Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6341
lurte på om dette kan vere Psilocybe cyanescens ? Sporene er purpur brune og stilkene er ganske blå hatten er blå i kanten og gul brun i midtten.
Sist endret av monsemann; 23. oktober 2006 kl. 14:49.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Har du plukket de i norge? Isåfall er det liten sjangse at det er cyanescens.
Det sies at den finnes i England, Tyskland, Sveits, men ikke lengre nord. Dog det har blitt rapportert at visse folk med grønne fingrer har klart å dyrke frem andre psilocybe arter i Norsk natur, men jeg setter fingeren på at du har plukket noe helt annet her.

La være å spise de, let heller etter flein som det vokser flust av.
Har plukket dem i norge ja har sjekket med sopp bok og på nettet og de står att denn kann vekse i norge langs kysten soppene er prikk like dei beskrivelser og bilder eg har funnet fant dei under og inne i store gras tuer i ei beitemark i volda på sunnmøre her var de og rikeleg med flein eg spiste 10 flein og 2 slike soppar på laurdag no i helga og fekk meg ein bra flygetur + att eg fortsat er oppegåande så eg trur nok att det er rett sort
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Som sagt du _kunne_ ha vært veldig heldig her og funnet noe som er ganske sjeldent her oppe i nord, men er du en mycologist? Jeg tror nemlig ikke det, og det skal mye mer til å identifisere sopp enn noen bilder og beskrivelser, nemlig erfaring.

Flust av folk her poster bilder på det de "vet" er flein fordi de "ser akkurat ut som de de har sett bilder av på nett" og det har vist seg å være feil. Vær forsiktig, soppforgiftning er alvorlige saker og
symptomene kan komme først etter en uke (nyresvikt).

Å spise sopp du ikke er 100% sikker på hva er er uansvarlig og kan ha seriøse konsekvenser.
Menn nor soppen hadde lys blå kvit stilk og stilken blir blå ei stund etter du har plukka den tyder ikkje det på att denn innehelde Psilocybin og pcilosin ??
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er litt sannhet i det du sier, fra Erowid:
"The standard identifying mark of most Psilocybes is that they stain blue when touched or cut; unless specifically noted otherwise, assume all mushrooms listed here do. Mind you, this blueing alone is not sufficient for identification as a non-poisonous and hallucinogenic mushroom!"

Det betyr enkelt og greit at ja, de fleste psilocybe soppene blir blå, men ikke la identifiseringa hvile på det alene.
Oki er enig i de du seier menn de har no seg slik at eg also har spist to for3 dagar sida og dei var halusinugene og eg har brukt god tid med identifisering. så er det vell rett sort vist eg ikkje blir sjuk i løpe av denn neste veka
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Spennende. Vil ikke oppfordre deg til noe her, men si ifra hvis du spiser de og bare de en gang. Kanskje se om du finner en soppkjenner for sikkerhets skyld?
kan det vere Psilocybe stuntzii ?
det bilde der er pyote "mescalin" om jeg ikke tar helt feil da
Tror han tenker på at soppen på bildene er Psilocybe stuntzii, om ikke så har du helt rett CCCP. Btw: det skrives Peyote
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vet du hvor den vokser? Eneste informasjonen jeg fikk tak i i farten nevnte statene, og etpar plasser i canada, null rapporter på at den er funnet i norge, så det er enda mindre sannsynlig enn at det er cyanescens.
vist den kan vokse i canada og liker kulde så skulle de vell vere muligt att denn kunne vikse lit nor i norge ? klynga på dette bildet har helt lik sopp som eg plukka http://www.erowid.org/plants/mushroo...tuntzii1.shtml

de kann jo vere ut planta sopp muligens her er mange gamle sopp hoder her i bygda og plassen eg plukka dei er en kjend flein plass
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du vil frem med her.

Først kommer du med påstanden at du har funnet cyanescens, greit nok, funn ER rapportert i norge, så muligheten er der. Du har midlertid ikke spist de alene, men sammen med flein der du rapporterte psykedeliske effekter, greit nok, og om du ikke stryker med av nyresvikt innen uka er omme så har du ivertfall ikke spist en giftig sopp. Uansett beviser ikke dette at det er en psilocin/psilocybin holdig sopp, som Tias sa, spiser du 'cyanescencen din' for seg selv og får effekter, så kudos, du har funnet en relativt sjelden sopp av psilocybe familien.

MEN, som sagt, å spise ting du har funnet uten å få idenifisert det skikkelig (nei, bilder og beskrivelser hjelper ikke, erfaring kreves, noe jeg presiserte tidligere) er ren idioti, og får meg til å tvile sterkt på at du er 29år som du påstår i profilen din.
At du i tillegg foreslår at du, en ukyndig person (du svarte ikke på spørsmålet forrige gang, men jeg antar fremdeles at du ikke er en mycologist), er den første som finner en ny soppart i den norske floraen har jeg vanskeligheter for å tro.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hva er dette?
https://imma.gr/73400x914ba
https://imma.gr/73401x3c152
Sist endret av Shroomnoob; 28. august 2018 kl. 11:47.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Shroomnoob Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Vi er ikke mycologer her inne, jeg har ikke møtt noen hittil, så om du skal få identifisert tilfeldige sopper du finner i Norsk natur så vil du ha mye større sjans på spør en biolog.
Sist endret av Dodecha; 28. august 2018 kl. 17:54.
Til TS: Hvorfor postet du ikke bilde av denne soppen din? Hvis du virkelig lurte på det, istede for å spørre å svare deg selv, å ignorer seriøse svar, så kunne du oppført deg som et voksent å ansvarlig individ, å ikke som en kid som er verdensvant å kan alt, bare fordi du har lest å sett bilder.
Det eneste som er sikkert her, er at du er fullstendig uansvarlig, når du satser på at det gikk greit, bare fordi du fremdeles er oppegående..
Håper du ikke byr kompisene dine på disse "sikkre" funnene dine.
Faans kidza nå tildags.
Å spise sopp som du ikke er 100% sikker på er idioti!!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Til TS: Hvorfor postet du ikke bilde av denne soppen din? Hvis du virkelig lurte på det, istede for å spørre å svare deg selv, å ignorer seriøse svar, så kunne du oppført deg som et voksent å ansvarlig individ, å ikke som en kid som er verdensvant å kan alt, bare fordi du har lest å sett bilder.
Det eneste som er sikkert her, er at du er fullstendig uansvarlig, når du satser på at det gikk greit, bare fordi du fremdeles er oppegående..
Håper du ikke byr kompisene dine på disse "sikkre" funnene dine.
Faans kidza nå tildags.
Å spise sopp som du ikke er 100% sikker på er idioti!!
Vis hele sitatet...
Dude, tråden er 12 år gammel, bildet har vel tatt turen til /dev/null for mange år siden.
Sist endret av Dodecha; 28. august 2018 kl. 18:21.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dude, tråden er 12 år gammel, bildet har vel tatt turen til /dev/null for mange år siden.
Vis hele sitatet...

OMPHF........
Den satt så inniheflette...
*facepalm**blush*

Oops?
Sist endret av Eyeamare; 28. august 2018 kl. 18:27.