Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 3340
Okey, Det har seg sånn at jeg og en kompis sitter å diskuterer på msn, om hva som er best -

De gamle Melkekartongene uten skrukork Vs. De nye Melkekartongene med Skrukork.

Jeg personlig sier ikke noe om hva jeg er for, Men jeg vil at DU skal si hvilken du er for, og hvorfor, Og si litt om hvorfor den andre ikke er bra i forhold til den du liker!

Og utifra deres meninger kan jeg og kompisen se hvem som vinner, "altså den som får flest med på sin side" :P

Let the game begin

Bilde av Konkurentene

Uten Kork:
http://www.theculturefront.com/images/tine_ibsen.jpg <--- Bilde for stort.

Med Kork:
http://andreas-simpsons.com/Bilder/Div.%20januar/melkekork-.jpg
Sist endret av Tungaa; 3. november 2007 kl. 17:06.
Melkekartonger har vel ikke kork?
Har du ikke sett de nye melkekartongene med Kork på? Oo.
Foretrekker melkekartongene med kork, enklere å drikke rett fra kartongen da
Jeg -hater- melkekartongene med kork.
skrukork kan lukkes enklere og holder seg lengre fersk, men det er problematisk å se når de er åpnet.. men de med skrukork er det enkelt å drikke av så jeg er FOR skrukorken
Melkekartong med kork er jo selvfølgelig mest praktisk. Å velte kartongen inni kjøleskapet blir plutselig ikke noe problem lenger. Enklere å åpne er de også og lettere å helle fra. Jeg har blitt mektig irritert noen ganger av å åpne den tradisjonelle kartongen på feil side.

Men det mer miljøvennlig uten ekstra plast på kartongen.
Det blir jo bare søl med kork.. Med de gamle så har liksom melka en 'løype' og renne ut mellom. med korken må man bare prøve å treffe hullet...
Kork er best.
Med kork holder melken seg god og fresk i flere dager etter du har åpnet den.
Den uten kork smaker ofte bleie hvis den står i kjøleskapet noen dager etter den er åpnet.
Bleie er ikke godt.
Ja så lenge korken har samme kvalitet som de på Litago pakkene med sjokolade drikk osv. De funker alldri som de skal og lekker stadig. Har savnet kork på melkepakkene av samme grunn som overnevnte med å kunne drikke av kartongen og holde den best over lengre tid.
Jeg er for den gamle melkekartongen! Mest fordi jeg har det der med å blande o'boy rett oppi pakken, og det er enklest å få pulveret nedi den store åpningen framfor i et lite hull! ;-)
sinclair: Mener vel ganske bestemt at formen på melkekartongen gjør så det ikke er mulig å bomme på hullet i enden om du setter den opp ned. Prøv det, melka treffer hullet!

Skrukork er vel mest praktisk, men synes fortsatt den originale melkekartongen er kosligere.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Q-melk har jo hatt skrukork lenge. Er helt klart for skrukork fordi jeg foretrekker å drikke rett fra kartongen.
haha, greit, det er kanskje ikke så veeldig vanskelig...
Av en eller annen grunn kan jeg ikke fordra juice på tradisjonell kartong. Der må det være kork. Kan være fra gammelt av da det meste av juice kom på mursteinkartonger. Det konseptet er helt hull i hodet og man kan nesten ikke unngå og søle. 1,5 literskartonger er ganske vanskelig å helle av også, det krever trening...
Helt Klart For Skrukork
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av sinclair
Jeg -hater- melkekartongene med kork.
Vis hele sitatet...
Jah, der har vi en finfin kommentar. Og så så fint begrunnet den var!

Uansett, liker jeg kork best. De er enklere å åpne, for det første, og "tryggere", fordi de lar seg lukke ordentlig. Det gjør, needless to say, ikke de tradisjonelle kartongene.
Ølkork er bedre - det burde være slik på melk og.
Hvor mange av dere bretter egentlig melkekartonger selv?

Har ikke hatt noen problemer med verken velting eller at den blir dårlig (en kartong forsvinner på maks 2 dager), men det er i alle fall ille å måtte skjære vekk den biten som korken sitter fast på når du bretter. I alle fall om det ikke var din kartong til å begynne med.

Kork på 1/4L og 1/2L er helt greit, men på 1L og den nye 1,5L vil jeg holde meg til det tradisjonelle designet.
Sitat av marsboer
Ølkork er bedre - det burde være slik på melk og.
Vis hele sitatet...
Du tenker på de ode gamle melkeflaskene, du!
Sist endret av Turbolego; 3. november 2007 kl. 18:03.
For min del kommer det helt ann på størrelsen på kartongen, hvis kartongen er 1.5L så blir det vanskelig og ikke søle når kartongen er helt full, med mindre du har en slik "Tut" eller.. HVa det nå heter, som de gamle melkekartongene har.

If it aint broken, dont fix it.
Sett fra et miljøvennlig synspunkt er jo den gamle kartongen best.
De gamle melkekartongene var mye bedre.

1. Selv om de gamle melkekartongene ikke hadde kork, kunne du drikke rett fra dem uten problem.
2. Sannsynligheten for at de nye kartongene er dyrere i produksjon er i følge min logikk 100 %.
3. De gamle kartongene var mer eller mindre helt nedbrytbare, mens plast-delen på de nye kartongene bare bidrar med mer uønsket ikke-nedbrytbart søppel.
Sitat av DryYouTear
De gamle melkekartongene var mye bedre.

1. Selv om de gamle melkekartongene ikke hadde kork, kunne du drikke rett fra dem uten problem.
2. Sannsynligheten for at de nye kartongene er dyrere i produksjon er i følge min logikk 100 %.
3. De gamle kartongene var mer eller mindre helt nedbrytbare, mens plast-delen på de nye kartongene bare bidrar med mer uønsket ikke-nedbrytbart søppel.
Vis hele sitatet...
Plasten som brukes i melkekartongkorken har ikke så sterke klorforbindelser, den er nedbrytbar. Men hydrokarbonene i plast er ikke en del av det naturlige karbonkretsløpet, så den er uansett mer miljøuvennelig.

Edit: kork
Sist endret av ProtoZ; 3. november 2007 kl. 18:37.
Sitat av Dyret
.. men det er i alle fall ille å måtte skjære vekk den biten som korken sitter fast på når du bretter.
Vis hele sitatet...
Det er ingen nødvendighet å fjerne korken ;-)
Med kork er definitivt best.
Sitat av thomasw
Det er ingen nødvendighet å fjerne korken ;-)
Vis hele sitatet...
Den tar jo mye plass som gjør det vanskeligere å stappe flere kartonger i samme kubbe. Dessuten er det ikke noe bra med kork hvis du skal fyre med kartongene. Bare stress med korken spør du meg.
Sist endret av pyramide; 3. november 2007 kl. 18:40.
Sitat av Dyret
Hvor mange av dere bretter egentlig melkekartonger selv?

Har ikke hatt noen problemer med verken velting eller at den blir dårlig (en kartong forsvinner på maks 2 dager), men det er i alle fall ille å måtte skjære vekk den biten som korken sitter fast på når du bretter. I alle fall om det ikke var din kartong til å begynne med.

Kork på 1/4L og 1/2L er helt greit, men på 1L og den nye 1,5L vil jeg holde meg til det tradisjonelle designet.
Vis hele sitatet...
Støttes!


OT: Ikke mange dager siden jeg selv tenkte litt på dette, så kommer det en passende post på nFF!
syntes det er litt rart å diskutere hva som er best, melkekartong med eller uten skrukork.

Hvis du ikke liker melkekartong med skrukork kan du ikke;
1. kjøpe melkekartong uten skrukork og hvis det ikke går an ;
2. Brette kartongen likt som du gjorde med de gamle melkekartongene?

JEg forøvrig støtter med kork, enkelt å greit mer praktisk.
Sist endret av Spelly; 3. november 2007 kl. 18:53.
Jeg drikker ekstra lett melk, etter at det kom kork på kartogene syntes jeg at melken smaker enda bedre ......
Sist endret av Hacker; 3. november 2007 kl. 19:17.
I og med at jeg drikker Q-melk som er billigere OG bedre OG med skrukork så foretrekker jeg skrukork.
Til slike du har i kjøleskapet og brukes sammen med glass eller at du har det i maten du lager er vel vanlig åpning best. Hvis du ønsker å kunne lukke den uten at innholdet renner ut er vel skrukork best.

/me drikker melk fra glass og litago fra kartong med skrukork
Er det like fine gjenger som på litagokorka så kan hele greia bare stikke av!
Faen så vanskelig, for det første lekker de fort, og for det andre skal det så og si ingenting til før gjengene "sprenges"..

Få tilbake de gamle litagokorkene med grove gjenger og sett de samme på melkekartongen så skal jeg støtte kork
One of the good guys
2rs1's Avatar
q-melk smaker piss, kork er for pingler som ikke klarer å åpne på vanlig måte.
Med kork er mer praktisk. Da gjør det faktisk ingenting å miste kartongen
Jeg er verken for melkekartonger med eller uten kork. Jeg vil ha melk på glassflasker! Ser mye bedre ut, og man kan ikke stikke hul på flaska. Sikkert mange her som opplever at melka renner ut av kartongen når man stikker hull i den med kniv eller andre spisse gjenstander.

Enda en fordel er jo at hvis du skal prøve å slå noen i svime, og alt du har tilgjengelig er melk, så er det mye bedre med glassflaske.

Kan godt komme med enda flere sakelige argumenter for melk på glassflaske, hvis noen er Interessert.
Melkekartonger med kork synes jeg er best. Slipper ikke så mye luft til melken da.
Skrukorkvarianten er best. De gamle var knotete å åpne, pluss at det vel må ha vært et slags lim på dem? Sunnere også da med skrukork, ikke bare hundre ganger enklere og greiere..Heia skrukorkmelk!
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Diablo, er det faktisk noen som klarer å stikke hull på en melkekartong med et uhell ? =/ Med mindre du mister den, så burde det være vanskelig..

Selv liker jeg gamle flaskene bedre. Egentlig har jeg ikke noe grunn, jeg bare liker ikke de med kork.
Sitat av Archj
Med kork er mer praktisk. Da gjør det faktisk ingenting å miste kartongen
Vis hele sitatet...
Lettere og ødlegge en med kork en uten kork.Jobbet på melkekjøla på jobben en periode nå.Når du først mister en med kork på så ryker festene til korken og melken er ubruklig.Mister du en hel "normal" melk ble det som oftest litt inbanket hjørner osv men ingenting ødlagt.

NEI TIL KORK (både jobbrelatert og privat)
Hvis de skal ha kork på kan de jo like gjerne gå over til store plastflasker a la de de har i England.
Det er jo ganske praktisk å få kjøpt 2,5 liter melk i en flaske. Men de er ikke like lett å brette da.
Sånn praktisk sett er vell skrukorken på melkekartongen mer brukervennlig enn den gamle dra og brett tuten etter det jeg erfarer. Men hva angår det estetiske er det ikke, i mine øyne, pent med en sånn liten organisk formet dott opp av den ellers så innorganiske melkekartongen? Hos meg, så blir melken drukket opp så fort at den ikke blir gammel. Så det at melken holder seg fersk lenger er vell strengt tatt ikke noe problem hvis du ikke kjøper så mye melk at du ikke få drukkt den opp, og du i tillegg har ett kjøleskap med sånn nogenlunde riktig tempratur. Det har jo sine fordeler hvis den ikke blir stående for lenge på forkost bordet også...
Sist endret av noldeeus; 5. november 2007 kl. 12:05.
Uten kork på 1L kartongen, med kork på halvliterne
Jeg slenger meg på den. Det må jo være den ultimate løsningen?
Skrukort er jo såklart mer praktisk.. + du slipper den smaken av "fuktig" papp når du skal drikke rett fra kartongen
Jeg har en liten finger på uten kort, på grunn av:
1. Det er mer miljøvennlig, for du slipper plasten. ( Hah, som om jeg bryr meg om miljøet :P )
2. Det er mer estetisk
3. Det var lettere (føler jeg) å vite hvor mye man helte uten å måtte måle opp på forhånd når man lager mat. Må ha noe med V-formen å gjøre tror jeg.

Desverre vinner skrukork, fordi døra på kjøleskapet mitt er ødelagt så jeg må legge melka inn, den har ikke plass til å stå.
De gamle uten kork er uten tvil best!

Grunn: De er mer praktiske, miljøvennlige også bevarer de smaken mye bedre.


Eller er det kanskje fordi jeg alltid fikk melk fra de gamle kartongene når jeg var liten, og da var det alltid sånn 'limsmak' fra kartongen, så for meg så er det ikke melk med mindre det smaker litt lim av den. Spesielt hvis jeg drikker rett fra kartongen.
Men det er jo litt synd om den gamle kartongen forsvinner da. Det er jo den og ostehøvelen som er beviset på at alle nordmenn er genier. Har sett mang en utlending som verken greier å åpne en kartong eller skjære ost, noe selv en femåring klarer her til lands
Sist endret av Gjøk; 5. november 2007 kl. 17:49.
Og jeg som trodde jeg var den eneste som drakk rett fra kartongen :P
"In Canada milk comes in bags"

Jeg synes de gamle kartongene UTEN kork er desidert best å bruke.