Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2783
Noen som vet hvor det kan kjøpes i Bergen ?
Googlet: headshop bergen. Fant en butikk ved navnet Suricata. Ville sjekket der.
Du får det sikkert på butikker du kjøper kjeler og andre matvekter.
Du får nok ikke tak i mg vekt på type kitchen desverre. Mener Scopius/suricata har gått konkurs.

Beste er å bestille ifra ebay. Koster 100-200kr
mg vekt er normalt på et kjøkken.
Trådstarter
7 1
Trodde også suricata var konkurs. Så veldig usikker på hvor man kan få tak i det i Bergen da. Tror ikke kitchen og sånt har det :/
Sitat av Cloor Vis innlegg
mg vekt er normalt på et kjøkken.
Vis hele sitatet...
Helt feil.
På kjøkkenet er det viktig å ha ei vekt som kan brukes på minst en kilo. Milligramsnøyaktighet er ikke nødvendig. Det medfølger ikke kalibreringslodd, justerbare føtter, glassklokke eller spesifikasjoner på bordplatas beskaffenhet på kjøkkenvekter. Skal du dytte usikkerheten din under 1mg er alt dette ganske essensielt. Er du happy med +/- 2-5 mg, så er en vanlig juvelvekt fra ebay til et par hundrelapper mer enn god nok. De kan ikke brukes på kvanta over 10-25g. Til disse medfølger det gjerne kalibreringslodd og ei klokke av glass eller plast. Loddet er ikke nødvendigvis særlig bra, og kan fort være den største feilkilden (forutsatt at bordet er noenlunde stabilt og i vater). Hvis du har anledning til det bør du kalibrere slike vekter opp mot profesjonelt utstyr. Men de er overraskende bra, prisen tatt i betraktning.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Helt feil.
På kjøkkenet er det viktig å ha ei vekt som kan brukes på minst en kilo. Milligramsnøyaktighet er ikke nødvendig. Det medfølger ikke kalibreringslodd, justerbare føtter, glassklokke eller spesifikasjoner på bordplatas beskaffenhet på kjøkkenvekter. Skal du dytte usikkerheten din under 1mg er alt dette ganske essensielt. Er du happy med +/- 2-5 mg, så er en vanlig juvelvekt fra ebay til et par hundrelapper mer enn god nok. De kan ikke brukes på kvanta over 10-25g. Til disse medfølger det gjerne kalibreringslodd og ei klokke av glass eller plast. Loddet er ikke nødvendigvis særlig bra, og kan fort være den største feilkilden (forutsatt at bordet er noenlunde stabilt og i vater). Hvis du har anledning til det bør du kalibrere slike vekter opp mot profesjonelt utstyr. Men de er overraskende bra, prisen tatt i betraktning.
Vis hele sitatet...

Husker når jeg gikk på kokke skolen så brukte vi som oftes mg vekt så målte fra 1mg til 600g, var mest brukt til veking av E-stoffer, Vi hadde hvertfall mangen av de og sitter med et par hjemme selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cloor Vis innlegg
Husker når jeg gikk på kokke skolen så brukte vi som oftes mg vekt så målte fra 1mg til 600g, var mest brukt til veking av E-stoffer, Vi hadde hvertfall mangen av de og sitter med et par hjemme selv.
Vis hele sitatet...
For det første tillater eg meg å tvile litt på påstanden. 1mg til 600g er veldig stort område, Det er jo gjerne gjennomførbart, men det er spesielt. Det blir som om baderomsvekta di skulle kunne vege deg - og ein elefantflokk. Det gir visse måletekniske utfordringer. Det gir visse utslag i pris.

For det andre så er det i så fall ikkje snakk om ei ordinær kjøkkenvekt. Ikea har ei til sals, som går til 3000±1g.

Forøvrig er jo E-stoff eit begrep om stoff som har standardisert nummerering for å gjere ingredienslister lettare å lese. E-stoff impliserer på ingen måte at det er spesielt konsentrert. T.d. bruker eg ofte E1422 når eg lager sauser, og måler det stortsett opp på augemål.
MG vekt får du billig, med kalibreringsvekter på Ebay.
betalte rundt 300,- for vekta med frakt.
Den gjorde jobben sin.
Sist endret av Eyeamare; 11. august 2018 kl. 15:50.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det første tillater eg meg å tvile litt på påstanden. 1mg til 600g er veldig stort område, Det er jo gjerne gjennomførbart, men det er spesielt. Det blir som om baderomsvekta di skulle kunne vege deg - og ein elefantflokk. Det gir visse måletekniske utfordringer. Det gir visse utslag i pris.

For det andre så er det i så fall ikkje snakk om ei ordinær kjøkkenvekt. Ikea har ei til sals, som går til 3000±1g.

Forøvrig er jo E-stoff eit begrep om stoff som har standardisert nummerering for å gjere ingredienslister lettare å lese. E-stoff impliserer på ingen måte at det er spesielt konsentrert. T.d. bruker eg ofte E1422 når eg lager sauser, og måler det stortsett opp på augemål.
Vis hele sitatet...
Takk for rettelsen, var 1-600mg.
Jeg snakket om f.eks natrium,salt og andre stoffer som blir brukt i pølselaging.

Men vi har tydeligvis forskjellige kjøkken.
gå innom nærmeste våpensjappe å spør etter kruttvekt
Bestilte min fra Ebay. 200kr inkl. frakt, og den er mer enn presis nok.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cloor Vis innlegg
Takk for rettelsen, var 1-600mg.
Jeg snakket om f.eks natrium,salt og andre stoffer som blir brukt i pølselaging.

Men vi har tydeligvis forskjellige kjøkken.
Vis hele sitatet...
Vi får anta det er snakk om natriumnitritt då, for med salt gir det på ingen måte meining. Uansett er ikkje det ordinært kjøkkenutstyr - og på ingen måte ei ordinær kjøkkenvekt.
Bare for å poengtere det Myoxo og Vidar har sagt. Jeg tviler også på, at dette er milligram. Bare for å gi en pekepinn på hvor lite 1 mg er, så er det slik ca. 5 små sukkerkorn. Så når vekta er akkurat på milligrammet, så kan du nesten bokstavelig telle antall sukkerkorn/sukkerkrystaller, slike som er i en vanlig pose farin/sukker. Tenk på det en stund.

Opplagt mange kjøkkenvekter, som er nøyaktige på grammet eller kanskje ned til 100 mg ( = 0,1 g). Men på mg'et? Nei!
Gullsmeden har milligram vekt, men om de har for salg er jeg usikker på. Verdt å stikke innom å høre i allefall. Kan anbefale American Weigh Scales om du skal handle på nett. Finner de på Amazon og ebay.
De er nøyaktige ned til 0,03.

Har den her selv og er veldig fornøyd.

https://www.amazon.com/American-Weig...014260&sr=8-28
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sitat av Sandybridge Vis innlegg
Du får nok ikke tak i mg vekt på type kitchen desverre. Mener Scopius/suricata har gått konkurs.

Beste er å bestille ifra ebay. Koster 100-200kr
Vis hele sitatet...
Bullshit, suricata er der fortsatt. Var der for et par uker siden