måtte det i så fall har vært for retten min til å innta hva enn jeg måtte ønske, uansett om det skulle være cannabis, heroin eller DMT.
Sist endret av mentalmelt; 13. april 2009 kl. 14:26.
Enig at å kalle det forkjemper er å sette det litt på spissen. Enig i det du sier Mentalmelt om at det er få som faktisk "kjemper" for saken og at det for det meste blir i forum eller diskusjoner man ytrere meningene sine. Men spørsmålet blir jo likt, vil du fortsatt snakke med bekjente om legalisering i fremtiden, vil du fortsette med å poste innlegg der du ytrer din mening om planten. Selv etter man har sluttet å bruke den.
Skjønner at du(mentalmelt) trolig kommer til å fortsette, imed at du har interesse for botanikk og har kunnskaper rundt forskjellige stoffer. Tviler på at jeg kommer til å intresere meg for det om 30 år. Men man vet jo aldri
Forkjemper og forkjemper... Jeg har sterke meninger om saken, men som jeg for det meste gir uttrykk for på forum, hvor nesten alle er enige. Prøver av og til å misjonere på Dagbladet.no og andre tabloidforum med litt større bredde av typer folk, hvor diskusjonene kan bli mer interessante. Meningene mine vil nok ikke forandre seg, men etterhvert kommer jeg vel til å prøve å formulere meg mer "stuerent" og ikke henge meg opp i direkte feilinformasjon. Det liker jeg med Arild Knutsen. Han henger seg ikke opp i merkelige fakta om cannabis, som at det hindrer utviklingen av hjernen og annen svada som blir dratt opp i diskusjoner. Jeg ser alt for mange diskusjoner om legalisering spore av til en diskusjon om cannabis er et "gatewaydrug" eller ikke. Jeg skjønner ikke helt hvordan han greier å holde seg så på tema og ikke bli forbanna, men jeg beundrer han for det.
Jeg vil ikke se på meg selv som noen forkjemper, men jeg vil kalle meg over gjennomsnittlig engasjert i debatten. Har diskutert temaet med både venner, familie og bekjente en hel del ganger, og føler jeg i alle fall har skapt litt mer forståelse blant en del av de jeg har snakka med. Og det er jeg egentlig ganske fornøyd med. Alle monner drar og greier, vettu.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg ville vel kanskje for en 4-5 år siden kalle meg en forkjemper, jeg deltok en smule aktivt i NORMAL, var med på marsjene, delte ut informasjonshefter etc men innså fort at de fleste som kallte seg forkjempere og/eller var med i marsjen var en gjeng idioter.

Nå har jeg vel heller glidd mer mot det andre nevner her: det finnes mye viktigere ting her i livet enn hva man skal få konsumere på fritiden sin, selv om jeg fremdeles brenner sterkt for tanken om at en hver person er ansvarlig for sin egen kropp og derfor skal få bestemme hva han vil innta.
Kommer nok til å ha samme mening om cannabis og de fleste rusmidlene, hvorfor? Jo,, Jeg mener en legalisering er skritt i riktig retning. Ikke spesielt vanskelig å se hvordan forbudet påvirker miljøet rundt rusmidler, ikke minst hvordan samfunnets holdning og er med på å påvirke dette.
Nei, jeg tror ikke at legalisering vil løse alle verdens problemer. Men jeg synes det er tydelig at forbud er en mislykket politikk\taktikk og det er ikke riktig å straffe noen pga rus i seg selv.
Men jeg engasjerer meg ikke så mye i legalisering's debatten, er lei av hele greia. Men jeg sier mine meninger viss noen spør.

Har enda til gode å høre ett argument som kan få meg til å skifte mening, og er usannsynlig at det kommer til å skje. I og med jeg ser ting nå etter å ha lekt litt med rus selv.. For noen er dette en grunn for å ta meg mindre seriøst. hehe
Jeg baserte mine meninger på feil grunnlag, og det som gjorde at jeg var for forbud ikke stemmer helt med realiteten og at problemene rundt rus er så mye mer kompliserte enn jeg fikk inntrykk av. Bildet jeg hadde dannet meg når jeg var for forbud var feil.
Bildet jeg har nå er ikke nødvendigvis helt riktig, men det holder såpass fast grunn at jeg har det vanskelig for å skifte mening igjen.
Sist endret av sneipen; 13. april 2009 kl. 22:49.
Legalisert eller ikke, jeg bryr meg egentlig ikke lengre nå etter som jeg har slutta.
Jeg kommer ikke til å røyke igjen før/hvis det blir legalisert, men jeg deltar så vidt i diskusjoner om det, så noe forkjemper er jeg ikke.
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Legalisert eller ikke, jeg bryr meg egentlig ikke lengre nå etter som jeg har slutta.
Vis hele sitatet...
Slike meninger provoserer meg. Jeg kommer alltid til å kjempe for legalisering av all form for rusmidler uavhengig av om jeg bruker de eller ikke. Det handler om alles rettigheter og kontroll over sin egen kropp.
Som jeg skrev i den første posten, la oss ikke dra den tråden her til enda en legaliserings debatt. Så hver så snill å hold dere til topic.
I likhet med de andre i tråden her identifiserer jeg meg ikke med dem som er "forkjempere". Jeg synes vel heller ikke at cannabis er verdt å kjempe for - da jeg bruker stoffet ytterst sjelden.

På den andre side - jeg er for legalisering (sjøl om dette er off topic)
kommer sikkert til å røyke i ny og ne veldig lenge men jeg kommer ikke til å gjøre en dritt for å få det legalisert.
Jeg er for legalisering, uten å kunne kalle meg selv forkjemper. Jeg har tatt standpunkt, utover å tale for det standpunktet på anledninger jeg finner passende gjør jeg ingenting for å kjempe for lovlig hasj/marihuana.

Jeg kommer ikke til å skifte mening, med mindre det blir absolutt bevist at moderat cannabisbruk er skadelig på linje med det som i dag defineres som tyngre stoffer. Ikke fordi mitt personlige konsum ikke lenger vil eksistere, men fordi jeg da ville gått utifra at samfunnet som helhet vil ha mer skade av en legalisert cannabis-politikk. I dag tror jeg det er motsatt, et større problem ulovlig enn lovlig. Jeg tror ikke dette forholdet vil snus, derfor går jeg utifra at jeg vil ha samme standpunkt om 20 år.