Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1029
Kort forklart, er 25 år, null jobberfaring, bruker bare dagene på trening. Har studert før, uten hell. Tjener til livets opphold på bitcoin og aksjer.

Kan jeg søke sosialhjelp? Noen som vet ordningen der? Hva skal til for at de godkjenner? Skader det meg om jeg søker?
Sist endret av klattus; 30. juni 2023 kl. 13:02.
Du får ikke sosialhjelp med formue, men før du stille der spørsmålet om sosialhjelp før du stille spørsmålet hvorfor du ikke jobber ?
skader ikke å søke, men ja, har du kr på konto så skal du være heldig, dog kan jo se på aap men da er det jo ofte sykdom inn i bildet, vet ikke hvor mange kr du trenger i mnd, er jo ikke allverdens på sosialen, litt bedre på aap men intet å juble over
Trådstarter
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Du får ikke sosialhjelp med formue, men før du stille der spørsmålet om sosialhjelp før du stille spørsmålet hvorfor du ikke jobber ?
Vis hele sitatet...
Driver og søker, men ikke lett med en tom CV. Men ja, jobb er pri. Men trenger noe "backup" penger.

Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
skader ikke å søke, men ja, har du kr på konto så skal du være heldig, dog kan jo se på aap men da er det jo ofte sykdom inn i bildet, vet ikke hvor mange kr du trenger i mnd, er jo ikke allverdens på sosialen, litt bedre på aap men intet å juble over
Vis hele sitatet...
Lett og få AAP da? Man må vel dokumentere sykdom? Ikke så mye, 6-7,- holder, egentlig mest til husleia.
Sist endret av klattus; 30. juni 2023 kl. 13:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ja må dokumentere sykdom/psykisk ved aap, rundt 50% nedsatt arbeidsevnen i alle yrker, dog kan jo være så mangt det. vet noen leger er litt lette på det, dog tenker litt i gråsonen her. men hvis lav formue og lite på konto så kan det gå med sosial, vet ikke hva du tjener i mnd sånn ca, men vet hvis man har lav lønning at de kan hjelpe litt, hvertfall en liten del ofte,
Ifølge post 1 så har du jo inntekter fra crypto og aksjer. Dette må du oppgi når du søker om sosialhjelp. Du må legge frem dokumentasjon som viser både utgifter, inntekter og formue. De aller fleste som tjener på crypto og aksjer har jo en viss sum penger i banken som de benytter til å handle aksjer/crypto. Pluss ymse aksjeposter/cryptocoins i wallets klare til neste kjør eller salg. Dette regnes som formue. Dermed kan det nesten utelukkes at du vil motta noe som helst.

Og det er jo akkurat slik det skal være. Folk som har inntekt skal skatte av sin inntekt og ellers klare seg selv. Dersom inntekter ikke står i forhold til utgifter og det ikke er formue er det helt ok å søke sosialhjelp.

Sosialhjelp er ikke til for at folk flest skal få mere penger å sløse hver måned. Det er for de som har så lav inntekt at de ikke har råd til tak over hodet og mat på bordet.
Sist endret av _abc_; 30. juni 2023 kl. 13:45.
Du må ha 0 kroner på kontoen og dokumentere det ved å sende inn kontoutskrift. Så nei.
Hvor bor du? Så fremt du bor sentralt får du jo jobb på dagen på en eller annen Kiwi eller bensinstasjon. Må starte et sted.
Trådstarter
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Hvor bor du? Så fremt du bor sentralt får du jo jobb på dagen på en eller annen Kiwi eller bensinstasjon. Må starte et sted.
Vis hele sitatet...
Får jeg? Uten noe arbeidserfaring som en 25 åring?

Bor i Oslo.
Sist endret av klattus; 30. juni 2023 kl. 14:38.
Sitat av klattus Vis innlegg
Får jeg? Uten noe arbeidserfaring som en 25 åring?

Bor i Oslo.
Vis hele sitatet...
mye press på div butikker så ikke akuratt dagen, men fullt mulig ja,evt så har du lager, har du noen kr til overs så kan du ta trucklappen og leve greit på lager, evt å hjelpearbeider i div bedrifter, bare møt opp og prøv å snakk med sjefen om muligheter, god del trenger bare karer som møter opp hver dag, utdanning har ikke så allverdens å si mange steder
Henvender du deg til nav så får du hjelp til søknadsskriving, mulighet for praksisplass o.l.
Sosialstønad får du ikke, og skal du ikke ha når du tjener penger.
Det er ikke 'gratis penger' for å gjøre ikke noe.
Det er ikke uvanlig at NAV dekker det man trenger ekstra. Fikk dekket deler av utgiftene mine når jeg begynte å bli syk og fortsatt var i arbeid. Mulig NAV kan hjelpe deg, men du må brette ut hele økonomien din for de, så vil de be deg bruke eventuelle midler/sparepenger etc som du har spart eller opparbeidet deg.

Istedet for å sitte her og spekulere så er det lettere å bare kontakte NAV og spørre de direkte. De mener godt og vil gjerne hjelpe med det de kan stort sett.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Det er ikke uvanlig at NAV dekker det man trenger ekstra. Fikk dekket deler av utgiftene mine når jeg begynte å bli syk og fortsatt var i arbeid. Mulig NAV kan hjelpe deg, men du må brette ut hele økonomien din for de, så vil de be deg bruke eventuelle midler/sparepenger etc som du har spart eller opparbeidet deg.

Istedet for å sitte her og spekulere så er det lettere å bare kontakte NAV og spørre de direkte. De mener godt og vil gjerne hjelpe med det de kan stort sett.
Vis hele sitatet...
For at NAV skal yte sosialhjelp må jo ts i realiteten ha spekulert seg til rakafant på aksjer og crypto. For han kan jo ikke trade uten å enten aksjeposter/crypto og helst penger på konto for ytterligere rykk når han tror det er smart. Så siden han ikke sier noe om det må en regne med at han har både formue og en portefølje av aksjer og coins. Og da blir det ingen jackpot fra NAV naturligvis. Da må han selge seg ned og realisere cash og leve av det og penger på konto.