Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 4899
Sitat db.no:
"Fra det provisoriske podiet foran politiets pserringer fikk de fremmøtte høre apeller fra blant annet leder Bjørnar Moxnes i partiet Rødt, Emad Rozzi, doktorgradsstipendiat og palestiner fra Gaza og Mona Wærnes, internasjonal leder i SV.

- Israel bomber verdens største barnefengsel. Det er på tide at Norge krever en slutt på Israels blokkade av Gaza, sa blant annet Moxnes fra podiet."

Barnefengsel?? Da fuck?? Slutt å bombe barna som vi holder i fengsel?
Over halvparten av innbyggerene i Gaza er under 18, og for dem er det så godt som umulig å komme seg ut på noen som helst måte. Jeg vil anta at det er derfor han kaller det verdens største barnefengsel.
http://www.p4.no/story.aspx?id=493210#

Gaza er ikke store området. Totalt sperret inne av en topp moderne militærmakt.
Gjennomsnittsalderen er på 17,6 år. Da er det ikke vanskelig å hvorfor det blir kalt
"verdens største barnefengsel".

"When Israelis in the occupied territories now claim that they have to defend themselves, they are defending themselves in the sense that any military occupier has to defend itself against the population they are crushing... You can't defend yourself when you're militarily occupying somone else's land. That's not defens. Call it what you like, it's not defense" - Noam Chomsky
Folkens vi må ikke glemme at Israel er den parten som er uskyldig i denne saken. De beskytter sine fredelige innbyggere og det skal de få lov til. Israel er og kommer til å ta over Gaza og gjøre det til sitt! ISRAEL!
Sitat av Den modige Vis innlegg
Folkens vi må ikke glemme at Israel er den parten som er uskyldig i denne saken. De beskytter sine fredelige innbyggere og det skal de få lov til. Israel er og kommer til å ta over Gaza og gjøre det til sitt! ISRAEL!
Vis hele sitatet...
Hva faen er det du snakker om?
Sitat av Den modige Vis innlegg
Folkens vi må ikke glemme at Israel er den parten som er uskyldig i denne saken. De beskytter sine fredelige innbyggere og det skal de få lov til. Israel er og kommer til å ta over Gaza og gjøre det til sitt! ISRAEL!
Vis hele sitatet...
I sum utøver I giga jævelskap mot sin nabostat. P utøver i sammenligning micro jævelskap.

Tar vi utgangspunkt i Holocaust er I det typiske eksemplet på barnet som blir utsatt for overgrep og selv vokser opp til å bli overgriper.

Den første statsministeren i den nye staten Israel David Ben-Gurion traff spikeren på hodet:
""""“If I were an Arab leader, I would never sign an agreement with Israel. It is normal; we have taken their country. It is true God promised it to us, but how could that interest them? Our God is not theirs. There has been Anti – Semitism, the Nazis, Hitler, Auschwitz, but was that their fault ? They see but one thing: we have come and we have stolen their country. Why would they accept that?” """"
Sitat av Den modige Vis innlegg
Folkens vi må ikke glemme at Israel er den parten som er uskyldig i denne saken. De beskytter sine fredelige innbyggere og det skal de få lov til. Israel er og kommer til å ta over Gaza og gjøre det til sitt! ISRAEL!
Vis hele sitatet...
Israel er og blir en avskyelig morderstat og ingenting annet i mine øyne.
Sitat av EoT Vis innlegg
Hva faen er det du snakker om?
Vis hele sitatet...
Han fører til torgs synspunktet til de bibelsprengte ekstremistene du finner mange av i USA og noen få i Norge:


"""Det er på høy tid de frekke palissene som i 100 generasjoner har ulovlig bebodd og dyrket de landområdene gud ga sitt utvalgte favorittfolk evig skjøte på for flere tusen år siden, ser og peller seg ut slik at jødestaten kan få oppfyllt sitt behov for utvidet Lebensraum."""
Sitat av Knask Vis innlegg
Israel er og blir en avskyelig morderstat og ingenting annet i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Ikke glem at Norge indirekte støtter opp under og tjener penger
på bl.a. Israels militære offensiver. Vi deltar i våpenorgien vi også.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Ikke glem at Norge indirekte støtter opp under og tjener penger
på bl.a. Israels militære offensiver. Vi deltar i våpenorgien vi også.
Vis hele sitatet...
Ja, og jeg vemmes bare av tanken!
4 drittunger representerer ikke hele Israel. Mange som protesterer rundt om i Israel også, bare sånn at begge sider belyses:

http://globalvoicesonline.org/2012/1...-against-gaza/
For all del, det var ikke sånn ment. Men jeg syns bare at det var et drøyt tilfelle!
Sitat av Knask Vis innlegg
Israel er og blir en avskyelig morderstat og ingenting annet i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Kan du begrunne det og fortelle oss hvorfor?
Det har jo blitt ganske inn å være imot Israel, og media skriver skjeldent i Israels favør. Så om du skriver dette for å få kp eller om du mener det kan du jo skrive noen argumenter. De er jeg interessert i å høre.

Slik jeg ser det er det ingen av partene her som er uskyldig, og jeg holder av den grunn ikke parti med noen av de.
Jeg liker ikke vold. Men om en fyr fortsetter å slå meg i trynet hver eneste dag, så må jeg slå tilbake når han nekter å snakke med meg om saken. Hamas vil ikke snakke med Israel av religiøse grunner. Hva skal Israel gjøre? Hamas vil utslette Israel og har sendt raketter ut ifra "barnefengselet", jevnlig igjennom mange år. Man har rett til å forsvare seg selv og sivilbefolkningen.

Alt er ikke svart/hvitt, naturligvis. Det er vanskelig å støtte en av partene totalt om man har et objektivt syn på saken. Mange er følelsesmessig påvirket, og hele konflikten er dessverre gjennomsyret av hat. Tenk hvordan man ser saken etter å ha vokst opp i Gaza eller i Israel? Det er klart at alle har grunner til å hate hverandre.

Jeg synes selv det er en svært problematisk situasjon med blokkaden og at Israel styrer det som kommer inn i landet.
Israel sier dette er for å stoppe innsmugling av raketter som regelmessig blir anvendt mot Israel sin sivilbefolkning. Israel hadde hatt mulighet til å utslette hele Gaza, men skyter bare mot legitime millitære mål, for å stoppe angrepene ifra Hamas.

PS: Jeg støtter nødvendigvis ikke Israel hundre prosent, det er en vanskelig konflikt som går svært dypt. Den største grunnen til at jeg ytrer meg for "Israel sitt gode" her er den ufattelige triste og lite objektive dekningen i norske medier. Les utenlandske medier folkens.

Skal også selv til Israel i Ashdod, midt i mellom Tel Aviv og Gaza om en måneds tid. Ønsk meg lykke til.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...n_Israel,_2012
Sist endret av Herbman; 19. november 2012 kl. 19:50. Grunn: diverse
Sitat av Butchern Vis innlegg
Om saken fra litt objektivt perspektiv: http://www.facebook.com/photo.php?v=129487990412715
Vis hele sitatet...
Går det an å være objektiv?
Jeg klarer ikke sette meg inn i denne saken, jeg har prøvd, men hver gang jeg tror jeg nærmer meg begynner hodet mitt å riste sakte frem og tilbake...

Nei, det letteste er å høre på gatas parlament, ned med Israel...
Men jeg klarer ikke det heller

Ned med begge to, hvis de absolutt vil krangle syns jeg vi skal behandle dem som barn..
nekt dem å sloss eller lås dem inn i ett "rom" og håp at begge kommer ut igjen uten varige skader...
Sitat av Butchern Vis innlegg
Om saken fra litt objektivt perspektiv: http://www.facebook.com/photo.php?v=129487990412715
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er liten tvil om at IDF faktisk er rimelig ålreite i krigføringen sin.. i den grad krigføring kan bli ålreit, så har de klart det. Det er sjeldent dette det fokuseres på når Israel kritiseres.

At det er krig, handelsblokade og territorial konflikt i utgangspunktet er Israels skyld.. og så lenge de fortsetter å jevnlig ta mer og mer land i form av nybyggere så kan man heller ikke få noen varig fred...

.. fordi det er lett å si at Gaza' og vestbreddens innbyggere burde slutte å angripe Israel, men de har alt å tape på dette. Da kommer Israel til å fortsette å ta land til nybyggerene sine, og palestinerene kommer til å fortsette å bli skvist. Dette har vi nå sett i rundt omkring 50 år.. så fort det er fred skyter nybebyggelsen fart.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
.. fordi det er lett å si at Gaza' og vestbreddens innbyggere burde slutte å angripe Israel, men de har alt å tape på dette. Da kommer Israel til å fortsette å ta land til nybyggerene sine, og palestinerene kommer til å fortsette å bli skvist. Dette har vi nå sett i rundt omkring 50 år.. så fort det er fred skyter nybebyggelsen fart.
Vis hele sitatet...
Er det umulig å lage ett kompromiss? der man foreksempel fjerner hele Israel og Palestina og lager en ny stat... det beste er vel om begge taper, for hvis en av de skulle "vunnet" hadde vel krigen bare startet opp igjen om x antall år? (hadde aldri hørt om fred rundt Gaza før nå )
Sitat av Novice Vis innlegg
Er det umulig å lage ett kompromiss? der man foreksempel fjerner hele Israel og Palestina og lager en ny stat... det beste er vel om begge taper, for hvis en av de skulle "vunnet" hadde vel krigen bare startet opp igjen om x antall år? (hadde aldri hørt om fred rundt Gaza før nå )
Vis hele sitatet...
Nei, en felles stater er helt umulig, fordi de blir palestinerene i overtall.. og de kommer ikke til å behandle den jødiske minoriteten bra.

Neste spørsmålet blir da hvorfor de ikke kan bli enige om noen grenser? Vel, Israel har sakte men sikkert over lang tid skaffet seg mer og mer territorie.. og de er uansett tvunget til å ha et sterkt militære for å beskytte seg mot araberstatene.. så hvilke insentiver har de egentlig for å la Palestinerene bygge seg sterke?

Nå har de iallefall rimelig god kontroll på områdene som er innen artillerirekkevidde av Tel Aviv og Jerusalem.. om Palestinerene fikk eget territorie som de styrte 100% kunne de enkelt frakte inn nok artilleri til å kunne true med å drepe mange millioner jøder enkelt. Å holde Palestinerene nede er en veldig effektiv måte å sørge for at det ikke dukker opp en credible (norsk?) militærtrussel innen noen få km' rekkevidde fra storbyene deres.. man kan si hva man vil om denne politikken er spesielt langsiktig, men de har nå holdt på en 50 år og Israel er fortsatt sterkt.. så noe riktig gjør de tydeligvis.
Sist endret av DumDiDum; 22. november 2012 kl. 16:55.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
credible (norsk?) militærtrussel
Vis hele sitatet...
norsk ? Nei, hehe. Kredibel er vel det riktige ordet.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
så noe riktig gjør de tydeligvis.
Vis hele sitatet...
Ja, sålenge de klarer å beholde amerikansk støtte til å ta mer land kan de fortsatt overleve.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
fordi de blir palestinerene i overtall.. og de kommer ikke til å behandle den jødiske minoriteten bra.
Vis hele sitatet...
Er det ikke morsomt å tenke på at de heller ikke kommer til å få muligheten til å motbevise det heller.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nei, en felles stater er helt umulig, fordi de blir palestinerene i overtall.. og de kommer ikke til å behandle den jødiske minoriteten bra.

Neste spørsmålet blir da hvorfor de ikke kan bli enige om noen grenser? Vel, Israel har sakte men sikkert over lang tid skaffet seg mer og mer territorie.. og de er uansett tvunget til å ha et sterkt militære for å beskytte seg mot araberstatene.. så hvilke insentiver har de egentlig for å la Palestinerene bygge seg sterke?

Nå har de iallefall rimelig god kontroll på områdene som er innen artillerirekkevidde av Tel Aviv og Jerusalem.. om Palestinerene fikk eget territorie som de styrte 100% kunne de enkelt frakte inn nok artilleri til å kunne true med å drepe mange millioner jøder enkelt. Å holde Palestinerene nede er en veldig effektiv måte å sørge for at det ikke dukker opp en credible (norsk?) militærtrussel innen noen få km' rekkevidde fra storbyene deres.. man kan si hva man vil om denne politikken er spesielt langsiktig, men de har nå holdt på en 50 år og Israel er fortsatt sterkt.. så noe riktig gjør de tydeligvis.
Vis hele sitatet...
Hvilke bevis har du for at en palestinsk stat ikke vil behandle jødene bra? det er enn så lenge spekulasjoner, etter som den realiteten aldri har blitt prøvet ut. Hvis vi ser på det historisk sett, har araberne vært langt mer tålerange ovenfor jøder enn hva som går andre veien.
Videre er det israelere som nekter for en helhetlig stat, ettersom en slik stat umulig kan være demokratisk, og siden Israel per definisjon er en etnokratisk. Staten israel er et hjemland for jøder og en jødisk stat. Dette gjør at israel som stat har vært nødt til å endre de demografiske faktaene på bakken - dette forklarer ganske mye av den imperialistiske ekspansjonspolitikken og de kontunuelige bruddene på både genev-konvensjonen og menneskerettighetene. (Er interessant å se hvordan både Israel og USA har påkrevd seg retten til å ignorere både genev- og menneskerettighetene. Usa har f.eks vedtatt at staten har rett til å gå til krig mot domstolen i Haag, dersom amerikanske borgere blir stilt for retten der. ) Uansett, ved å koble statens identitet med en religiøs gruppe (ja, for jødedommen er religion. Det er kun nazister og sionister som betrakter jødene som en etnisk gruppe.) utelukkes store elementer av samfunnet, og ikke minst gjør det at legitim kritikk av israel som stat kan bli avfeid som antisemittisme. Dette er et paradigme som israelske politikere har hatt som eksplisitt plan siden Golda Mayer.

Til det du sier om grenser, israel har sneket til seg mye land over tid, men det er den israelske staten som nekter å fastsette landegrensene for Israel. Prøv å finn en felles politisk uttalelse fra Knesset som skal omtale de endelige landegrensene for israel. Den staten israel er villig til å "gi opp" til palestinerne er ikke et reelt alternativ. Det Palestinerne for skissert opp er et land som er delt inn i bantustaner, forbundet med etnisk oppdelte veier (moderne høyhastighets tog/motorveier for israelere, ulovlig å bruke for palestinere. Israel hevder at disse tilbudene gir en levedyktig palestinsk stat, hvilket ikke er riktig. Gitt at disse premissene stemte, ville det ikke være noe godt argument for at Israel ikke skal godta den samme formen for oppdeling - eller oppereres det med en form for dobbel standard?

Til det du sier om raketter og artilleri. Hvorfor er det et problem at en palestinsk stat skal ha muligheter til å forsvare seg? vi kan se det andre veien; Israel har tilgang på våpen og teknologi som kan angripe de palestinske områdene uansett hvor det måtte være - og de gjør det. Til tross for myten om at "alle land" vil ødelegge den israelske staten, er det den israelske staten som har begått flest krigsforbrytelser i denne sammenhengen. (les; bombing av sykebiler/sykehus/skoler, avfyring av forsfor-raketter inn i sykehus, bruk av klasebomber og miner, likvidering av politiske motstandere uten noen som helst for form rettslig prosess. Stadige åpne trussler om bruk av vold mot andre nasjoner etc).

Du spør hvilke intensiver israel har for å la en Palestinsk stat vokse seg frem, og sterk. Vel, siden Israel hele tiden har sine sikkerhetshensyn i takene, burde det være ganske logisk å utvide forståelses-horisontent fra jobatoinskys jernvegg. Det viser seg faktisk at folk flest ønsker fred og mulighet til å leve normale og trygge liv. Slik Gaza er nå, er dette ikke mulig. Dette fører igjen til å skape grubunn for ekstreminster. En stat hvor folk flest har det bra, vil jamt over føre til en reduksjon i radikale elementer i samfunnet.

Det er en tankevekker at Israel og USA vil blokkere en palestinsk stat i FN, fordi dette vil gi dem tilgang på domstolen i Haag og flere internasjonale reglementer som kan brukes til å stille krigsforbrytere for retten.

Orker ikke grave frem alle kildene nå etter som det meste er bøker, men kan skaffes. Meste parten er hentet fra Avi Shlaims "the iron wall", illian Pappes "history of the modern middle east", Finkelsteens "holocaust industri", benny morris artikler, samt forelesninger fra hilde waage. RAsker også med noen linker her, dersom noen har lyst til å sjekke de ut.

http://www.youtube.com/watch?v=UdfzC5NNAew
http://www.aljazeera.com/indepth/opi...831534612.html
http://www.nrk.no/ytring/et-spill-so...nnes-1.8404948
http://fissh.blogg.no/?c=1263342807456
http://www.ancient.eu.com/image/252/
http://212.95.240.146/Brazil2001/s60...llapergola.pdf (side 5 figur 2)
▼ ... over en måned senere ... ▼
"Hvilke bevis har du for at en palestinsk stat ikke vil behandle jødene bra? det er enn så lenge spekulasjoner, etter som den realiteten aldri har blitt prøvet ut."

Se hvordan minioriteter blir behandlet i land styrt av islam. finnes mange eksempler på undertrykkelse (Egypt, Syria, Lebanon, Jordan, Saudi-Arabia etc...) finnes nesten ingen jøder igjen i disse landene. Mord på jøder blir hyllet, og de blir regnet som martyrer hvis de skulle bli fengslet. noe som skjelden skjer..

Realiteten er prøvd ut, og resultatet er det mange eksempler på. Er relativt trangsynt de som ikke ser dette.

Sitat av vestal Vis innlegg
Sitat db.no:
"Fra det provisoriske podiet foran politiets pserringer fikk de fremmøtte høre apeller fra blant annet leder Bjørnar Moxnes i partiet Rødt, Emad Rozzi, doktorgradsstipendiat og palestiner fra Gaza og Mona Wærnes, internasjonal leder i SV.

- Israel bomber verdens største barnefengsel. Det er på tide at Norge krever en slutt på Israels blokkade av Gaza, sa blant annet Moxnes fra podiet."

Barnefengsel?? Da fuck?? Slutt å bombe barna som vi holder i fengsel?
Vis hele sitatet...
Gaza har grenser mot Egypt. Egypt kan åpne disse grensene på timen å slippe ut alle araberne på Gaza-stripen. (Eller inn de varer de måtte ønske). Israel er i sin fulle rett til å stenge sine grenser eller innføre strenge grensekontroller. Alle stater i verden kan føre strenge grensekontroller, se f.eks. land som USA og Australia.
Et lite paradoks er at Hamas er en "datterorganisasjon" av det muslimske brorskapet som regjerer i Egypt, men alle forventer at Israel skal ta seg av et folk med en valgt regjering som ønsker å ødelegge Israel og drepe alle jøder. Henger ikke helt på greip det der..

Uttalelser som kommer fra SV kan ikke tas seriøst, spesielt ikke i Midtøsten-konflikten. SV er for en politikk som vil utrydde staten Israel.
http://www.miff.no/Innfringsartikler...ttpaIsrael.htm
Det er også Hamas sitt høye mål. Hamas, på linje med SV, har programfestet utryddelsen av Israel i sitt partiprogram.
http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...tslette-israel

Sitat av OoM Vis innlegg
http://www.p4.no/story.aspx?id=493210#

Gaza er ikke store området. Totalt sperret inne av en topp moderne militærmakt.
Gjennomsnittsalderen er på 17,6 år. Da er det ikke vanskelig å hvorfor det blir kalt
"verdens største barnefengsel".

"When Israelis in the occupied territories now claim that they have to defend themselves, they are defending themselves in the sense that any military occupier has to defend itself against the population they are crushing... You can't defend yourself when you're militarily occupying somone else's land. That's not defens. Call it what you like, it's not defense" - Noam Chomsky
Vis hele sitatet...
Gaza har grenser både til Israel og Egypt. Egypt har helt stengte grenser. forskninger slipper gjennom Israelske grenseposter.

Egypt kan som sagt åpne grensene på timen. Israel har naturlig nok ingen kontroll over grenseposten inn til Egypt.

Sitat av Den modige Vis innlegg
Folkens vi må ikke glemme at Israel er den parten som er uskyldig i denne saken. De beskytter sine fredelige innbyggere og det skal de få lov til. Israel er og kommer til å ta over Gaza og gjøre det til sitt! ISRAEL!
Vis hele sitatet...
Israel kommer aldri til å annektere Gaza-stripen. Er bedre med en to-statløsning etter en rettferdig fred. Både for araberne og Israelerne.

Er enig med deg i at Israel skal kunne beskytte sine innbyggere. Det er en stats viktigste oppgave.

Sitat av Knask Vis innlegg
Israel er og blir en avskyelig morderstat og ingenting annet i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Avskyelig å forsvare sine grenser og innbyggere fra naboland som vil "kaste de på havet"?

I krig er det alltid noen som blir drept. Israel gjør sitt beste for å holde antallet så lavt som mulig. Presisjons bomber, advarsel gjennom flyveblad, telefonsamtaler, lydbomber og lysgranater. Ingen andre land i verden som gjør så mye for å ta vare på de sivile i en krigssone. Det gjør heller ikke Norge i Afghanistan eller Libya (eller noen andre krigssoner nordmenn har deltatt i).

Hamas gjør sitt beste for å sette sin egen befolkning i skuddlinjen. Det er avskyelig, morderisk og ingenting annet i mine øyne.

Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Han fører til torgs synspunktet til de bibelsprengte ekstremistene du finner mange av i USA og noen få i Norge:


"""Det er på høy tid de frekke palissene som i 100 generasjoner har ulovlig bebodd og dyrket de landområdene gud ga sitt utvalgte favorittfolk evig skjøte på for flere tusen år siden, ser og peller seg ut slik at jødestaten kan få oppfyllt sitt behov for utvidet Lebensraum."""
Vis hele sitatet...
Historieløs kommentar. Hvilke palestinere er det du snakker om? Jødene i mandatet Palestina var også palestinere..

Hvis det er Arabere du sikter til, så hadde ikke de noe land i dette området. Etter det Osmanske rikets fall ble det satt av landområder til to stater i mandatet palestina. (Araberne fikk sitt eget land i dette området, se Transjordan (http://no.wikipedia.org/wiki/Transjordan)).

Araberne godtok ikke delingsplanen, valgte krig, Israel vant og araberne tapte landområder. Frekke de der Israelerne som bare nekter å la seg utslette...
Sist endret av Sjamkvarken; 7. januar 2013 kl. 05:04. Grunn: Skrivefeil
Sitat av Sjamkvarken Vis innlegg
Mord på jøder blir hyllet, og de blir regnet som martyrer hvis de skulle bli fengslet. noe som skjelden skjer..
Vis hele sitatet...
Kan ikke leve OG være martyr.

Sitat av Sjamkvarken Vis innlegg
Realiteten er prøvd ut, og resultatet er det mange eksempler på. Er relativt trangsynt de som ikke ser dette.
Vis hele sitatet...
Muslimer kan tydeligvis ikke leve fredelig omringet av jøder heller. Forklaringer finner du overalt.

Sitat av Sjamkvarken Vis innlegg
Gaza har grenser mot Egypt. Egypt kan åpne disse grensene på timen å slippe ut alle araberne på Gaza-stripen. (Eller inn de varer de måtte ønske). Israel er i sin fulle rett til å stenge sine grenser eller innføre strenge grensekontroller. Alle stater i verden kan føre strenge grensekontroller, se f.eks. land som USA og Australia.
Et lite paradoks er at Hamas er en "datterorganisasjon" av det muslimske brorskapet som regjerer i Egypt, men alle forventer at Israel skal ta seg av et folk med en valgt regjering som ønsker å ødelegge Israel og drepe alle jøder. Henger ikke helt på greip det der..
Vis hele sitatet...
Om de først stjeler land, og deretter stenger av grensene, kan man spørre seg selv om det er en rett de burde ha.

Det beste hadde selvfølgelig om det hadde blitt fred mellom disse parter, men sjokkerer meg på ingen måte at muslimer ønsker død over Israel.
At du sier jøder over hele verden er bare tull. Det er Israel som i all hovedsak er problemet.

Sitat av Sjamkvarken Vis innlegg
Uttalelser som kommer fra SV kan ikke tas seriøst, spesielt ikke i Midtøsten-konflikten. SV er for en politikk som vil utrydde staten Israel.
http://www.miff.no/Innfringsartikler...ttpaIsrael.htm
Det er også Hamas sitt høye mål. Hamas, på linje med SV, har programfestet utryddelsen av Israel i sitt partiprogram.
http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...tslette-israel
Vis hele sitatet...
Og FrP uttalelser kan man?

Ikke vits å diskutere om hvorvidt Hamas har planer om å utslette Israel eller ikke da faktum er at Israel allerede gjør sitt for å utrydde Palestina.


Sitat av Sjamkvarken Vis innlegg
Er enig med deg i at Israel skal kunne beskytte sine innbyggere. Det er en stats viktigste oppgave.
Vis hele sitatet...
De trenger ikke overdrive heller da.

Sitat av Sjamkvarken Vis innlegg
Avskyelig å forsvare sine grenser og innbyggere fra naboland som vil "kaste de på havet"?

I krig er det alltid noen som blir drept. Israel gjør sitt beste for å holde antallet så lavt som mulig. Presisjons bomber, advarsel gjennom flyveblad, telefonsamtaler, lydbomber og lysgranater. Ingen andre land i verden som gjør så mye for å ta vare på de sivile i en krigssone. Det gjør heller ikke Norge i Afghanistan eller Libya (eller noen andre krigssoner nordmenn har deltatt i).
Vis hele sitatet...
Israel siktet seg bl.a inn på, og skjøt, en Moské hvor det så og si kun oppholdt seg kvinner og barn.
Har ikke noe å si om du tar vare på dem i et øyeblikk og dreper dem i det neste.

Sitat av Sjamkvarken Vis innlegg
Frekke de der Israelerne som bare nekter å la seg utslette...
Vis hele sitatet...
Forsåvidt enig meg det her.
Sist endret av Baaaamse; 11. januar 2013 kl. 17:11.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Kan ikke leve OG være martyr.
Vis hele sitatet...
feil formulert av meg. Mord på jøder blir hyllet, blir de drept er det martyrer og hvis de blir fengslet er de "politiske fanger". Uansett, mord på jøder er en "positiv" ting som hylles i "palestina" og den arabiske verden.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg

Muslimer kan tydeligvis ikke leve fredelig omringet av jøder heller. Forklaringer finner du overalt.
Vis hele sitatet...
Hva prøver du å bevise med den uttalelsen? Jøder omringer ikke muslimene, har du sett på kart over Israel og midtøsten? Israel har ikke angrepet sine naboland, de ble angrepet. Israel driver forsvarskrig og har forsvars anordninger.

Israel har ikke som høyeste mål å utslette sine arabiske nabostater. Mens Israels nabostater vil utrydde Israel. Hvem kan ikke leve i fred med hvem?

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Kan ikke leve OG være martyr.
Om de først stjeler land, og deretter stenger av grensene, kan man spørre seg selv om det er en rett de burde ha.
Vis hele sitatet...
Hvem har stjålet land? FNs delingsplan gikk inn på å dele landet etter hvor det bodde flest jøder og etter hvor det bodde flest arabere. Det skulle være en befolknings utveksling. Det er ikke uvanlig i krig. Det er forresten flere jøder som har dratt/blitt fordrevet fra muslimske land enn arabere fra Israel.

De arabiske lederne oppfordret sine egne til å dra fra det nye landet Israel i 1948, de skulle komme tilbake å ta hele landområdet sa de. Noen ble fordrevet, andre dro frivillig.

Det er ikke uvanlig at landet som taper en krig også taper land. Dette finnes det utallige eksempler på. Se bare etter andre verdenskrig hvordan tyskland ble delt opp og mistet land til fordel for bl.a. Polen. Krig handler vell ofte om landområder?

Uansett hva du mener om Israels opprettelse, så er de en fri nasjon. Israel har rett og plikt til å forsvare sine innbyggere. De har lov til å stenge sine grenser, akkurat som andre land i verden.

skulle vært svar på:

"Om de først stjeler land, og deretter stenger av grensene, kan man spørre seg selv om det er en rett de burde ha.

Det beste hadde selvfølgelig om det hadde blitt fred mellom disse parter, men sjokkerer meg på ingen måte at muslimer ønsker død over Israel.
At du sier jøder over hele verden er bare tull. Det er Israel som i all hovedsak er problemet."

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Og FrP uttalelser kan man?

Ikke vits å diskutere om hvorvidt Hamas har planer om å utslette Israel eller ikke da faktum er at Israel allerede gjør sitt for å utrydde Palestina.
Vis hele sitatet...
Det kan du finne kilder på selv? Eller skal jeg finne kilder til dine kommentarer?
FrP forhandler ikke med terrorister, altså Hamas.

Hvilket "Palestina"? Refererer du til Vestbredden eller Gaza?

Dersom Israel utsletter "Palestina" nå, er det merkelig at innbyggertallet øker.. Hvordan kan det henge sammen...? (siden du ikke skjønner når jeg er spydig/sarkastisk, avslutter jeg med Bazinga!)

Det er jo egentlig ingen diskusjon om Hamas vil utrydde Israel. Det sier de selv i sitt "partiprogram". http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...tslette-israel.

Har du slike kilder fra Israel, eller tar du "fakta ut av ingenting?"

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Kan ikke leve OG være martyr.
Israel siktet seg bl.a inn på, og skjøt, en Moské hvor det så og si kun oppholdt seg kvinner og barn.
Har ikke noe å si om du tar vare på dem i et øyeblikk og dreper dem i det neste.
.
Vis hele sitatet...
Du har kilder regner jeg med?

Uansett er det vanskelige forhold å krige på Gazastripen. Hamas gjør sitt beste for å fjerne skillene mellom stridende og ikke-stridende, bl.a. med å ikke adskille stridende fra ikke-stridende, med å føre krig (sende raketter) fra barnehager, moskeer, skoler, lekeplasser etc.

Bomskudd/feil forekommer i en hver krig. Israel gjør ikke sitt beste for å treffe sivile, det gjør Hamas. Det er et skille der.

Hadde Israel bare siktet på sivile, hadde de også truffet hver gang.
Sitat av Sjamkvarken Vis innlegg
feil formulert av meg. Mord på jøder blir hyllet, blir de drept er det martyrer og hvis de blir fengslet er de "politiske fanger". Uansett, mord på jøder er en "positiv" ting som hylles i "palestina" og den arabiske verden.



Hva prøver du å bevise med den uttalelsen? Jøder omringer ikke muslimene, har du sett på kart over Israel og midtøsten? Israel har ikke angrepet sine naboland, de ble angrepet. Israel driver forsvarskrig og har forsvars anordninger.

Israel har ikke som høyeste mål å utslette sine arabiske nabostater. Mens Israels nabostater vil utrydde Israel. Hvem kan ikke leve i fred med hvem?



Hvem har stjålet land? FNs delingsplan gikk inn på å dele landet etter hvor det bodde flest jøder og etter hvor det bodde flest arabere. Det skulle være en befolknings utveksling. Det er ikke uvanlig i krig. Det er forresten flere jøder som har dratt/blitt fordrevet fra muslimske land enn arabere fra Israel.

De arabiske lederne oppfordret sine egne til å dra fra det nye landet Israel i 1948, de skulle komme tilbake å ta hele landområdet sa de. Noen ble fordrevet, andre dro frivillig.

Det er ikke uvanlig at landet som taper en krig også taper land. Dette finnes det utallige eksempler på. Se bare etter andre verdenskrig hvordan tyskland ble delt opp og mistet land til fordel for bl.a. Polen. Krig handler vell ofte om landområder?

Uansett hva du mener om Israels opprettelse, så er de en fri nasjon. Israel har rett og plikt til å forsvare sine innbyggere. De har lov til å stenge sine grenser, akkurat som andre land i verden.

skulle vært svar på:

"Om de først stjeler land, og deretter stenger av grensene, kan man spørre seg selv om det er en rett de burde ha.

Det beste hadde selvfølgelig om det hadde blitt fred mellom disse parter, men sjokkerer meg på ingen måte at muslimer ønsker død over Israel.
At du sier jøder over hele verden er bare tull. Det er Israel som i all hovedsak er problemet."
Vis hele sitatet...
Beklager at det forrige innlegget mitt var litt spydig. Ble revet med!

Jeg tror at, måtte du støtte Palestina eller Israel, at en vil støtte vedkommende uansett hva som vil skje i fremtiden. Man tar parti med folkegruppen man foretrekker eller med de du selv ser på som ofrene.

En FrP-kompis av meg har blant annet det Israelske flagget hengende i toppen av døra til rommet sitt. Jeg kan aldri se for meg FrP gi et muslimskt folk støtte til noen som helst tid, uansett hvilken smerte de måtte lide. Det er liksom litt U-FrPisk.


Man tar over land i krig, og jeg kan forstå at det skjer (forstår de som tar land). Det jeg ikke forstår er hvordan øyne som ser på dette utenifra kan prøve å rettferdiggjøre det på linje med folk i Israel.
Blir litt som å ta parti med Hitler under 2.verdenskrig, uten å være blant de som har blitt lurt til å tro at dette er riktig.


Jeg synes når det er sagt at Palestina har akkurat den samme rett på frihet som Israel. Om FN virkelig har fordelt landområdene så urettferdig er ikke FN noe bedre enn barne-og kvinnemorderne.
BEKLAGER skrivefeil.

"Bomskudd/feil forekommer i en hver krig. Israel gjør ikke sitt beste for å treffe sivile, det gjør Hamas. Det er et skille der."

SKULLE vært: Bomskudd/feil forekommer i en hver krig. Israel gjør sitt beste for IKKE å treffe sivile, det gjør sitt BESTE Hamas. Det er et skille der.
Det skjedde noe tull da jeg skulle redigere innlegget. Her kommer et nytt svar med litt ekstra påfyll:

Jeg så ikke alt du hadde skrevet før etter jeg var ferdig med innlegget mitt. Derfor blir dette innlegget litt usystematisk. Tenkte hovedsaklig på Gaza forresten.

Beklager at det forrige innlegget mitt var litt spydig. Ble revet med!

Jeg tror at, måtte du støtte Palestina eller Israel, at en vil støtte vedkommende uansett hva som vil skje i fremtiden. Man tar parti med folkegruppen man foretrekker eller med de du selv ser på som ofrene.

En FrP-kompis av meg har blant annet det Israelske flagget hengende i toppen av døra til rommet sitt. Jeg kan aldri se for meg FrP gi et muslimskt folk støtte til noen som helst tid, uansett hvilken smerte de måtte lide. Det er liksom litt U-FrPisk.


Man tar over land i krig, og jeg kan forstå at det skjer (forstår de som tar land). Det jeg ikke forstår er hvordan øyne som ser på dette utenifra kan prøve å rettferdiggjøre det på linje med folk i Israel.
Blir litt som å ta parti med Hitler under 2.verdenskrig, uten å være blant de som har blitt lurt til å tro at dette er riktig.


Jeg synes når det er sagt at Palestina har akkurat den samme rett på frihet som Israel. Om FN virkelig har fordelt landområdene så urettferdig er ikke FN noe bedre enn barne-og kvinnemorderne.


Du spurte om kilder til angrepet på moskéen i Gaza. Det var en skole, så litt feil hadde jeg. (flere medier har skrevet om samme sak, men her har du en fra aftenposten : http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...a-5558639.html


Du sier at FrP ikke forhandler med terrorister. Det er forsåvidt greit ikke å gjøre det, men hvem som er terrorister er en annen sak.
Er det terrorisme å drepe barn og kvinner? Er det terrorisme å drepe en hel haug av sivile i Iraq uten grunn, slik USA gjorde?
Er det slik at man må ha langt skjegg og prate arabisk for å kunne gå under betegnelsen "terrorist"?
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Sjamkvarken. Kjære Sjamkvarken. Ser du bor i Alta. Jeg bor i Drammen. Jeg skriver en bok som sier at alle drammensere egentlig kommer fra Alta. Alle drammensere synes det høres lurt ut, selv om jeg skriver i boken min at det er 3000 år siden vi bodde der sist. Så da bestemmer hele Drammen seg for å flytte til Alta. Den norske stat er enige i at her skal drammensere få lov til å bo, de burde til og med få sin egen by rett oppå der Alta ligger nå. Så da tar rett og slett den norske stat og deler opp Alta i flere deler. Men det synes så klart resten av Finnmark ikke er rettferdig i det hele tatt. Det var jo de fra Alta som bodde der?! Hele Finnmark går til krig mot drammensere som bor der nå. Men.. hva skjer?! Drammensere vinner! Og ikke nok med det, dem tar til og med over hele byen, lager gjerder rundt altaværingene sine bydeler, nekter dem ting som medisiner, mat, byggemateriell og andre viktige ting. Nei, kjære altaværinger, dere lever på vår nåde nå.

Stadig vekk angriper Finnmarkingene i sympati med altaværingene, men igjen og igjen slår drammensere tilbake, og vinner stadig mer områder. Til slutt så er altaværingene enten nødt til å flykte til andre steder i Finnmark, eller bo på knøttsmå steder i gamle Alta by. Litt sånn som ghettoene i Warszawa under annen verdenskrig, kanskje? Men hvorfor gjør ikke resten av Norge noe med denne urettferdigheten? Folk skriker ut mot dette overgrepet, men det har liten nytte. For Norges største og mektigste by, Oslo, støtter drammensere ett hundre prosent. Med våpen, teknologi og penger. Så lenge Oslo støtter de nye bosetterne i Alta, så får de stakkars altaværingene ikke gjort noe som helst. De sulter, dør og lever i fattigdom og nød. Men hei, samma det. Det står i en bok at de fra Drammen har like stor rett til å være der som de fra Alta. Så hvordan kan det være feil da?

Hilsen en drammenser som blir i Drammen.

(For de som er usikre: Altaværiger = palestinere, Alta = Palestina, drammensere = jøder, den norske stat = FN, Finnmark = de arabiske statene og Oslo = USA)
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Beklager at det forrige innlegget mitt var litt spydig. Ble revet med!

Jeg tror at, måtte du støtte Palestina eller Israel, at en vil støtte vedkommende uansett hva som vil skje i fremtiden. Man tar parti med folkegruppen man foretrekker eller med de du selv ser på som ofrene.

En FrP-kompis av meg har blant annet det Israelske flagget hengende i toppen av døra til rommet sitt. Jeg kan aldri se for meg FrP gi et muslimskt folk støtte til noen som helst tid, uansett hvilken smerte de måtte lide. Det er liksom litt U-FrPisk.


Man tar over land i krig, og jeg kan forstå at det skjer (forstår de som tar land). Det jeg ikke forstår er hvordan øyne som ser på dette utenifra kan prøve å rettferdiggjøre det på linje med folk i Israel.
Blir litt som å ta parti med Hitler under 2.verdenskrig, uten å være blant de som har blitt lurt til å tro at dette er riktig.


Jeg synes når det er sagt at Palestina har akkurat den samme rett på frihet som Israel. Om FN virkelig har fordelt landområdene så urettferdig er ikke FN noe bedre enn barne-og kvinnemorderne.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri påstått at innbyggerne i Gaza og Vestbredden ikke har krav/rett på frihet. Jeg mener det beste hadde vært at det fantes to stater i dette landområdet (dette var intensjonen til FN). Det kan kun komme dersom det blir en rettferdig fred for begge parter, en fred der begge parter anerkjenner den andre. (Kan ikke se hvordan dette skal skje, siden Hamas eneste mål er å utslette Israel.)

Området var ikke urettferdig delt fra FN (synes iallefall ikke jeg). Araberne fikk større landområder enn Israel etter denne delingsplanen. De hadde itillegg "fått" den arabiske/"palestinske" staten Transjordan.

Det var araberne som valgte å gå til krig mot Israel, ikke omvendt.

Sitat av Snipes Vis innlegg
Sjamkvarken. Kjære Sjamkvarken. Ser du bor i Alta. Jeg bor i Drammen. Jeg skriver en bok som sier at alle drammensere egentlig kommer fra Alta. Alle drammensere synes det høres lurt ut, selv om jeg skriver i boken min at det er 3000 år siden vi bodde der sist. Så da bestemmer hele Drammen seg for å flytte til Alta. Den norske stat er enige i at her skal drammensere få lov til å bo, de burde til og med få sin egen by rett oppå der Alta ligger nå. Så da tar rett og slett den norske stat og deler opp Alta i flere deler. Men det synes så klart resten av Finnmark ikke er rettferdig i det hele tatt. Det var jo de fra Alta som bodde der?! Hele Finnmark går til krig mot drammensere som bor der nå. Men.. hva skjer?! Drammensere vinner! Og ikke nok med det, dem tar til og med over hele byen, lager gjerder rundt altaværingene sine bydeler, nekter dem ting som medisiner, mat, byggemateriell og andre viktige ting. Nei, kjære altaværinger, dere lever på vår nåde nå.

Stadig vekk angriper Finnmarkingene i sympati med altaværingene, men igjen og igjen slår drammensere tilbake, og vinner stadig mer områder. Til slutt så er altaværingene enten nødt til å flykte til andre steder i Finnmark, eller bo på knøttsmå steder i gamle Alta by. Litt sånn som ghettoene i Warszawa under annen verdenskrig, kanskje? Men hvorfor gjør ikke resten av Norge noe med denne urettferdigheten? Folk skriker ut mot dette overgrepet, men det har liten nytte. For Norges største og mektigste by, Oslo, støtter drammensere ett hundre prosent. Med våpen, teknologi og penger. Så lenge Oslo støtter de nye bosetterne i Alta, så får de stakkars altaværingene ikke gjort noe som helst. De sulter, dør og lever i fattigdom og nød. Men hei, samma det. Det står i en bok at de fra Drammen har like stor rett til å være der som de fra Alta. Så hvordan kan det være feil da?

Hilsen en drammenser som blir i Drammen.

(For de som er usikre: Altaværiger = palestinere, Alta = Palestina, drammensere = jøder, den norske stat = FN, Finnmark = de arabiske statene og Oslo = USA)
Vis hele sitatet...
HAHA! morsomt innlegg, historieløst, men gøy å lese.
Du kan heller komme med en saklig tilbakemelding på det jeg har skrevet hvis du ønsker svar. Var så mye faktafeil/historiefeil i den kommentaren din at jeg ikke er helt sikker på hvor jeg skal starte.
Sitat av Sjamkvarken Vis innlegg
Jeg har aldri påstått at innbyggerne i Gaza og Vestbredden ikke har krav/rett på frihet. Jeg mener det beste hadde vært at det fantes to stater i dette landområdet (dette var intensjonen til FN). Det kan kun komme dersom det blir en rettferdig fred for begge parter, en fred der begge parter anerkjenner den andre. (Kan ikke se hvordan dette skal skje, siden Hamas eneste mål er å utslette Israel.)

Området var ikke urettferdig delt fra FN (synes iallefall ikke jeg). Araberne fikk større landområder enn Israel etter denne delingsplanen. De hadde itillegg "fått" den arabiske/"palestinske" staten Transjordan.

Det var araberne som valgte å gå til krig mot Israel, ikke omvendt.
Vis hele sitatet...
"(Kan ikke se hvordan dette skal skje, siden Hamas eneste mål er å utslette Israel.)"
hehe.

Nei, men jeg tenker jeg gir meg her. Når det kommer til hva FN har gitt til hvem osv står du uansett sterkere enn meg.

Hamas har en plan som de håper og en dag få levd ut.
Israel lever ut sin plan i dette øyeblikk.

Takk for diskusjon!
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
"(Kan ikke se hvordan dette skal skje, siden Hamas eneste mål er å utslette Israel.)"
hehe.

Nei, men jeg tenker jeg gir meg her. Når det kommer til hva FN har gitt til hvem osv står du uansett sterkere enn meg.

Hamas har en plan som de håper og en dag få levd ut.
Israel lever ut sin plan i dette øyeblikk.

Takk for diskusjon!
Vis hele sitatet...
Hehe, Israels plan er vell og unngå Hamas sin plan.. ;-)

Takk til deg også. Saklige diskusjoner er alltid velkommen.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Sitat av Sjamkvarken Vis innlegg
HAHA! morsomt innlegg, historieløst, men gøy å lese.
Du kan heller komme med en saklig tilbakemelding på det jeg har skrevet hvis du ønsker svar. Var så mye faktafeil/historiefeil i den kommentaren din at jeg ikke er helt sikker på hvor jeg skal starte.
Vis hele sitatet...
Ok, spøk til side. La oss sette datoen til når jødene "mistet" sitt land, til da Romerriket gikk til krig mot de opprørske jødene (som ironisk nok kjempet for sin frihet fra en okkupant...) i 68 etter kristus. To år senere brant de ned tempelet og store deler av Jerusalem, og 30 000 jøder ble solgt som slaver (romerriket, fuck yeah). Altså, fra og med da var ikke dette lenger deres land. Poenget her er så klart at man kan ikke komme tilbake 2000 år senere og kreve det tilbake! Så går vi over til den nevnte boken jeg snakker om, som ikke er Bibelen, men nemlig Der Judenstaat, skrevet av Theodor Herzl i 1896. Jeg vil faktisk påstå at alt det andre er historisk riktig, men veldig, veldig grovt fortalt.
Når jødene trengte et land, var det fordi de ikke hadde noe. Ingenting. Det er helt feil å sammenligne dem med dem som har et land fra før. Jødene bodde heller ikke samlet i noe område slik at man kunne sette grenser rundt og gi dem frihet der (slik man har gjort for kosovo-albanerne, selv om de har jaget serberne som også bodde der). Jødene måtte få et land de måtte flytte til. Og da var deres gamle land det naturlige, av mange grunner.

jødene hadde ikke stått særlig sterkt saklig sett om de bare hadde basert sine krav på at jøder bodde i området for lenge siden. Men så er det også andre grunner som er de viktigste.

Etter det Osmanske rikets fall fantes ikke det noen selvstendig stat i dette området. Palestinamandatet ble styrt av Storbritannia. FN (alle verdens land) tildelte deler av palestinamandatet til jødene, det området heter idag Israel.

Det finnes 82 kristne land og 56 muslimske. Jødene har bare én stat. Gjennom sin fire tusen årige historie har jødene ikke vært i flertall noe annet sted enn i Israels land. Det er det eneste stedet hvor jødene har kunnet styre seg selv og forsvare seg, det eneste stedet hvor jødene har kunnet forme sin egen skjebne og skape et samfunn etter sine egne verdier

I mange land har jødene vært og blir fremdeles behandlet som fremmede. Alle de land, folk og individer som har behandlet sine innfødte jøder slik, har med det i virkeligheten anerkjent at jødene har rett til et eget land. For alle fredelige, lovlydige mennesker har rett til å ha et sted hvor de blir behandlet som fullverdige innbyggere. Gjennom århundrene i utlendighet har jødene forsøkt alle alternativer, fra full isolasjon i påtvunget eller frivillig ghetto til full integrering og assimilering. Diskrimineringen fortsatte likevel.

Det viktigste grunnlaget for den jødiske staten i Israel er derfor ikke at jødene bodde der for lenge siden. Det er at de er blitt behandlet som fremmede, og utsatt for diskriminering og forfølgelse. Det var et århundregammelt, verkende sår som bare kunne leges ved at jødene fikk en egen stat.
Det er rimelig at denne staten ligger på tidligere arabisk område. Nesten alle jødene som bodde i det arabiske området, har flyktet – de aller fleste til Israel. (På 1940-tallet var det ca. 1.000.000 jøder i hele den arabiske verden. Nå er det færre enn 10.000 igjen, altså flere jøder som flyktet fra muslimske land enn "palestinere" som flyktet fra Israel.)
De siste årene har vi sett at arabisk og muslimsk jødehat har fått stadig kraftigere utslag også i Europa. Fra byer som Malmø og Oslo må jøder rømme fra vold og grov trakassering fra andre minoriteter.
Sist endret av Sjamkvarken; 11. januar 2013 kl. 21:46.
Sitat av Sjamkvarken Vis innlegg
De siste årene har vi sett at arabisk og muslimsk jødehat har fått stadig kraftigere utslag også i Europa. Fra byer som Malmø og Oslo må jøder rømme fra vold og grov trakassering fra andre minoriteter.
Vis hele sitatet...
Jeg sa meg forsåvidt ferdig med diskuteringen, men har du noe kilder på dette?
Selv har jeg lest artikler om muslimer som misliker jøder sterkt, utelukkende fordi de er jøder, men aldri lest om noe særlig til angrep på dem, med unntak av synagogeskytingen de hevder Bhatti var en del av.

Da bomba sprang i Oslo ble muslimer angrepet på åpen gate. Kvinner til og med. Muslimer kan risikere å bli diskriminert kun fordi de er muslimer også nå, uten noe annen grunn enn at de som diskriminerer hater Islam.

Vil du tro jødene eller muslimene, i Norge, er de som risikerer mest drittslenging? (Da mener jeg ikke muslimene som provoserer i mediene) Hevder ikke det er jøder som nødvendigvis diskriminerer forresten.
Sist endret av Baaaamse; 11. januar 2013 kl. 22:08.
Sitat av Sjamkvarken Vis innlegg
Etter det Osmanske rikets fall fantes ikke det noen selvstendig stat i dette området. Palestinamandatet ble styrt av Storbritannia. FN (alle verdens land) tildelte deler av palestinamandatet til jødene, det området heter idag Israel.
Vis hele sitatet...
Det er bare ett eksempel jeg drar fram fra alle innlegg som har vært her, og som veldig mange andre er det delvis eller helt feil. Ja, storbritania styrte over palestina, helt fram til 1947. De kunngjorde dermed at de trakk seg ut og overlot styringen til landet. Sionistene var raskt ute med å erklære staten Israel for selvstendig og en borgerkrig fulgte. Palestinerne under en svært splittet ledelse prøvde å slåss tilbake og fikk hjelp fra muslimske naboland. De klarte derimot ikke dette og staten Israel var ett faktum.

På spørsmål om hvem som ga jødene ett eget land, så var dette en lang prossess som gikk tilbake til starten av århundret og gikk i stor grad ut på å drive lobbyvirksomhet i Storbritania. Gjennom flere avtaler fikk sionistene gjennomslag for flere friheter i Israel, blandt annet retten til å drive inn skatt av sine innbyggere. Det var på ingen måte gitt at det var Israel som kom til å bli hjemlandet til jødene, både argentina og ett afrikansk land jeg ikke husker i farta var aktuelle i starten.

Som en generell kommentar til innlegga i denne tråden, er å vise litt mer kildekritikk. SNL.no er en objektiv kilde. Samtidig vil jeg anbefalle alle som er interesert i isreal/palestina konflikten å ta ett kurs i det. Hadde ett kurs om dette forrige semester og lærte utrolig mye. Det er en ufattelig komplisert knute, og ikke så lett å løse ved å si at jødene skal gi over kontroll til muslimene.

En bok som jeg vil anbefalle alle å lese er "Israelis and Palestinians - why do they fight? can they stop?" av Bernard Wasserstein. Dette er ikke en bok fra jødene sin side, mer vinklet mot løsning, uavhengig av vinkling.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Jeg sa meg forsåvidt ferdig med diskuteringen, men har du noe kilder på dette?
Selv har jeg lest artikler om muslimer som misliker jøder sterkt, utelukkende fordi de er jøder, men aldri lest om noe særlig til angrep på dem, med unntak av synagogeskytingen de hevder Bhatti var en del av.

Da bomba sprang i Oslo ble muslimer angrepet på åpen gate. Kvinner til og med. Muslimer kan risikere å bli diskriminert kun fordi de er muslimer også nå, uten noe annen grunn enn at de som diskriminerer hater Islam.

Vil du tro jødene eller muslimene, i Norge, er de som risikerer mest drittslenging? (Da mener jeg ikke muslimene som provoserer i mediene) Hevder ikke det er jøder som nødvendigvis diskriminerer forresten.
Vis hele sitatet...
Ja, lister de opp her.

Her er artikkelene om jøder som drar fra Malmø: (finnes mange, mange flere, si fra dersom du vil ha de også).
http://www.aftenposten.no/meninger/k...t-6796018.html
http://www.frie-ytringer.com/2012/12...seres-i-malmo/
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3540149.ece
http://www.document.no/2012/12/jodis...l-i-eget-land/
http://www.antisemittisme.no/?tag=malmo
http://www.vepsen.no/2012/12/antisemittisme-i-malmo/

En vg-debatt som tar for seg temaet, dersom det er interessent:
http://vgd.no/index.php/samfunn/aktu...51579/innlegg/

Denne tar for seg både Norge og Sverige:
http://www.faktuellarena.no/aktuelt/...rsk-oppvigleri


Fra regjeringen.no
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad...html?id=697077
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad...html?id=697077

Artikler fra Norske aviser og nettmedier:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.7664103
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10055070
http://morgenbladet.no/leder/2012/de...s#.UPB0jG997pM
http://www.miff.no/Antisemittisme/20...akassering.htm
http://kontrovers.no/”jaevla-jode”-–...ntisemittisme/

Forskning:
http://www.hlsenteret.no/aktuelt/201...t_2012_web.pdf

En hendelse er f.eks de anti-jødiske og anti-israelske opptøyene i Oslo 8. januar 2009

http://www.miff.no/nyheter/2009/01/1...nnAvRykter.htm
http://www.miff.no/Antisemittisme/20...oederIOslo.htm
http://www.miff.no/nyheter/2009/01/0...raOsloDemo.htm
http://www.miff.no/norge-og-israel/2...januar2009.htm

Israelske gateselgere i Oslo:

http://www.miff.no/norge-og-israel/2...iTrondheim.htm

Jødiske barn tørr ikke fortelle at de er jødisk:
http://dagen.no/Nyheter/Innenriks/ta...ticleView=true
Du trenger ikke overdrive da

Vel, jeg tror deg, og skal sjekke litt linker senere. Ble litt for mye for meg nesten, men du ga meg i det minste det jeg spurte om Og jeg nekter ikke for at det skjer, men jeg vet at muslimer opplever minst like mye, om ikke mer dritt.

For nordmenn er det fritt frem både å krenke og nærmest true muslimer på livet uten at det får konsekvenser.

Krenkingen kan du se i en hvilken som helst artikkel om islam åpen for debattering (kommentarfeltet).

Yousef Bartho Assidiq ble bl.a truet på livet og familien hans og andre nære relasjoner av han har også opplevd å bli truet pga Assidiqs meninger og hva han står for, på tross av at han er det man kaller en "liberal" muslim.

Hva tenker du?
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Du trenger ikke overdrive da

Vel, jeg tror deg, og skal sjekke litt linker senere. Ble litt for mye for meg nesten, men du ga meg i det minste det jeg spurte om Og jeg nekter ikke for at det skjer, men jeg vet at muslimer opplever minst like mye, om ikke mer dritt.

For nordmenn er det fritt frem både å krenke og nærmest true muslimer på livet uten at det får konsekvenser.

Krenkingen kan du se i en hvilken som helst artikkel om islam åpen for debattering (kommentarfeltet).

Yousef Bartho Assidiq ble bl.a truet på livet og familien hans og andre nære relasjoner av han har også opplevd å bli truet pga Assidiqs meninger og hva han står for, på tross av at han er det man kaller en "liberal" muslim.

Hva tenker du?
Vis hele sitatet...
I Norge skal vi ha friheten til å ytre de meninger vi måtte ha (innenfor visse grenser). Dette blir kanskje et diplomatisk svar, men jeg mener at alle i Norge skal kunne leve uten forfølgelse, trusler om vold, tvang, rasistiske utsagn, mobbing etc. Vi skal ha religionsfrihet.
Vi skal ha likhet for loven, et utsagn fra en etnisk nordmann skal ikke være bedre/dårligere enn utsagn fra en innvandrer/flyktning.

Jeg mener også at de som kommer til Norge, skal respektere norske lover, tradisjoner, skikk og bruk, normer og verdier. Jeg kunne ikke tenkt å dra til et islamittisk land å krevd likestilling for kvinner, feks. Jeg hadde sikkert blitt stenet på gata....

Jeg er etnisk Norsk med røtter i det samiske og det finske. Begge disse gruppene har blitt møtt med fordommer, tvangsbruk, hat osv fra det Norske samf. fra gammelt av.
Sitat av Sjamkvarken Vis innlegg
I Norge skal vi ha friheten til å ytre de meninger vi måtte ha (innenfor visse grenser). Dette blir kanskje et diplomatisk svar, men jeg mener at alle i Norge skal kunne leve uten forfølgelse, trusler om vold, tvang, rasistiske utsagn, mobbing etc. Vi skal ha religionsfrihet.
Vi skal ha likhet for loven, et utsagn fra en etnisk nordmann skal ikke være bedre/dårligere enn utsagn fra en innvandrer/flyktning.

Jeg mener også at de som kommer til Norge, skal respektere norske lover, tradisjoner, skikk og bruk, normer og verdier. Jeg kunne ikke tenkt å dra til et islamittisk land å krevd likestilling for kvinner, feks. Jeg hadde sikkert blitt stenet på gata....

Jeg er etnisk Norsk med røtter i det samiske og det finske. Begge disse gruppene har blitt møtt med fordommer, tvangsbruk, hat osv fra det Norske samf. fra gammelt av.
Vis hele sitatet...

Okey. Om du ikke vet hvem Assidiq er er han forsåvidt en mann som står for at muslimer skal leve akkurat slik som nordmenn flest. Med andre ord en som ikke provoserer norsk befolkning.


Fint du mener det forresten. Enig med deg i noe av det, og god natt!
Sist endret av Baaaamse; 11. januar 2013 kl. 23:08.