Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 40519
Vi i administrasjonen har, etter en del diskusjon, besluttet oss for å fjerne kjøp/salg-forumet. Det er mange problemer av både praktisk og teoretisk art:
  • Hvordan modereres et sånt forum? Hvis vi ikke tillater diskusjon i trådene blir det fritt frem for regelrett svindel, men hvis vi tillater det blir det masse flisespikking og feilaktig informasjon (du kan spare tre kroner på å bestille fra India!)
  • Hvordan håndteres konflikter? Det er tross alt Internett det er snakk om og muligheten til å bli anonyme gjør det vanskelig å sikre seg at ingen blir svindlet. I en svindelsak er det også vanskelig å avgjøre hvem som snakker sant, siden begge er like anonyme og vi i administrasjonen ikke egentlig ønsker å involvere oss.
  • Det er vanskelig å vite om varene er autentiske som er lovlig anskaffet. Det siste vi vil bli er et sted for omsetning av piratkopier eller tyvegods.

Beslutningen kommer som en følge av at det ikke finnes noen gode løsninger på disse problemene, i tillegg til at vi først og fremst ønsker å være et diskusjonsforum. Underforumet vil stenges for nye tråder, men vil være åpent for nye poster i etablerte tråder i to uker slik at alle får muligheten til å avslutte sine transaksjoner før vi fjerner det fullstendig.

Avgjørelsen er endelig.
Sist endret av nso; 29. oktober 2009 kl. 19:05.
Jeg syns dette er en fornuftig, ansvarlig og voksen måte å ta tyren ved hornene på.
Jeg kommer til aa savne traader som dette. Men jeg skjönner dere godt
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Kommer absolutt til å savne dette. Men for all del; full forståelse.
Har vært en tikkende bombe siden dag en, er ikke ofte det er seriøse tråder om du spør meg. Alltid bare folk som vurderer å selge noe, så de slenger det ut og ser hva de kan få.
Veldig irriterende når selgeren bare finner ut at han heller vil beholde selv etter dere har kommet til en avtale.
Sist endret av Apu; 29. oktober 2009 kl. 19:33.
Sitat av Apu Vis innlegg
Har vært en tikkende bombe siden dag en, er ikke ofte det er seriøse tråder om du spør meg. Alltid bare folk som vurderer å selge noe, så de slenger det ut og ser hva de kan få.
Vis hele sitatet...
For så å bli flamet i 20 poster for at de forlanger for høy pris..
Dette er litt synd. Men jeg skjønner at det er til forumets beste at den fjernes, ettersom den drar med seg en del uønsket aktivitet.

Jeg har visst postet 3,28 % av alle postene mine i dette forumet
Uff, synd å høre... Men ganske lett å skjønne. Likevel trist
Hva med å utarbeide en alternativ løsning? Hvis det er aktuelt, kan jeg gjerne komme med en rekke forslag.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Hva med å utarbeide en alternativ løsning? Hvis det er aktuelt, kan jeg gjerne komme med en rekke forslag.
Vis hele sitatet...
"Avgjørelsen er endelig. "
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Hva med å utarbeide en alternativ løsning? Hvis det er aktuelt, kan jeg gjerne komme med en rekke forslag.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne komme med forslag, men vi vil definitivt ikkje love at vi kjem til å følge dei. Det skal svært gode forslag til som løser dei fleste av problema vi har før det blir tatt til følge
Jeg synes at dette er fornuftig. Er alt for mange pcer som prøves å selges overpriset, som hører hjemme på Finn eller lignende sider.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Jeg synes at dette er fornuftig. Er alt for mange pcer som prøves å selges overpriset, som hører hjemme på Finn eller lignende sider.
Vis hele sitatet...
Overprisingen er ikke det verste, det verste er jo det at "alle" synes at hva nå enn som blir solgt er overpriset. Poenget med å selge noe ville jo være at man fikk noe igjen for det, ikke at man ga det bort til de skambudene som vanligvis kommer.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Overprisingen er ikke det verste, det verste er jo det at "alle" synes at hva nå enn som blir solgt er overpriset. Poenget med å selge noe ville jo være at man fikk noe igjen for det, ikke at man ga det bort til de skambudene som vanligvis kommer.
Vis hele sitatet...
Er sant det du sier. Noe hadde faktisk en fin salgspris, men noe var litt overpriset. Men mye annet fint som ble solgt, ikke bare datamaskiner.
Lage litt strengere regler? som f.eks at man MÅ prøve å regne ut en rimelig pris for det man måtte selge? og ikke bare komme med en 2 år gammel pc og selge den for 12K som såvidt var verdt det da den kom ut.

Prøve å selge litt andre ting en Pc-er hvis man ikke har en rimelig pris? Er ikke aktiv på slike forumer men er synd når et forum blir fjernet

Er vell for det meste salgs tråder som det er mest surr med? er enklere når folk skal selge annet en data virker det som. men når folk ønsker å kjøpe ting blir det mye enklere.

Hva med å prøve å forby visse ting en viss periode for å se om problemet blir noe bedre?
Kjøp og hæ? Hvis dere hadde fjerna seksjonen uten å si i fra, ville jeg aldri noen sinne visst at den eksisterte. Kanskje bare gjetta på at en eller annen kewl internettside begynnte å taksere PCer gratis, siden alle "hvor mye er denne verdt"-trådene var borte
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
Lage litt strengere regler? som f.eks at man MÅ prøve å regne ut en rimelig pris for det man måtte selge? og ikke bare komme med en 2 år gammel pc og selge den for 12K som såvidt var verdt det da den kom ut.

Prøve å selge litt andre ting en Pc-er hvis man ikke har en rimelig pris? Er ikke aktiv på slike forumer men er synd når et forum blir fjernet

Er vell for det meste salgs tråder som det er mest surr med? er enklere når folk skal selge annet en data virker det som. men når folk ønsker å kjøpe ting blir det mye enklere.

Hva med å prøve å forby visse ting en viss periode for å se om problemet blir noe bedre?
Vis hele sitatet...
Hvordan skal noen som ikke har peiling på datamaskin eller andre ting for den saks skyld regne ut prisen? Føler det er like greit at det blir vekke, det var jo ikke så mye som ble solgt her? Finn er bedre for slik, nFF er bedre for diskusjoner.
Jeg har to helt forskjellige forslag. Men jeg tror de passer veldig bra sammen kombinert.

Det første forslaget lyder som følger;

Kjøp/salg-forumet vil kun være tilgjengelige for personer med et minimum antall poster. Dette reduserer risikoen for svindel med klar margin siden dette forumet allerede er strengt moderert fra før av. Med tilgjengelighet så kan jeg komme med et eksempel, slik at dere skjønner hva jeg mener.

La oss si at hver enkelt bruker må f.eks. minimum ha 50 poster for å få lage en tråd i kjøp/salg-forumet, men brukeren vil alltid få tilgang til forumet, og muligheten til å se salgstrådene, og sende PM hvis man er interessert. Eller, vi kan gjøre det enda sikrere ved å gjøre kjøp/salg-forumet usynlig for de som ikke har 50 poster.

Forslag nummer to:

Dette forslaget har jeg hentet fra et norsk forum for folk som selger anabole steroider. Det systemet de benytter seg av, er svært strengt med tanke på hvor mye falske steroider som sirkulerer i det svarte markedet for tiden. Men nok om det.

Systemet deres, er laget slik at de selgerne som har fått mye bra feedback fra hva de har solgt, blir kalt grønne selgere. Det finnes også en gruppe over de grønne selgerne som har fått så mye tillit fra administratorene, at de har fått kallenavnet supergrønne selgere. De har fått evnen til å legge ut lister over hva de selger, som de kan endre når de vil. Disse listene blir plassert i et eget underforum.

Så har vi salgslister for de opparbeidende selgerne. Dette er selgere som jobber seg opp til å bli en grønn selger. Får de mye bra feedback fra kjøperne, så blir de rangert som grønne selgere fra administratorene.

Også, har vil røde selgere, også kalt scammers/svindlere. Disse blir uthengt på et eget underforum (populær eller ei). I underforumet så har man opprettet en liste hvor man oppgir kallenavn og email på svindlerne (kanskje vi burde prøve IP også, hvis det blir aktuelt?).

Hvis vi klarer å kombinere de to systemene, så vil jeg tro vi kunne fått utarbeidet et bra kjøp/salgs-forum. Kanskje lage et mer spesifikt reglement for kjøp og salg, og gjøre det mer synlig tilgjengelig, evt. "Jeg aksepterer ved å trykke på denne knappen at punkt1, punkt2, punkt3, punkt4, osv" når man har nådd 50 poster, eller for hver gang man går inn på kjøp/salg-forumet.

Jeg sier ikke at vi trenger å hente direkte inspirasjon fra dem, men at vi kan lage noe lignende.

Legger til et bilde for å vise hvordan steroide-siden er bygd opp. (alt av url er fjernet).
Sist endret av Neutralizer; 29. oktober 2009 kl. 22:10.
Sitat av Apu Vis innlegg
Hvordan skal noen som ikke har peiling på datamaskin eller andre ting for den saks skyld regne ut prisen? Føler det er like greit at det blir vekke, det var jo ikke så mye som ble solgt her? Finn er bedre for slik, nFF er bedre for diskusjoner.
Vis hele sitatet...
og nFF er nettopp det, et diskusjonsforum!


jeg støtter vedtaket fullt ut, jeg har sett meg lei av overprisede ting, folk som kanskje skal selge noe.

en ting jeg kommer til å savne dog er å få pirke på alle som skriver "bud sendes på PM eller epost: "

Neutralizer: de forslagene der blir nok satt ut i praksis når alle potetene i greipstad er like store (eldgammelt ordtak fra hjembygda )
Sist endret av VivaLatrina; 29. oktober 2009 kl. 22:11.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Jeg har to helt forskjellige forslag. Men jeg tror de passer veldig bra sammen kombinert.

Det første forslaget lyder som følger;

Kjøp/salg-forumet vil kun være tilgjengelige for personer med et minimum antall poster. Dette reduserer risikoen for svindel med klar margin siden dette forumet allerede er strengt moderert fra før av. Med tilgjengelighet så kan jeg komme med et eksempel, slik at dere skjønner hva jeg mener.

La oss si at hver enkelt bruker må f.eks. minimum ha 50 poster for å få lage en tråd i kjøp/salg-forumet, men brukeren vil alltid få tilgang til forumet, og muligheten til å se salgstrådene, og sende PM hvis man er interessert. Eller, vi kan gjøre det enda sikrere ved å gjøre kjøp/salg-forumet usynlig for de som ikke har 50 poster.

Forslag nummer to:

Dette forslaget har jeg hentet fra et norsk forum for folk som selger anabole steroider. Det systemet de benytter seg av, er svært strengt med tanke på hvor mye falske steroider som sirkulerer i det svarte markedet for tiden. Men nok om det.

Systemet deres, er laget slik at de selgerne som har fått mye bra feedback fra hva de har solgt, blir kalt grønne selgere. Det finnes også en gruppe over de grønne selgerne som har fått så mye tillit fra administratorene, at de har fått kallenavnet supergrønne selgere. De har fått evnen til å legge ut lister over hva de selger, som de kan endre når de vil. Disse listene blir plassert i et eget underforum.

Så har vi salgslister for de opparbeidende selgerne. Dette er selgere som jobber seg opp til å bli en grønn selger. Får de mye bra feedback fra kjøperne, så blir de rangert som grønne selgere fra administratorene.

Også, har vil røde selgere, også kalt scammers/svindlere. Disse blir uthengt på et eget underforum (populær eller ei). I underforumet så har man opprettet en liste hvor man oppgir kallenavn og email på svindlerne (kanskje vi burde prøve IP også, hvis det blir aktuelt?).

Hvis vi klarer å kombinere de to systemene, så vil jeg tro vi kunne fått utarbeidet et bra kjøp/salgs-forum. Kanskje lage et mer spesifikt reglement for kjøp og salg, og gjøre det mer synlig tilgjengelig, evt. "Jeg aksepterer ved å trykke på denne knappen at punkt1, punkt2, punkt3, punkt4, osv" når man har nådd 50 poster, eller for hver gang man går inn på kjøp/salg-forumet.

Jeg sier ikke at vi trenger å hente direkte inspirasjon fra dem, men at vi kan lage noe lignende.

Legger til et bilde for å vise hvordan steroide-siden er bygd opp. (alt av url er fjernet).
Vis hele sitatet...
Forskjellen mellom det forumet og nFF er vel at det er _få_ medlemmer som selger ting hyppig her, noe som vil gjøre at det stortsett bare er "opparbeidende selgere" på forumet. De fleste som selger her inne selger et par ting så er de ferdig med det.

Like greit at kjøp&salg forum forbys. Det er mye idioter rundt omkring som prøver seg med scam. Har vært borti det selv på forumet, selvom det ikke var direkte lureri så slo selger seg vrang når produktet var feil. Da er det bedre med paypal og ebay.
Har andre forum ofte kjøpt og salg og hvordan løser de det isåfall?
Sitat av Geordie Vis innlegg
Har andre forum ofte kjøpt og salg og hvordan løser de det isåfall?
Vis hele sitatet...
Diskusjon.no / Hardware.no har http://www.hardware.no/bruktmarked/
Det er ikke så mye salgtrafikk her, ei heller er vi veldig interessert i å ha det. Å utarbeide et komplisert system er mye ressurser som kan brukes langt mer vettugt andre steder - det er nok å ta seg til, for å si det sånn.
Hva med at om man skal selge noe sender man inn et inlegg til en moderator for at han skal "godkjenne" salget og da ligge dette ut på forumet?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Moderator er på ingen måte i stand til å bedømme om den aktuelle brukeren er en svindler.

Worst case scenario er at moderator har gitt sitt "OK" til en en salgstråd, for deretter å oppdage at det er snakk om svindel. Da sittervi plutselig i en utrolig kinkig situasjon.
Sist endret av nso; 30. oktober 2009 kl. 00:32.
Sitat av nso Vis innlegg
Moderator er på ingen måte i stand til å bedømme om den aktuelle brukeren er en svindler.

Worst case scenario er at moderator har gitt sitt "OK" til en en salgstråd, for deretter å oppdage at det er snakk om svindel. Da sittervi plutselig i en utrolig kinkig situasjon.
Vis hele sitatet...

Å da har du ikke nevnt all den jobben dere må gjøre (gratis) for at det i det heletatt skulle ha skjedd.

Mange gode kjøp/salg har skjedd på forumet, men tipper at en god del svindel har skjedd også. Lik så greit å legge det på is. Støtter vedtaket.
Sist endret av Berre; 30. oktober 2009 kl. 00:37.
Et lite forslag kan jo være å ha en makspris på det som selges. For å gjøre det mindre attraktivt å selge tyvegods/lure folk. Synes dette kjøp og salg forumet har vært et greit sted for å få tak i 5 år gammel hardware osv. Og hvis man trenger reservedeler til en gammal data. Derimot en Iphone eller andre dyre ting, er noe jeg ikke ville kjøpt her hvis jeg ikke var 100% sikker på selgeren.

Ser heller ikke helt hvorfor dere skal bry dere så mye om eventuelle konflikter. Private kjøp mellom to parter, bør forbli mellom disse partene og evt politi/liknende om det skulle være noe svindel på gang. Man må selv vurdere om man kan stole på selgeren, kan tape pengene eller om det er bedre å dra i butikken å kjøpe det man vil ha.

La forumet få stå, og stram heller litt mer inn på reglene for hva som kan selges sier nå jeg. F.eks kun datautstyr? Og informer brukerne over at nff ikke er ansvarlig for om de blir svindla.
Men hvorfor i alle dager skal folk ha behov for å ta sånt her? Det finnes allerede en rekke digre norske auksjonssider som har langt større ressurser, en bedre utarbeidet system og langt større tilgjengelighet. Det er ingen grunn til at det skal være en kjøp/salg-del på dette forumet, selv om det selvsagt er kjekt å nå så mange kanaler som mulig. Jeg tipper at maks 10% av det som legges ut her selges. Sannsynligvis mindre.
Fins jo betalingsmåter som eksempelvis paypal eller finn betalingsgaranti. vil tro disse langt på vei sikrer mot scam. Hvorfor ikke sånne metoder er mer brukt er for meg en gåte.

Til poenget: har selv blitt svindla her inne, og skjønner i så måte hvordan det er. Synd muligheten til kjøp/salg skal bli borte likevel.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
For folk som vil selge/kjøpe noe; dette kan legges i signatur med oppfordring om å sende PM for mer informasjon. F.eks.: "8 år gammel Dell Latitude C400 Selges. I god stand. Send PM."
Poenget er vel at forumet ikke skal brukes til å formidle varer for oss som brukere, da er det nok likegyldig om dette skjer i en signatur eller et eget forum. Dvs - signaturer skal nok ikke brukes til dette formålet.
Sitat av Jonta Vis innlegg
For folk som vil selge/kjøpe noe; dette kan legges i signatur med oppfordring om å sende PM for mer informasjon. F.eks.: "8 år gammel Dell Latitude C400 Selges. I god stand. Send PM."
Vis hele sitatet...
Den signaturen kommer til å forsvinne i løse luften veldig fort.
Hva om jeg lager en salgsblogg eller lignede (legge ut på finn) og lager link til artikkelen i signaturen, slik at freak-en teknisk sett kjøper via finn.
Sitat av Verdaling Vis innlegg
Hva om jeg lager en salgsblogg eller lignede (legge ut på finn) og lager link til artikkelen i signaturen, slik at freak-en teknisk sett kjøper via finn.
Vis hele sitatet...
Pek, klikk, slett.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
OK, kun et forslag.
Kan forstå at det fjernes.. Blir bare tull uansett.

Men jeg irriterer meg fremdeles over at tråden som Alfonzo linket til døde. Jeg kunne jo faktisk ha kjøpt den, bare 'For shits and giggles'!
En ting. Har sett det har dukket opp mange fine "Jeg gir bort shit for free" tråder her. Synd at det også skulle bli borte?
Masse fint å hente der har jeg sett oppigjennom mine få år her. Er vel ikke så mye rom for svindel der vil jeg tro, med mindre trådstarter gir bort donaldblader og krever at det hentes i en kjeller og vedkommende er under 13 år.
Sitat av Kugie Vis innlegg
En ting. Har sett det har dukket opp mange fine "Jeg gir bort shit for free" tråder her. Synd at det også skulle bli borte?
Masse fint å hente der har jeg sett oppigjennom mine få år her. Er vel ikke så mye rom for svindel der vil jeg tro, med mindre trådstarter gir bort donaldblader og krever at det hentes i en kjeller og vedkommende er under 13 år.
Vis hele sitatet...
Finn har torget hvor flere tusen ting gis vekk. Mye bedre enn her på nFF om du spør meg.. Har sett 3-4 poster om ting som gis vekk.
Ting som gis bort er vel i bunn og grunn ikke kjøp eller salg, og vil vel derfor kunne gå under andre forumkategorier om ikke NFF presiserer at også slikt er uønsket.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
hva med å linke kjøp og salgs tråden til finn.no?

neida, støtter forslaget om å fjerne den
Dette er dumt både for oss som selger seriøst, og de som ønsker å gi bort ting til medfreakere som er i forsker-stadiet og trenger hardware. Studenter som driver med sånt tar ofte i mot det noen av oss andre vil kalle "gammelt" for å bruke det til testlab o.l.

Jeg kan ikke se at det har medført noe negativt så langt, så hvilken skade kan det medføre å la dette stå? Ja, mye er overpriset, men dette vil jo fases ut når folk etterhvert lærer seg at det ikke er vits å prøve seg her.
Sitat av Nenzo Vis innlegg
Jeg kan ikke se at det har medført noe negativt så langt, så hvilken skade kan det medføre å la dette stå?
Vis hele sitatet...
Nå er jo ikke du administrator på dette forumet, så hva du har fått med deg av forskjellige problemer som har oppstått er vel mildt sagt begrenset..
Når skal forumet stenges? Ser flere poster bli lagd på dagligbasis. (Spørsmål til administrasjonen)
Sist endret av Apu; 4. november 2009 kl. 23:46.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Les hele førsteinnlegget i denne tråden. (Svar til Apu)
Sitat av nso Vis innlegg
Les hele førsteinnlegget i denne tråden. (Svar til Apu)
Vis hele sitatet...
Ahh unnskyld, var slurvete med lesingen.
Synd. Har gjort både gode kjøp og salg her. Og jeg tror mange syns det er mye greiere å legge ut ting her til noen med samme interesser og sysler enn å ta blodpris på qxl og finn. Og jeg må si jeg heller ikke har sett noen store problemer her, men jeg vet heller ikke hvordan det hadde sett ut umoderert. Noen får opprette et alternativ, og så kan nff linke dit, så slipper de å tenke på verken ansvar eller moderering hvis det virkelig gikk over alle snøfleskaft i det skjulte, slik det fremstilles i første post her.
Synes det er synd at kjøp/salg stenges. Men skjønner godt at det fører til mye mer arbeid og bryderi for dere moderatorer. Og det finnes jo tross alt flere nettsider som kun driver med kjøp og salg.

Rart at alle mine favoritter forsvinner på dette forumet.... Først ute så var det Porno og nå kjøp og salg...
Skulle kanskje vurdere å bli kriminell slik som freakforum framstilles i media i disse dager...
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
I morgen stenges underforumene for godt, så dere får passe på å ta kontakt med eventuelle selgere/kjøpere i pågående tråder via PM.
Vil gis bort(gratis selvfölgelig) fortsatt vaere lov?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Vil gis bort(gratis selvfölgelig) fortsatt vaere lov?
Vis hele sitatet...
Har vel blitt besvart før i tråden? Inntrykket syntes å være at det var ganske få som ga bort ting.