Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2666
Jeg er 17 år og skal begynne på vg1 TIP til høsten. på vg2 har jeg tenkt til å ta anleggsteknikk for å jobbe som asfaltør, men jeg har et par spørsmål


- hvordan er arbeidstiden? jobber man fra kl. 8 til 15 eller hvordan er tidene??

- får man lønn på de månedene man ikke jobber? om vinteren, så får man 3-4 måneder fri pga man kan ikke jobbe når det er snø. får man lønn på den tiden?

- hva er lønna? er det bra lønn? hvor mye kr i måneden?




Jeg setter pris på svar
https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/asfaltor

Hvis du ønsker å jobbe direkte med asfalteringen regner jeg med arbeidstidene varierer i forhold til planleggingen av arbeidet. Du kan vente deg å jobbe både dag, som natt.

Legger også på link til den mer praktisk rettede yrkestittelen:

https://utdanning.no/yrker/beskrivel...nleggsarbeider
Sist endret av Mxzyzptlk; 30. januar 2017 kl. 10:05.
Sikkerhetsklarert
Du får gjerne lønn i vintermånedene også, men da er det mange som får tilbud om å brøyte snø/strø etc og så får man lønn etter hvor ofte du må ut å brøyte etc.
Dtte varierer ut ifra forskjellige firmaer. Som regel blir det overtidsbetalingen som dekker vinter månedene. Tror ikke lønnen er dårlig heller.
Har en kompis som jobber hos en av de større asfaltbedriftene i landet, han jobber ekstremt mye overtid på våren/sommeren og blir permitert i vinterhalvåret.
noen firmaer opererer også med såkalt timebank, det vil vel si at de tar noe av lønna og setter det bort, for nettopp vinterhalvåret. Arbeidstidene er vel aldri helt like. Jobbet som trafikkdirigent, da kunne vi jobbe sammen med asfaltørene alt fra 8 til 20 timer.
Lønna er vel rundt 230-240 kr timen, men så kommer jo overtid osv. Så en godt betalt jobb er det!
Kan svare litt på det her for deg.

Mtp tiden du jobber som asfaltør er det veldig variert fra sted til sted, somregel har du en 7-17 dag med fri Fredag, men det kan veldig ofte oppstå at du må jobbe netter og helger, grunnen til dette er at hvis du skal fks. asfaltere en europavei skal dette gjøres når det er minst trafikk, samme gjelder riksveier også, derav nattearbeid, somregel 23-6. Om du bare skal ta sideveier og andre mindre veier er dette i din "normale" arbeidstid.

På vinteren blir noen perimittert og andre blir satt til å jobbe på verkstedet til bedriften, så alt i alt vil du få lønn på vinteren også, det er kun snakk om 3-4måneder uten asfaltjobb på vinteren.