Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1434
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Jeg er 18 år, og jeg har en hel venne gjeng i alderen 14-22 år. Når jeg spør noen av de hva de skal i helgen, så sier de at de skal drikke. De spør aldri meg om jeg skal på fest, men de spør om jeg skal drikke. De fleste ungdommene her drikker seg sanseløs omtrent hver helg og av og til midt i uken. Alt de snakker om er faktisk drikking.

Er denne drikkingen alkoholisme eller bare en måte å "tøffe" seg på? Eller bare normalt? Jeg har aldri vært så glad i å drikke, så jeg ikke om dette rett og slett er normalt...

Hva synes dere? Er det OK å drikke seg full omtrent hver helg og ikke ha noe annet å snakke om enn fyll?
er det ok? nei, egentlig ikke. er det normalt? ja.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Alle går igjennom en slik periode iallefall, husker jeg var på flaska minst en gang i uken over en periode på 7-12 måneder.

Nå drikker jeg... vel sist jeg drakk var en gang i starten av 2008.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Selv om man drikker hver helg trenger det nødvendigvis ikke ha noe med alkoholisme å gjøre, i alle fall ikke for meg selv. Du nevner ingen ting av virkningene til dette, er det folk som blir skadet idet de drikker og fortsetter med det? Kolliderer drikkingen med det daglige, som jobb eller studier? For min egen del ville jeg ikke klassifisert det som alkoholisme før det har virkninger på slikt. Selv har jeg et relativt høyt forbruk av alkohol, men prøver å ikke la dette gå utover hverdagen med jobb.
Dette er normalt i ungdomsperioden.

Det som derimot ikke er normalt, og det som gjør at jeg ser på noen alkoholikere er vel når alkoholen går ut over jobb/skole. Om man tar seg noen fester i uken går det fint, men om man drikker fra morgen til kveld hele ukene, da er det med ett noe annet, synes jeg hvertfall.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Selv om man drikker hver helg trenger det nødvendigvis ikke ha noe med alkoholisme å gjøre, i alle fall ikke for meg selv. Du nevner ingen ting av virkningene til dette, er det folk som blir skadet idet de drikker og fortsetter med det? Kolliderer drikkingen med det daglige, som jobb eller studier? For min egen del ville jeg ikke klassifisert det som alkoholisme før det har virkninger på slikt. Selv har jeg et relativt høyt forbruk av alkohol, men prøver å ikke la dette gå utover hverdagen med jobb.
Vis hele sitatet...
Mange kommer fyllesyk på skolen. Vi hører alltid om slossing og ulykker som de skryter av på mandagen, samtidig som de planlegger neste fest.
Å drikke et par glass vin og høre på noe behagelig musikk i helgene synes jeg er mye bedre enn å dra det helt ut med skikkelig helgefyll. Man vokser fra seg det med å drikke så mye med årene, men det virker det ikke som om kammeratene dine har gjort :P.
Er denne drikkingen alkoholisme eller bare en måte å "tøffe" seg på?
Vis hele sitatet...
For noen er det det, for andre er det en sosial katalysator, for andre igjen er det en behagelig rus. Om det er normalt avhenger av øyet som ser.

Hva synes dere? Er det OK å drikke seg full omtrent hver helg og ikke ha noe annet å snakke om enn fyll?
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen rett til å bestemme hva folk skal drikke i helgene, eller snakke om i ukedagene. Det er opp til hver og en.
Sitat av SvenFredrik Vis innlegg
..., men om man drikker fra morgen til kveld hele ukene, da er det med ett noe annet, synes jeg hvertfall.
Vis hele sitatet...
Hvis man drikker fra morgen til kveld hele ukene, så er man jo pr. definisjon erke-alkoholiker

Jeg drikker for tiden ganske mye, som oftest hver helg. For meg er det en sosialgreie, og samtidig morsomt i mine øyne.
"Alkoholisme er en adferd blant mennesker der individet ikke kan kontrollere sitt inntak av rusmiddelet alkohol og etter hvert utvikler en avhengighet."

Jeg er ikke helt enig med Wikipedia her. Men det er trygt å si at du er alkoholiker når du har et ukontrollert alkoholforbruk. Å drikke mye alkohol er veldig normalt i Norge. Egentlig tror jeg veldig mange unge mennesker i Norge kan regnes som alkoholikere, men fordi det er normalt er det ikke mye å snakke om.