Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 20953
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Fenylalanin:

Fenylalanin er en av de 2 aminosyrene som Aspartam består av. Fenylalanin finnes i 2 former: L- og D- formen.
Men bare en av disse 2 formene kan fremstilles kunstig; D- formen.
I tillegg så blir D-fenylalanin omdannet til fenyletylamin i kroppen. Et stoff som mest er kjent for å bli produsert når man er forelsket.
Vis hele sitatet...
https://en.wikipedia.org/wiki/Phenyl...ietary_sources

I tillegg noterer eg meg at du ikkje nemner potensielle positive bieffektar som antidepressiv virkning. Kort sagt - enda meir spekulasjoner og påstander frå di side.
Sitat av supernatural Vis innlegg
- En høyere toleranse ovenfor Kjærlighet og Forelskelse. Noe som enklere forklart vil si at man som person kan begynne å oppleve en manglende evne til å føle Forelskelse, Kjærlighet og Empati.

- Psykopatiske trekk.
Vis hele sitatet...
Igjen - meir synsing. Kan du underbygge antakelsane dine om korleis vi funker? Analysen din er i beste fall overfladisk...
Sitat av supernatural Vis innlegg
Fenylketonuri:
Er man født med den litt sjeldne sykdommen Fenylketonuri så må man holde seg unna Aspartam fra fødselen av.
Vis hele sitatet...
Jepp, men interessant nok fortel den sjukdomen oss to ting - at mennesker bryt ned overflødige mengder av aminosyra, og at det finst folk som ikkje tåler det andre tåler. Ein pose peanøtter er ikkje farlig for meg, men farleg for dei som er allergiske. At eit ekstremt fåtal er intolerante er ikkje godt argument for at resten skal unngå noko.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Hypotetisk sett så kan samme type følger også oppstå hos vanlige personer, visst disse inntar såpass mye Aspartam at man får i seg mer Fenylalanin enn det kroppen er i stand til å bryte ned.
Vis hele sitatet...
Joda. Difor har vi anbefalte doser. Men det nivået er på 5-6 liter aspartamsøta drikke - og har sikkerhetsmargin. Tyller du i deg ti liter drikke for dag har du antakeleg andre problemer og, enten det er cola eller vatn.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Siden Fenylalanin i tillegg blir omdannet til Tyrosin, som igjen blir omdannet til L-Dopa når det har trådd igjennom hjernebarrieren så kan et inntak av mye Aspartam også gi de samme negative virkningene som oppstår ved for mye Dopamin og Adrenalin. Et langvarig høyt inntak av Tyrosin kan i tillegg gi ekstra høye nivåer av Serotonin.

Tar man alt dette med i betraktning når man vurderer farligheten av Aspartam så er dette stoffet plutselig ikke så "uskyldig" lenger.
Vis hele sitatet...
Som nemt over har dei fleste av oss evne til å bryte ned overflødige mengder av aminosyrer, slik atdet ikkej er farleg for oss å innta for mykje av dei. Så eg ser fortsatt ikkje dei store problema med aspartam. Vi har og rimeleg mange studier, som heller ikkje finn dei heilt store problema.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Kanskje ikke akkurat negativt. Ettersom jeg nå har lest meg litt mer opp på det kjemiske og biologiske ved dette stoffet, så er dette en grunnløs påstand som jeg nå trekker tilbake. bla bla bla...
Vis hele sitatet...
Dette blir også for det meste "en grunnløs påstand som du nå bør trekke tilbake."
Les Gunnar Tjomlids første bloggpost om aspartam. Hvis du hvirkelig setter igang og pelmer nedpå lettbrus, så dør du mest sannsynlig av vannforgiftning først. Ser du nå hvor ufarlig dette stoffet er?

Ellers kan du jo lese eller høre hva Brian Dunning i Skeptoid sier om aspartam. For å si det pent, jeg blir ikke akkurat reddere!..

Og bare for å ta et eksempel med fenylalanin, som du synes er litt skummelt. 100 g egg inneholder 0,68 g fenylalanin,
hodekål 0,032 g fenylalanin pr. 100 g, 100 g ukokte linser 1,215 g, 100 g råe grønne erter 0,2 g og 100 g Pepsi light har 0,00901 g aspartam (32 mg på 355 ml).

Og aspartam har molekylmasse på 294,31 g/mol, fenylalanin 165,79 g/mol. For å regne ut hvor mye fenylalanin det blir i 0,00901 g aspartam, så blir det:

294,31/165,79=0,00901/X
X=0,00505712

Altså i 100g Pepsi light er det 0,00505712 g fenylalanin.
Det er noe som gir et innhold av fenylalanin på 15,804 % av det som er i hodekål. Ser du hvor feil fremstillingen din blir?..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Supernatural - men kva med kreft? Såg du ikkje åpenbar samanheng mellom aspartam og kreft? Og ei rekke andre plager? Ikkje gjer dette til ein gish gallopp, med å komme med nye påstandar, utan meir underbygging.

https://www.sciencebasedmedicine.org...eight-control/

SBM/SGU har hatt litt dekning av temaet i det siste, og konklusjonen er at aspartam er trygt, og det er betre enn vatn (!) om du vil gå ned i vekt.

The results are fairly consistent, differing only in the magnitude of the effect – consuming LES vs sugar or water was associated with a reduction in energy intake and body weight. I was a bit surprised about the advantage vs water, as water is also zero calorie. This implies that drinking a sweet beverage vs an unsweetened beverage allows for lower overall calorie consumption.
Vis hele sitatet...
Dei tek og opp innvendinger av typen som supernatural presterer, og slakter det rimelig greit:
Unfortunately, wild extrapolation from basic science is common in nutrition self-help books. Diets are justified based upon studies showing the effects of insulin, or the presence of receptors. The human body, however, is simply too complex to be able to draw a straight line from these starting points to a net clinical effect. There are simply too many compensatory mechanisms and feedback loops in biology.
Vis hele sitatet...
Sist endret av vidarlo; 14. november 2015 kl. 20:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BAN Vis innlegg
Grethe Støa Birketvedt er dame man kan stole på...
Vis hele sitatet...
Forskning.no har ein mildt sagt kritisk artikkel om arbeidet ho har gjort, som grip relativt direkte inn i det vedkommande har vorte sitert på her. Det gjer det veldig vanskelig å ta artikkelen som er sitert tidlegare i tråden spesielt alvorleg.

http://forskning.no/helse-alternativ...rfaringene-til
Men hvorfor er vi den sykeste rasen som noensinne har levd på jorden? Da mener jeg flest sykdommer som rammer oss mennesker. Og det folk ikke tenker på er jo at nesten all forskning gjennom tiden er feil eller blir korrigert jo mer kunnskap vi får. Mye av de produktene vi bruker idag som er helt "trygg" kommer til å vise seg til å være allt annet enn trygg om 10år 20år 50år slik har det alltid vært.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av merk Vis innlegg
Men hvorfor er vi den sykeste rasen som noensinne har levd på jorden?
Vis hele sitatet...
Kilde takk.
Sitat av merk Vis innlegg
Da mener jeg flest sykdommer som rammer oss mennesker.
Vis hele sitatet...
Kilde takk.
Sitat av merk Vis innlegg
Og det folk ikke tenker på er jo at nesten all forskning gjennom tiden er feil eller blir korrigert jo mer kunnskap vi får.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo det fine med vitenskapen. Den korrigerer seg sjølv. Og nesten alt er ikkje feil. Og at ting blir korrigert er jo bare bra?

For å låne eit døme frå den emintente Feynman: Å tru at jorda er flat er galt. Å tru at den er ei sfære er galt. Men å tru at den er ei sfære er langt mindre galt enn å tru at den er flat. Faktisk så lite galt at du utmerka fint kan bruke det i det daglige. Slik er det med svært mykje av kunnskapsutviklinga vi har - vi nyanserer synet vi hadde.
Sitat av merk Vis innlegg
Mye av de produktene vi bruker idag som er helt "trygg" kommer til å vise seg til å være allt annet enn trygg om 10år 20år 50år slik har det alltid vært.
Vis hele sitatet...
Vakker påstand. Kan du underbygge den? Vi har nok forskning på t.d. aspartam til å sei at det garantert ikkje er veldig farlig. Hugs og på at auken i diagnostisering av t.d. kreft er nettopp det. Auke i diagnostisering. I dag diagnostiserer vi 90-åringer med kreft. For femti år sidan døde 90-åringer med kreft av alderdom - for å sette det litt på spissen.
Sist endret av vidarlo; 22. september 2016 kl. 06:42.
Sitat av merk Vis innlegg
Men hvorfor er vi den sykeste rasen som noensinne har levd på jorden? Da mener jeg flest sykdommer som rammer oss mennesker. Og det folk ikke tenker på er jo at nesten all forskning gjennom tiden er feil eller blir korrigert jo mer kunnskap vi får. Mye av de produktene vi bruker idag som er helt "trygg" kommer til å vise seg til å være allt annet enn trygg om 10år 20år 50år slik har det alltid vært.
Vis hele sitatet...
Får vi flere sykdommer enn andre dyr? Hvor har du det fra?

Andre dyr dauer av sykdommer, vi får behandling og tyner livslengden vår til det maksimale. Ikke så rart da at vi rekker å få en del flere sykdommer i løpet av livet. Vi fikk neppe så mange livsstilssykdommer vi heller da vi hadde en gjennomsnittlig levealder på 30 år. Hjorter og rever rekker ikke å få gamlis-sykdommer. Når det gjelder infeksjonssykdommer som influensa og slikt så stammer de fleste av dem nettopp fra dyr, faktisk. Mennesker hadde lite av slikt før de startet med husdyrhold.
Sitat av merk Vis innlegg
Mye av de produktene vi bruker idag som er helt "trygg" kommer til å vise seg til å være allt annet enn trygg om 10år 20år 50år slik har det alltid vært.
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg på. Mtp alt vi vet om biologi/kjemi så måtte det vært noe fundementalt feil i dagens vitenskap som ville resultere i noe slikt. De fleste nye såkalte "helseadvarsler" er dårlig gjennomført forskning av såkalte helseeksperter som er ute etter oppmerksomhet.
Sist endret av Mirage; 22. september 2016 kl. 10:00.
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Det tviler jeg på. Mtp alt vi vet om biologi/kjemi så måtte det vært noe fundementalt feil i dagens vitenskap som ville resultere i noe slikt. De fleste nye såkalte "helseadvarsler" er dårlig gjennomført forskning av såkalte helseeksperter som er ute etter oppmerksomhet.
Vis hele sitatet...
Ikke helt riktig, for selv god forskning blir forskrudd. Det skjer i en blanding av at forskningen gjerne gjøres kompakt i en pressemelding, eller andre oppsummeringer, for så å leses av en journalist(eller surrehuer på internett) uten trening eller forståelse innen vitenskapelig metode som trekker urimelige konklusjoner utfra pressemeldingen. Lathet kombinert med uvitenhet er i stor grad like skyldig som oppmerksomhetssyke tullinger når hvermansen får forskning videreformidlet til seg, og det er forbanna synd for alle involverte.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Ikke helt riktig, for selv god forskning blir forskrudd. Det skjer i en blanding av at forskningen gjerne gjøres kompakt i en pressemelding, eller andre oppsummeringer, for så å leses av en journalist(eller surrehuer på internett) uten trening eller forståelse innen vitenskapelig metode som trekker urimelige konklusjoner utfra pressemeldingen. Lathet kombinert med uvitenhet er i stor grad like skyldig som oppmerksomhetssyke tullinger når hvermansen får forskning videreformidlet til seg, og det er forbanna synd for alle involverte.
Vis hele sitatet...
Du har nok helt rett. Var litt for kjapp på avtrekkeren her. Men konsensusen her er vel uansett at du ikke skal stole blindt på det man leser på av forskning og journalistikk. Spesielt når det ikke samsvarer med annen forskning på området.
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Du har nok helt rett. Var litt for kjapp på avtrekkeren her. Men konsensusen her er vel uansett at du ikke skal stole blindt på det man leser på av forskning og journalistikk. Spesielt når det ikke samsvarer med annen forskning på området.
Vis hele sitatet...
Å ikke stole blindt på noe(n) er som regel et godt utgangspunkt. I "debatten" angående aspartam er datagrunnlaget såpass godt at det er ganske irrasjonelt å ikke tro på resultatet, nemlig at det er helt trygt innenfor mengder som er praktisk mulig å få i seg.

De få studiene som peker i annen retning er såpass svake (og til dels grundig tilbakevist) at det er liten grunn til å tillegge dem noe som helst vekt.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Å ikke stole blindt på noe(n) er som regel et godt utgangspunkt. I "debatten" angående aspartam er datagrunnlaget såpass godt at det er ganske irrasjonelt å ikke tro på resultatet, nemlig at det er helt trygt innenfor mengder som er praktisk mulig å få i seg.

De få studiene som peker i annen retning er såpass svake (og til dels grundig tilbakevist) at det er liten grunn til å tillegge dem noe som helst vekt.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg der. Jeg tror ikke på at aspartam er spesielt skadelig. Innlegget mitt var absolutt ikke noe kritikk mot veletablert forskning.

Håper ikke innlegget mitt var ment som noe støtte til debatten mot aspartam. For det var absolutt ikke hensikten.
Ja vi får se om 20-50 år hva som blir riktig. Å tro at vi har all kunnskap idag og at den forskningen vi gjør idag er 100% tviler jeg sterkt på. De sa det samme som dere for 50 år siden og det samme for 100år siden og det samme for 150 år siden. Hva mer å bruke sunn fornuft å tenke selv og logisk istedet for å lese å stole 100% på all forskning.

Og det som er forsket svært lite av er den kjemiske cocktailen vi får i oss hver dag. Som forskere tror mer å mer er veldig skadelig for oss. Nei aspartam er gjerne ikke så farlig i små mengder. heller ikke brus, heller ikke fluor, heller ikke alle e stoffene, heller ikke aluminium i deodoranter heller ikke alkohol i visse mengder heller ikke sminke som inneholder visse giftstoffer, heller ikke dårlig mat i visse mengder, heller ikke klor i flaskevann er så farlig, heller ikke alle giftstoffene et hus gir ut er så farlig, heller ikke paracet er så farlig, heller ikke litt forurensing i luften er så farlig, heller ikke stråling fra røngtgen er så farlig, heller ikke eletrisk stråling er så farlig, heller ikke moblil stråling er så farlig,heller ikke vaskepulver er så farlig, heller ikke oppvask middel er så farlig denne liste kan gå videre i evigheten. Men kombinasjonen av alle disse stoffene gjør at vi får en kjemisk coctail i kroppen som viser seg mer å mer at den er veldig giftig for oss og at flere av stoffene blir giftigere sammen med andre stoffer

http://forskning.no/sykdommer-kreft-...risikoen-kreft

https://kreftforeningen.no/forebyggi...tikk-og-kreft/

http://www.forskningsradet.no/progne...573433&lang=no

http://www.forskningsradet.no/no/Nyh.../1253972135776

Her for dere som ikke har logisk sans og må ha kilder på allt
Sist endret av merk; 22. september 2016 kl. 18:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av merk Vis innlegg
Hva mer å bruke sunn fornuft å tenke selv og logisk istedet for å lese å stole 100% på all forskning.
Vis hele sitatet...
Er ikke det det forskning baserer seg på? Logikk og sunn fornuft?

Men for all del, om du tror at din "logikk og sunn fornuft" har mer rett enn hundrevis av forskningsrapporter, så for all del hold deg unna ZerOh! saft og Cola Zero.
Sitat av merk Vis innlegg

Her for dere som ikke har logisk sans og må ha kilder på allt
Vis hele sitatet...
Ja, folk som leser bøker de ikke har skrevet selv er jo jevnt over idioter. For folk med medfødt evne til å tenke selv vil Livets harde skole gi deg alle svarene du trenger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av merk Vis innlegg
Ja vi får se om 20-50 år hva som blir riktig. Å tro at vi har all kunnskap idag og at den forskningen vi gjør idag er 100% tviler jeg sterkt på. De sa det samme som dere for 50 år siden og det samme for 100år siden og det samme for 150 år siden. Hva mer å bruke sunn fornuft å tenke selv og logisk istedet for å lese å stole 100% på all forskning.
Vis hele sitatet...
Det er ein gigantisk stråmann. Ingen har påstått at vi har heile svaret i dag - men samtidig har vi større delar av det enn for 100 år sidan. Vi har meir rett enn i fjor. Du bør muligens lese The Relativity of Wrong av Asimov. Så får andre Asimov-fans der ute tilgi at eg tilla det essayet Feynman i forrige innlegg.

Resten av innlegget ditt er rimeleg uinteressant og lite konkret.
Sitat av merk Vis innlegg
Ja vi får se om 20-50 år hva som blir riktig. Å tro at vi har all kunnskap idag og at den forskningen vi gjør idag er 100% tviler jeg sterkt på. De sa det samme som dere for 50 år siden og det samme for 100år siden og det samme for 150 år siden. Hva mer å bruke sunn fornuft å tenke selv og logisk istedet for å lese å stole 100% på all forskning.
Vis hele sitatet...
Snakk om platt og uinteressant observasjon; ja, det er tullete å tro man har absolutte sannheter idag. Det tar ikke bort det faktum at det er enda mer tullete å si at fordi det er en liten sjanse for at man tar feil, gitt alle tilgjengelige data, så er man godtroende fordi man ikke tror på den lille sjansen. Om noe, så er man godtroende om man ved store mengder bevis velger å tro på det minimale sjansen for at dette er feil.

Sitat av merk Vis innlegg
Og det som er forsket svært lite av er den kjemiske cocktailen vi får i oss hver dag.
Vis hele sitatet...
Maten du spiser er hva? En kjemisk cocktail. Luften du puster? En kjemisk cocktail. Alt er kjemisk. Å tro at noe er farlig fordi noe er "kjemisk" er som å si at noe er farlig fordi det inneholder atomer; påstandene dine er helt tomme. Om argumentet ditt er at menneskeskapte ting er farligere enn naturlige, så inviterer jeg deg til å se hva som skjer når man inntar cyanid, botulinum toxin(botox), slangegift eller andre "helt naturlige stoffer". Protip: ikke gjør det selv. Du prater som en kvakksalver og har ingen "logisk sans" i noe av det du sier, du gir ikke mening på noe som helst nivå for noen som har basiskunnskaper innen kjemi. Det sagt er det greit å ikke dytte i seg alt man kommer over, men gitt at vi idag lever lengre enn noen gang, blir det særs spesielt å påstå at kjemikalier er så enormt farlige, og jeg må igjen etterlyse hvor logisk sans og sunn fornuft kommer inn i bildet for å gi deg en slik konklusjon?

Sitat av merk Vis innlegg
Her for dere som ikke har logisk sans og må ha kilder på allt
Vis hele sitatet...
Jeg må bare spørre - hva er mest logisk? Å tro på noe som er fagfellevurdert blant folk som har lang fartstid innen emnet, og man selv kan ettergå hvis man skulle ønske å bruke flere år av sin tid på emnet - eller å stole blindt på en fyr som kaller seg "merk" på internett? Din forakt for kilder, og elsk på "logisk sans" blir i lys av dette direkte komisk, og om det ikke har gått inn enda, så inviterer jeg deg til å vurdere følgende: "aspartam er det sunneste du kan få i deg, og du burde få i deg mest mulig". Tror du på meg om jeg hadde sagt noe sånt, fordi jeg kunne konstruert et rammeverk der det ga mening, eller vil du ha kilder av fagfellevurderte artikler?
Sitat av merk Vis innlegg
Hva mer å bruke sunn fornuft å tenke selv og logisk istedet for å lese å stole 100% på all forskning.
Vis hele sitatet...
Mener du seriøst at din evne til å tenke selv er bedre egnet til å vurdere om aspartam er farlig enn årevis med kontrollerte studier?
Sitat av merk Vis innlegg
genteknologi/2015/03/cocktail-av-kjemikalier-oker-risikoen-kreft[/url]

Her for dere som ikke har logisk sans og må ha kilder på allt
Vis hele sitatet...
Tingen med kilder er at de må være relevante. Det er stor forskjell mellom persistente organiske miljøgifter og aspartam.
Sitat av merk Vis innlegg
Og det folk ikke tenker på er jo at nesten all forskning gjennom tiden er feil eller blir korrigert jo mer kunnskap vi får.
Vis hele sitatet...
  • Planetene går i bane rundt solen.
  • Planetene holdes i bane gjennom tyngdekraften, ikke via engler.
  • Tidevann forårsakes av solens og månens gravitasjonelle påvirkning på jordens vannmasser.
  • DNA er grunnlaget for biologisk arv.
  • Sykdom smitter via mikroorganismer, ikke miasmer.
  • Regnbuer oppstår fordi lysets brytningsvinkel mellom luft og vann er frekvensavhengig.
Når tror du disse vitenskapelige oppdagelsene blir forkastet som feil på grunn av ny informasjon?

Og hva vil du si er galt med det forskningsgrunnlaget som konkluderer med at aspartam er ufarlig? Hva er er det forsøkene gjør galt, og hva mener du må til før en slik konklusjon kan trekkes?

Sitat av merk Vis innlegg
Hva mer å bruke sunn fornuft å tenke selv og logisk istedet for å lese å stole 100% på all forskning.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle i detalj hvordan den "fornuftige" og "logiske" tankerekken som viser at aspartam er farlig ser ut?

Sitat av merk Vis innlegg
Og det som er forsket svært lite av er den kjemiske cocktailen vi får i oss hver dag. Som forskere tror mer å mer er veldig skadelig for oss.
Vis hele sitatet...
Men du skal ikke stole på forskning sa du jo.

Sitat av merk Vis innlegg
Nei aspartam er gjerne ikke så farlig i små mengder. heller ikke brus, heller ikke fluor, heller ikke alle e stoffene, …
Vis hele sitatet...
Ja, E-stoffene er pesky greier. Særlig E948 bør du holde deg langt unna.
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, E-stoffene er pesky greier. Særlig E948 bør du holde deg langt unna.
Vis hele sitatet...
Ja, det er skummelt! Det gir jo også ekstreme abstinenssymptomer hos avhengige, man dør faktisk etter få minutter uten.

For ikke å snakke om det kjemiske stoffet dihydrogenmonoksid, som finnes i så og si alt vi spiser. Et av verdens kraftigste løsemidler, dødelig å innta i store mengder, og tar hundretusenvis av liv hvert år av folk som inhalerer det ved et uhell. Ufattelig at det ikke er forbudt.
Sist endret av entropi; 22. september 2016 kl. 20:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nok avsporinger no.
Sitat av merk Vis innlegg
Ja vi får se om 20-50 år hva som blir riktig. Å tro at vi har all kunnskap idag og at den forskningen vi gjør idag er 100% tviler jeg sterkt på. De sa det samme som dere for 50 år siden og det samme for 100år siden og det samme for 150 år siden. Hva mer å bruke sunn fornuft å tenke selv og logisk istedet for å lese å stole 100% på all forskning.
Vis hele sitatet...
Noe ganske morsomt skjer her, fordi logisk tankegang vil tilsi at logisk sans baserer seg på den informasjonen en allerede innehar rundt et tema, enten direkte eller indirekte, derav er det god logisk sans å konkludere med at de 99% av forskningsrapportene skrevet som tilsier ca. det samme har rett fremfor den ene prosenten som ofte er mindre gjennomførte. Det ville derfor vært dårlig logisk sans å konkludere med at logisk sans kommer fra luften. Virker ikke det logisk? For å understreke det kommer jeg med en liten tekst:

Tradisjonelt har man delt inn logikken i to grener, induksjon og deduksjon. Når vi observerer virkeligheten og så trekker slutninger på basis av observasjonene, foretar vi en induksjon. Eksempler på induksjon er de prosesser man går igjennom for å komme frem til at «stener kan ikke flyve», at «alle mennesker er dødelige», og at «røyking øker risikoen for å få lungekreft».

La oss se litt nærmere på hvordan man kommer frem til at «stener kan ikke flyve». Vi betrakter et antall stener, og vi ser at sten nr 1 ikke flyr, vi ser at sten nr 2 ikke flyr, vi ser at sten nr 3 ikke flyr osv. Samtlige stener bare ligger der hvor vi har plassert dem. Vi forsøker så å observere dem i mange forskjellige situasjoner: vi kan observere dem når det er mørkt, når solen skinner, når det regner, osv. Og intet skjer, alle stenene bare ligger der hvor de ble plassert. Sammenligner vi med ting som kan fly, ser vi at disse har mekanismer som gjør flyving mulig: en fugl slår med vingene, et fly har vinger og motor, osv. En sten har ingen slik innretning som gjør at den kan fly. På bakgrunn av alt dette trekker vi den slutning at stener ikke kan fly.
Vis hele sitatet...
Hentet her.

For å legge det frem på sølvfat så er intensjonen min at steinobservasjoner er en metafor for observasjoner av skadevirkningene til aspartam, som vi kan betrakte i forskningsrapporter.
Sitat av merk Vis innlegg
Men hvorfor er vi den sykeste rasen som noensinne har levd på jorden? Da mener jeg flest sykdommer som rammer oss mennesker. Og det folk ikke tenker på er jo at nesten all forskning gjennom tiden er feil eller blir korrigert jo mer kunnskap vi får. Mye av de produktene vi bruker idag som er helt "trygg" kommer til å vise seg til å være allt annet enn trygg om 10år 20år 50år slik har det alltid vært.
Vis hele sitatet...
Du har fått en del svar på dette alt, men jeg vil bare påpeke at det er motsatt. Vi er friskere enn noen gang. Dagens pensjonister er så friske i forhold til tidligere tiders pensjonister at det til og med er snakk om å øke pensjonsalderen.

Samtidig diagnostiserer vi stadig flere sykdommer stadig mer effektivt. Det gjør at enda flere kan få behandling for ting man tidligere måtte lide i stillhet med.

Angrepet ditt på vitenskap har folk svart greit på allerede, så jeg gidder ikke å gjenta det de har skrevet. Håper du lærer noe av dette og at du strammer opp holdningene dine til temaet.

Sitat av merk Vis innlegg
Ja vi får se om 20-50 år hva som blir riktig. Å tro at vi har all kunnskap idag og at den forskningen vi gjør idag er 100% tviler jeg sterkt på. De sa det samme som dere for 50 år siden og det samme for 100år siden og det samme for 150 år siden. Hva mer å bruke sunn fornuft å tenke selv og logisk istedet for å lese å stole 100% på all forskning.
Vis hele sitatet...
Jeg må si jeg blir ganske provosert av slik argumentasjon som du bruker her. Her skriver du ting som ingen har påstått. Folk skrev tvert imot at forskningen hele tiden justerer seg selv. Du gidder ikke engang å svare saklig på det folk har skrevet til deg, men bruker en stråmann for å komme med et oppgitt svar som gjør at du slipper å forholde deg til faktaene du har fått. Det er veldig unødvendig av deg.

Her for dere som ikke har logisk sans og må ha kilder på allt
Vis hele sitatet...
Alle disse linkene omtaler stoffer som vitenskapen har funnet ut er farlige. Aspartam er ikke et av disse. Så hva er poenget ditt?
Det å forske på kosthold er nesten umulig, i min mening. Det er utrolig mange faktorer i bildet, og de færreste studier plukker opp alle disse.
Min oppfatning er at Aspartam er helt trygt, og kunne ønske trådstarter endret navnet på tråden. Aspartamhelvete? (Finnes det)?

Kan linke denne studien, som sier noe annet enn hva jeg selv mener.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26537940

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26537940
Sitat av merk Vis innlegg
Ja vi får se om 20-50 år hva som blir riktig. Å tro at vi har all kunnskap idag og at den forskningen vi gjør idag er 100% tviler jeg sterkt på. De sa det samme som dere for 50 år siden og det samme for 100år siden og det samme for 150 år siden. Hva mer å bruke sunn fornuft å tenke selv og logisk istedet for å lese å stole 100% på all forskning.

Og det som er forsket svært lite av er den kjemiske cocktailen vi får i oss hver dag. Som forskere tror mer å mer er veldig skadelig for oss. Nei aspartam er gjerne ikke så farlig i små mengder. heller ikke brus, heller ikke fluor, heller ikke alle e stoffene, heller ikke aluminium i deodoranter heller ikke alkohol i visse mengder heller ikke sminke som inneholder visse giftstoffer, heller ikke dårlig mat i visse mengder, heller ikke klor i flaskevann er så farlig, heller ikke alle giftstoffene et hus gir ut er så farlig, heller ikke paracet er så farlig, heller ikke litt forurensing i luften er så farlig, heller ikke stråling fra røngtgen er så farlig, heller ikke eletrisk stråling er så farlig, heller ikke moblil stråling er så farlig,heller ikke vaskepulver er så farlig, heller ikke oppvask middel er så farlig denne liste kan gå videre i evigheten. Men kombinasjonen av alle disse stoffene gjør at vi får en kjemisk coctail i kroppen som viser seg mer å mer at den er veldig giftig for oss og at flere av stoffene blir giftigere sammen med andre stoffer

http://forskning.no/sykdommer-kreft-...risikoen-kreft

https://kreftforeningen.no/forebyggi...tikk-og-kreft/

http://www.forskningsradet.no/progne...573433&lang=no

http://www.forskningsradet.no/no/Nyh.../1253972135776

Her for dere som ikke har logisk sans og må ha kilder på allt
Vis hele sitatet...
Ingen bør påstå at all forskning (eller noe forskning for den saks skyld) er 100% korrekt. Måten forskere jobber på medfører nødvendigvis feilkilder, enten det går på populasjonsutvelgelse, svakheter ved måleutsyr, metoder eller korrigering, feilaktige konklusjoner eller rett og slett dårlige hypoteser og hypotesetesting. Det blir derfor vanskelig å trekke gode konklusjoner ut av enkeltstudier.

Heldigvis har man muligheter til å forske på forskningsprosjekt! Man setter enkeltstudier sammen i såkalte metastudier, hvor man kan korrigere for forskjeller i metoder fra enkeltstudiene (f.eks. ved å justere forsøksgrupperingene annerledes), og dermed få et mye bedre bilde av hva som foregår. Dette gjør at konklusjonene blir mye sterkere.

På sett og vis motsier du deg selv her. For å bruke paracetamol som et eksempel, er dette noe som har vist seg å være relativt problemfritt i enkeltstudier, men i senere tid har man samlet nok informasjon gjennom metastudier til å kunne ane at skadepotensialet er høyere enn tidligere antatt (et annet aspekt som hjelper på presisjonen er effekt over tid, noe som kan være vanskelig å få med seg i enkeltstudier, med mindre de bygger på informasjon som er samlet over en lengre tidsperiode). Men dette kan også være en overdrivelse. Etterhvert som utvalget av enkeltstudier og metastudier øker, så øker også presisjonen i konklusjonene. Det avdekker også gjerne om det finnes andre effekter man ikke har tatt høyde for (et eksempel på en slik effekt er coctail-effekten, som du nevnte).