Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2080
Har prøvd å google det, men vanskelig å finne noe klart svar. Hvordan finner jeg ut vanligste navn kombo i Norge? Både fornavn og etternavn, eventuelt mellomnavn.
Sitat av iiconanii Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Fant ikke noe svar
I Arendal traktene er det gjerne Kim i kombo med foreksempel Ronny eller Preben
Jan Navn

Per Navn

Begge disse går igjen og igjen, overalt. Hadde vært overraska om de ikke lå på toppen, eller veldig nære.
Vi hadde 3 kristoffer’e i klassen, vet ikke om det er en indikasjon
Var ikke Jan Olsen blant de vanligste?
Hvis du ser på Kristian som Kri Stian så er det vel ganske vanlig "kombo"
NAVN + ETTERNAVN
herregud xD
er nok Muhammad Abadi/Abdallah/etc
Andersen er det mest vanlge etternavnet med 35277 per 2022.

Anne har 69949 per 2022
Jan har 49484 per 2022

Så statistisk sett er Jan og Anne Andersen de sannsynlige vinnerne i denne historien.

Sitat av vurezo Vis innlegg
NAVN + ETTERNAVN
herregud xD
er nok Muhammad Abadi/Abdallah/etc
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke så mange som heter det.
Sist endret av meitemark; 24. juni 2023 kl. 15:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
GLEDESSPREDER
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Andersen er det mest vanlge etternavnet med 35277 per 2022.

Anne har 69949 per 2022
Jan har 49484 per 2022

Så statistisk sett er Jan og Anne Andersen de sannsynlige vinnerne i denne historien.



Faktisk ikke så mange som heter det.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noe kunnskap om hvordan jeg skal sortere data fra SSB for å finne vanligste navn kombo, så jeg bare bruker wikipedia som referanse. Der står det at at Hansen er vanligste etternavn i Norge. Og på babyverden.no står det, som du nevnte, at Jan og Anne er de vanligste fornavnene i Norge. Da antar jeg at de vanligste fornavn/etternavn komboene i Norge anno 2023 er Jan Hansen og Anne Hansen? Eller tenker jeg feil nå?
Sitat av HugoBozz1337 Vis innlegg
Eller tenker jeg feil nå?
Vis hele sitatet...
Teit søkefunksjon hos SSB gjorde at Andersen kom øverst. Wikipediasiden har det mer korrekt og enkelt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sånn for å pirke: bare fordi "Jan" er vanligst fornavn og "Hansen" er vanligst etternavn, trenger ikke det å si at "Jan Hansen" er en spesielt vanlig kombinasjon. Det hinter dit, men man kan ikke si dét basert på akkurat den informasjonen.
Jan Olsen er eller i det minste har vært norges vanligste navn. Jeg sier det fordi jeg vet vi søkte det opp på nach etter et veddemål der taperen måtte sykle etter nattmat, så grundig sjekket for jeg var så sulten den natten, og fikk nattmat. Dog kan det jo endres fra år til år.
GLEDESSPREDER
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Sånn for å pirke: bare fordi "Jan" er vanligst fornavn og "Hansen" er vanligst etternavn, trenger ikke det å si at "Jan Hansen" er en spesielt vanlig kombinasjon. Det hinter dit, men man kan ikke si dét basert på akkurat den informasjonen.
Vis hele sitatet...
Skjønner den. Men jeg er ingen kyndig utvikler som vet hvordan jeg skal bruke SSB sin API for å lage egne datasett for å finne ut mer nøyaktige tall, heller har jeg ikke tid til å sette meg inn i hvordan jeg gjør dette akkurat nå. Burde jo være barnemat å få til for en med lang fartstid innen utvikling, men kanskje dette er feil forum å lete etter slike folk, eller?..

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jan Olsen er eller i det minste har vært norges vanligste navn. Jeg sier det fordi jeg vet vi søkte det opp på nach etter et veddemål der taperen måtte sykle etter nattmat, så grundig sjekket for jeg var så sulten den natten, og fikk nattmat. Dog kan det jo endres fra år til år.
Vis hele sitatet...
Hva var din fremgangsmåte å finne det ut?
Sist endret av Sjefen Sjæl; 25. juni 2023 kl. 15:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke sikkert det er samme som i 2005 nå, men da var det i hvertfall Jan Johansen.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Jan_..._norske_mannen

Sikkert ikke verre en å ta en telefon eller sende en e-post til SSB for å finne det ut.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
I Kautokeino/Finnmark møtte jeg en familie der 7 levende mannlige medlemmer av familien alle het Ole til fornavn

Regner med de drar opp Ole
Hva var din fremgangsmåte å finne det ut?
Vis hele sitatet...
En av de andre kontaktet en som hadde hatt et radioinnslag om navnegreier, uforskammet sent og det endte i et oversendt excel ark el. et word dok eller noe slikt. Er en stund siden så husker ikke alt. Radiofyren hadde gjort jobben sin. Jeg var vel mest fokusert på at vi skulle få gratis nattmat hentet og levert av taperen med tråsykkel. Aldri har halvkald burger og dvask pommes smakt så bra.
Sist endret av _abc_; 26. juni 2023 kl. 20:26.
GLEDESSPREDER
Trådstarter
Spurte chatgpt om hjelp og da ga hen meg dette resultatet når det gjelder navnene til menn.
Ifølge statistikk fra Statistisk sentralbyrå (SSB) for 2021, var de vanligste kombinasjonene av fornavn og etternavn blant menn i Norge som følger:

1. Jan Hansen
2. Per Olsen
3. Bjørn Johansen
4. Tom Jensen
5. Hans Pettersen
6. Ole Berg
7. Lars Andersen
8. Arne Pedersen
9. Svein Nilsen
10. Kjell Kristiansen

Vær oppmerksom på at dette er basert på statistikk fra 2021, og det kan være variasjoner fra år til år.
Vis hele sitatet...
Og dette resultatet når det gjelder kvinner.
Ifølge statistikk fra Statistisk sentralbyrå (SSB) for 2021, var de vanligste kombinasjonene av fornavn og etternavn blant kvinner i Norge som følger:

1. Anne Hansen
2. Inger Olsen
3. Marit Johansen
4. Eva Jensen
5. Hanne Pettersen
6. Kari Berg
7. Lisbeth Andersen
8. Berit Pedersen
9. Kirsten Nilsen
10. Tone Kristiansen

Som med mannens navn, kan dette variere fra år til år basert på statistikken.
Vis hele sitatet...
Så spurte jeg om hen kunne hente mer oppdaterte data og da fikk jeg dette.
Som en AI-modell har jeg ikke direkte tilgang til internett eller muligheten til å hente sanntidsdata. Derfor kan jeg ikke gi deg de nyeste oppdaterte tallene fra SSB eller sjekke vanlige navnekombinasjoner per dags dato.

For å få oppdaterte data fra SSB eller andre offentlige kilder, anbefaler jeg at du besøker SSBs nettside direkte eller kontakter dem for å få tilgang til de mest aktuelle statistikkene om navnekombinasjoner i Norge.
Vis hele sitatet...
Har en magefølelse på at hvis jeg kontakter SSB, kommer bare de til å referere meg videre til denne siden. Hvor jeg må se på en over 3 timers lang video om hvordan man bruker deres API... Skal ikke være lett, nei.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
En av de andre kontaktet en som hadde hatt et radioinnslag om navnegreier, uforskammet sent og det endte i et oversendt excel ark el. et word dok eller noe slikt. Er en stund siden så husker ikke alt. Radiofyren hadde gjort jobben sin. Jeg var vel mest fokusert på at vi skulle få gratis nattmat hentet og levert av taperen med tråsykkel. Aldri har halvkald burger og dvask pommes smakt så bra.
Vis hele sitatet...
Wow, radioinnslag faktisk. Du er fra den tida hvor allmennheten ikke hadde lett tilgang til SSB du . Bedre tider nå, det skal være visst!
Sist endret av Sjefen Sjæl; 26. juni 2023 kl. 21:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
chatgpt sine svar(2021) i tall fra SSB(2022):
Begynte med de 3 første, men tok resten også. "Hans Pettersen" må ha strøket med så det hyler, eller chatgpt tuller litt (ikke uvanlig).

1. Jan Hansen: 676
2. Per Olsen: 425
3. Bjørn Johansen: 466
4. Tom Jensen: 135
5. Hans Pettersen: 58
6. Ole Berg: 153
7. Lars Andersen: 196
8. Arne Pedersen: 159
9. Svein Nilsen: 242
10. Kjell Kristiansen: 216

1. Anne Hansen: 681
2. Inger Olsen: 298
3. Marit Johansen: 215
4. Eva Jensen: 87
5. Hanne Pettersen: 71
6. Kari Berg: 95
7. Lisbeth Andersen: 59
8. Berit Pedersen: 110
9. Kirsten Nilsen: 42
10. Tone Kristiansen: 89

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Regner med de drar opp Ole
Vis hele sitatet...
33971 menn har Ole som sitt første fornavn
5294 menn har Ole som sitt eneste fornavn
Sist endret av meitemark; 26. juni 2023 kl. 22:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Wow, radioinnslag faktisk. Du er fra den tida hvor allmennheten ikke hadde lett tilgang til SSB du . Bedre tider nå, det skal være visst!
Vis hele sitatet...
Hehe nei det var ikke i tjukkas TV tiden eller sort/hvit TV tiden eller før SSB. Uten at jeg husker detaljene tenker jeg det ble diskutert noe fra et radioprogram om navn. Og den ene hadde drukket seg høyere og mørkere enn den andre og veddemål ble avsagt. Og når de skulle avgjøre feiden så tok vel alkotåken overhånd og sosiale sperrer eksisterte ikke så de fant vel ut at det var lettere å kontakte fyren fra radioen enn å selv søke frem resultatet. Alt jeg husker er at den mest påståelige sa at dersom det mest vanlige navnet var Jan Olsen skulle han sykle tur/retur byen og bringe gratis nattmat til alle på festen. Han tapte og var hederlig og holdt ord og vi fikk oss en god latter og et måltid.

Bare det at de kontaktet en fremmed kar ifra et radioprogram så sent på natta at vi var kommet hjem fra byen burde jo fått noen alarmklokker til å gå hos en eller annen. Men jeg tror det ble litt sånn at vi alle ville se hvor langt de tok feiden og om de faktisk var villige til kontakte fyren midt på natten. Det er jo brudd på både folkeskikk og alle sosiale koder, men de gjorde det og de fikk repsons. Og det er jo morsomt klokken halv fire på natten i godt lag.
BRAND ∞ STRONG
Mengden av Etternavn er vel ganske stabil, eller? Tilførselen av nye blir jo fra innflyttere så antallet av f.eks Polske familienavn
vil jo ha økt betraktelig de siste 20 årene, men ikke nok til å gjøre de vanligere en norske.

Tradisjonelle norske fornavn utgjør sikkert den største mengden i antall totalt sett, men ikke nødvendigvis på års navn-toppen
og, ser det ut til, vil det være en gruppe med navn som er vanligst for ti året. At et tradisjonelt navn mange allerede har blir vanlig eller veldig vanlig flere ti år på rad er vel det som skal til for at et fornavn skiller seg spesielt ut i antall og mange av de vil, basert på sannsynlighet, da også ha det vanligste etternavnet så man får en fornavn + etternavn kombinasjon som blir spesielt vanlig.
Sist endret av vindaloo; 27. juni 2023 kl. 07:03.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ja, men man får mange kombinasjoner som er spesielt vanlige. "Riktig svar" kan være én av dem man finner hvis man tar de N vanligste hver av fornavn og etternavn og begynner å kombinere, men trenger ikke det. Hvis overraskende mange f.eks. har et bestemt navn der både fornavn og etternavn er relativt uvanlige, vil du ikke fange dem opp på denne måten. Eller misforstår jeg hvor du ville?

Jeg har tittet litt på SSB, og ser ingen tabeller som omhandler fulle navn - det er vel forståelig med tanke på personvern. Problemet er at man mister oversikten over hvilke fornavn som hører til hvilke etternavn, og da har man ikke noen måte å finne ut "fasit". OP nevner heller ikke hva dette skal brukes til, så man vet ikke hvor viktig det er at det stemmer.

Gitt en liste over fulle navn (og kanskje helst også kjønn) ville dette vært fem minutter i [vilkårlig programmeringsspråk], men tror ikke den informasjonen er tilgjengelig uten videre.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av robhol Vis innlegg
Eller misforstår jeg hvor du ville?
Vis hele sitatet...
Snakker du til meg?
Det var bare hva jeg tenkte var årsaken hvis veldig mange har en bestemt kombinasjon av navn & fornavn.
GLEDESSPREDER
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg har tittet litt på SSB, og ser ingen tabeller som omhandler fulle navn
Vis hele sitatet...
Tror de har det, fordi man kan søke opp navn kombinasjoner på denne siden. Jan Olsen ga utslag på 690 resultater, mens Jan Hansen 676, mens på gule sider får man 619 resultater for Jan Olsen og 684 for Jan Hansen.