Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3685
Er det noen her som har fått innvilget fullfinansiert boliglån uten sikkerhet etter finanstilsynet "strammet inn"?

Skal kjøpe ny bolig og ønsker gjerne å slippe unna med å betale 10% i egenkapital... Noen tips? Er dette mulig å få til?
Det vil nok bli svært vanskelig å få innvilget et fullfinansiert boliglån uten sikkerhet, nettopp fordi at utlåner/banken vil være sikker på å få pengene sine igjen, det betyr at du må enten ha et hus eller lignende som sikkerhet, eller få f.eks foreldre som kausjonister.
Men dette med at du vil slippe unna med å betale 10% i egenkapital er ikke sikkert så vanskelig som du tror, men dette avhenger litt av hvilken bank du søker om lån hos, og om hvor mye flaks du har med deg, for etter finanstilsynet´s innstrammingstiltak så skulle det bli vanskeligere å komme gjennom med et lån som omhandler mer en 90% av boligens totale verdi, men sletters ikke umulig!

Du skriver heller ikke noe om hvor mye du vil låne, det vil derfor bli lettere å komme med råd til deg om du opplyser om hvor mye penger du har tenkt å låne.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Hei, takker for tilbakemelding! Jeg tenkte å ta opp et boliglån på 5.500.000.-
Har bygget opp en solid egenkapital gjennom god sparing og boligsalg, men boligen jeg skal låne penger til trengs det å investere en del cash i å ferdigstille noen prosjekter. Jeg klarer å ferdigstille prosjektene med pengene jeg har til rådighet, men da mister jeg buffer. Jeg liker å ha iallefall 100.000.- på konto til enhver tid...

Foreldrene mine har tilbudt seg å være kausjonist, men jeg ønsker å være uavhengig av foreldrene mine. Hvis dette betyr at jeg ikke slipper unna med å betale "kun" 10% i egenkapital, får det så være.
Sist endret av Spelly; 12. august 2016 kl. 01:20.
Med tanke på at du vil ta opp et boliglån på 5.500.000,- så vil nok dette aldri komme gjennom nåløyet hvor du slipper unna de 10%. Du skriver også at du vil være uavhengig av foreldrene dine, men banken har som standard å ha minimum én(gjerne to) kausjonist(er) med tanke på at lånet du ønsker å ta opp befinner seg i en sånn størrelsesorden. Men dersom du gjør ferdig disse prosjektene du skriver om, så kan du jo eventuelt få fjernet foreldrene dine som kausjonister hvis du får en verditakst etter ferdigstillelse av prosjektene, og dermed beviser ovenfor banken at boligen er verdt noen hundretusener mer.
"Øko-Terrorist"
Dette er endret, bankene får ikke lov å låne ut mer en 85% nå. Kjøpte bolig tidligere i år og tjener langt over det som kreves for å betjene lånet. Men det gikk nesten ikke da jeg kom tett oppom det jeg hadde tilgjengelig av kontanter. Snakket med ganske mange banker og fikk minimum 15% hvert sted.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Dette er endret, bankene får ikke lov å låne ut mer en 85% nå. Kjøpte bolig tidligere i år og tjener langt over det som kreves for å betjene lånet. Men det gikk nesten ikke da jeg kom tett oppom det jeg hadde tilgjengelig av kontanter. Snakket med ganske mange banker og fikk minimum 15% hvert sted.
Vis hele sitatet...
Det er mulig dette med 85% gjelder etter dagens regler. Det er tre år siden sist jeg drev med oppsett av boliglån, så derfor er det fint at noen med nylig tilknytning engasjerer seg også. Du kunne ikke forresten ha lagt opp en link der dette med 85%´s regelen står.
"Øko-Terrorist"
Sitat av Guvernøren Vis innlegg
Det er mulig dette med 85% gjelder etter dagens regler. Det er tre år siden sist jeg drev med oppsett av boliglån, så derfor er det fint at noen med nylig tilknytning engasjerer seg også. Du kunne ikke forresten ha lagt opp en link der dette med 85%´s regelen står.
Vis hele sitatet...
Kjapt google søk; http://www.aftenposten.no/okonomi/Sl...an-36104b.html
Sitat av Guvernøren Vis innlegg
Du kunne ikke forresten ha lagt opp en link der dette med 85%´s regelen står.
Vis hele sitatet...
Forskrift om krav til nye utlån med pant i bolig

§ 4 Belåningsgrad
Nedbetalingslån med pant i bolig skal på innvilgelsestidspunktet ikke overstige 85 prosent av et forsvarlig verdigrunnlag for boligen, som ikke kan være høyere enn markedsverdi fastsatt ut fra en forsiktig vurdering.
Lån uten avdragsplikt (rammekreditter) skal på innvilgelsestidspunktet ikke overstige 70 prosent av boligens verdi beregnet etter første ledd.
Vis hele sitatet...
Forskriften trer i kraft 1. juli 2015, og skal gjelde til og med 31. desember 2016.
Vis hele sitatet...
Se også §7 om Fleksibilitet.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Det er ingen "fast" regel for dette. Det varierer fra sak til sak. Noen ganger vil banken kunne kreve 50% egenkapital, andre ganger 10%. For fullfinansiering er nok den eneste reelle muligheten startlån igjennom Husbanken, eller ulike ansattordninger for kommunalt og statlige ansatte.

Når det gjelder denne spesifike saken ville jeg ha gått til banken på lagt frem de opplysningene du kommer med her. Vis til at boligen trenger oppgradering, og få bakt dette inn i lånet. Deretter holder du igjen det du selv sier om buffer og ser om regnestykket går opp. Hvis banken, som i realiteten eier huset mens du betaler ned lånet, ser at du øker verdien, vil det ofte kunne løse seg. Spesielt om du har gode forbindelser å vise til med tidligere lån.