Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 11941
Sitat av Croyfer
Det er 100% opp til hver enkel person om han/henne ønsker å kjøre dette operativsystemet, og de som velger dette vet hva de har i vente.
Vis hele sitatet...
De som velger dette? OEM-bundle er visst ikke noe du kjenner til, eller hva? Hva får deg til å tro at bestemor forstår hva hun velger?

Jeg la inn SP2 i dag. Piratnøkkel, enda jeg har legal home. Det gikk da helt fint.
Sitat av IvIoyner
De som velger dette? OEM-bundle er visst ikke noe du kjenner til, eller hva? Hva får deg til å tro at bestemor forstår hva hun velger?

Jeg la inn SP2 i dag. Piratnøkkel, enda jeg har legal home. Det gikk da helt fint.
Vis hele sitatet...

Bestemor bryr seg ikke om hun har Sp2 eller Sp87 innstallert =) Jeg snakker til "oss litt mer datainterreserte"

Sp2 på Pirat-key går superbra ja =)
Jeg snakker ikke om Service Pack, men jeg snakker derimot om påstanden at det er 100% opp til brukerene hvem som vil kjøre XP og ikke kjøre XP.
La meg endre påstanden da:

Det er 100% opp til den datainterreserte om han vil kjøre XP eller ikke
Igjen, OEM-salg av maskiner betyr ofte at man tvinges til å betale for et operativsystem man kanskje ikke vil ha.
...men man kan skifte det ut hvis man vil.
Det er IKKE poenget mitt. Poenget er at man TVINGES til betale for et operativsystem, som så vil være preinstallert. Dette bidrar til monopoltendenser i tillegg til dyrere varer for alle som gir blanke faen i Windows Home OEM hvis de allerede har en W2k-lisens og lignende. Windows XP dyttes på folk, og man kan ikke velge fritt. Å si at du har valgfrihet når du kan velge b når du uansett må kjøpe a, det er bare tull.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av IvIoyner
Det er IKKE poenget mitt. Poenget er at man TVINGES til betale for et operativsystem, som så vil være preinstallert. Dette bidrar til monopoltendenser i tillegg til dyrere varer for alle som gir blanke faen i Windows Home OEM hvis de allerede har en W2k-lisens og lignende. Windows XP dyttes på folk, og man kan ikke velge fritt. Å si at du har valgfrihet når du kan velge b når du uansett må kjøpe a, det er bare tull.
Vis hele sitatet...
Jesus IvIoyner, nå er du urimelig. Han sa kort og greit at man ikke trenger bruke Windows hvis man ikke vil, og det er jo på alle måter 100% riktig. Hvorfor du skal sutre og klage og skjelle han ut fordi enkelte leverandører velger å bundle Windows XP i pakken sin skjønner jeg ikke, for som han allerede har påpekt; det er ikke nødvendig å kjøpe disse maskinene eller bruke den bundlede Windows XP-lisensen.

Ja, jeg skjønner poenget ditt, og ja, jeg vet det er kjipt, men herregud, det er ikke værre enn at man kjøper en annen maskin hvis man absolutt ikke vil betale for lisensen. Er det bedrifter det er snakk om så er det mulig de har avtaler om å kjøpe maskiner hos en bestemt leverandør, men da har de uansett valgt å bruke Windows i sitt miljø og den ansatte har ikke så mye å si. Er det en hjemmebruker så kan han bygge sin egen maskin, kjøpe fra f.eks. Komplett, PS-DATA eller lignende, som jo ikke bundler sine maskiner med OS eller kjøpe fra noen som bundler maskinene sine med andre OS som Amiga, IRIX, Solaris, Linux, BSD, Morph OS eller hva han nå måtte ønske - for så lenge han VET hva han skal ha så kan han fritt tilpasse sine behov ut ifra dette.

De færreste vet å benytte seg av alternativene der ute, og derfor BRUKER de sin versjon av Windows. At DU irriterer deg over dette er en ting, men irriter deg på dine egne vegne - ikke for de som ikke bryr seg.
Sitat av Tias
De færreste vet å benytte seg av alternativene der ute, og derfor BRUKER de sin versjon av Windows. At DU irriterer deg over dette er en ting, men irriter deg på dine egne vegne - ikke for de som ikke bryr seg.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det som er poenget, operativsystemet presses på folk. Uavhengig om det er et godt alternativ, noe som per i dag strengt tatt ikke finnes, så betyr det i bunn og grunn at markedsandelen stiger for hver pc som kjøpes. I og for seg selv er dette ikke så farlig, men det blir i praksis et monopol som ender opp med at jeg som forbruker må forholde meg til lukkede formater og annet vissvass av ren ignoranse fra majoritetsforbrukerene.

Jeg skal medgi at jeg kverulerte til de grader i de første innleggene mine. Jeg vet ikke hva man kaller motkverulering når innlegg spiller på følelser og lojalitet i stedet for konkrete argumenter, men jeg tok innlegget som svarte på flamebaiten.
Etter å ha lest gjennom tråden her sitter jeg med igjen med inntrykket at flere av dere kan ha glede av denne siden Autopatcher.com

Sammen med nLite-versjon av XP kan jeg for første gang si meg fornøyd med å være en av Bill's undersåtter...

En illojal, avgiftsunnvikende undersått, men dog...
Vil dette gjelde klienter som sitter bak SUS-servere? (Software Update Services)

Så vidt jeg vet kommer klientene på en liste over klienter som er klar for oppdateringer gjennom Microsoft Update osv, og man på "godkjenne" denne listen på SUS-serveren for at klientene skal få lagt inn oppdateringene.

Men disse blir ikke tvunget over på SP2, med mindre man godkjenner lista?

Eller tar jeg feil?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er klar over at tråden ikke er helt ny, men har en laptop som jeg prøvde forgjeves og få til og funke med auto ip fra routeren(dhcp) dette virket ikke så jeg la inn linux på den. På nettverk med tråder funker sp2 fett, gjorde også en test med den laptopen og det viste seg atd en fikk ip med en gang når jeg brukte god'ol tp kabel.
Er det flere der som har noe i mot sp2 er det ikke verre en og legge inn linux, og på alle pcer med kablet nettverk/internett er det jo ikke noe problem.
▼ ... over en uke senere ... ▼
er det noen her inne på forumet som ennå ikke har lagt inn sp2?
Helt sikkert mange, på grunn av mange grunner. Enten vet de ikke om Windows Update, eller simpelthen av prinsipp.
Hva skjer viss man ikke gjør det innen 12.april? Slutter maskina å fungere?
Det er litt uklart, men det kan virke som om maskina ikke starter skikkelig e.l. om du ikke legger det inn.
▼ ... over en uke senere ... ▼
vel... nå har tolvte april gått oss hus forbi. Noen som har sett noe til sp2? noen pc'er som har kræsja?.. eksplodert? Noen kneskåler som er knust? jeg har hatt sp2 hele tida, jeg.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
hm.. jeg har piratversjon, men jeg har da ikke blitt tvunget på sp2
Samme her som Freaken, har heller ikke blitt tvunget til sp2 :O
Samme her, ikke noe som har skjedd her i alle fall. Jeg har også pirat-xp og jeg laster jo likevell ikke ned oppdateringer, så det er klart.
har en ekte versjon av xp, legit key og alt, og har fremdeles bare sp1 og ikke blitt påtvunget noe
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
FoXX: Uhm, klart du ikke har fått SP2 hvis du ikke har brukt Windows Update for å laste ned oppdateringer, det sier jo seg selv.
▼ ... noen uker senere ... ▼
kan man ikke bare blokere hele windows update på group plicyen så den ikke en gang sjekker etter updates? funket for meg