Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5494
Hei,

Jeg har en Massey Ferguson 135 som jeg vil fikse bremsene på.

Men for å komme til bremsene må jeg få av en stor metallkappe som er holdt på plass av to store flate skruer. De er ca. 15 mm i diameter. Disse sitter helt fast.

Har noen tips til hvordan løsne disse skruene? De er ikke ødelagt, de sitter bare veldig godt fast. Jeg tror ikke de er så rustet heller. Jeg vil gjerne få dem ut uten å ødelegge dem.


BILDE AV HJULET OG SKRUENE:
http://i.imgur.com/LyY58zb.jpg

http://i.imgur.com/LyY58zb.jpg


Takk for all hjelp.

Mvh.
R
Sist endret av Rul(l)er; 24. juni 2017 kl. 17:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Store mengder WD-40 eller liknande lett olje som trenger godt inn, samt verktøy som passer i sporet. Det skal ha samme breidde og lengde som sporet, og vere svakt spissa slik at det får godt grep. Du kan og prøve å banke på dei, og trekke dei til litt, og sjå om dei løsner då. Varme er og verdt å bruke, i moderate mengder.

Siste utveg er jo å borre vekk hovudet på dei, eller borre inn hol til grisepikk for å få dei ut.
I tillegg til det vidarlo sier: Store skruetrekkere kan du gjerne feste en fastnøkkel på. Enten fordi selve jernet har kvadratisk tverrsnitt, eller fordi det er et heksagonalt festepunkt innerst for denslags. Med en ekstra kraftarm kan du ikke bare dra til hardere, du har også mer kontroll.
Slagskrutrekker i kombinasjon med WD-40 eller 5-56 bør gjøre jobben. Bare pass på å bruke en bits som passer godt i sporet på skruene.
Som Vidarlo sier lenger oppe, varme er en fin ting. Har hatt veldig god erfaring med dette. Samtidig, pass på at du ikke varmer for mye, for da kan du f.eks. sette fyr på olja i hjullageret.

Blir det helt krise, så kan du bruke et sveiseapparat og mutter som følger:
1 - Finn en mutter med diameter på innside som er litt mindre enn skruen.
2 - Hold denne fast over skruen, og sveis på innsiden slik at du er sikker på at mutteren sitter festet i skruen. OBS: IKKE I BREMSESKIVEN.
3 - Bruk skralle, og skru den ut
Trådstarter
87 5
Hei,

Vidarlo: Ja, jeg må få tak i noe som passer i sporet.
Myoxocephalus: Ja, det var lurt. Skal prøve det.
0xFF: En sånn har jeg sett etter! Jeg visste ikke hva den hette.
Hurdur: Blir nok en runde med varme, ja.

Takk for svar. Skal gi en liten tilbakemelding om hvordan det går om en stund.

Mvh.
R.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Mange gode tips her som kan fungere.
Jeg ville bare ha borret bort hodene, du trenger ikke de skruene egentlig. De holder fast bremsetrommelen, men den sitter allerede fast når hjulet er på. Du kan evt skru ut skruene med en vice grip etter du har borret bort hodet, de sitter garantert i konen, og ikke i gjengene.
Forstår dersom du ikke vil bruke destruktive metoder.
Dra te bremsetrommelen med en hammer ett par ganger. Ikke skruen, men selve trommelen. Så bruker du ett svært flatt skrujern som sitter godt i skruen. Par gode klakk me en hammer så kommer de. Ikke varm opp skruen, sa utvider den seg og sitter enda bedre.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Ikke varm opp skruen, sa utvider den seg og sitter enda bedre.
Vis hele sitatet...
Det er ikke min erfaring.
Tvert imot har gjerne skruen og festene ulik ekspansjonskoeffisient, slik at når ting utvider seg, så flytter de to bitene ulikt på seg. Dermed løsner de litt.
Slagskrutrekkeren fra Biltema er bare å glemme har de sitte lenge, knuste på min Ferguson med en gang. Varme til rødglødende og skru for hånd funket fint!