Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 38490
Som sikkert mange har fått med seg har grupper av Sons Of Odin dukket opp i flere norske byer. Dette er de norske fløyene av gruppen som stammer fra Finland opprinnelig kalt Soldiers Of Odin. Gruppen hadde tidlig en svært innvandrings og islamkritisk profil. Denne har de senere moderert etter negativ omtale i media. De Norske gruppene er særlig nøye på denne profilen. De sier at hudfarge har ingenting å si, og at de bare vil gjøre gatene trygge.

Jeg er litt usikker på om de faktisk tror andre kjøper dette tullet. Jeg kjenner flere som er medlemmer, og de er langt til høyre. Flere har sterke tilknytninger til andre høyreekstreme miljøer. Dette minner litt om når talsmannen til HA sier de bare er en vanlig motorsykkelklubb.

Det sagt så gjør de jo ingenting ulovlig med å gå i gatene. Natteravnene gjør jo allerede dette. Strengt tatt skulle de jo bare meldt seg inn der. Litt av argumentasjonen for at de har startet en ny organisasjon er refleksvesten til natteravnene. Nei jeg kødder ikke. De mener unge medlemmer ikke vil bli med siden det ikke er kult med refleksvest. Derfor går de med svarte "kule" gensere.

Men jeg synes forsåvidt det er greit at de eksisterer, på tross av misstanker. Jeg vil tro de ikke legger mye imellom for å "forsvare seg selv". Bør denne gruppen få eksistere i fred, eller bør den følges nøye med?
Borgervern av verste sort. Jeg vurderer sterkt å engasjere meg om det blir aktuelt å stille opp ute i gatene for å vise min motstand og misnøye til disse høyrepopulistiske ungdommene for å være moderat i min karakteristikk.

Vil de ikke joine natteravnene gi de kjelderess, kost og feiebrett så de faktisk kan gjøre noe nytte for seg. Tenker tuta fort får en annen lyd om det hadde blitt stilt krav til disse.

Mange av disse er straffedømte, noen har vist seg å være voldtektsforbrytere og de skal liksom få jentene til å føle seg trygge?

Desverre har noen politidistrikt uttalt at de ønsker dem velkommen så lenge de er der på dems premisser. Heldigvis ser det ut til at flertallet av politidistriktene likevel ikke er så begeistret over å ha dem der. Det burde kanskje kommet en nasjonal politiinstruks på borgervern av denne typen?
Sitat av Yalla Vis innlegg
Borgervern av verste sort. Jeg vurderer sterkt å engasjere meg om det blir aktuelt å stille opp ute i gatene for å vise min motstand og misnøye til disse høyrepopulistiske ungdommene for å være moderat i min karakteristikk.

Vil de ikke joine natteravnene gi de kjelderess, kost og feiebrett så de faktisk kan gjøre noe nytte for seg. Tenker tuta fort får en annen lyd om det hadde blitt stilt krav til disse.

Mange av disse er straffedømte, noen har vist seg å være voldtektsforbrytere og de skal liksom få jentene til å føle seg trygge?

Desverre har noen politidistrikt uttalt at de ønsker dem velkommen så lenge de er der på dems premisser. Heldigvis ser det ut til at flertallet av politidistriktene likevel ikke er så begeistret over å ha dem der. Det burde kanskje kommet en nasjonal politiinstruks på borgervern av denne typen?
Vis hele sitatet...
Har du link til det uthevede?
Jeg er temmelig sikker på at "Soldatene" kommer til å slutte å marsjere i løpet av kort tid, når mediahypen har gitt seg og når medlemmene finner ut at de heller vil drikke seg dritings i helgene slik de er vante til i stedet for å tvinges til å holde seg edru og gå rundt i kulda.

Pegida døde ut, sammen med Vigrid, Motstandsbevegelsen, Nordfront og Norwegian Defence League og det kommer selvsagt til å skje nå også. Det eneste som skiller OS fra resten er at dette ikke er en ren nazigruppering, men en samling menn og noen etterdiltende kvinner som er interessert i raske biler, Sylvi Listhaug og antiislamisme og som ikke har en felles politisk overbygning. De få nazigruppene som fremdeles eksisterer kommer til å forsøke å infiltrere OS, så kommer en intern krangel hvor Ronny Alte blir tvunget til å trekke seg, så forsvinner halvparten av Facebookmedlemmene og så er de i praksis døde.

Samtidig mener jeg man skal ta dette alvorlig. Det er ikke en spøk at folk på det ytterste høyre uniformerer seg går i takt i bygatene i såkalte borgervern.
Ekstremisme på den eine siden av det politiske spekteret fører til ekstremisme på den andre. Se bare til Tyskland og Sverige
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Har du link til det uthevede?
Vis hele sitatet...
Soldiers of Odin trosser politiets advarsler og patruljerer gatene i Kristiansand lørdag. Flere av personene med tilknytning til gruppa er straffedømte. Sakene gjelder forhold som vold, voldtekt, innbrudd og ulovlig våpenbesittelse.

- Jeg kan bekrefte at vi skal patruljere gatene i Kristiansand lørdag, sier gruppas nasjonale talsmann, Ronny Alte.

Dette til tross for at politiet torsdag ga klar beskjed om at de vil bortvise «Odins soldater» eller lignende grupper som ønsker å drive patruljevirksomhet i byer på Sørlandet.
Vis hele sitatet...
http://www.fvn.no/lokalt/Soldiers-of...g-2970328.html
Sist endret av Knask; 21. februar 2016 kl. 20:11.
bare så det er sagt så er sons of odin og soldiers of odin 2 forskjellige grupper.
soldiers of odin er en norsk gruppering som har sitt utspring ifra finland der den først startet.

sons of odin er en HELnorsk gruppe som er startet i norge og har ingenting med soldiers of odin å gjøre.
Sitat av stonehard Vis innlegg
bare så det er sagt så er sons of odin og soldiers of odin 2 forskjellige grupper.
soldiers of odin er en norsk gruppering som har sitt utspring ifra finland der den først startet.

sons of odin er en HELnorsk gruppe som er startet i norge og har ingenting med soldiers of odin å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hehe. "OK".

Som vanlig klarer ikke de høyreekstreme å holde en "organisasjon" samlet i mer enn et par dager før det dukker opp et par ny grupperinger.

Man kan gjerne flire av venstresidens "the Judean People's Front"-syndrom, men det er ingenting sammenlignet med ytterste høyre.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av stonehard Vis innlegg
bare så det er sagt så er sons of odin og soldiers of odin 2 forskjellige grupper.
soldiers of odin er en norsk gruppering som har sitt utspring ifra finland der den først startet.

sons of odin er en HELnorsk gruppe som er startet i norge og har ingenting med soldiers of odin å gjøre.
Vis hele sitatet...
De har nøyaktig samme retorikk. De har samme uniform. De har samme mål. Soldier eller Sons. De ER det samme. Uansett hvor mye de prøver å si noe annet. Hvis de ønsket å skille seg fra Soldiers burd ede vel kanskje valgt en litt annen profil?
Sitat av commie Vis innlegg
Som vanlig klarer ikke de høyreekstreme å holde en "organisasjon" samlet i mer enn et par dager før det dukker opp et par ny grupperinger.
Vis hele sitatet...
Jeg vil være sjef! Nei, jeg! Næhæ, jeg skal være sjef! Da lager jeg meg min EGEN klubb!
Sitat av Knask Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Så en gjeng med kjeltringer går rundt og passer på andre kjeltringer.. her passer vel LOL inn...
Sist endret av Notoneofthem; 22. februar 2016 kl. 01:24.
Skjønner virkelig ikke tankegangen til medlemme der, i hvertfall om den er sikkerhet. At personer går rundt i svarte hettegensere skaper alt annet enn trygghet. Om en ønsker å skape det tar man på seg en refleksvest. Samtidig så kan man ikke nekte personene å gå rundt, selv om jeg personlig oppfatter slik oppførsel som truende.
Sitat av commie Vis innlegg
Man kan gjerne flire av venstresidens "the Judean People's Front"-syndrom, men det er ingenting sammenlignet med ytterste høyre.
Vis hele sitatet...
Sikker på at du ikke tenker på The people's front of Judea? Skulle det være noe gjerdesmettlever med det der?
Uvaksinert 👍
Synes de som er imot disse kan ta seg en tur på rundt på grønnland i sene nattetimer og hvis man ikke synes det er risikabelt nok så gå hånd i hånd med en av samme kjønn.
Sitat av daffe Vis innlegg
Synes de som er imot disse kan ta seg en tur på rundt på grønnland i sene nattetimer og hvis man ikke synes det er risikabelt nok så gå hånd i hånd med en av samme kjønn.
Vis hele sitatet...
Heller Grønland enn et lokalmiljø fullt av fremmedfrykt.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Heller Grønland enn et lokalmiljø fullt av fremmedfrykt.
Vis hele sitatet...
Hva har fremmedfrykt med dette å gjøre ? Enten så er du blind eller lever i ett rikt hvit nabolag.. det er såpass mange innvandrere i Norge i dag så innvandrere er verken fremmende eller fryktede i norge..

Men vi ser konsekvensene av ulike kulturer som hører hjemme i steinalderen.. og konsekvensene av arbeidsledighet blandt innvandrerne og liten vilje til å få seg jobb..

Heldigvis har flere og flere fått opp øynene for det og det Norske folk har generelt sett seg lei !

Og det tror jeg du har skjønt !
Sitat av daffe Vis innlegg
Synes de som er imot disse kan ta seg en tur på rundt på grønnland i sene nattetimer og hvis man ikke synes det er risikabelt nok så gå hånd i hånd med en av samme kjønn.
Vis hele sitatet...
Jeg har gått møkke drita gjennom Grønland midt på natta, ikledd miniskjørt, fishnetstockings og høyhælte sko. Jeg er en mann. Jeg fikk ikke engang noen kommentarer på det, en lørdags kveld med ganske mange folk ute på byen.

Jeg er fortsatt imot Soldiers of Odin.
Høyreekstrem her, høyreekstrem der. Vi tolerer allerede venstrekstremister som Blitz og NKP i gatene, som åpent forherliger massemordere fra den autoritære venstresiden, og så langt virker SO langt mindre konfliktsøkende enn antifa. Borgervern er ikke ulovlig, og straffedømte finnes i alle organisasjoner, blandt annet blitz og sikkert samtlige ungdomspartier — det delegitimerer ikke saken
Sitat av ReRealist Vis innlegg
Høyreekstrem her, høyreekstrem der. Vi tolerer allerede venstrekstremister som Blitz og NKP i gatene, som åpent forherliger massemordere fra den autoritære venstresiden, og så langt virker SO langt mindre konfliktsøkende enn antifa. Borgervern er ikke ulovlig, og straffedømte finnes i alle organisasjoner, blandt annet blitz og sikkert samtlige ungdomspartier — det delegitimerer ikke saken
Vis hele sitatet...
Vel er bedre og bruke mer penger på politi og på integrering, norsk kurs osv enn at vi skal la en neve hvite arbeidsledige eller som går på trygd rave rundt i gatene og late som de "passer" på.
Sitat av ReRealist Vis innlegg
Høyreekstrem her, høyreekstrem der. Vi tolerer allerede venstrekstremister som Blitz og NKP i gatene, som åpent forherliger massemordere fra den autoritære venstresiden, og så langt virker SO langt mindre konfliktsøkende enn antifa. Borgervern er ikke ulovlig, og straffedømte finnes i alle organisasjoner, blandt annet blitz og sikkert samtlige ungdomspartier — det delegitimerer ikke saken
Vis hele sitatet...
Rent bortsett fra at det faktisk er ulovlig
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Vel er bedre og bruke mer penger på politi og på integrering, norsk kurs osv enn at vi skal la en neve hvite arbeidsledige eller som går på trygd rave rundt i gatene og late som de "passer" på.
Vis hele sitatet...
De fleste virker å ha jobb og gjør det som frivillig på kveldstid, etter samme modell som natteravner.

Anbefaler alle her å komme seg litt ut av datarommet og ta seg en prat med en av disse fremfor å la medias svartmaling farge inntrykket ditt, og gjøre opp en objektiv mening Jeg var på forhånd skeptisk til dem etter å lest alle artiklene og dritten en kunne finne om medlemmene, og skapte meg fordommer, men etter å ha møtt en på byen fikk jeg et helt annet inntrykk. Personen jeg snakket med var både intelligent og høflig, og poengterte at de ikke gjør noe voldelig men om det skulle skje noe ringer de politiet og filmer hendelsen, som jeg ikke har noe som helst problemer med.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av daffe Vis innlegg
Synes de som er imot disse kan ta seg en tur på rundt på grønnland i sene nattetimer og hvis man ikke synes det er risikabelt nok så gå hånd i hånd med en av samme kjønn.
Vis hele sitatet...
Det har jeg gjort mange ganger. Med og uten homofile venner (som bor der/på tøyen). Hva baserer du denne frykten på?
Dersom det utelukkende var et brennende engasjement for å gjøre byens gater trygge som drev disse sønnene ut i gaten er det jo litt underlig at de ikke allerede er medlem av natteravnene og at de mener det nødvendig å opprette en ny gruppe fremfor å delta i den eksisterende og gode ordningen med natteravner.

Altså må det være noe annet som ligger bak, og når man ser hvilken gjeng dette er, altså hvilke andre grupperinger de har vært, eller er, en del av så forstår man kjapt hva det er...

Slike grupperinger som "masjerer" eller "patruljerer" har en motsatt effekt av de påstår er deres mål, og burde være uønsket av enhver oppegående borger. Man kan naturligvis ikke forby dem så lenge de ikke gjør noe ulovlig eller er innblandet i ulovlige episoder, men media og samfunnet for øvrig burde ignorere dem slik at de etter hvert går lei og forsvinner tilbake i avgrunnen de vokste opp fra. På samme måte som Pegida og lignende organisasjoner forsvant av seg selv. Så kan politiet ta seg av oppgaven å overvåke dem på samme måte som de overvåker andre ekstremister...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
Hva har fremmedfrykt med dette å gjøre ? Enten så er du blind eller lever i ett rikt hvit nabolag.. det er såpass mange innvandrere i Norge i dag så innvandrere er verken fremmende eller fryktede i norge..
Vis hele sitatet...
Eller så les du alt i media, og ignorerer at det er nyheter, og ikkje statistikk du les.

Det er lite kriminalitet i Noreg. Det er ingenting som tilseier at risikoen er nevneverdig mykje høgare no enn for eit år sidan. Det handler om PR-stunt frå høgreekstreme tullinger, ikkje eit reelt behov.

Dei ønsker å bygge image som dei trygge vennlige KKK-medlemmene i nabolaget.

Så din påstand om at det ikkje byggjer på framandfrykt fell på steingrunn for å sei det pent.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eller så les du alt i media, og ignorerer at det er nyheter, og ikkje statistikk du les.

Det er lite kriminalitet i Noreg. Det er ingenting som tilseier at risikoen er nevneverdig mykje høgare no enn for eit år sidan. Det handler om PR-stunt frå høgreekstreme tullinger, ikkje eit reelt behov.

Dei ønsker å bygge image som dei trygge vennlige KKK-medlemmene i nabolaget.

Så din påstand om at det ikkje byggjer på framandfrykt fell på steingrunn for å sei det pent.
Vis hele sitatet...
https://www.ssb.no/sosiale-forhold-o...rig-befolkning

Står bla at innvandrere er overrepresentert... med du mener vel at de juger ? Får det skjer jo ingenting i dit hvite nabolag? ..

Ellers er det ikke så mange statistikker å se på..
Sist endret av SleggeFett; 22. februar 2016 kl. 14:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
https://www.ssb.no/sosiale-forhold-o...rig-befolkning

Står bla at innvandrere er overrepresentert... med du mener vel at de juger ? Får det skjer jo ingenting i dit hvite nabolag? ..
Vis hele sitatet...
Ja, dei er overrepresentert. Men det er fortsatt forsvinnande lite kriminalitet det er snakk om, og det er ikkje den veldig typiske utelivskriminaliteten dei står for.

Så min påstand er fortsatt at det er trygt å vere dritings i Oslo sentrum når ein vil. Det er ikkje kvar kveld det skjer alvorlege valdsepisoder. Og ut frå det er konklusjonen min om at det handler meir om framandfrykt og promoteringsbehov enn faktisk behov.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, dei er overrepresentert. Men det er fortsatt forsvinnande lite kriminalitet det er snakk om, og det er ikkje den veldig typiske utelivskriminaliteten dei står for.

Så min påstand er fortsatt at det er trygt å vere dritings i Oslo sentrum når ein vil. Det er ikkje kvar kveld det skjer alvorlege valdsepisoder. Og ut frå det er konklusjonen min om at det handler meir om framandfrykt og promoteringsbehov enn faktisk behov.
Vis hele sitatet...
Jeg som misforstod hva du mente.. det er media sin skyld at de gir de publisitet.. uten publisitet så svinner de nok bort.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Av de som sitter fengslet i Norge er jo polakker og øst-europeere representert.
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
https://www.ssb.no/sosiale-forhold-o...rig-befolkning

Står bla at innvandrere er overrepresentert... med du mener vel at de juger ? Får det skjer jo ingenting i dit hvite nabolag? ..

Ellers er det ikke så mange statistikker å se på..
Vis hele sitatet...
Problemet er at man rett og slett ikke har behov for dem, hva gjør de utover natteravnene? De skal gå rundt, følge med og ringe politiet om noe skjer - akkurat som natteravnene, hva slags behov har vi for enda en gruppering? De kan like så godt melde seg inn der. Grunnen er ganske enkel, de har en helt annen agenda og noen rasistisk gjengangere fra tidligere grupperinger som gikk under, som vil bruse med fjærene.

Poenget er at folk her samler seg for å patruljere og observere noe vi ikke har sett spor til enda, nemlig at asylsøkerne som har kommet driver med kriminalitet på nattestid. Det er noe vi ikke har sett, og følgelig er det bare et tåpelig påfunn. For all del, om det skulle bli et slikt problem, så må vi gjøre noe med det, men gjenger som patruljerer gatene med tilknytting til det norske rasistmiljøet er siste løsning.
Om de påstår at de bare er ute etter å beskytte, hvorfor velger de da å assosiere seg med denne gjengen? http://www.dailymail.co.uk/news/arti...x-attacks.html

Som andre har nevnt er det bare samme gjeng som alltid, men med nye hettegensere
Sitat av vidarlo Vis innlegg
det handler meir om framandfrykt og promoteringsbehov enn faktisk behov.
Vis hele sitatet...
Flyktningestrømmen har gitt flere av disse folkene vann på mølla
når det gjelder markeringsbehov. I Bergen har sogar "Nordfront"
eller "Motstandsbevegelsen" som de kaller seg (representert lokalt
ved én eller kanskje to personer) delt ut løpesedler der de erklærte
bydelen Nøstet som "Nasjonalsosialistisk Sone". Om disse har noe
med Odin-gjengen å gjøre vet jeg ikke, men de fronter flere av de
samme parolene, bl.a. om at de skal "beskytte norske kvinner" mot
det de ser på som en forferdelig trussel fra "utlendinger" - da fortrinnsvis
av mellomøstlig eller afrikansk opprinnelse. Felles har de iallefall
en forkjærlighet for norrøn symbolikk og lett uniformering.

En lett ironisk detalj er at Odin-gjengen med et par unntak ikke
tør å vise ansikt eller identitet i pressen. Vi snakker om tøffinger, altså.

Forøvrig er det verd å lese Egon Holstads nokså avvæpnende
kommentar "Soldiers of tullball" i "Bladet Tromsø" fra sist uke:

http://www.itromso.no/nyheter/2016/0...»-12181369.ece
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hvis Natteravnen har lov å gå tur så burde nesten den her gjengen også få lov til det såfremt de ikke gjør noe ulovlig, som de har gått klart ut i media og sagt at de ikke skal gjøre.
Sitat av daffe Vis innlegg
Synes de som er imot disse kan ta seg en tur på rundt på grønnland i sene nattetimer og hvis man ikke synes det er risikabelt nok så gå hånd i hånd med en av samme kjønn.
Vis hele sitatet...
En god venn av meg som er homofil ble slått ned på Grønnland av en slik sharia patrulje for et par år siden.

Selv har ikke jeg personlig opplevd noe negativt på Grønnland, men jeg har aldri hvert der på natterstid.
Fordi jeg har blitt advart av mine venner som er oppvokst i Oslo å unngå den bydelen om natten.

Jeg kan godt forstå problemet enkelte har med denne grupperingen, spesielt hvis de har kriminelle medlemmer blandt seg.
Isteden for å kalle de rasister/fremmefiendtlig så bør vi kanskje prøve å forstå hvorfor de danner slike grupper ?
Det er vel dessverre ikke usannsynlig at det er mange mennesker i Norge som føler det samme som "soldiers of Odin", men de tør ikke å innrømme det fordi det er ikke er sosialt akseptert.
Sitat av murloc Vis innlegg
Det sagt så gjør de jo ingenting ulovlig med å gå i gatene.
Vis hele sitatet...
De gjør ikke noe ulovlig, men de skaper dårlig steming og uhygge.

Sitat av Latrakx Vis innlegg
Rent bortsett fra at det faktisk er ulovlig
Vis hele sitatet...
På hvilken måte? Er Natteravnene også ulovlig?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
På hvilken måte? Er Natteravnene også ulovlig?
Vis hele sitatet...
Skulle avgrenset sitatet,
Borgervern er ikke ulovlig
Vis hele sitatet...
Frivillig ordensvern er ulovlig, helt hvordan SOO og natteravnene passer inn i det vet jeg ikke.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Altså borgervern er ulovlig. Men gruppen plasserer seg innenfor akkurat samme kategori som natteravner. De er ikke et borgervern. De bare varsler og ser. Satt på spissen så er det ikke ulovlig å gå i en gruppe med matchende klar i byer. Hva man gjør i denne gruppen er det som kan gjøre det ulovlig. Ser man på oppførselen til SOO i Finland er det ikke tvil om at de ønsker å provosere. De vil nok mer enn gjerne kunne havne i noe de kan kalle selvforsvar.
Ser allerede for meg et scenario fra fengselet;

Sett noen episoder av Daredevil i TV stua/oppholdsrommet. Så begynner diskutering/planlegging/rekrutering med de andre innsatte. Hvor fett det hadde vært og laget egen gjeng som kunne grisebanket utlendinger når de gjorde noe dumt.

Jeg spyr!
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
De gjør ikke noe ulovlig, men de skaper dårlig steming og uhygge.
Vis hele sitatet...
Så fordi folk er politisk uenig i hva noen av de her synes så skal vi trakassere de, henge de ut og muligens nekte de å gå tur som andre skal få lov til?

Det er ingenting galt med å være rasist, nynazist, mørkhudet eller religiøs så lenge man ikke plager andre mennesker. Som jeg har forstått så holder de her seg helt innenfor det norske regelverket, er snill og grei og selv om de kanskje har bakgrunn i miljøer mot høyre så har ikke marsjene deres egentlig noe med rasisme å gjøre.

Jeg liker ihvertfall å leve etter kardemommeloven og ikke være ekkel mot folk bare fordi de har andre synspunkt enn meg. Det virker som at mange i Norge påstår at de er for åpenhet og at vi skal være snille mot hverandre, men med en gang noen har et annet synspunkt enn de så går det synspunktet ut vinduet og de starter trakassering og heksejakt av folk som egentlig ikke har gjort noe galt.

"Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil."
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Vent litt her.. Nå har vi Soldiers of Odin, Sons of Odin og Guardian Angels. Betyr dette at enda en høyreekstrem gruppe har falt fra hverandre på bare noen uker? Wow, kjempeoverraskende.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Så fordi folk er politisk uenig i hva noen av de her synes så skal vi trakassere de, henge de ut og muligens nekte de å gå tur som andre skal få lov til?

Det er ingenting galt med å være rasist, nynazist, mørkhudet eller religiøs så lenge man ikke plager andre mennesker. Som jeg har forstått så holder de her seg helt innenfor det norske regelverket, er snill og grei og selv om de kanskje har bakgrunn i miljøer mot høyre så har ikke marsjene deres egentlig noe med rasisme å gjøre.
Vis hele sitatet...
Problemet er ikke at disse grupperingene bare går tur, men at de tar seg retten til å fungere som et oppsynsorgan på grensen til borgervern ved å patruljere gatene under ledelse av individer med bakgrunn fra andre høyreekstreme ideologier og grupper.
Med det som utgangspunkt hjelper det ikke at de patruljerer gatene ikledd hettegensere med nasjonalistisk pregede logoer, pilotjakker, store hunder, kamuflasjebukser og marsjstøvler.
I tillegg later det til at demografien i gruppen er uniform på landsbasis - bestående av et bredt spekter av det man betrakter som sosiale utskudd av ulike årsaker.

Hadde det ikke vært for at gruppen utnytter spliden mellom befolkningen mtp. innvandrerdebatten hadde de blitt kjeppjaget fortere enn faen.

La oss tenke oss at dette var en totalt ukjent gruppe som plutselig bare hadde patruljert gatene i hjembyen din en lørdagskveld.
At en gjeng som beskrevet ovenfor hadde kommet gående mot deg.
Hva hadde du tenkt?
Hvilke meninger er det sannsynlig at du hadde gjort deg?
Yttringsfrihet, symbolfrihet, religionsfrihet, demokrati osv..

Det er selvsagt lov å kle seg i hva du vil, og gå tur i gatene hvor du vil, sammen med hvem du vil... Såfremt intet straffbart forhold blir begått.

Ser det er mye motstand og stigmatisering av "høyreekstreme" grupper her i tråden. Jeg vil minne om at såkalte "sosiale utskudd" også har rett til å føle tilhøringhet til en gruppe, samt at ingen politiske ideologier er ulovlige. Forlk er forskjellige, og det er greit. Den dagen høyreekstreme grupper tyr til vold og trakkasering i utstrakt skala så får vi heller blusse nytt liv i debatten. Jeg kjenner ikke til at slikt foregår i Norge i dag.
Ser i utgangspunktet ikke noe problematisk med en slik gruppe, hvis det de fremstiller som sin intensjon stemmer (forstår naturligvis at det ligger mer i bakgrunnen for mange av medlemmene, men la oss la tvilen komme dem til gode for diskusjonens skyld). Jeg har forståelse for ønsket om å gjøre noe, og mener ikke man må være høyreekstrem for tenke slik.

Men det de i så fall burde kutte ut, er uniformeringen. Jeg ser ikke noe galt i at en gruppe voksne mennesker holder seg edru på byen for å holde øye med ting og tang, og "filme og varsle Politiet om nødvendig". Ei heller ved at noen skulle forsvare seg om de ble angrepet. Men så fort man kjører militant uniformering, inviterer man til unødvendig konfrontasjon. Dessuten vil de som eventuelt er ute i ondt ærend lett kunne omstille seg og dra på andre jaktmarker om "soldatene" skulle entre et område de har sett seg ut som "lekeplass".

Men jeg skjønner jo at å gå edru rundt på byen i sivil ikke er like tøft som bomberjakker med Odin på. Natteravnene er ikke tøffe i det hele tatt; dessuten krever de vel plettfri vandel, om jeg har forstått det riktig.
Sitat av fiskehesten77 Vis innlegg
Yttringsfrihet, symbolfrihet, religionsfrihet, demokrati osv..

Det er selvsagt lov å kle seg i hva du vil, og gå tur i gatene hvor du vil, sammen med hvem du vil... Såfremt intet straffbart forhold blir begått.
Vis hele sitatet...
Som jeg poengterte tidligere går de ikke bare på tur - og hva lovbrudd angår vil vi sannsynligvis få et endelig svar på dette etter at det er blitt avgjort i rettssystemet:

Gruppeleder for Stavanger SV, Eirik Faret Sakariassen har anmeldt borgervernsgruppa for brudd på politiloven.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/rogaland/sv-topp-h...iet-1.12817579


Sitat av fiskehesten77 Vis innlegg
Ser det er mye motstand og stigmatisering av "høyreekstreme" grupper her i tråden. Jeg vil minne om at såkalte "sosiale utskudd" også har rett til å føle tilhøringhet til en gruppe, samt at ingen politiske ideologier er ulovlige. Forlk er forskjellige, og det er greit. Den dagen høyreekstreme grupper tyr til vold og trakkasering i utstrakt skala så får vi heller blusse nytt liv i debatten. Jeg kjenner ikke til at slikt foregår i Norge i dag.
Vis hele sitatet...

Henviser til tidligere innlegg og artikkelen vedlagt ovenfor.
Jeg lurer på hvordan media hadde stillt seg om odins sønner hadde stått på motsatt side politisk sett, da hadde det kanskje ikke blitt så mye oppstyr tenker jeg.

Jeg synes hele opplegget er positivt om disse personene står for det de sier, kanskje jeg da en dag kan ferdes på grønland på nattestid uten å være redd for å bli ranet/knivstukket
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Jeg synes hele opplegget er positivt om disse personene står for det de sier, kanskje jeg da en dag kan ferdes på grønland på nattestid uten å være redd for å bli ranet/knivstukket
Vis hele sitatet...
Du er klar over at det er ein lite reell risiko? Kor mange ran og knivstikkinger var det i Oslo i fjor? Og kor mange av dei var mot tilfeldige personer? I heile Oslo var det 222 ran første halvår. Rund oppover, til fem hundre i året. Det er ein halv million innbyggjarar i Oslo. Det er antakeleg minst det dobbelte som har ferdast i Oslo i samme tidsrommet. Så av ein million, så vert altså smålege 500 rana. Og det er heilt totalt urealistisk at alt det skjedde på Grønland. Og det er heilt urealistisk at det er utelukkande innvandrarar som raner.

Så nei, du har ingenting å frykte. Anna enn frykta då. Men den er kanskje grei å ha for å legitimere eigne fordommer?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av zeuber Vis innlegg
Natteravnene er ikke tøffe i det hele tatt; dessuten krever de vel plettfri vandel, om jeg har forstått det riktig.
Vis hele sitatet...
Jeg ser Natteravnene ønsker at man skal fylle inn hvorvidt man er dømt eller under etterforskning av vold/sedelighet, men kan ikke finne noe om plettfri vandel. Kan heller ikke finne noen krav om politiattest. Jeg vil snarere tro det går på skjønn. For de av Odins soldater som uansett ikke er dømt for vold/sedelighet burde det være fritt frem å melde seg inn da.
Til dere som vil ha noen, som mest sannsynlig er høyreekstreme, til "å passe gatene". Hva med om en etnisk norsk raner, voldtar eller gjør noe annet grusomt mot en uskyldig ikke etnisk norsk person. Kommer disse til å hjelpe den etniske eller uetniske nordmannen? Og kommer denne hjelpen til å være upartisk? Noe som politiets hjelp skal være.

Jeg ser heller disse antageligvis lager mere bråk, enn det de forhindrer med sitt nærvær...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du er klar over at det er ein lite reell risiko? Kor mange ran og knivstikkinger var det i Oslo i fjor? Og kor mange av dei var mot tilfeldige personer? I heile Oslo var det 222 ran første halvår. Rund oppover, til fem hundre i året. Det er ein halv million innbyggjarar i Oslo. Det er antakeleg minst det dobbelte som har ferdast i Oslo i samme tidsrommet. Så av ein million, så vert altså smålege 500 rana. Og det er heilt totalt urealistisk at alt det skjedde på Grønland. Og det er heilt urealistisk at det er utelukkande innvandrarar som raner.

Så nei, du har ingenting å frykte. Anna enn frykta då. Men den er kanskje grei å ha for å legitimere eigne fordommer?
Vis hele sitatet...
Jeg synes du skal se intervjuet med ransofferet i denne artikkelen, før du fortsetter å bagatellisere ran og vold du selv ikke har vært utsatt for.
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/...-ran-1.8277740
Sitat av zeuber Vis innlegg
Ser i utgangspunktet ikke noe problematisk med en slik gruppe, hvis det de fremstiller som sin intensjon stemmer (forstår naturligvis at det ligger mer i bakgrunnen for mange av medlemmene, men la oss la tvilen komme dem til gode for diskusjonens skyld). Jeg har forståelse for ønsket om å gjøre noe, og mener ikke man må være høyreekstrem for tenke slik.

Men det de i så fall burde kutte ut, er uniformeringen. Jeg ser ikke noe galt i at en gruppe voksne mennesker holder seg edru på byen for å holde øye med ting og tang, og "filme og varsle Politiet om nødvendig". Ei heller ved at noen skulle forsvare seg om de ble angrepet. Men så fort man kjører militant uniformering, inviterer man til unødvendig konfrontasjon. Dessuten vil de som eventuelt er ute i ondt ærend lett kunne omstille seg og dra på andre jaktmarker om "soldatene" skulle entre et område de har sett seg ut som "lekeplass".

Men jeg skjønner jo at å gå edru rundt på byen i sivil ikke er like tøft som bomberjakker med Odin på. Natteravnene er ikke tøffe i det hele tatt; dessuten krever de vel plettfri vandel, om jeg har forstått det riktig.
Vis hele sitatet...
De kan da yte å oppnå like mye effekt om de hadde joina natteravnene?
"natteravnene er ikke tøffe i det heletatt", SO/OS er ikke tøffe de heller, siden de tydeligvis synes det er kjipt å gå med refleksvest, å heller starter sine egne "borger grupper".
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg synes du skal se intervjuet med ransofferet i denne artikkelen, før du fortsetter å bagatellisere ran og vold du selv ikke har vært utsatt for.
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/...-ran-1.8277740
Vis hele sitatet...
Han har ikke bagatellisert noe ran etter det jeg kan se. Men han har nevnt noe om hvor sannsynlig det er om du blir ranet eller ikke. Og 500/1000000 blir 0,02 %, altså det er ikke akkurat fælt sannsynlig. Jeg antar, det er mye annet farligere i en by og være redd for! Her kan trafikk, istapper, holke og en del andre ting nevnes!..