Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1013
Nå spør jeg spesifikt dere som har vært avhengig av hasj. Klarer dere å røyke innemellom på fest/bare nå og da uten av å falle tilbake i avhengigheten? Har lyst til å dele en j med en kompis en dag, men er bekymra for at jeg kommer til å ende på avhengig igjen. Har gjort det strengt forbudt for meg å kjøpe bønne selv, da het jeg det ender dårlig. Noen erfaringer? Døler ikke jeg trenger det, men hadde vært morsomt bare en gang innemellom liksom, typ en gang i måneden maks.
Alltid falt tilbake viss pausen ikke har vært lang nokk
Sist endret av Rognkjeksa; 8. mars 2024 kl. 14:26.
Jeg har røyka flere år i strekk før, usikker om jeg var avhengig men iallfall godt inn i bobla. For meg er det uproblematisk å røyke en sjelden gang men det trenger ikke å gjelde for alle andre. Så ble jeg nok lei av å røyke hver dag også. Om du har andre ting du liker å gjøre gjør det risikoen med å falle tilbake litt mindre men den er der.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg har røyka flere år i strekk før, usikker om jeg var avhengig men iallfall godt inn i bobla. For meg er det uproblematisk å røyke en sjelden gang men det trenger ikke å gjelde for alle andre. Så ble jeg nok lei av å røyke hver dag også. Om du har andre ting du liker å gjøre gjør det risikoen med å falle tilbake litt mindre men den er der.
Vis hele sitatet...
Ja er det jeg også tenker. Driver jo å prøver å funke ting å fylle hverdagen med så jeg får litt mer innhold i hverdagen, men er ikke helt der enda.
Etter noen år rusfri så tenker jeg at det er godt mulig at jeg kunne ha gjort ting en gang i ny og ne.
Men, jeg gjør det allikevel ikke. For det første så har jeg ingen behov for det og for det andre så er det ikke verdt risikoen.
Har lært meg å like livet uten rus veldig godt og da er det ikke noe å hente på å utfordre skjebnen med rus. Jeg har testa alt jeg har vært nysgjerrig på og vet godt hva det gjør og hva det dreier seg om. Og under solen er det intet nytt.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Skjuler det heller enn å la være
Sitat av SaySo Vis innlegg
Etter noen år rusfri så tenker jeg at det er godt mulig at jeg kunne ha gjort ting en gang i ny og ne.
Men, jeg gjør det allikevel ikke. For det første så har jeg ingen behov for det og for det andre så er det ikke verdt risikoen.
Har lært meg å like livet uten rus veldig godt og da er det ikke noe å hente på å utfordre skjebnen med rus. Jeg har testa alt jeg har vært nysgjerrig på og vet godt hva det gjør og hva det dreier seg om. Og under solen er det intet nytt.
Vis hele sitatet...
Trives rusfri jeg også, har det definitivt bedre. Er mest det at alko ikke er helt min greie, liker ikke rusen noe særlig og blir alltid jævlig følsom på slutten, og da synes jeg egentlig rusen fra en j er finere. Men kommer nok til å holde meg unna en god stund til.
Kan røyke på fest uten å falle tilbake så lenge jeg ikke har det liggende etterpå.
Ettersom Cannabis ikke er spesielt fysisk avhengihetsskapende så kommer det helt an på psyken din.
Har man vært avhengig på et nivå hvor man virkelig vil slutte, men ikke klarer det så ville jeg vurdert å droppe det. Litt som noen helt fint klarer å festrøyke, mens andre absolutt ikke kan og ofte ender tilbake i gamle rutiner.

Jeg ville nok ikke gjort det siden du spør her, men samtidig så er det også mulig du klarer det helt fint.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Trives rusfri jeg også, har det definitivt bedre. Er mest det at alko ikke er helt min greie, liker ikke rusen noe særlig og blir alltid jævlig følsom på slutten, og da synes jeg egentlig rusen fra en j er finere. Men kommer nok til å holde meg unna en god stund til.
Vis hele sitatet...
Skal ut i morgen. Og hva andre folk gjør er likegyldig for meg. Har null behov for å røre noe som helst. I sånne situasjoner pleier jeg bare å betrakte folka som ruser seg og reflekterer tilbake på hvordan livet mitt var i rusen og hvordan det er usedvanlig annerledes nå. Men, det er selvfølgelig mange som kan ha mangt og mye å melde om at jeg ikke hverken drikker eller gjør andre ting. Jeg velger å ikke gi det mye plass eller energi fra min side.
Også har jeg null behov for å være moralpoliti eller dømme hva andre gjør. Uansett så blir det gjerne på et eller annet tidspunkt sånn at jeg trekker meg tilbake og forlater festlighetene. Det er gjerne når de som drikker begynner å bli brautende, tråkke meg på beina, dulte borti meg hele tiden og fortelle alt og alle hvor jævla glad de er i den
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Nå spør jeg spesifikt dere som har vært avhengig av hasj. Klarer dere å røyke innemellom på fest/bare nå og da uten av å falle tilbake i avhengigheten? Har lyst til å dele en j med en kompis en dag, men er bekymra for at jeg kommer til å ende på avhengig igjen. Har gjort det strengt forbudt for meg å kjøpe bønne selv, da het jeg det ender dårlig. Noen erfaringer? Døler ikke jeg trenger det, men hadde vært morsomt bare en gang innemellom liksom, typ en gang i måneden maks.
Vis hele sitatet...
Du sier ikke noe om hvor lenge det er siden du slutta, for det har endel å si.
Det er jævlig stor forskjell på om det er 3 mnd eller 3 år siden sist.
Dessuten er du jo lengre ned i tråden inne på noe veldig viktig her: Hvor mye har du i livet ditt som krever av deg at du er nykter vs hvor mye som ikke gjør det.

Forskninga er ganske klar på at noen kan komme over i såkalt kontrollert bruk med tider og stunder, men det dreier seg veldig ofte om en omstilling av livsstil, omgangskrets etc etc. Du sier jo noe om at du ikke har det der helt på plass, så jeg hadde ikke tatt sjansen.
Jeg pleide å røyke daglig selv i årevis, men så fikk jeg adhd diagnose, begynte på medisiner og starta studier. Da var det jo håpløst å lese med hjerne som teflon, så da ble det en ting jeg unna meg en gang iblant. Nå om dagen hender det faktisk at jeg glemmer at jeg liker å røyke rev, helt til jeg blir tilbudt det eller noen nevner at de har noe bra inne.
Du må kjenne på det selv, men mtp at du både spør her, og virker noe ambivalent, hadde jeg latt være om jeg var deg. Forstår savnet, men det er ikke verdt det om du havner rett på pipa eller bøttetrekka daglig igjen
Seriøst? Skal du droppe vennskap med andre pga "avhengighet" av bønne? Det ligger i huet ditt. DU blir gaslighta hardt av samfunnet. Nyt bønna med god samvittighet.
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Seriøst? Skal du droppe vennskap med andre pga "avhengighet" av bønne? Det ligger i huet ditt. DU blir gaslighta hardt av samfunnet. Nyt bønna med god samvittighet.
Vis hele sitatet...
Hvor får du det fra at han skal droppe vennskap?!
Ja, hvor tror du kommer til å skje hvis han er helt partypoop og ikke gidder røyke når alle andre gjør det? Hva faen gjør man der da? Droppe festen kan man heller ikke gjøre for da tror folka at du ikke liker dem da. Så da må TS evt skaffe seg nye venner hvis ikke han vil røyke bønne.
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Ja, hvor tror du kommer til å skje hvis han er helt partypoop og ikke gidder røyke når alle andre gjør det? Hva faen gjør man der da? Droppe festen kan man heller ikke gjøre for da tror folka at du ikke liker dem da. Så da må TS evt skaffe seg nye venner hvis ikke han vil røyke bønne.
Vis hele sitatet...
Nå veit ikke jeg hva slags venner du har, men om de ikke respekterer at du må holde deg unna noe fordi du har slitt med avhengighet, så vil jeg anbefale deg å få deg nye. Jeg kjenner flere som blir med på fest uten å innta rusmidler, uten at det er synonymt med å være partypooper. Faktisk er de ofte satt veldig pris på, fordi de er såpass kule folk at de iblant gidder å kjøre oss andre idioter hjem blant annet. Jøsses.
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Ja, hvor tror du kommer til å skje hvis han er helt partypoop og ikke gidder røyke når alle andre gjør det? Hva faen gjør man der da? Droppe festen kan man heller ikke gjøre for da tror folka at du ikke liker dem da. Så da må TS evt skaffe seg nye venner hvis ikke han vil røyke bønne.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som at du har noen triste opplevelser av ting.
De folka jeg kjenner har null problem med at jeg ikke gjør ting lengre, på samme måte som at jeg ikke har noe problem med at de gjør sine ting.
Flokkmentaliteten vil avta etterhvert, for jeg vil tro at du er ganske så ung med et slikt tankesett
Sitat av SaySo Vis innlegg
Det høres ut som at du har noen triste opplevelser av ting.
De folka jeg kjenner har null problem med at jeg ikke gjør ting lengre, på samme måte som at jeg ikke har noe problem med at de gjør sine ting.
Flokkmentaliteten vil avta etterhvert, for jeg vil tro at du er ganske så ung med et slikt tankesett
Vis hele sitatet...
Brukernavnet hans har innflytelse ifra historie læreren sin. Så ja, han er ung.
Viss målet ditt er å ikke være avhengig av cannabis, så ville jeg droppet det.
Hadde jeg vert i din posisjon så hadde jeg bare blitt fristet til å røyke oftere.
For min del, er det helt avhengig av hvor lenge jeg har hatt pause. Har jeg hatt pause i 2 uker og tar meg et trekk, så røyker jeg senere på dagen 100% av gangene. Har jeg hatt pause i 2 måneder er det null stress, så lenge jeg ikke er rundt det i andre berusede tilstander.
(Greit å nevne at jeg bare tar pause for å minke forbruk&&toleranse, målet mitt er aldri å slutte)
Mye mulig det hadde hatt mye å si^^
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Brukernavnet hans har innflytelse ifra historie læreren sin. Så ja, han er ung.
Vis hele sitatet...
Haha. Skjønner. Det forklarer mye av mangelen på dynamisk forståelse. Husker at verden og det meste i den var langt mer svart/hvitt enn det har blitt med åra
Ang. highen så kommer det mest an på "set and setting", altså hvor du er og hvem du er med. Det skal ikke mye til for å bæde om du ikke er 100% sikre på disse vennene dine, ville anbefalt å droppe det, veien til helvete er brolagt med gode bønner.