Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 13644
Hei, lurte på noe ang. kjøring av firmabil privat.

Typisk så har gjerne gamle firmabiler ikke GPS, hvordan vil man da bli straffet? Hvordan "antar" de da hvor mye du har kjørt?

Hvis man har GPS i bilen, så har jeg hørt at de bare kan gå inn og se hvor mye du har kjørt privat, og du må da betale utifra det. Og noen sier at man blir skattelagt 20-30% av listepris på bilen, uansett hvor mye man har kjørt.


Om man tar sjangsen på å kjøre privat, er det da lurest med en gammel bil uten GPS, eller en nyere MED?

Og kan de gå tilbake flere år, og gi deg skattesmell for alle disse årene, eller er det somregel bare for gjeldene år?

Tenker liksom om man f.eks. har kjørt firmabilen privat i fem år, hva skjer da?


Har også hørt at de kan ikke gå inn å sjekke aktiviteten på bilen din (GPS-sporingen), med mindre de har mistanke? Altså at de har sett deg kjøre/tar deg i kontroll osv. Stemmer dette? Tenker da både på arbeidsgiver og skattemyndigheter. Men det er jo klart at arbeidsgiver vil jo ikke ta deg for dette uansett, ettersom han vil jo også få en saftig bot.
Sist endret av Xablo; 29. juni 2015 kl. 19:25.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Hvor mye du kjører og GPS er likegyldig (dog lavere sats om den kjøres over 40 000km pr år), hvis du disponerer bilen må du skatte av fordelen.
Denne siden forklarer det ganske greit http://www.smartepenger.no/bilokonom...l/363-firmabil
Trådstarter
Sitat av pr0cyon Vis innlegg
Hvor mye du kjører og GPS er likegyldig (dog lavere sats om den kjøres over 40 000km pr år), hvis du disponerer bilen må du skatte av fordelen.
Denne siden forklarer det ganske greit http://www.smartepenger.no/bilokonom...l/363-firmabil
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Nå tenkte jeg biler som man må ha i dette yrket, altså at man må bruke den i jobbsammenheng/serviceoppdrag osv. (håndverker).

Men ser det står noe om dette også. Men vi får altså ikke lønnspåslag, derfor lurte jeg på straffen av å kjøre denne bilen privat/på fritid uten å frivillig betale skatten for bruk av bilen. Jeg mener på at vi har lov til å ta bilen hjem, og kjøre hjem-arbeid-heim, men ikke ellers selvfølgelig.
Sist endret av Xablo; 29. juni 2015 kl. 20:01.
Du dummer deg iallefall grundig ut hvis du har et trafikkuhell mens du bruker bilen utenfor tjeneste. Det finnes også kontroller (skatteetaten) som sjekker bruk av tjenestebiler privat. Vært noen avis-oppslag om dette hvor de sjekker firmabiler etter normal arbeidstid på kjøpesentre etc. og så anmelder sjåføren for skatteunndragelse. Kan fort få reaksjoner tilbakevirkende også.
Jeg turte aldri utnytte dette til tross for at vi ikke hadde GPS i bilene, kun kjørebok..
Sitat av woff Vis innlegg
Du dummer deg iallefall grundig ut hvis du har et trafikkuhell mens du bruker bilen utenfor tjeneste. Det finnes også kontroller (skatteetaten) som sjekker bruk av tjenestebiler privat. Vært noen avis-oppslag om dette hvor de sjekker firmabiler etter normal arbeidstid på kjøpesentre etc. og så anmelder sjåføren for skatteunndragelse. Kan fort få reaksjoner tilbakevirkende også.
Jeg turte aldri utnytte dette til tross for at vi ikke hadde GPS i bilene, kun kjørebok..
Vis hele sitatet...
Ikkje at jeg anbefaler det, men dette må da være enkelt å unngå. Hva om man tar på seg arbeidsklærne hver gang man skal ut å kjøre noen plass. Og blir man kontrollert så er det bare å si at man enten har jobbet overtid, eller at man bare måtte kjøre et lite ærend som hastet før man kunne kjøre hjem.
Vil tro at skatteetaten nok kontakter eier av tjenestebilen for å få ett grunnlag for kjøringen.. Hvis du sjekker avisene så var det en god del slike saker for noen år siden. Det var så mye skatteunndragelse at denne kontrollformen spredte seg til flere fylker på østlandet husker jeg. Det er jo ganske lett å plukke ut 'mistenkelige' tilfeller når du sjekker parkeringsplassen på et kjøpesenter kl 20.00.. Snodig mange tjenestebiler der uten at det foregår noe jobb på senteret!
Sist endret av woff; 29. juni 2015 kl. 21:27.
Trådstarter
Slik jeg har forstått det, så er man fucked sålenge man blir stoppet.

Tror man skal ha et relativt solid bevis når man først blir stoppet. (Henvise til kunde/ordrenr e.l. regner jeg med).
Og når du først blir stoppet, så har de vel egentlig fullmakt til å gå inn og se på kjøreaktiviteten din via GPS-trackeren. Og her ser de jo med en gang om du har kjørt mye privat ellers også.

Men så har jeg aldri hørt om noen som har blitt tatt for dette heller da, og det er sinnssykt mange som kjører. Jeg tror aldri jeg kommer til å parkere på et kjøpesenter på en lørdag ihvertfall. Det som hadde vært interessant å vite, er om de kan gå tilbake og ta deg for flere års kjøring.. Da er det jo ganske kjipt.
Sist endret av Xablo; 29. juni 2015 kl. 22:11.
Regelverket er ganske så komplekst.

Men det som er verd å merke seg, er at det er "vane-kjøring" man blir straffet for.
Altså, om du kjører fast innom barnehagen eller butikken på tur hjem. Eller generelt kjører rundt og surrer på fritiden med bilen.

Men, du kan fritt benytte bilen til unntakskjøring. Dette gjelder om du skal flytte eller kjøre søppel på dynga. Altså aktivitet som skjer svært sjeldent. Bør tho avtales med arbeidsgiver.


Når det kommer til straff, så har det lite å si hvor mye eller hvor lite du måtte benytte bilen privat.
Du blir straffet hvis du ikke kan redegjøre for kjøringen. Om det er hull eller store avvik i kjøreboken så vil du kunne bli straffet.
For har du ikke GPS i en firmabil, så SKAL du ha en kjørebok, der du fører inn km for hver eneste tur.


Om du har muligheten til å skatte av bilen, så er det i grunn å anbefale.
Du betaler under 2000 kr i mnd (Normalt rundt 1500), og har "fri bruk" av bilen. Ingen utgifter knyttet til vedlikehold, årsavgift, drivstoff, vesker o.l. Slik at det er en svært billig bil å ha i drift.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Regelverket er ganske så komplekst.

Men det som er verd å merke seg, er at det er "vane-kjøring" man blir straffet for.
Altså, om du kjører fast innom barnehagen eller butikken på tur hjem. Eller generelt kjører rundt og surrer på fritiden med bilen.
Vis hele sitatet...
Vane-kjøring kan gjelde så mangt. Om du kjører innom kontoret hver dag i 14. dager før du drar på første oppdrag kan du få en reaksjon for dette. Regelverket er ikke bare komplekst, som du nevner, men også svært diffust.
Sitat av Xablo Vis innlegg

Typisk så har gjerne gamle firmabiler ikke GPS.
Vis hele sitatet...
Våre biler har flåtestyring med GPS, har intrykk av at det er ganske vanlig.

Regelverket er ganske så komplekst.
Vis hele sitatet...
Ja, og det lønner seg som oftest ikke å bruke firmabil privat.
Det er heller langt bedre business å bruke privat bil i jobben og få kjøregodtgjørelse.
Trådstarter
Ja, har også forstått det slik at det mest lønnsomme er å kjøpe privatbil til jobbkjøring, men det koster somregel litt dette også. Spørs hvor mye firmaet betaler ut, og om de stiller krav til alder osv. på bil.

Skal man skatte av firmabilen må man vel regne 30% av rundt 2-300 000,-. Høres ikke ut som om dette egentlig svarer seg da, egentlig. Men jeg visste jo at dette var dyrt, derfor det ikke er så interessant å skatte for den. Synes det er dårlig at vi håndverkere ikke skal ha noen fordeler, er jo kun for at de vil suge enda mer penger ut av oss. Det er jo klart at man trenger ikke å kjøre på ferie/hyttetur med bilen, men litt småkjøring fram og tilbake burde jo ikke være noe problem..

Men jeg ser at de går utifra listepris fra når bilen var ny, uavhengig av kjøpspris. Gjelder dette også for biler som firmaet leaser?
Sist endret av Xablo; 30. juni 2015 kl. 06:16.
Hei! Jeg kan fortelle litt om skatting på firmabil siden jeg skattet for bilen i 3 år.

Du skatter en viss prosent av bilens listepris
Er bilen eldre enn 3 år så er det en mindre prosentsats
Du blir tilleggskattet dvs at di legger på et beløp på lønna di som feks i mitt tilfelle er 4600kr ca. Med andre ord ser det ut som du tjener mer enn hva du gjør.
For meg så koster bilen ca 1900kr i mnd siden bilen er helt ny.

Det er en del fordeler med å skatte for firmabiler: du betaler ikke drivstoff,forsikring,service, reprasjoner, årsagift osv.

Blir du tatt uten at du kan vise at du skatter for den eller er på oppdrag så blir du kjønslignet 3 år tilbake. Sjefen måtte betale ca 150000kr for å ha brukt bilen uten å skattefordel den.

Du kan låne firmabiler til å kjøre flyttelass osv uten å skatte for den så lenge det et skriftlig avtalt med dagligleder/sjef

Vist du jobber samme plass i over 14 dager så regnes det som fast arbeidssted å du skal ifølge skattemyndighetene betale skatt for bilen.

Du kan hente i barnehagen vist barnehagen ligger før huset ditt. Spare miljø.
Sitat av Xablo Vis innlegg
.. Men jeg visste jo at dette var dyrt, derfor det ikke er så interessant å skatte for den. Synes det er dårlig at vi håndverkere ikke skal ha noen fordeler, er jo kun for at de vil suge enda mer penger ut av oss. Det er jo klart at man trenger ikke å kjøre på ferie/hyttetur med bilen, men litt småkjøring fram og tilbake burde jo ikke være noe problem..

Men jeg ser at de går utifra listepris fra når bilen var ny, uavhengig av kjøpspris. Gjelder dette også for biler som firmaet leaser?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke vil skatte av fordelen så la vær å bruke bilen. Som nevnt over her; dumt å bli skjønnslignet for misbruk de siste tre årene. Blir fort utrolig dyrt!
Som håndverker har du absolutt fordeler! Du har gratis transport til / fra jobb og du kan benytte tjenestebilen etter avtale når du har behov! Ikke mange som kan skryte av disse to mulighetene!
Sitat av tøffel Vis innlegg
Du kan hente i barnehagen vist barnehagen ligger før huset ditt. Spare miljø.
Vis hele sitatet...
Hø, stemmer dette? Trodde faktisk at regelverket var så trangsynt at du må kjøre 1 mil for å hente din egen bil, for så å kjøre 1 mil tilbake, og så hjem igjen.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av tøffel Vis innlegg
Hei! Jeg kan fortelle litt om skatting på firmabil siden jeg skattet for bilen i 3 år.

Du skatter en viss prosent av bilens listepris
Er bilen eldre enn 3 år så er det en mindre prosentsats
Du blir tilleggskattet dvs at di legger på et beløp på lønna di som feks i mitt tilfelle er 4600kr ca. Med andre ord ser det ut som du tjener mer enn hva du gjør.
For meg så koster bilen ca 1900kr i mnd siden bilen er helt ny.

Det er en del fordeler med å skatte for firmabiler: du betaler ikke drivstoff,forsikring,service, reprasjoner, årsagift osv.

Blir du tatt uten at du kan vise at du skatter for den eller er på oppdrag så blir du kjønslignet 3 år tilbake. Sjefen måtte betale ca 150000kr for å ha brukt bilen uten å skattefordel den.

Du kan låne firmabiler til å kjøre flyttelass osv uten å skatte for den så lenge det et skriftlig avtalt med dagligleder/sjef

Vist du jobber samme plass i over 14 dager så regnes det som fast arbeidssted å du skal ifølge skattemyndighetene betale skatt for bilen.

Du kan hente i barnehagen vist barnehagen ligger før huset ditt. Spare miljø.
Vis hele sitatet...
Ettersom det virker som du har litt peiling.
Hva er reglene for varebil klasse 2?
Slik jeg forstår det, er det lavere skatt for disse, da de er mindre praktisk privat. Og at man da skatter 50% av kjøpesum, opp til max 150k. Stemmer det?

Skal over fra hvitskiltet bil til grønnskiltet Mitsubishi L200 nå, og har liksom skattet hele veien med fri flyt og tut kjør. Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå når jeg må ha grønnskiltet, om jeg bare må gå til innkjøp av privat bil, eller om jeg klarer meg med denne. Har motorsykkel fra før, så er egentlig ikke så keen på å kjøpe meg en bil i tillegg, om jeg kan bruke firmabilen.
Står også noe om at om man har elektronisk kjørebok, kan man skatte pr kilometer brukt privat. Usikker på hva som lønner seg. Noe innspill?
En fra ABAX hadde foredrag hos oss når vi fikk dette i firmabilene våres og han fortalte at man i værste fall kunne få 70 000 i året, 10 år tilbake i tid..
Nye regler fra nyttår er følgende:

Alternativ 1:
Sjablongbeskatning ved at bilens listepris reduseres med 50%, oppad begrenset til 150 000. Deretter beregnes fordelen etter de ordinære sjablongreglene. (Per i dag er det ikke dette fradraget på 50% slik at det skjer en lemping i grunnlaget for skatt på opptil kr 3 750 per mnd).

Alternativ 2:
Individuell verdsettelse ved at faktisk privatkjøring med bilen multipliseres med en kilometersats på kr 3,40. For å regne ut dette må bilen utstyres med elektronisk kjørebok og all jobbrelatert kjøring må registreres. Det lønne seg for deg med individuell verdsettelse dersom du kjører privat mindre enn mellom 7 755-11 267 km i året. (Basert på listepris på bil).


Med en L200 vil det MAO være meget lønnsomt å skatte av bilen.
Om det er alternativ 1 eller 2 som blir mest aktuell for deg, må du selv vurdere.
Alternativ 1 trenger du ikke GPS-logging. Alternativ 2 må du ha det (Med de mulig negative konsekvenser oppmot arbeidsgiver det kan medføre).


Det du må tenke over i regnestykket også, er at ved privatbil så har man store utgifter knyttet til vedlikehold, dekk, årsavgift, verditap på bilen (Som alene er høyere enn det du skatter av en firmabil). osv.
Uvaksinert 👍
Hvis firmabilen er en typisk pizzabil ell. så ikke parker på kjøpesentere, ikke kryss grensa og hold deg unna ulykker og kontroller på veien. Vær heller ikke uvenn med naboene. Er det en vanlig personbil så er det lettere, men du kan bli stoppa da også og det svir. Noen på jobben ble det og tror de fikk smell enten 5 eller 10 år tilbake og det var med vanlig personbil, det ble dyrt for å si det slik. Siden dette er snylting på det fellesansvaret vi faktisk har ovenfor samfunnet så har veldig mange en lav terskel for å tipse skatteetaten om at naboen kjører firmabil uten å skatte for det. For det er jo utrolig nok veldig populært å nettopp skryte av at man har gratis bil og det skal ikke mye til før de rette personene får høre om det.
De fleste kan visstnok fint kjøpe en liten bruktbil for langt mindre enn det fordelsbeskatningen er.
Vet om mange som har gjort dette uten problem.
Sitat av nudo Vis innlegg
De fleste kan visstnok fint kjøpe en liten bruktbil for langt mindre enn det fordelsbeskatningen er.
Vis hele sitatet...

Det har du helt korrekt i!

MEN, det gjelder kun om du tenker på innkjøps-pris (og påfølgende årsavgifter)

Du må i tillegg regne med utgifter knyttet til drivstoff, bomutgifter, verksted og andre utgifter.

Da skal det ikke så mye til før det er meget lønnsomt å kjøre firmabil og skatte av den istedet. Spesielt om man har lang vei til jobb.
All bruk privat blir jo også dekt.
Sist endret av Blackkoz; 7. januar 2016 kl. 17:37.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis du som f.eks ikke har kjørebok som f.eks abax så tror jeg det ikke er så veldig nøye, men hvis du blir tatt med abax i bilen så kan du få svi så det holder! Hørt om folk som har måttet betalt opptil flere hundretusen i skatt for nettopp dette..
Hva med de som kjører firmabil på hvite skilter? Feks så har de firmaet registrert med kontor på egen adresse. Bilen kan jo være en hvilken som helst bil, på hvite skilter. Skal vel litt til da for å bli tatt i kontroll?

Og hva kan de gjøre om du stoppes utenfor et senter kjørende i firmabilen på hvite skilter som har samme kontoradresse som en har privatadresse? Kan en si at firmabilen "parkeres på jobb" - noe som jo tilfeldigvis er der en selv bor?

Ser at det er enklere å finne de som kjører varebiler på grønne skilter, men hva med vanlige personbiler på hvite skilter regga på firma?
Sitat av nudo Vis innlegg
De fleste kan visstnok fint kjøpe en liten bruktbil for langt mindre enn det fordelsbeskatningen er.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke når drivstoff, service og forsikring med mer er inkludert.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Xablo Vis innlegg
Slik jeg har forstått det, så er man fucked sålenge man blir stoppet.

Tror man skal ha et relativt solid bevis når man først blir stoppet. (Henvise til kunde/ordrenr e.l. regner jeg med).
Og når du først blir stoppet, så har de vel egentlig fullmakt til å gå inn og se på kjøreaktiviteten din via GPS-trackeren. Og her ser de jo med en gang om du har kjørt mye privat ellers også.
Vis hele sitatet...
Det er såkalt omvendt bevisbyrde i disse sakene. Ganske spesielt, men sånn er det: https://www.abax.no/Blogg/Diverse/Om...uk-av-yrkesbil