Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2850
Jeg har installert overvåkningskamera i fjøsen, noe gammelt kina-greier vi har hatt liggende. Det var null problem å få d opp å gå på en skjerm tilkoblet datamaskinen som fulgte med, litt mer styr å få sendt bildet til en laptop koblet til samme router. Men problemet kommer når jeg tar med laptoppen in til huset igjen og kobler meg på der. Jeg har nerme null erfaring med sammenkobling av routere, og routing mellom dem. Kan jeg bruke port forwarding eller NAT? Er det mulig å gjøre det fra hus-routern, eller må jeg koble meg på delaval sin router/switch?

http://imgur.com/a/UvOb1
Et kjapt paint bilde som viser litt av problemet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Skru av NAT på router #2 og køyr den som reint accesspunkt. Du vil stortsett aldri ha to NAT-dingser i samme nett med mindre du veit kva du held på med.
Trådstarter
Har ikke vært inne på instillingene på router 2 siden jeg er litt usikker om jeg har låv til det. Hvordan vil jeg få muligheten til å hente ned informasjon fra ip : port 192.168.168.228:34567 når jeg er på default gateway 10.0.0.1?
Sist endret av Pollyy; 16. mars 2017 kl. 20:58.
Sitat av Pollyy Vis innlegg
Har ikke vært inne på instillingene på router 2 siden jeg er litt usikker om jeg har låv til det. Hvordan vil jeg få muligheten til å hente ned informasjon fra ip : port 192.168.168.228:34567 når jeg er på default gateway 10.0.0.1?
Vis hele sitatet...
Da må du legge til en rute mellom subnettene i router 1, men jeg antar kameraene står med DHCP og får IP fra router 2, så da er det enkleste å skru av NAT og DHCP på router 2 så den fungerer som et AP som vidarlo skriver. Da tar ruter 1 seg av alt av NAT, DHCP osv.
Trådstarter
Har sett mer på dette idag. Jeg klarer ikke logge meg på routern i fjøset og gjøre instillinger da denne kom med melkerobot (har derfor lite lyst å tulle med den også). Jeg kan derfor ikke deaktivere NAT i router 2. Jeg satte først kameraenheten med DHCP bare for å finne en IP som var garantert ledig. Den ble da satt til 192.168.168.228. Jeg deaktiverte da DHCP så nå står kameraenheten alltid med den IP. Den IP bruker jeg da for å finne videoen med et program som fulgte med. Jeg klarer da ikke finne denne IP når jeg er koblet til router 1.

Er det mulig å komme seg rundt dette på noe vis? Det vil jo såklart være mulig å legge en kabel til mellom husene, men prøver å unngå det i første omgang.

Vil det være mulig å ha en enda en router/switch da uten VPN og styr i fjøset hvor man plugger inn kabelen fra router 1, router 2 og kameraenheten?

Fikk det til å virke med en gammel router jeg hadde, gjor den om til en switch og plasserte den som nevnt over. Går til innkjøp av en ny switch så det ikke blir problemer senere. Takk for hjelp!
Sist endret av Pollyy; 17. mars 2017 kl. 19:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.