Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1102
Hei!

Jeg har alltid vært litt usikker på feltet "sammenlign" når man lager en ny tabell i mysql. Jeg fatter ikke hva de ulike alternativene er og betyr.

Input kommer i norsk format og innholder sannsynligvis æ ø å.
Hvilken alternativ bør jeg velge og hvorfor?

Takk for hjelpen.
Sist endret av i mac; 30. mai 2010 kl. 19:09. Grunn: skrivefeil
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Du tenker på collate? hvilket tegnsett en skal bruke til alfabetsik sortering?
dersom man bruker utf-8 character set vet ikke mysql nødvendigvis at "æ" kommer før "ø"
Som zOp sier bestemmer det rekkefølgen de forskjellige tegnene blir sort i.

Oversikt over de forskjellige alternativene og rekkefølgende finner du her:
http://www.collation-charts.org/mysql60/

utf8_danish_ci har riktig rekkefølge på æ,ø, å og Aa.

latin1_danish_ci er også et alternativ, men som du ser av tabellen der kan du oppleve morsomme resultater med \ [ ] da.
Sist endret av DumDiDum; 30. mai 2010 kl. 19:46.
Collate / sammenlign er måten tegn sammenlignes på. Det er altså et samlevalg for tegnsett (iso-88519-15, utf8 osv), sorteringsrekkefølge (noen språk kan bruke samme tegnsett, men har forskjellige sorteringsregler) og hvordan sammenligning av tekst skal gjøres (case sensitive / insensitive).

Det viktigste er som regel at du velger rett tegnsett. Og det er omtrent alltid utf8 med mindre du har eksisterende data å ta hensyn til.