Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3033
hello,
jeg er under 18 og har søkt i jobb i trondheim for en stundt, har søkt 15+ ganger fysisk og over 40 ganger på internettet. Og har fått jack shit for svar. Er det noen grunn eller er jeg bare en til dum utlending?
Jeg tror nok alder har mer å si enn hvilken hudfarge du har, men jeg vet ikke hvordan du opplever hverdagen.

De fleste voksne ser på folk under 20 som småbarn. Det kan hende du er moden, men mange på din egen alder er ganske barnslige fortsatt. Jo lengre under 20 man er, jo sterkere blir denne effekten.
BRAND ∞ STRONG
Hva slags jobber søker du på?

Flere av de jobbene jeg hadde i den alderen fikk jeg gjennom venner og bekjente.
Ingen du kjenner som jobber et ok sted og kan hjelpe deg inn?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva slags jobber søker du på?

Flere av de jobbene jeg hadde i den alderen fikk jeg gjennom venner og bekjente.
Ingen du kjenner som jobber et ok sted og kan hjelpe deg inn?
Vis hele sitatet...
Jeg søker på dagvare butikker, og jobber som handler ish gjennom helse og oppvekst. Har prøvd å få hjelp mellom venner men ingen svar.
Lever avis og reklame?
Servitør er en god sjanse, slavearbeid da. Men for 1 sommer så tåler man det.
Mange bønder som gjerne vil ha hjelp med diverse gårdsarbeid.

Hvis det er noe du kunne tenkt deg så ta sjekk ut vedprodusenter i området og hør med de? Da blir det nok fokus på vedproduksjon
Sitat av lolcoww24000000 Vis innlegg
Jeg søker på dagvare butikker, og jobber som handler ish gjennom helse og oppvekst. Har prøvd å få hjelp mellom venner men ingen svar.
Vis hele sitatet...
Daglivarejobb er vanskelig å få når du ikke er 18. Du må være 18 for å kunne sitte i kassa, siden du skal selge øl og sigaretter. Sportsbutikker og klesbutikker f.eks. har ikke sånne krav.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Servitør er en god sjanse, slavearbeid da. Men for 1 sommer så tåler man det.
Vis hele sitatet...
Er det ikke grusom konkurranse der? Sommer og servitøryrket, kan tenke meg at det ikke er få søkere.
Hvordan er dine muligheter for og komme deg ut til fosen på jobb f.eks ? Kan være noe der
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Servitør er en god sjanse, slavearbeid da. Men for 1 sommer så tåler man det.
Vis hele sitatet...
Her er det vel i praksis 20-års grense pga servering av sprit de fleste steder.
min erfaring er at servitører er alltid en nødvendighet, uansett om de ikke kan gå med øl så kan de gå med mat. Det er straight up dritt jobb, bare bit tenna sammen og gjør det beste du kan. møt opp på stedet med ferdig CV i konvolutt bare det jeg gjorde, jobbet litt som servitør først også over til ¨bartender¨siden er over 20. men det var freestyle ass. minimalt med opplæring, men lærte en del
Sist endret av HallaKompis; 16. juni 2023 kl. 10:54.
Kanskje jeg er helt ute og kjører med dette forslaget, men kanskje du kan ta kontakt med Røde kors? De har som regel alltid god kunnskap rundt hvilke andre tjenester som finnes, og kanskje de vet om noen som driver med å få engasjerte ungdom som deg ute i jobb. De pleier ihvertfall å ha mye ungdomsrettede tilbud.

Kanskje du kunne søkt jobb på en plass som er rettet innenfor elektronikk, som f.eks en mobilreperatørsjappe eller på Power/Elkjøp osv.?
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Hvordan er dine muligheter for og komme deg ut til fosen på jobb f.eks ? Kan være noe der
Vis hele sitatet...

Hvor på fosen, hvilken type jobb?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Hvordan er dine muligheter for og komme deg ut til fosen på jobb f.eks ? Kan være noe der
Vis hele sitatet...
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
..hvilken type jobb?
Vis hele sitatet...
Vindturbin montør?
Du får deg mest sannsynlig ikke jobb fordi:

1: Der du søker, så trenger de ikke mer arbeidskraft
2: Du er under 18
3: Orker ikke å quotere deg for da blir jeg bare banna :')

Neida. Det kan være ganske vanskelig å få seg en jobb, spesielt dersom man ikke har nettverk eller venner som har en fot innenfor.

Når det er sagt så trenger du ikke å søke på all verdens steder. Det kan være en idè å høre om de trenger folk før du vurderer å søke på den aktuelle jobben.
Trondheim er og en hard by å.få.seg jobb i for du konkurrerer mot en haug studenter.

Men ikke gi deg, men tenk alternativt, matbutikk er populært, hva med interiør butikk? Har du noen interesser /hobbyer finnes det noen butikk rettet mot dette? Masse jobber der ute, men må lete etter dem.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vindturbin montør?
Vis hele sitatet...
Demontør, eventuelt
Du kan også søke deg som arbeidsledig på nav. Du får sikkert noe som ikke er så jævlig gøy, men hold ut et par måneder så har du ihvertfall arbeidserfaring og referenase på plass.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Viktig å følge opp. Hvis du møter opp fysisk, ha med deg cv og en åpen søknad hvor du forteller litt om deg selv og motivasjonen din. Prøv å få møte sjefen, smil og hils med fast håndtrykk.

Gjør dette mange steder, husk navnene på de du hilste på og følg opp en uke eller to senere med å ringe tilbake å høre. Ha et par spørsmål klare hvis de ikke bare avviser deg med en gang.

Alle søknader du sender MÅ du følge opp med å ringe til kontaktpersonen. Samme greia, ha noen relevante spørsmål til stillingen og ha klar svar hvis vedkommende stiller deg spørsmål om hvorfor du søker og alle de vanlige greiene. Stillingsannonsene er viktig å lese nøye.

Var på noe oppfølging i forbindelse med NAV for noen år siden, og det viser seg at det er rundt eller litt under 20 prosent som følger opp søknadene. I tillegg så har de en stemme å knytte til søknaden, og det kan gjøre underverker.

Da jeg begynte å følge opp mine søknader tok det ikke lang tid før jeg fikk flere intervjuer. Nå for noen mnd siden hadde jeg 5 jobbtilbud samtidig. 3 av dem var vikarstillinger da men allikevel. Ring og følg opp!!!

Og hvis du ikke har tenkt på det enda. Helse og omsorg, barnehage, eldrehjem osv er ofte på utkikk etter vikarer. Masse sykefravær og sånt gjør at du kan få masse arbeid der. Kommer an på hvor du er i landet da.

Ikke gi deg, og gjør hjemmeleksa di slik at du ikke blir tatt på senga som «bare» en søker, men en som er seriøs
Ikke gi opp før du har lykkes er vel det beste rådet.
Send søknader på alt som legges ut som ikke krever spesielle kvalifikasjoner. Lever åpne søknader og følg opp som en annen også nevnte.
Meld deg som arbeidssøker på nav, og ta litt kurs f.eks i søknadsskriving eller lignende som de tilbyr.

Den første jobben kan være vanskelig å få, når du først har fått litt praktisk erfaring, er det ofte lettere.
Bare fortsett, før eller siden vil det lykkes!
Sist endret av Fraktalist; 17. juni 2023 kl. 22:36.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har en jobb hvor jeg ofte er med på å ansette folk, fulltid eller studenter for sommeren. Noen ganger har «ledelsen» noen klin kokos føringer på hvem som skal ansettes uavhengig av hva som skal gjøres. Har måttet si nei til 17-18 åringer som heg VEIT hadde naila jobben, bare fordi noen overbetalte folk mente at «vi ansetter ikke barn»… (og ikke faen om vi får en på 28 med fagbrev til å gjøre det samme) Så beste tipset er hold ut, presenter deg best mulig, prøv å speile stemninga i møtet/intervjuet og som de andre sier; ha noen spørsmål klare.

Vi veit jo at den egentlige grunnen til at du vil akkurat den her jobben er spenn, så prøv å selg inn at dette er et steg i byggeprosessen din for å få et yrkesliv/liv du er keen på i fremtiden.
Sitat av Wet_olive Vis innlegg
Har en jobb hvor jeg ofte er med på å ansette folk, fulltid eller studenter for sommeren. Noen ganger har «ledelsen» noen klin kokos føringer på hvem som skal ansettes uavhengig av hva som skal gjøres. Har måttet si nei til 17-18 åringer som heg VEIT hadde naila jobben, bare fordi noen overbetalte folk mente at «vi ansetter ikke barn»… (og ikke faen om vi får en på 28 med fagbrev til å gjøre det samme) .
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke til hva salgs type arbeid du rekrutterer til. Har du tenk over at de overbetalte folka, har en bedre forståelse over hva det innebærer å ansette arbeidstakere under 18 år for selskapet?

Jeg arbeider med HMS i industrien, og på generelt grunnlag anbefaler ikke ansettelser av personer under 18år. Det er selv om de ville ha vært dyktige arbeidere. Personer under 18år har en fantastisk beskyttelse i arbeidsmiljøloven og tilhørende forskrifter, noe som da kan begrense veldig mye hvilket arbeid de kan utføre (basert hvilket på yrke det er snakk om).
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Hvor på fosen, hvilken type jobb?
Vis hele sitatet...
Er et skipsverft der de ikke stiller super utdanninger for stillasarbeidere, riggere og industrimalere f.eks.

Et husmalings firma vet jeg tar inn folk,

Noe typ fiskeoppdrett av noe slag på Stadsbygd ansetter stadig vekk med ekstreme goder som syke tillegg for helger man har tilkallingsvakt og veldig fine arbeidsdager,

Vanvikan er det industripark område med div firmaer som gjør alt mulig forskjellig,

Forskalings snekkere er det behov for,

Vaktmester på helsefort,

Pulverlakkerer på Itab industrier.

Et budbil / transportbil firma på Stadsbygd ansetter nye absolutt hele tiden hvor det er ruter med langkjøring til langt inn i Sverige og Tyskland osv, men også kortere fine turer bare over fjorden og tilbake,

Muligens Servi tar inn folk om du er praktisk anlagt til f.eks montering av sylindere eller kan sveise,

Snekkerfirma trenger folk,

Murer firma skulle ha et par nye.

Åpner ny skole i Vanvikan til høsten det kan være aktuelt og vise interesse for,

Taxi tjenesten her ute er det ofte nye sjåfører,

Butikk medarbeider
Osvosv...

Liten bygd. Men mange stillinger innen håndtverk og industri.

Helsefortet trenger ansatte til innlosjerte "pasienter. Og sykehjemmet er i kronisk mangel på hender. For og nevne noe

Industrirørlegger / trykktester
+++
Får man seg ikke jobb på Fosen, blir det aldri jobb.
Med mindre du er en utlending av germansk avstamning og/eller stammer fra en velstående familie, så er dine jobbutsikter begrenset til lav lønnede arbeid på gulvet hvis du har null kontakter. Dette må du få gjennom bemanningsbyråer. Lykke til.