Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 801
BRAND ∞ STRONG
Den typen illusjoner/triks hvor en eller flere (tilsynelatende) tilfeldig utvalgte personer bidrar med innputt (type velg et tall, når de er født etc.) som regel også i kombinasjon med flere andre elementer som for eksempel dagens dato, noens navn o.l. til sammen blir til et helt spesifikt svar som illusjonisten har forutsett og vanligvis skrevet ned på f.eks en lapp i en konvolutt som ytterligere en tilfeldig person har passet på gjennom hele seansen, hva ligger bak?

De kommer jo stadig i nye og mer spektakulære varianter, men jeg antar at fremgangsmåten(e) gjerne er de samme bare i ny innpakning.

Noe kan sikkert forklares med fingerferdigheter eller at de skaper en villedning som publikum følger med på og dermed ikke får med seg hva som egentlig skjer, men ikke alt. Det er heller gitt at tilfeldige personer er ilfeldige, men ofte er det kjendiser og gjester i f.eks TV show som bidrar
med innputt i stedet for publikummere.

Hvordan går de frem
Sist endret av vindaloo; 27. juni 2023 kl. 11:22.
Lite nytt her som jeg har fått med meg. Ny innpakning på gamle triks samt at de beste er blitt bedre. Høyt nivå på de beste. Låse opp telefonen til folk er veldig godt eksempel på hvordan men kan lese seg frem til den informasjonen man ønsker gjennom personens kroppsspråk og reaksjoner.

Ikke uten grunn at f.eks Labib Malik kaller seg magiker og mentalist.

"Psykologi, tankelesing og magi står på menyen."
Sist endret av Dough; 27. juni 2023 kl. 20:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Lite nytt her som jeg har fått med meg. Ny innpakning på gamle triks samt at de beste er blitt bedre. Høyt nivå på de beste. Låse opp telefonen til folk er veldig godt eksempel på hvordan men kan lese seg frem til den informasjonen man ønsker gjennom personens kroppsspråk og reaksjoner.

Ikke uten grunn at f.eks Labib Malik kaller seg magiker og mentalist.

"Psykologi, tankelesing og magi står på menyen."
Vis hele sitatet...
Ja mye av det er veldig imponerende.

Når jeg tenker meg om er kanskje benevnelsen jeg har brukt, illusjon, illusjonist, ikke de mest dekkende eller riktige for i de
triksene jeg tenker på er det jo noe som faktisk skjer å ikke bare en illusjon. For eksempel må informasjonen som kommer
underveis bli skrevet ned i svaret med mindre man hadde den på forhånd.
Sist endret av vindaloo; 27. juni 2023 kl. 20:17.
Mener Derren Brown går inn på dette i bøkene sine. Jeg har ikke lest de selv men.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Det jeg har tenkt litt på og som gjorde at jeg brukte ordet "Formelen" i tittelen er om kriteriene man bygger
et bestemt triks/show rundt, som tilsynelatende har uendelig mange utfall egentlig bare har noen få basert på
hvordan et spørsmål stilles og til hvem.

For eksempel:
Det siste tallet i personnummeret viser om man er mann eller kvinne