Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 57488
Jeg må bare spørre: Hvem her inne bruker Ritalin/annen adhd medisin?
Bruker du Ritalin fordi du har en ADHD diagnose, eller uten? Om du har adhd hva bruker du (om du bruker noe)?

Nyskjerrig. Om du _ikke_ har ADHD hvor mange mg må du ta for å bli ruset på metylfedniat kontra amfetamin preparat og kontra gate amf?

Om du har adhd; Hvor mange mg er din "normal dose" og hvilken medisin bruker du? Og må du kjempe mye høyere i dose for å føle den "speeda" effekten med adhd?
Regner med de fleste med adhd holder seg til sin dose. Men greit å vite

Og, noe jeg har hørt her på forumet. At Ritalin sammen men alkohol skal gi en ganske lik effekt som Cola?
Nå har ikke jeg prøvd cola, bare ritalin og alkohol ++, og det gir annerledes effekt enn kun ritalin.

Men spør bare, for jeg har adhd, men får ikke medisiner. Kunne få Strattera seff, men med dem bivirkningene kan det bare glemmes.
True phreak.
Jeg går på Ritalin, og jeg har en ADHD diagnose.

Jeg tviler sterkt på at det går an å bli særlig ruset på metylfenidat, skal jeg være helt ærlig. Jeg merker godt at jeg blir veldig rastløs, jeg kaldsvetter, blir litt småkvalm og får ufrivillig rykninger om jeg tar for mye av stoffet. Det er utrolig ubehagelig, rett og slett. Psykiateren som skrev ut resepten min sa og at ved gjentakende misbruk av meget høye doser (f.eks så jeg en her som tar 10x10mg om morgenen), er risikoen høy for å utvikle permenente "ticks" (ufrivillige muskelsammentrekninger). Har aldri hørt om at folk bruker stoffet for å oppnå en ordentlig rus lik den man får av amfetamin. Man får en veldig mild "high", ved selv normale doser, som gir en økt fokus. Denne "highen" forblir, etter min erfaring, uforandret, uansett dose. Ritalin gir samme effekt, om man har ADHD eller ikke. Men vi som er vant til å bruke det, tolererer nok en del høyere doser..

Jeg tar gjerne ritalin når jeg skal drikke, for å unngå å "tryne" etter å ha tatt dagens dose. På hverdager er det greit å få den nedturen, for da skal jeg jo sove etterhvert uansett, men det er jo ikke særlig ønskelig når man skal på byen. Har ikke opplevd noen problemer eller spesiell rusfølelse utover det som er normalt med alkohol, selv med store mengder alkohol og vanlig dose ritalin. Man får litt hissigere bakrus, som er helt normalt. Enkelte tror kanskje det er fordi man får nedtur etter rusen, men psykiateren min forklarte at dette skjer fordi metylfenidatet forstyrrer nedbrytningen av alkohol og vice versa, som frigjør en del stoffer som gjør en dårlig. Samme psykiater sa og at å kombinere ritalin og alkohol ikke er så farlig, så lenge man ikke har en avhengighetsdannende personlighet eller et rusproblem fra før. Men er det tilfellet, bør man holde seg unna ritalin uansett.

Hvorfor får du ikke ritalin? Livet mitt har blitt utrolig mye lettere etter jeg begynte på medisinene for noen måneder siden. Det er viktig å få med seg at jevnlig ritalinbruk ikke er ufarlig, spesielt ved høye doser. Min dose, som er 3x30mg + 1x10mg er akkurat i grenseland for hva som er forsvarlig for en mann på 90kg.
Sist endret av Orph; 19. mai 2011 kl. 09:24.
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg går på Ritalin, og jeg har en ADHD diagnose.

Jeg tviler sterkt på at det går an å bli særlig ruset på metylfenidat, skal jeg være helt ærlig. Jeg merker godt at jeg blir veldig rastløs, jeg kaldsvetter, blir litt småkvalm og får ufrivillig rykninger om jeg tar for mye av stoffet. Det er utrolig ubehagelig, rett og slett. Psykiateren som skrev ut resepten min sa og at ved gjentakende misbruk av meget høye doser (f.eks så jeg en her som tar 10x10mg om morgenen), er risikoen høy for å utvikle permenente "ticks" (ufrivillige muskelsammentrekninger). Har aldri hørt om at folk bruker stoffet for å oppnå en ordentlig rus lik den man får av amfetamin. Man får en veldig mild "high", ved selv normale doser, som gir en økt fokus. Denne "highen" forblir, etter min erfaring, uforandret, uansett dose. Ritalin gir samme effekt, om man har ADHD eller ikke. Men vi som er vant til å bruke det, tolererer nok en del høyere doser..

Jeg tar gjerne ritalin når jeg skal drikke, for å unngå å "tryne" etter å ha tatt dagens dose. På hverdager er det greit å få den nedturen, for da skal jeg jo sove etterhvert uansett, men det er jo ikke særlig ønskelig når man skal på byen. Har ikke opplevd noen problemer eller spesiell rusfølelse utover det som er normalt med alkohol, selv med store mengder alkohol og vanlig dose ritalin. Man får litt hissigere bakrus, som er helt normalt. Enkelte tror kanskje det er fordi man får nedtur etter rusen, men psykiateren min forklarte at dette skjer fordi metylfenidatet forstyrrer nedbrytningen av alkohol og vice versa, som frigjør en del stoffer som gjør en dårlig. Samme psykiater sa og at å kombinere ritalin og alkohol ikke er så farlig, så lenge man ikke har en avhengighetsdannende personlighet eller et rusproblem fra før. Men er det tilfellet, bør man holde seg unna ritalin uansett.

Hvorfor får du ikke ritalin? Livet mitt har blitt utrolig mye lettere etter jeg begynte på medisinene for noen måneder siden. Det er viktig å få med seg at jevnlig ritalinbruk ikke er ufarlig, spesielt ved høye doser. Min dose, som er 3x30mg + 1x10mg er akkurat i grenseland for hva som er forsvarlig for en mann på 90kg.
Vis hele sitatet...

Hva mener du med nedtur? Jeg tar det hver dag, og har ikke noen slags bivirkninger når den slutter å fungere?
True phreak.
Sitat av Andersbt Vis innlegg
Hva mener du med nedtur? Jeg tar det hver dag, og har ikke noen slags bivirkninger når den slutter å fungere?
Vis hele sitatet...
Vel, nedtur er kanskje ikke helt det rette ordet. Jeg får ingen psykisk reaksjon. Det er mer det at jeg merker jeg blir trøtt og ukonsentrert. I mitt tilfelle er det nok en faktor at det er en slags "normaltilstand", dog, og at det å være våken og opplagt er noe jeg oppnår ved bruk av ritalin, og at denne faseovergangen er ubehagelig.

Men du merker vel når virkningen av medisinen går ut, og du trenger påfyll? Jeg merker hvertfall det svært godt.
Sist endret av Orph; 19. mai 2011 kl. 09:45.
Vet ikke om det var ritalin, men jeg og noen venner tok adhd medisin sammen med alkohol en gang. Ingen av oss har adhd, men hu ene hadde fått tak i adhd medisin. Vi var nysgjerrige så tok en pille hver og skylte ned med rusbrus (vi var bare 15, derfor rusbrusen...)

Vi fikk effekt nok vi. Tenkt deg en person med adhd som har spist masse sukker og ikke tatt pilla si, sånn ble vi. Løp rundt og oppførte oss egentlig ganske teit, men vi hadde det gøy Og det må ha vært adhd pillene, for vi drakk så lite at alkoholen umulig kunne ha hatt noen effekt.

Er ikke akkurat erfaren når det kommer til bruk av adhd piller, men du spurte om hvem her som hadde prøvd, så tenkte jeg skulle dele min lille erfaring
Sitat av Orph Vis innlegg
Vel, nedtur er kanskje ikke helt det rette ordet. Jeg får ingen psykisk reaksjon. Det er mer det at jeg merker jeg blir trøtt og ukonsentrert. I mitt tilfelle er det nok en faktor at det er en slags "normaltilstand", dog, og at det å være våken og opplagt er noe jeg oppnår ved bruk av ritalin, og at denne faseovergangen er ubehagelig.

Men du merker vel når virkningen av medisinen går ut, og du trenger påfyll? Jeg merker hvertfall det svært godt.
Vis hele sitatet...
Nja, det eneste jeg merker er at jeg blir ukonsentrert.. Jeg har ADD, altså ikke Adhd. Det kommer vel an på komme man tar også. Jeg tar 30mg til dagen, og jeg tar bare når jeg skal på skolen..
Jeg holder på med utredning og legen trur jeg også kan ha ADD. Jeg har prøvet Ritalin flere ganger og merker raskt at jeg blir mer konsentrert. Har også prøvet mange med alkohol og får ikke neon spesielt effekt ut av det merkelig nok?
Har også brukt Amfetamin som jeg heller ikke får noen form for rus av. Har aldri blitt speeda som noen blir. Jeg bruker det ofte for jeg føler meg konsentrert og gjør det fordi jeg ennå ikke får medisiner.
Men den dagen jeg får Ritalin så blir det stopp på Amf. Trur jeg?
Konserter, går ikke an å få noe rus ut av det ? ^o)
Sitat av zipp004 Vis innlegg
Konserter, går ikke an å få noe rus ut av det ? ^o)
Vis hele sitatet...

Du mener vel Conserta? Har du prøvet dette siden du mener at du ikke kan få noen rus ut av denne pillen?
True phreak.
Sitat av zipp004 Vis innlegg
Konserter, går ikke an å få noe rus ut av det ? ^o)
Vis hele sitatet...
Concerta er vel det samme som ritalin, bare i depotkapsler, mener jeg.

Sitat av Andersbt Vis innlegg
Nja, det eneste jeg merker er at jeg blir ukonsentrert.. Jeg har ADD, altså ikke Adhd. Det kommer vel an på komme man tar også. Jeg tar 30mg til dagen, og jeg tar bare når jeg skal på skolen..
Vis hele sitatet...
Ok... Jeg tar jo som sagt 90-100mg om dagen. Det har vel sikkert litt med saken å gjøre.
Når jeg var 17 år så tok jeg rundt 30 10mg piller med conserta sammen med en god del alkohol. Det endte med at jeg var rusa i 2-3 dager uten søvn og endte med den sykeste magesmerten jeg noen gang har opplevd.

Jeg har hatt ADHD hele livet men har ikke spist noen piller på noen år nå.
∮ F dr = 0
Sitat av sarosdentrøtte Vis innlegg
Når jeg var 17 år så tok jeg rundt 30 10mg piller med conserta sammen med en god del alkohol. Det endte med at jeg var rusa i 2-3 dager uten søvn og endte med den sykeste magesmerten jeg noen gang har opplevd.
Vis hele sitatet...
Synes dette bikker over mot suicidale tendenser.
Cherie's Avatar
Trådstarter
Jeg fikk ikke ritalin pga. hun kjerringa jeg snakker med er en sadist. Ok, nå har jeg bare fått avslag en gang og egentlig ikke kjempet for å få dette enda, men legen min skal i alle fall hjelpe meg med nye behandlere. En av tingene var at ritalin kan "trigge til spiseforstyrrelse" som jeg har så velkjent hatt. Og at siden jeg får så mye annen medisin bør det være "bra nok". Som at antidepressiva skal være bra nok. Og at benzoen jeg får burde være bra nok til å roe meg. Kjerring ass!! Vil da faen ikke bruke benzo mot uroen, det er jo ikke noe adhd medisin, og wellbutrin antidepressiva er da heller ikke adhd medisin. Strattera er vel siste valget man begynner med, men siden det ikke er sentral stimulerende var det greit at jeg kunne få det. Vel Strattera har anoreksi, liten matlyst og vekttap som 1/10-1/100 som bivirkning, så jeg ser ikke at den liksom ikke kan trigge en spiseforstyrrelse heller?! Og jeg har ikke noe rusproblematikk på papirene mine. Så egentlig er jeg bare uheldig med helsesystemet og behandler.

Btw: kropp og vekt har ikke noe med hvor mye ritalin man trenger, det har veldig lite å si for de fleste medikamenter. Det er hvordan kroppen metaboliserer medisinen som teller. Medisiner med innvirkning på sentralnervesystemet skal som regel binde seg til transmittorer i hjernen og virker _der_ alle har type omtrent samme str. på hjerne når man er voksen. Derfor fastslår man på slike medisin doser etter alder, egen oppfattelse av virkning, serumspeil konsentrasjons prøver og ikke vekt.
Sitat av Chang Vis innlegg
Du mener vel Conserta? Har du prøvet dette siden du mener at du ikke kan få noen rus ut av denne pillen?
Vis hele sitatet...
Nei, har ikke prøvd det, det var et spørsmål.
Liker metylfenidat rusen bedre enn dårlig gate amf rusen. Nedturen er dog skikkelig kjip. før ble jeg ruset av 6-7 10mg ritalin tabletter, nå må jeg vel opp i over 300 mg for å blir skikkelig ruset. Depottabletter
Sitat av Adrian Vis innlegg
Synes dette bikker over mot suicidale tendenser.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i. Jeg var veldig deprimert på den tiden og det var det som var planen. Heldigvis så gikk det fint men jeg vil aldri anbefale noen å ruse seg på conserta og alkohol da det gir en helvettes hangover.

Det å la deprimerte oppbevare over en måneds lager med piller er aldri lurt.
Tar concerta og har gjort dette i snart 10år uten noen større bivirkninger
Har vært igjennom alle sammen tror jeg ! Ble utreda når jeg var 5 til 8 år om jeg ikke husker skammfeil. da fikk jeg diagnosen ADHD! Som jeg arva etter faren min, var jeg hyperaktiv og hadde konsentrasjonsvansker! Tok ritalin på barneskolen husker ikke hvor mange, på ungdomsskolen tok jeg conserta og strattera, og så fikk jeg noe sånn fiskeolje sjait. Etter masse bivirkninger (trøtt, sliten, kvalm) Slutta jeg å ta piller i det heletatt, eneste jeg sliter med nå er konsentrasjonsvansker Har aldri tatt det med alkohol tho...
True phreak.
Sitat av Cherie Vis innlegg
Btw: kropp og vekt har ikke noe med hvor mye ritalin man trenger, det har veldig lite å si for de fleste medikamenter. Det er hvordan kroppen metaboliserer medisinen som teller. Medisiner med innvirkning på sentralnervesystemet skal som regel binde seg til transmittorer i hjernen og virker _der_ alle har type omtrent samme str. på hjerne når man er voksen. Derfor fastslår man på slike medisin doser etter alder, egen oppfattelse av virkning, serumspeil konsentrasjons prøver og ikke vekt.
Vis hele sitatet...
Vel, da får du krangle med psykiateren min, han sa at det ikke var anbefalt å ta mer enn 1.2mg pr kg. kroppsvekt, så jeg antar at det er en viss sannhet i det han sier.
Sitat av Cherie Vis innlegg
Btw: kropp og vekt har ikke noe med hvor mye ritalin man trenger, det har veldig lite å si for de fleste medikamenter.
Vis hele sitatet...
Vekt har da mye å si for mange medikamenter, man doserer gjerne (ihvertfall i utgangspunktet) etter kilo. Ritalin doseres etter kroppsvekt, man øker dosen til barn etterhvert som de blir større.

Jeg går ut ifra dette er fordi medikamentet spres utover i kroppen, og kroppens størrelse påvirker dermed konsentrasjonen. 1mg spredd utover 70kg er mindre enn 3mg spredd utover 70kg. Dermed blir konsentrasjonen av medikament i hjernen annerledes.
(Legemidler spres riktignok ikke jevnt, dette var en forenkling)

Men man justerer selvfølgelig etter effekten man får, det er veldig individuelt hvordan man reagerer på ulike doser ritalin.

Jeg har forresten prøvd ritalin selv (under utredning av ADD). Brukte da doser fra 15mg om gangen opp til 35 (40?)mg om gangen, to til tre ganger om dagen (etter behov). Det virket som om virkningen stadig avtok, tilvenningseffekt, men fikk aldri tatt dette opp med legen (han forsvant), så bare slutta å ta dem. Vurderer å be om ny utredning.

På meg virka det som om medisinen i noen grad ga en ruseffekt, følte meg mer "glad" og intens i det jeg foretok meg, men jeg er usikker på om det kan være fordi det egentlig var effekt på hypoaktiviteten min.

Men etterhvert (uker/måneder) forsvant effekten, og jeg satt igjen med bare skjelving, problemer med å få i meg mat, sånn "gira-nervøs"-følelse når jeg tok dem.
Cherie's Avatar
Trådstarter
Rart. Min lege sier at de fleste medisiner som virker på sentralnervesystemet ikke har noe med kropsmasse å gjøre. Det er i hjernen ritalinen skal funke ikke rundt om i armer og bein. På barn er det helt annerledes enn hos voksne, siden barn er i en utviklingsfase og metabolismen deres av et medikament er kanskje ikke utviklet slik og slik. Litt rart jeg alltid har måtte hatt over max dose på alle medisiner, noen ganger langt over, når jeg er 40 kg. Har tatt serumspeil prøver så dette er fysisk bevist.
Det er individuelle forskjeller på hvor fort man bryter ned medikamenter (og dermed hvor stor dose man trenger). De forskjellene kan være ganske store. Så det er flere faktorer som spiller inn, men man pleier såvidt jeg vet ofte å ta utgangspunkt i vekt, siden det er en kjent faktor og gå videre derfra.

Når det gjelder ritalin spesifikt så er det vel vanlig å starte på en lav dose og trappe oppover etter effekten man får. Psykiateren min spurte riktignok hvor mye jeg veide sånn ca., men jeg tror ikke det hadde særlig betydning for dosa jeg startet på... Men for barn tror jeg de er mer nøye

(Jeg har sett på forum for ADHDere og lignende diagnoser at en del sier at de trenger uvanlig store doser av medisiner eller at de ikke får særlig effekt av dem - hadde vært interessant å se forskning om det var noe i det eller om det bare er et inntrykk jeg (og andre) har fått)
Tror mange leger er litt slappe til å følge opp ADHD pasienter også, ta serumsprøver og sånn.

Ei venninne av meg har ADHD og går på Dexedrine, og hu bare sier at dosen er for liten til at hun føler seg bra, og da ljuger a selvsagt, og så øker legen dosen og hun får mer Dexedrine enn hun trenger. Overskuddet selger hun til andre venner, eller gir bort (bl.a til meg, så jeg er jo forsåvidt medskyldig i dette...)
Cherie's Avatar
Trådstarter
Kunne ønske jeg hadde en slik spandabel venninde eller i det hele tatt noen som kunne solgt meg. Det er ikke lett å få tak i slikt uten resept gitt, i alle fall ikke når man ikke kjenner noen i miljøet
Nåja, spandabel og spandabel.... Hu får ganske mye Valium av meg så det går vel opp i opp.
Cherie's Avatar
Trådstarter
Mine benzoer hadde jeg lett gidd bort i bytte haha
Jeg blir ganske glad og stimulert av 20mg ritalin, saa faar jeg en tilsvarende nedtur etterpaa. Ganskje kjedelige greier synes jeg. Alle vennene mine er vant med denne nedturen, og det gjorde at jeg aldri ville ha lyst aa bruke ritalin til vanlig naar det kommer til studiesammenheng. Men noen ser visst ikke ut til aa merke disse bivirkningene saa mye.

Maa ogsaa nevne at jeg, og alle jeg kjenner, faar en veldig nevneverdig rus av 30-60mg ritalin, gjerne naar man er paa fest og alkohol i bildet. Absolutt en amfetaminlignende foelse, bare ikke like sterk.
Cherie's Avatar
Trådstarter
Hmmm... Jeg har kun fått rus av ritalin når jeg har sniffet en større mengde på en gang, og om det var rus eller bivirkninger er vanskelig å si. Men med alkohol + snorting av ritalin kan jeg få rus dog. Men ikke opplevd nedturen. Og heller aldri følt noen tegn til rus ved å svelge pillene. Svelgte 50 mg med alkohol, og nada som jeg kan huske. Første gang jeg egentlig merket noe rush av ritalin var første gang jeg snortet 30 mg en morgen, men det var fordi jeg hadde depot og det virket lettere å knuse og sniffe, enn å samle pulveret inn i kapselen og svelge. Det var hjertebank, noia og ekstrem våkenhet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Orph Vis innlegg
Vel, da får du krangle med psykiateren min, han sa at det ikke var anbefalt å ta mer enn 1.2mg pr kg. kroppsvekt, så jeg antar at det er en viss sannhet i det han sier.
Vis hele sitatet...
Så. Jeg (52kg, 163 cm, 23 år) får ikke mer enn 18mg pr dose (2 x daglig), men stebroren min (60kg, 167cm, 13 år) får 54/56mg daglig. Hva er det jeg ikke skjønner?
Kan noen forklare? ^^
Sitat av hittah Vis innlegg
Så. Jeg (52kg, 163 cm, 23 år) får ikke mer enn 18mg pr dose (2 x daglig), men stebroren min (60kg, 167cm, 13 år) får 54/56mg daglig. Hva er det jeg ikke skjønner?
Kan noen forklare? ^^
Vis hele sitatet...
Han er høyere og har mer kroppsvekt en deg. Godt mulig at han også har en sterkere diagnose en deg.
Sitat av Cherie Vis innlegg
Rart. Min lege sier at de fleste medisiner som virker på sentralnervesystemet ikke har noe med kropsmasse å gjøre. Det er i hjernen ritalinen skal funke ikke rundt om i armer og bein. På barn er det helt annerledes enn hos voksne, siden barn er i en utviklingsfase og metabolismen deres av et medikament er kanskje ikke utviklet slik og slik. Litt rart jeg alltid har måtte hatt over max dose på alle medisiner, noen ganger langt over, når jeg er 40 kg. Har tatt serumspeil prøver så dette er fysisk bevist.
Vis hele sitatet...
Selvsagt har det med kroppsmasse å gjøre. Toleranse og dødelig dose benevnes eksempelvis med mg.pr kg kroppsmasse. Enda stoffet virker i hjernen så bestemmes virkningsgraden av konsentrasjonen i blod og væske, som er omvendt proporsjonal med volumet av væske stoffene har å fordele seg utover.

At du bruker serumspeil som "bevis" for det motsatte blir litt paradoksalt, siden serumspeil nettopp er en måling av virkestoff pr kroppsvæske (mg/dl eller mmol/l).

At målinger av serumkonsentrasjonen din tilsier at du trenger høyere dose betyr at opptaket ditt er lavere enn vanlig, eller metabolismen høyere. Som andre har nevnt spiller selvsagt individuelle forskjeller en stor rolle, men kroppsmasse er definitivt ikke ubetydelig.
Jeg har ADD og bruker dexamfetaminsulfat, som er et amfetamin. Jeg bruker det ikke for å ruse meg, men kun medisinsk. jeg bruker 2 stk 5 mg tabletter i slengen, noe som tilsvarer 2 10 mg ritalin. Det kan en sikkert ruse seg på på lik linje som vanlig amfetamin, bare det at man slipper den dritten som er blandet i.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
har adhd
mann noe i underkant av 90 kilo og 190 høy. rundt de 40 i alder

har dagsdoser på 70mg ritalin, må ta serumspeil hver 3 mnd og
hjerte sjekk 1 gang i året.

har aldri følt noen rus av ritalin selv om jeg har hatt månder med stopp har jeg bestandig startet rett på 70mg
under flyttinga av apoteket i vår, fikk jeg beskjed om at det lå en pappeske med uhentet ritalin i de gamle lokalene som jeg måtte hente

dro ned og der var det ei dame som leverte ut et helt bærenett med ritalin
ante ikke helt hva jeg skulle tro, men måtte jo ta de med meg.

ps.
har aldri tatt hensyn til at jeg bruker ritalin når jeg drikker, men blir som de flest av oss "noe"overstadig beruset av en flaske cognac.
Sitat av J1710 Vis innlegg
Vet ikke om det var ritalin, men jeg og noen venner tok adhd medisin sammen med alkohol en gang. Ingen av oss har adhd, men hu ene hadde fått tak i adhd medisin. Vi var nysgjerrige så tok en pille hver og skylte ned med rusbrus (vi var bare 15, derfor rusbrusen...)

Vi fikk effekt nok vi. Tenkt deg en person med adhd som har spist masse sukker og ikke tatt pilla si, sånn ble vi. Løp rundt og oppførte oss egentlig ganske teit, men vi hadde det gøy Og det må ha vært adhd pillene, for vi drakk så lite at alkoholen umulig kunne ha hatt noen effekt.

Er ikke akkurat erfaren når det kommer til bruk av adhd piller, men du spurte om hvem her som hadde prøvd, så tenkte jeg skulle dele min lille erfaring
Vis hele sitatet...
Placebo..?
Tar ritalin pga. ADHD/ADD.
Skal ta 3 x 10mg daglig, men lege har av en eller annen grunn skrevet på resepten 1x10mg morgen, 2x10mg kveld. Å det skjer jo selvfølgelig ikke, blir jo som å snårte makka for og få sove..

Men har tidligere gått på både conserta og strattera, likte egentlig ingen av de. Men virker på meg som om ritalin hjelper bra, og idag angrer jeg litt på at jeg ikke begynte på den for lenge siden. Men er litt usikker på om dosen skulle vært litt høyere, er 196cm 85kg å 24. Er også litt bekymret for trekk røykingen min blandet med ritalin, litt + og -.. Er jo som regel ikke sundt i det lange løp.
Men driver og trappe ned på røykingen uansett så får se hvordan det går, har gått på en smell før, blir sikkert og gjøre det igjen men er ikke noe som bekymrer meg stort.

Men ja, få deg ny saksbehandler...
Tror du trenger ritalin, ikke benzo å anti-dep.

Lykke til med og finne ut av det!
Litt off-topic, men siden det er snakk om dette i førsteomgang;

Noen kompiser av meg mener det er "amfetamin" i ritalin/concerta(?), er dette sant? Hvordan kan dem isåfall være lovlige?
ØØh, ja de innholder et stoff som ligner amfetamin. De er vel lovlig fordi det er medisn.
Morfin og heroin er jo også relativt likt.

Ble egentlig litt sjokkert over den der posten. At noe er ulovlig som rusmiddel betyr jo selvfølgelig ikke at
det ikke er lov som medisn.
Ritalin inneholder metylfenidat.. Tror mange ikke har bra av å gå på det, bare google "ritalin ruined my life"
Jeg har brukt Ritalin i snart et år, og har bare positive ting å si om det. Jeg klarer å høre på hva noen sier selv om ventilasjonsanlegget bråker, jeg får samlet hode og tanker så lenge at jeg kan gjennomføre en oppgave uten å ta pauser hvert kvarter, og jeg er fokusert nok i en samtale til å ikke stoppe opp med en "øøø" i annenhver setning.

Har resept på 80mg per dag, som er regnet fra da jeg gikk på skolen og kun trengte effekten gjennom skoledagen.
160mg er vel største dosen jeg har kjørt, i sammenheng med LAN, quickscoping like a baws sier jeg bare, men ikke noe storbruker av medisinen... tho aldrig engang vurdert og kjøre cola... føler det blir litt for skittent, selv for meg
Sitat av faceplants Vis innlegg
tho aldrig engang vurdert og kjøre cola...
Vis hele sitatet...
Du mener pepper (amfetamin)?

Skulle jeg kjørt "medisinsk dose" gjennom et helt LAN, skulle jeg poppa en pille i timen, uten avbrudd. Det er 240mg, noe jeg ser for meg ville vært greit det første døgnet, men fjernt og rart etter det..

Her er en detaljert doseringsplan, sånn jeg fikk den fra DPS:

0730: 20mg
0830: 10mg
0930: 10mg
1030: 10mg
1130: 10mg
1230: 10mg
1330: 10mg

Med en halveringstid på rundt to timer, ga dette meg maks konsentrasjon til klokka var nesten tre..
Sitat av excubated Vis innlegg
Du mener pepper (amfetamin)?

Skulle jeg kjørt "medisinsk dose" gjennom et helt LAN, skulle jeg poppa en pille i timen, uten avbrudd. Det er 240mg, noe jeg ser for meg ville vært greit det første døgnet, men fjernt og rart etter det..

Her er en detaljert doseringsplan, sånn jeg fikk den fra DPS:

0730: 20mg
0830: 10mg
0930: 10mg
1030: 10mg
1130: 10mg
1230: 10mg
1330: 10mg

Med en halveringstid på rundt to timer, ga dette meg maks konsentrasjon til klokka var nesten tre..
Vis hele sitatet...
Kapsel eller ikke?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Kain Vis innlegg
Kapsel eller ikke?
Vis hele sitatet...
10mg pille, altså rundt 10mg virkestoff og 70mg kalk .. hvis jeg husker riktig fra milligramvekta jeg vanligvis veier smykker på ..
Hvordan kan du ha blitt anbefalt å ta mer enn 6x10mg om dagen, når det er den fastsatte grensa på maksdose??

Vil bare si at jeg overhodet ikke kan forstå meg på mennesker som har fått medisin på resept fordi de har en diagnose og selv trenger det, men som selger medisinen sin til andre som er dumme nok til å kjøpe det... Tror ikke jeg hadde orket å leve lengre om jeg hadde solgt adhd-medisin til en kompis og han hadde dødd av hjertestans! Da klarer jeg meg FINT med dårlig månedslønn i stedet, penger kan man tjene på andre måter... Til dere som har kjøpt eller "fått tak i" slike reseptbelagte medikamenter og brukt det som partydop: Det er så jævlig skammelig hvor liten respekt dere utviser overfor både deres egen helse og overfor hva og hvem slike medikamenter faktisk er laget for! Jeg blir kvalm av dere.
Jeg bruker de til å holde vekta, Holt opp i 3 månder å la på meg 10 kilo kiptt
Tenkte jeg skal begynne med Ritalin igjen til våren i forbindelse med skole. Håper jeg slipper å dra til ny utredning, er 3 år siden jeg fikk ADHD medisiner sist

Hva er det som er best for tiden, ritalin kapsler, de vanlige 10mg pillene eller er det noe depo greier som er trendy nå
Ritalin og Temgesik syns jeg var fin 3 av hver ,max ble helt konge og de er jo fint
Sitat av gotejds Vis innlegg
Tenkte jeg skal begynne med Ritalin igjen til våren i forbindelse med skole. Håper jeg slipper å dra til ny utredning, er 3 år siden jeg fikk ADHD medisiner sist

Hva er det som er best for tiden, ritalin kapsler, de vanlige 10mg pillene eller er det noe depo greier som er trendy nå
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg 10mg, da får du finjustert dosa så du ikke går opp og ned hele tia
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Adrian Vis innlegg
Synes dette bikker over mot suicidale tendenser.
Vis hele sitatet...
neida, Jeg og en venn var våkne i 8 døgn og sov 3 timer, gikk 220 ritaliner :P hallisa og måtte hjemmover dagen før bursdag og greier. 3 rådyr jagde meg neddover åkern der jeg var.

Sitat av excubated Vis innlegg
Anbefaler deg 10mg, da får du finjustert dosa så du ikke går opp og ned hele tia
Vis hele sitatet...
Hei peter! : )
Sitat av smulen Vis innlegg
Ritalin og Temgesik syns jeg var fin 3 av hver ,max ble helt konge og de er jo fint
Vis hele sitatet...
Felleskatalogen sin egen lille speedball Selvsagt føler du deg konge av det..