Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1008
Tenkte ikke å ha vannkjøling i utgangspunktet, men har funnet ut at jeg ikke kan avslutte pc-karrieren uten å ha testet det ut. Har tittet litt på radiatorer, og innkjøpet blir sannsynligvis slike http://hardwarelabs.com/products/bla...-sr-1/sr-1-240 Skal kjøre en 240 rad i push og mest trolig en 360, (ikke mindre i alle fall), i pull. Så kommer spørsmålet angående vifter. Har vifter, fleste ikke ment for radiatorer, men så lenge de klarer å flytte litt luft er jeg fornøyd Disse http://www.noctua.at/main.php?show=p...5&lng=en&set=1 i pull ved 600rpm ved bruk av ultra low noise adapter, vil de klare det? Tenkte meg vifter med så lavt støynivå som mulig på det her. Innspill taes imot med åpne armer
Sist endret av sweem; 5. juli 2014 kl. 08:53.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Når man bruker flere tusen kroner på vannkjøling så synes jeg man bør spandere på seg noen vifter som fungerer bra på push\pull på radiatorer.

F.eks Corsair SP 120 eller Noctua NF-F12
Sist endret av Lima; 5. juli 2014 kl. 12:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har noctua nf f12 vifter også. Er ikke det at jeg ikke kan spandere på meg noen vifter. Men hvorfor skal jeg hvis jeg ikke må? Har vel radiator nok til å ikke måtte kjøre vifter på full guffe? Dette skal kjøle en 4670k og ett R9 290. Da har jeg en 360 kun til GPU og en 240 til CPU. Vil helst ikke ha push/pull, men ett stille som mulig oppsett. Kan gjerne bytte vifter, så kom gjerne med forslag til vifter som kan kjøre dette med så lite støynivå som mulig.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Jeg har en 360 med pull og en 240 push. Bruker Corsair Sp som jeg kjører på 50% og da kjøler jeg 3570k og Titan Black veldig bra. Push\pull ift bare push eller pull skal visstnok ikke gi store gevinsten. Har du nf f12 er det jo bare og kjøre de i pull ihvertfall.
Hvilken radiatorer har du? Tenkte egentlig å kjøre f12'ene i push på en rad og s12b flx i pull på den andre, men det kan da sikkert endre seg etter hvert. Når det er sagt har jeg nok av s12b viftene til å kjøre de på begge radiatorene, men om det gir meg gevinst når det kommer til støy kontra f12'ene er jeg litt usikker på. Må utforske dette litt mer
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Begge radiatorene er Ek, husker ikke helt tykkelsen, ca 4-5 cm tror jeg.

Techbay selger radiatorer rimelig billig, noe jeg hadde vurdert http://techbay.no/product.html/techb...ategory_id=181
Sist endret av Lima; 5. juli 2014 kl. 17:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den har en del høyere FPI og nesten 1cm tynnere enn black ice sr-1 sine. Som sikkert betyr mer støy eller dårligere kjøling? Er bare noe jeg har tenkt på. Har plass til en 420 i taket og en 360 i front, (vil jeg tro, mener jeg har sett det), hvordan vil det ta seg ut og kun ha vifter på 360'en og 420'en helt passiv?
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Hvor mye FPI har og si på hvor mye det støyer aner jeg ikke. Men jeg kan ikke tenke meg at gjennomstrømningen i radiatorene lager mye støy. Tykkelse har jo noe å si, men hvor mange grader det har og si tror jeg er lite. Hvordan en radiator hjelper helt passivt vet jeg heller ikke, men jeg ble nysgjerrig på det selv. Hvilken pumpe har du tenkt å bruke? Er nemlig den som lager mest støy hos meg, selv om jeg synes det er svært lite.
Leste litt om passive kjøling og tror jeg hopper over det og kjører 600rpm på viftene. Når det kommer til radiator hos Techbay virker den coolgate som ett alternativ. Har også kommet godt ut i tester. Så da har jeg radiatorer med 7 og 9 FPI å velge mellom. Så prisen blir litt avgjørende der. Det jeg fortsatt lurer litt på er de viftene jeg har om det gjør noe utslag når det er såpass lav FPI på radiatorene. Kjøper meg sikkert nye. Pumpe har jeg ikke sett på ennå

Pumpe blir mest sannsynlig D5
Sist endret av sweem; 6. juli 2014 kl. 19:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.