Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3007
Jeg tenkte å kjøpe en akustisk gitar. Aldri spilt gitar før, er helt nybegynner. Hvilke pris må jeg opp i for å få en OK gitar?

Har også sett litt på akustisk-elektrisk gitar, er det slik at den fungerer helt likt som en akustisk bare at du kan i tillegg plugge den inn og spille elektrisk?
Har sett litt på den her:

https://www.gear4music.no/no/Gitar-a...gaAhX5EALw_wcB

Virket ganske billig.. vil det si at den er av dårlig kvalitet også?
Når du aldri har spillt gitar før går det utmerket fint å kjøpe billig. Gitar og forsterker til 1300 er veldig billig. Klart drt er sikkert lyd kvalitet deretter men du kan kjøpe bedre utstyr etter preferanser og smak senere når/om du blir sittende med denne hobbyen.

Elektro akustisk er en flott måte å si at gitaren har mikrofoner(pickups) slik at du kan koble den til en forsterker. Det gjør den altså ikke til en rock'n roll el gitar.
Med mindre du skal spille med andre folk har du nok lite bruk for pickup på en akustisk med det første.
Det gir deg også muligheten for å kjøpe en enda rimeligere gitar.
Clas ohlson har en akustisk gitar til 7-800.
Kjøpte en som "sommer" gitar i fjor og ble positivt overasket over kvaliteten mtp prisen.

Lykke til
Om du bor i nærheten av en musikkforretning, så lar de deg gjerne sitte å prøvespille på de forskjellige gitarene, slik at du kan høre lydkvaliteten på gitaren selv.

Den pakken du ser på, ser forsåvidt veldig grei ut for en som er helt fersk. At den er semi-akustisk gjør at du kan plugge gitaren inn i en forsterker, men den gir fortsatt samme lyd som vanlige akustiske gitarer, og gir da ikke samme lyd som en el-gitar.

Av billige merker innen akustiske gitarer vil jeg anbefale Cort, har en selv som jeg er veldig fornøyd med. De ligger sånn gjennomsnittlig på rundt 2000,- kr.
Hvis forsterkeren tillater det kan du helt fint få ut vrenglyd ala el-gitar.
akustisk elektriske/halv akustiske gitarer er helt ordinære akustiske gitarer som har fått påmontert mikrofon slik at den akustiske lyden kan gå til en forsterker om man skal spille sammen med et band. Uten mikrofon og forsterker så vil man rett og slett ikke høre særlig mye til den akustiske gitaren da den fort drukner blant resten av bandet.

Når det gjelder effekter på akustisk så kan du feks bruke pedaler også på halv-akustiske. Man bruker dog ikke rock and roll pedaler (fuzz, overdrive, metal etc) på halv akustiske fordi de har en annen form for mikrofon, gjerne kalt piezo som sitter i sadelen på gitaren. Mens chorus og reverb på akustisk gitar kan låte veldig bra.

Skal du feks bruke Rocksmith (pc, xbox, ps4) som gitarlærer så er det perfekt for deg å starte med halv-akustisk for da kobler du gitaren til spill-konsoll/pc via lydutgangen på gitaren. Ville ikke stresset med å kjøpe forsterker nå i starten. Den dagen du skal spille i band så er det aktuelt, men nå trenger du det ikke.

Når det gjelder pris så det med gitar som det meste i livet. Man får det man betaler for, til en viss grad. Legg ned så mye penger du kan. Har du råd til å bruke 3-5000 kroner får du kjempebra gitar. Har du ikke mer enn 1500 kr å bruke så vil du få en kjipere gitar.

Vurder også om du skal ta gitartimer, eller om du har noen venner som kan guide deg på gitar. Evt. bruk rocksmith, youtube eller ta online gitar-kurs.

Mtp å finne en gitar som passer akkurat deg best mulig å er det egentlig bare en ting som gjelder. Prøvespille. Men siden du nå er helt ny og ikke har noe sammelikningsgrunnlag så kan du gjerne bare si det til de som jobber i gitarsjappa så hjelper de deg å finne en gitar som passer.
Sist endret av frtoretang; 14. januar 2018 kl. 01:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du sett etter på finn.no? Der kan du sikkert få tak i brukte gitarer for en rimelig penge. Gitarene kan være like fine, selv om de ikke er nye.
Btw, er det noen spesiell grunn til at du har bestemt deg for å kjøpe akustisk gitar? Går det på type musikk du liker?
Eller er det mer et generelt inntrykk av at akustisk er veien å gå for å lære gitar? Avhengig av hvilke musikkstiler du liker så kan det være like greit å starte med å lære gitar på elektrisk gitar.

Noen fordeler med eletrisk;

Du kan styre lyd med effektbokser og pedaler - dødskult.
Om du ikke er koblet til forsterker så er elektrisk gitar et instrument som ikke plager naboen om du ønsker å øve på natta. Du kan evt. koble hodetelefoner til forsterkeren og fortsatt ha effekter rett i øret uten at noen plages av bråk. En akustisk vil ofte kunne forstyrre naboer og samboer når en øver. Elektrisk gitar er gjerne enklere å lære enn akustisk. Fordi de har generelt lav strengehøyde, smalere hals og det gjør at det blir enklere å få korrekt lyd uten skurr og det blir ikke like langt for fingrene å strekke seg siden halsen er smalere.

Bare en tanke om det ikke er musikkstil som er årsaken til at du tenker akustisk.
4sound leverer bra utstyr i alle prisklasser. Epiphone er verdt og vurdere, underleverandør av gibson med høy kvalitet og langt billigere enn gibson:-). Kjøpte en til 3500 med innebygd mikrofon veldig fornøyd.
Epiphone holder lenge. De er ikke så dyre heller. God kvalitet. Det kan være penger å spare hvis man leter litt på finn.no. Flere kjente musikere har brukt Epiphone, til og med the Beatles.
Hvis du aldri har spillt før ville jeg gitt blanke i kvaliteten på gitaren. Sålenge den henger sammen, ikke er skjeiv og halsen ikke er løs er den god nok til å lære seg å spille på. Har selv flere aukustiske, og en av dem som er absolutt best å spille på (selv om det ikke er den som låter best) er en Yamaha-sak jeg betalte 400,- for i Polen. Når det er sagt: hvis du er helt nybegynner bør du kanskje gå for en nylonstrenger. Det er lettere på fingrene og du kan dermed spille lenger og oftere uten å få vondt, fremfor en stålstrenger som gjerne låter bedre men river opp fingrene til en nybegynner.

Spar heller litt penger på den første gitaren, så kan du bruke dem på en fetere en når du har lært deg noen basics og vet hva du vil ha.
Jeg har også en Yamaha akustisk, og den funker helt greit.
Hvilken musikkstil spiller du? Og skal du spille på fest/for flere? Personlig ville jeg anbefalt elektrisk gitar, og KJØP BRUKT! Da kan du selge den til samme pris hvis du ikke liker å spille gitar likevel. Husk at mange gitarer er forferdelig justert, kan ha godt av en service fra Falck Musikk i Trondheim.
Etter å ha lest og tenkt over det så har jeg lyst på en el gitar. Hører musikk fra 60-70-80 tallet; Pink Floyd, The Doors, Led Zeppelin, Neil Young, Dire Straits. Liker godt lyden på gitaren som David Gilmour spiller, Fender Stratocaster, den er obv meget dyr. Lurer på om den har noen lillebrødre som er litt billigere?

Å kunne spille med hodetelefoner er også et veldig stort pluss, ettersom jeg bor i hybel. Og for å spille med hodetelefoner trenger jeg en slik som jeg plugger inn i gitaren, og så kan jeg koble inn et par hodetelefoner i den ampen? https://www.gear4music.no/no/Gitar-a...etelefoner/B7K

Bør jeg også kjøpe med forsterker, eller funker det bra kun med hodetelefoner? Er det et must med forsterker?
Sist endret av FrigOffRandy; 16. januar 2018 kl. 04:32.
Finnes tusenvis av fender kopier, strat er sikkert den medt kopierte gitaren som finnes.

Fender har en billig serie som heter squirehttps://www.gitarhuset.no/strengeins...06-p0000177867

Går fint uten "ordentlig" forsterker dvs om du kjøper den pocket forsterkeren. Finnes også noen slags effekt bokser man kan koble gitar og headset direkte til slik at du kan ha litt forskjellige effekter i tillegg
Vil bare si at det meste av lyden i gitaren ligger i selve pickupsene, altså mikrofonene.
Se etter billige LINE 6 POD på finn, kanskje du finner en billig LINE 6 HD 500 eller noe. Eller kjøp noe fra Tech 21, de har gode forsterkere og simulatorer for en billig penge. Bedre å bruke 500kr du kan få tilbake senere enn å bruke 150kr som du like godt kunne ha brent. Spar til du virkelig har råd til noe, og les deg opp godt før kjøp. Kanskje finner du en billig Fender etc du kan bruke resten av livet, vet om ingen som føler at deres Squier/Epiphone/billig Gibson har samme status som en «ekte» gitar.
Sist endret av sudo; 16. januar 2018 kl. 21:46.