Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7135
Bestilte pizza til ein som er kjent som sotrapedoen. For og kødde me han. Men nå ringer pizzabakeren og meiner det er politianmeldt
Det er naturligvis ikke lovlig å utgi seg for å være noen andre. Hvor alvorlig dette er kommer nok an på alder, men dere må i alle fall regne med å måtte gjøre opp for dere og forhåpentligvis får dere en bot uten at jeg vet akkurat hvilken hjemmel eller sats som skulle være gjeldende...
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er naturligvis ikke lovlig å utgi seg for å være noen andre. Hvor alvorlig dette er kommer nok an på alder, men dere må i alle fall regne med å måtte gjøre opp for dere og forhåpentligvis får dere en bot uten at jeg vet akkurat hvilken hjemmel eller sats som skulle være gjeldende...
Vis hele sitatet...
En gutt på 15 vill nokk ikkje få mye mer en tilsnakk om det blir politianmeldt men om han må betale for pizzaen er godt mulig.
Sist endret av mtew; 13. juli 2018 kl. 21:49.
Jeg er 15. og jeg bur laaaangt vekke. er snakk om 100km
Det er jævelig dårlig gjort av deg, så egentlig så håper jeg faktisk at det har blitt politianmeldt.
En politianmeldelse kan fucke opp ganske mye for fremtiden din.
Regner med at du er ganske så ung siden du er såpass idiot i hodet.

Juridisk så kan det sidestilles med bedrageri bare så det er nevnt også.

https://www.sb.no/nyheter/nyheter/17....428-1.6104477
Soletti, han gjør en dum ting og du ønsker han alt vondt? Hvor gammel er du?
Det er ikke greit å gjøre knep som går økonomisk på bekostning av andre, slik som denne 15 åringen har gjort. Men det finnes verre ting her i verden enn å tulleringe.

Prøv heller å gi han gode råd enn å spre frykt som du gjør. Du høres ut som den bitre og negative tanta jeg har som bor innerst inni dalen og ser mørkt på alt.
Sitat av shiftnøkkel Vis innlegg
Soletti, han gjør en dum ting og du ønsker han alt vondt? Hvor gammel er du?
Det er ikke greit å gjøre knep som går økonomisk på bekostning av andre, slik som denne 15 åringen har gjort. Men det finnes verre ting her i verden enn å tulleringe.

Prøv heller å gi han gode råd enn å spre frykt som du gjør. Du høres ut som den bitre og negative tanta jeg har som bor innerst inni dalen og ser mørkt på alt.
Vis hele sitatet...
Om du sjekker hans tidligere tråder, så ser du godt at han ikke har gjort EN dum ting, men ekstremt mange
Mulig jeg høres ut som tanta di, for all del, hun er sikkert kjempe kul hun men du gidder bare ikke å ta deg tid til å kjenne henne Kanskje du har en kontaktmulighet? jeg er sikker på at jeg og tanten din har masse fine ting å snakke om.

Men nå er jeg værtfall voksen nok til å vite at slike ting som dette gjør man bare ikke, uansett hvilken alder man måtte være.
Dette er en 15 åring som bedriver innbrudd og knasker apedop for moroskyld...
Sist endret av Soletti; 14. juli 2018 kl. 01:26.
Teknisk sett er det vel tyveri da du ikke betaler for pizzaen.

Har du forresten fått lov til å snuse nå?
Du er 15 år? Du er da strafferettslig ansvarlig for dine egne handlinger. Ved å bestille en pizza i en annen person sitt navn, med mål om at personen da blir påført en utgift har du brutt straffelovens § 202. Identitetskrenkelse. Den sier bot eller fengsel inntil 2 år. Det kan også komme under lovverket for bedrageri ettersom du har påført Pizzabakeren et tap. For en pizza og med din alder kommer du nok unna med enten et enkelt forelegg eller bare en skarp oppstramming fra politiet. Selv om du ikke får noen reell straff for dette er det noe som kan følge deg videre noen år. Om du skulle gjøre dette flere ganger så skal det ikke mye til før det kan vurderes om det er brudd på § 266. Hensynsløs atferd.

Nå er du 15 år, du vet bedre enn å sende en pizza til en mann på 70 år for å more deg selv. Umodent og unødig gjort og jeg forstår godt at Pizzabakeren reagerer på din oppførsel.
Driver folk fortsatt å plager denne mannen? Det er jo et under at han ikke har tippet fullstendig over etter å ha blitt trakassert i over 15 år.
Sitat av Don P Vis innlegg
Du er 15 år? Du er da strafferettslig ansvarlig for dine egne handlinger. Ved å bestille en pizza i en annen person sitt navn, med mål om at personen da blir påført en utgift har du brutt straffelovens § 202. Identitetskrenkelse. Den sier bot eller fengsel inntil 2 år. Det kan også komme under lovverket for bedrageri ettersom du har påført Pizzabakeren et tap. For en pizza og med din alder kommer du nok unna med enten et enkelt forelegg eller bare en skarp oppstramming fra politiet. Selv om du ikke får noen reell straff for dette er det noe som kan følge deg videre noen år. Om du skulle gjøre dette flere ganger så skal det ikke mye til før det kan vurderes om det er brudd på § 266. Hensynsløs atferd.

Nå er du 15 år, du vet bedre enn å sende en pizza til en mann på 70 år for å more deg selv. Umodent og unødig gjort og jeg forstår godt at Pizzabakeren reagerer på din oppførsel.
Vis hele sitatet...
Men, pizzabakeren har heller ikke lov til å la en 15åring handle på kreditt.
Så dersom det ikke ble forsøkt å kontrollere alderen på innringeren/nettbrukeren så er det i teorien pizzabakeren som sitter med hele det økonomiske ansvaret.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men, pizzabakeren har heller ikke lov til å la en 15åring handle på kreditt.
Så dersom det ikke ble forsøkt å kontrollere alderen på innringeren/nettbrukeren så er det i teorien pizzabakeren som sitter med hele det økonomiske ansvaret.
Vis hele sitatet...
Noen gang hørt om just-eat?
Eller en hvilken som helst annen online pizzasjappe?
Du kan bestille og velge "betal ved levering".

Altså, pizzabakeren har lov til å la hvem som helst bestille, uansett alder og har null ansvar for dette uansett hva du måtte mene.
Sist endret av Soletti; 14. juli 2018 kl. 17:42.
Sitat av Soletti Vis innlegg
Noen gang hørt om just-eat?
Eller en hvilken som helst annen online pizzasjappe?
Du kan bestille og velge "betal ved levering".

Altså, pizzabakeren har lov til å la hvem som helst bestille, uansett alder og har null ansvar for dette uansett hva du måtte mene.
Vis hele sitatet...
Ja selvsagt kan de selge til hvem de vil, men en person på 15 kan ikke holdes økonomisk ansvarlig ref "bedrageri ettersom du har påført Pizzabakeren et tap".
Dette er en kalkulert risiko fra deres side, men de fleste har som vilkår i nettbutikker at personer under 18 år kun kan handle med direkte betaling siden butikkene ikke har _lov_ til å inngå avtaler med mindreårige. dersom jeg på 15 år bestiller varer på faktura så kan ikke selger komme løpende med inkasso, jeg kan tilogmed ødelegge varen før jeg leverer den uten at selger kan kreve noe kompensasjon for selve skaden.

i dette tilfellet er ikke selve bestillingen gyldig slik at pizzabakeren ikke har en bindene avtale med bestilleren.
Dette punktet vil ALDRI føre til en straffereaksjon ved et engangstilfelle. Dersom det er oppgitt falsk navn eller lignende vil det være andre lover som trer i kraft men ikke noe økonomisk kompensasjon til pizzabakeren.

jeg har selv opplevd dette fra en næringsdrivendes side hvor en person under 18 år bestilte en pakke med postoppkrav uten å hente denne. Dette var en spesialbestilt vare og jeg fikk et tap på rett under 2000kr.
da var det i følge forliksrådet min egen feil som ikke hadde rutiner for å sjekke alder på kunden, forbehold i kjøpsvilkår om at personer under 18 ikke får handle eller om det var gitt samtykke fra verge (foreldrene i mitt tilfelle).

https://www.forbrukertilsynet.no/for...handle-pa-nett

"Umyndige kan heller ikke avtale å kjøpe på internett. Den umyndige kan nemlig når som helst fragå avtalen, nettopp fordi han jo ikke kan pådra seg noen slags form for gjeld."
https://advokat.no/kompetanseomraade...yndiges-gjeld/

https://www.ung.no/oss/aldersgrenser/152212.html

Se gjerne på vergemålsloven også.

Så dette er ikke noe _jeg_ mener, men det er slik loven er. Pizzabakeren kan ikke rette noe økonomisk krav mot en 15åring på bakgrunn av én hendelse. Dersom dette er noe som skjer regelmessig så kan det hende andre lover kommer i spill men da snakker vi om straffeloven og ikke erstatning.
Krimsjef Lars Reiersen i Sandefjord-politiet, sier det er alvorlig å bestille varer i andres navn.
– Juridisk er det nok å sidestille med bedrageri. Det blir som å bestille en dyr TV eller PC, selv om beløpene er forskjellige, sier han.

Reiersen håper partene klarer å løse saken i minnelighet, slik at politiet ikke må kobles inn.
– I motsatt fall vil nok vedkommende havne i strafferegisteret og få et forelegg på en del tusen kroner, sier han.
Vis hele sitatet...
https://www.sb.no/nyheter/nyheter/17....428-1.6104477

Selv om den artikkelen er 7 år gammel så gjelder den enda.
Det finnes ingen lov som tilsier at man må være myndig for å bestille pizza, det er bare pisspreik eller du som tolker loven helt feil.
Det er forresten noe helt annet med matvarer en hva det er med dine "spesialbestilte" varer.

Han påfører jo faktisk resturanten et tap på både mat og tid.
Men dette har du vel kanskje ikke tenkt på?
Pizzabakeren har all rett til å rette et krav mot denne 15 åringen for dette, om de velger å gjøre det er en annen ting.
En bot på et par tusen er nok heller det som kommer til å skje ettersom denne ungen har rulleblad fra før av.
Sitat av Soletti Vis innlegg
https://www.sb.no/nyheter/nyheter/17....428-1.6104477

Selv om den artikkelen er 7 år gammel så gjelder den enda.
Det finnes ingen lov som tilsier at man må være myndig for å bestille pizza, det er bare pisspreik eller du som tolker loven helt feil.
Det er forresten noe helt annet med matvarer en hva det er med dine "spesialbestilte" varer.

Han påfører jo faktisk resturanten et tap på både mat og tid.
Men dette har du vel kanskje ikke tenkt på?
Pizzabakeren har all rett til å rette et krav mot denne 15 åringen for dette, om de velger å gjøre det er en annen ting.
En bot på et par tusen er nok heller det som kommer til å skje ettersom denne ungen har rulleblad fra før av.
Vis hele sitatet...
Du blander fælt nå. Å bestille noe i falskt navn er ulovlig. Men pizzabakeren kunne ikke inngåt en avtale med bestilleren uansett slik at bestilleren ikke vil være økonomisk ansvarlig for tapene på den aktuelle ordren fordi det ikke finnes en juridisk bindene avtale.

Om du bruker litt tid på å lese det jeg skriver i stedefor å leke ekspert så ser du at jeg skiller på selve lovbruddet ved å bruke en annens navn og ett Evt erstatningsansvar ovenfor pizzabakeren.

Hadde de sjekket alder ved bestilling og du hadde oppgitt falsk alder ville saken stilt seg annerledes, men dette gjør ikke pizzabakeren og dermed har de ingen avtale med 15 åringen, ei heller den personen som bor på adressen pizzaen ble levert til.

Du kan påstå at det pisspreik så mye du vil, men du får søren med klare å henge med i svingene dersom du skal være så bastant som du er.

Og en 7 år gammel artikkel er vel ikke veldig relevant som kilde?

For å si det enkelt (som det står i en av kildene jeg postet), du kan kjøpe en motorsykkel på kreditt, krasje den og levere den tilbake uten å måtte betale en krone dersom du er under 18år.
Selgeren har ansvaret, ikke den mindreårige...

Og hadde jeg vært deg ville jeg lest kilden din en gang til. Det står ingen plass at 17 åringen er økonomisk ansvarlig for tapene til bedriftene, det er KUN det falske navnet det blir reagert på. Selv den ene pizzasjappa har skjønt dette og sier "eller så sender vi regning til foreldrene hans".
Fortsatt ikke 17åringen som er ansvarlig, og jeg tror ikke foreldrene hadde måttet betale heller.
Sist endret av random105675; 14. juli 2018 kl. 20:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor skal dere gjøre kødde bestillinger med matvarer? Vet dere hvor mye mat menneskeheten kaster i søpla vært år? Det er ett stort problem allerede, å viss ingen på pizzastedet spiste de(n) pizzaen(ene) som leftover mat så gjorde h*n akkuratt problemet større.

Foreldrene stilles nok ansvarlig vill jeg tro viss TS er under 18år.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Du blander fælt nå. Å bestille noe i falskt navn er ulovlig. Men pizzabakeren kunne ikke inngåt en avtale med bestilleren uansett slik at bestilleren ikke vil være økonomisk ansvarlig for tapene på den aktuelle ordren fordi det ikke finnes en juridisk bindene avtale.
Vis hele sitatet...
Du blander fælt, det er jo akkurat dette han har gjort!
Bestilt til en annen person en seg selv, altså han har bestilt noe i falskt navn.

Tror du virkelig en 15 åring omtaler seg selv som "sotrapedoen" forså å bestille pizza til seg selv?

Når jeg tenker meg om, så blir det faktisk identitetstyveri, ikke bedrageri.

"Identitetstyveri er et begrep som brukes om ulike typer kriminalitet hvor noen utgir seg for å være en annen. Metoden blir brukt innen blant annet kortsvindel og bestilling av varer i en annens navn."

"For identitetstyveri straffes den som uberettiget bruker uriktig identitet ved elektronisk kommunikasjon. Som uriktig identitet anses identiteten til en annen fysisk eller juridisk person og identitet som ikke tilhører noen. Straffen er bøter eller fengsel inntil 3 år."


Men du mener vel fortsatt at han ikke står som ansvarlig?
At det er pizzabakeren sin skyld at han har brukt en annens informasjon til å bestille noe?
TS er den eneste som er ansvarlig her og ja, jeg mener fullt og ærlig at det du skriver om at TS ikke har noe ansvarlighet er bullshit og kun bullshit!
Sist endret av Soletti; 14. juli 2018 kl. 21:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Soletti Vis innlegg
Du blander fælt, det er jo akkurat dette han har gjort!
Bestilt til en annen person en seg selv, altså han har bestilt noe i falskt navn.

Tror du virkelig en 15 åring omtaler seg selv som "sotrapedoen" forså å bestille pizza til seg selv?

Når jeg tenker meg om, så blir det faktisk identitetstyveri, ikke bedrageri.

"Identitetstyveri er et begrep som brukes om ulike typer kriminalitet hvor noen utgir seg for å være en annen. Metoden blir brukt innen blant annet kortsvindel og bestilling av varer i en annens navn."

"For identitetstyveri straffes den som uberettiget bruker uriktig identitet ved elektronisk kommunikasjon. Som uriktig identitet anses identiteten til en annen fysisk eller juridisk person og identitet som ikke tilhører noen. Straffen er bøter eller fengsel inntil 3 år."


Men du mener vel fortsatt at han ikke står som ansvarlig?
At det er pizzabakeren sin skyld at han har brukt en annens informasjon til å bestille noe?
TS er den eneste som er ansvarlig her og ja, jeg mener fullt og ærlig at det du skriver om at TS ikke har noe ansvarlighet er bullshit og kun bullshit!
Vis hele sitatet...
Jeg tror du skal på hva jeg svarte på når jeg startet å diskutere. Noen her påstår at han står økonomisk ansvarlig ovenfor pizzabakeren. Det stemmer ikke.

Jeg merker at du ikke har vært i hverken forliksråd eller en rettsak før, lovverket er ikke så sort hvitt som du tror.
Men hva vet vel jeg som har vært i begge deler for tilnærmet samme sak...

Im out...
Sist endret av random105675; 14. juli 2018 kl. 21:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Enkelte her burde lese litt på vergemålsloven, https://lovdata.no/NL/lov/2010-03-26-9/§14.
Selv syns jeg det er meningsløst å anmelde og bruke ressurser, for en pizza som sikkert ikke koster mer enn kr. 275,- med levering.
Du kan være grei og høre om det er mulighet for å betale for deg, så har du saken ut av verden.
Sist endret av Dreams; 14. juli 2018 kl. 21:57.
Sitat av Dreams Vis innlegg
Selv syns jeg det er meningsløst å anmelde og bruke ressurser, for en pizza som sikkert ikke koster mer enn kr. 275,- med levering.
Vis hele sitatet...
Det er ikke for en pizza. Det er for å sørge for at gjerningsmannen ser alvoret i hva han har gjort. Og akkurat det kan spare samfunnet for mye mer enn 275,- med levering i det lange løp.
Du er 15 år og kan nå straffes. Bestiller du pizza til andre eller faker bestillinger så anmelder de som leverte den pizzaen. Det kostet dem tid og penger, om det skjer noe er jo noe annet.
Blir antageligvis innkalt til møte med en av de som forebygger ungdom kriminalitet der han kommer til å prøve og skremme deg med straff, si alvoret.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har du forresten fått lov til å snuse nå?[/quote]

Sent svar men ja. Mamma forsto det. Snus tilhører egentli faen ikke hos ein 15 åring. Men jeg har opplevd og gjort veldig masse domt.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Teknisk sett er det vel tyveri da du ikke betaler for pizzaen.

Har du forresten fått lov til å snuse nå?
Vis hele sitatet...

Sent svar men ja. Mamma forsto det. Snus tilhører egentli faen ikke hos ein 15 åring. Men jeg har opplevd og gjort veldig masse domt.
Sist endret av Paracet500mg; 15. oktober 2018 kl. 06:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skikkelig douche gjort, håper du måtte betale for deg
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sotrapedoen ja, en klassiker. husker back in the day da folk kødderingte han og la det på YT. Er der enda for folk som ikke vet hvem det er snakk om.