Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 985
Siden rus og gaming har tatt opp meste parten av mitt liv i 20 årene og 30 årene. Prøver jeg nå å finne en ny hobby, alltid vært facisinert av folk som spiller elektrisk gitar.

Men er ikke så veldig kjent innenfor hva man burde kjøpe til en grei pris for en nybegynner. Budsjette er vel fra 3000 til 10000 ca. Kan noen peke meg i riktig retning, hva man trenger og hva som er et godt kjøp. Noen freakere som spiller?
I den prisklassen tenker jeg umiddelbart Squier for Fender eller Epiphone for Gibson.
Sist endret av Dough; 4. juli 2023 kl. 00:12.
Ibanez GIO.
Har hauger av gitarer, men denne er den billigste og også favoritten. Riktignok gjort noen små endringer på den, men rett ut av esken var den jævlig god. Mener jeg betalte ca 3k for den.
Sist endret av SkammeligNykter; 4. juli 2023 kl. 07:48.
Takk for svar, skal ta en titt på alle 3
Squier, og da Classic Vibe-serien er bang for your buck.
Det sagt ville jeg personlig priortert en god forsterker for pengene dine. Det er forsterker'n som produserer lyden liksom. Så legg halvparten av budsjettet i den, i hvert fall, gode forsterkere koster $$$.
Sitat av moret Vis innlegg
Squier, og da Classic Vibe-serien er bang for your buck.
Det sagt ville jeg personlig priortert en god forsterker for pengene dine. Det er forsterker'n som produserer lyden liksom. Så legg halvparten av budsjettet i den, i hvert fall, gode forsterkere koster $$$.
Vis hele sitatet...
Spørs jo helt på naboforhold hvorvidt forsterker er noe å legge penger i.
Det finnes mange gode mindre alternativer til øving. Roland Cube f.eks har mange fine småtasser.
Problemet ditt om du aldri har spilt gitar er jo at du ikke helt vet hva du skal se etter. Og ofte er det ikke veldig mye hjelp å få i butikkene heller. For selgere er selgere og lever nå en gang på provisjon. Så rådene du får der er kanskje mest rettet mot selgerens lommebok enn ekte hjelpsomhet.

Tror jeg skal foreslå at du gjør det billigst mulig helt i starten. Kjøp en rimelig el-gitar. Si maks 2000 kr. Og støtter forslaget om en liten Cube forsterker. Vet noen anbefaler kvalitetsinstrument alt fra starten av. Det kan ha noe for seg, men samtidig er det jo slik at du ikke aner om gitaren passer til dine fingre eller hvilken type hals du foretrekker. Så gjør det billig og greit i starten. Kjente merker er sjeldent feil. Be gjerne om å få satt på ekstra tynt strengesett. Feks 0.9 sett. Da blir det enklere for deg å kontrollere vibrato og bends samt barre akkorder og treklanger når du kommer dit. Bruk heller noen kroner på gitar-timer. Det er gull verdt slik at du ikke starter med å lære "unoter" som du må avlære senere.

Om et halvår eller år om du fortsatt har interessen kan du heller oppgradere. Kjenner du andre som spiller så forsøk å finne noen å spille sammen med straks du behersker cowboy grep og femmer akkorder. Gjør ingenting om de er flinkere enn deg, da lærer du bare ennå raskere.
Sitat av Dough Vis innlegg
Spørs jo helt på naboforhold hvorvidt forsterker er noe å legge penger i.
Det finnes mange gode mindre alternativer til øving. Roland Cube f.eks har mange fine småtasser.
Vis hele sitatet...
En bra forsterker gir bedre lyd ved 70-75 dB enn en dårlig forsterker. Jeg vet ikke hva du så for deg, men når forsterkeren vil bli på størrelse med en Onyx studio 8, så tror jeg man ikke trenger å være så veldig bekymret for naboer.. Samboer derimot...

Støtter forslaget om å kjøpe en rimelig Ibanez. Du for veldig mye relativt bra i prisklassen 2-3000 kr. Forsterkeren bør koste ca det samme som gitaren. Forsterkere til under 2000 kr er ofte ganske dårlige.

Edit. Ser forsterkeren du foreslo _abc_ er godt innenfor til en nybegynner.
Sist endret av Superspurv; 4. juli 2023 kl. 18:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takker for tips, tror det blir en ibanez til 2700 som jeg fant og en cube forsterker.

Skal bli gøy å lære noe nytt
Bare å glede seg til fingertuppene blør

Neida, man kjenner det godt helt i starten, men blir fort herda.
Om gitarspilling faller i smak og du øver jevnt og spiller sammen med andre anbefaler jeg at du benytter enhver sjanse til å teste andre gitarer. Legge merke til hvordan halsen passer din anatomi, hvordan føles båndene, avstander på bånd, og strenger, halsens radius. Hvordan påvirker gitarhalsens lengde tonene du får ut av gitaren. Legg merke til bridgen, hvilken type bridge er det. Og selv om andre har sine favoritter er det ikke sikkert at din anatomi er lik så du kan ha helt andre preferanser. Stikk innom instrument sjapper og test ut. Test kompiser sine gitarer. Og legg merke til hvordan de føles å spille på.

Lyd i en el-gitar er faktisk kanskje ikke det du bør prioritere høyest neste gang du skal oppgradere. Fordi en kan alltid bytte pick ups osv.