Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 6925
Hei Freaks!

Har tenkt å plukke opp en liten kattunge idag på tur hjem fra jobb så jeg og samboeren min samt vår 2,5 år gamle datter har litt ekstra selskap i hverdagen.

Har anskaffet kattedo, klorestativ, noen leker, drikke og mat skål og selvfølgelig kattemat, kattesand og godteri

Noe annet dere mener man trenger for å optimalisere kattens velvære?

Takker for svar på forhånd.
Why so serious?
Kanskje en katteseng, visst du ikke vill at den skal ligge i deres seng, sofa osv.
Les denne: http://www.dooa.no/faktasider/k_nykatt.html

Spesiellt det som står om "De første dagene".

Både du og katten får veldig mye mer igjen for å innføre det nye familiemedlemmet på en trygg og god måte.

La den 2.5 år gamle datteren lære å behandle dyr med respekt og varme.. Det er faktisk ikke en leke du anskaffer.
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Nei. Ikke bry deg med katteseng. Katten kommer til å ligge der den føler for det uansett :P

Det jeg vill foreslå er et kattebur som du kan bruke når den skal til vetrinær eller andre turer.

Ellers så trenger ikke en katt så veldig mye for å trives, bare gi den kos og lek med den, spesielt om det skal være innekatt

Apoxi
Trådstarter
Tenker katten har den mentaliteten at ''If it fit i sit'' Så katteseng tror jeg ikke vil bli prioritert om jeg ikke ser at katten trenger det.

Skjønner at katten er et dyr og ikke en leke å kommer til å være streng på dette punktet når det kommer til vår datter.

Kattebur ja, det skal jeg ta å bestille nå med en gang. Takk for tips

Blir nok innekatt ja og kos kommer den til å få så mye den vil ha )
Om du skal ha innekatt annbefaler jeg å investere i en kattedo med lokk, luke og "luktfilter" når katten blir større. Amoniakk lukter ikke godt
Sitat av Apoxi Vis innlegg
Nei. Ikke bry deg med katteseng. Katten kommer til å ligge der den føler for det uansett :P

Det jeg vill foreslå er et kattebur som du kan bruke når den skal til vetrinær eller andre turer.

Ellers så trenger ikke en katt så veldig mye for å trives, bare gi den kos og lek med den, spesielt om det skal være innekatt

Apoxi
Vis hele sitatet...
I tillegg til dette vil jeg anbefale at du kanskje legger maten og et håndkle inne i buret en liten stund i starten, så katten begynner å føle seg trygg der,selvsagt mens døren er åpen slik at den er fri til å gå inn og ut av buret som den vil.

Det hjelper veldig på tryggheten til katten når den skal til veterinær eller andre situasjoner hvor den må i bur, det hjalp ihvertfall på katten min.

Ellers er det vel egentlig stort sett sunn fornuft som gjelder, som jeg kan komme på hvertfall
Trådstarter
Notert!

Ja et skikkelig kattedo vil jeg investere i etterhvert, har et sånn enkelt et til nå og sånne 'kuler' istedenfor kattesand jeg tenkte å teste. (Må bare være påpasselig at katten ikke spiser disse kulene og får forstoppelse..)
Min katt i allefall likte ikke kattedoen når den var liten og nektet faktisk å bruke den, men det gikk bra så lenge den fikk tatt seg en tur ut om morgenen etc.

Katteseng, det kan man egentlig drite lang vei i, de ligger seg der de liker seg best og det er tilfeldig om den liker kattesengen. Min katt liker for eksempel best å sove i pappesker O.o.

Hvis det er hun katt ville jeg anbefale tidlig sterilisering, da er de fortsatt lekene etter sterilisering. Dette er pga. av de har en tendens til å pisse (markere seg) over alt, og dette her er veldig lite artig :P
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg har hatt flere katter oppigjennom. Det eneste av utstyr jeg noengang har anskaffet er en matskål og en plastikkbeholder med kattesand.

Klorestativ finner katten ute, leketøy kan være noe så enkelt som en meter hyssing og en papirbit og katteseng - vel, katta sover hvor den vil uansett.
Et eldre pledd på yndlingsplassen i sofaen om katten røyter mye.

Det viktigste for en katt er ikke utstyret, men omsorgen den får. At den alltid har mat, vann og får nok kos og oppmerksomhet.
Klorestativ er faktisk ganske greit vis du har mye tepper etc. inne, siden den vil bruke dette til klorestativ da :P
Klorestativ er et must hvis du vil slippe å skifte sofa etc. hvert år. Luktfilter trenger ikke jeg på min katt sin kattedo iallefall, bruker Everclean klumpsand som kun lukter (ammoniakk) idet man tømmer den (og når du kjenner ammoniakklukten imens du tømmer så er det uansett et tegn på at det er tide på å skifte all kattesand i doen).
Selv kjøpte jeg kattefontene til katten, og den står også 2-3 meter unna matskålen (noen katter drikker faktisk ikke i det hele tatt hvis vannet er i nærheten av matskål eller kattedo, mennesker er sånn sett et sært dyr som liker å drikke samtidig som vi spiser), og det medfører at jeg slipper å la han drikke rett fra kranen på vasken når jeg skal pusse tenner etc.
Klorestativ.
Ikke kattesand fra Rimi - kjøp sånn som de har i dyrebutikker som klumper seg, den er vanvittig dyr, men veldig drøy også.
Kjøp skikkelig mat fra dyrebutikken, viktig for en pus som vokser.
Lær opp barnet til å behandle katten ordentlig!
Prøv å ikke la den være alene så veldig mange timene i slengen mens den er liten.
Vær glad i den og kos med den!

La katten få fred når den spiser. Det er ikke så mye vits i seng, for den sover som noen sier her der den vil selv. Men når den har valgt seg et sted, er det lurt å bestemme at den skal få være i fred når den sover der. Greit for katten å vite at den har et sted å gå om den ikke vil forstyrres.
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Klorestativ er et must hvis du vil slippe å skifte sofa etc. hvert år. Luktfilter trenger ikke jeg på min katt sin kattedo iallefall, bruker Everclean klumpsand som kun lukter (ammoniakk) idet man tømmer den (og når du kjenner ammoniakklukten imens du tømmer så er det uansett et tegn på at det er tide på å skifte all kattesand i doen).
Selv kjøpte jeg kattefontene til katten, og den står også 2-3 meter unna matskålen (noen katter drikker faktisk ikke i det hele tatt hvis vannet er i nærheten av matskål eller kattedo, mennesker er sånn sett et sært dyr som liker å drikke samtidig som vi spiser), og det medfører at jeg slipper å la han drikke rett fra kranen på vasken når jeg skal pusse tenner etc.
Vis hele sitatet...
Vill gjetting anngående drikkingen fra springen..

Du har en Bengal!
Min katt har følgende katteting:
Bur - brukes kun ved transport. Nyttig.
Kattedo - fin å ha om vinteren, men hun foretrekker å gjøre sitt fornødne ute når det er mulig. Vil likevel anbefale å ha en (av opplagte grunner).
Mat- og vannskåler - brukes. Minimerer sølet til en ønsket del av gangen.
Klorepinne - brukes ikke. Vegger, bøker, sofa, tepper, legger, stoler, trær, igrunn alt annet er morsommere å klore på.
Lekemus - brukes ikke. Garnnøster er mye bedre, spesielt hvis de er i bruk.
Katteleke - ikke spennende. Hva som helst annet man kan vifte med, det være seg en hanske, en vedpinne eller stroppen til en ryggsekk er kjempegøy. Men katteleke? Nah.
Katteseng - Brukes ikke. Sofa, stoler, seng, teppe, ullgenser, duk, jakke (hun river de ned fra knaggen), håndveske, vaskemaskin (oppå og inni), garndinbrett og gummistøvel - alle de er fantastiske steder å ta seg en lur, men kattesenga skal ikke brukes.

Oppsummert - bur for kattens del og matskål og dass for din egen del. Alt annet er trolig bortkasta penger.
Klorebrett koster ikke veldig mye, og enkelte katter elsker disse, så det er egentlig bare å teste ut, katteleker er bare tull, de jager alt som er lite å beveger på seg :P
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Ser mange her anbefaller klorestativ, er det bare meg som har hatt flaks og hatt flere katter som ikke har gått apeshit på møblemanget grunnet manglende klorestativ i hjemet?
Sist endret av Bombasa; 17. juni 2013 kl. 15:04.
Mine katter har et kloretre med flere avsatser der man kan ligge og ha utsikt. De liker veldig godt å ligge på toppen av det, og de klorer masse på det. Å gi katten en mulighet til å komme seg opp i høyden er alltid en suksess. Et høyt kloretre er nok også den beste måten å forsikre seg om at det er der de klorer og ikke på sofaen. Har sett flere eksempler på at et vanlig klorebrett ikke blir brukt. De vil nemlig gjerne klore og klatre samtidig.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Ser mange her anbefaller klorestativ, er det bare meg som har hatt flaks og hatt flere katter som ikke har gått apeshit på møblemanget grunnet manglende klorestativ i hjemet?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hva slags møbler man har. Umalt strietapet og stoffsofa i noe som ligner striestoff er det vanskelig å stoppe dem i å klore på, mens en skinnsofa vanligvis går helt fri.

Da jeg var barn hadde vi noen sånne fæle plastryer i huset, og kattene klorte bare på dem og ikke på resten av møblene.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Ikke noe vits å kjøpe katteseng. Kjøp en god og deilig teppe eller saueull teppe og legg den på sofaen eller ett annet sted
Hvis det er en røytekatt så kan det være greit å kjøpe en liten seng den kan ha i sofaen. Liten sjanse at den vil legge seg oppi, men tving den oppi hver gang den skal oppi sofaen.

Viktig å lære katten de viktige tingene så fort som mulig. Feks tygging på kabler må du ta med en gang, kloring og evt gå på bord. Jo fortere du lærer den det jo lettere er det.

Siden du har barn må du passe på at de blir venner, og at barnet vet godt hvor farlig en katt kan være (for små barn). Pass på at h*n ikke drar i halen, koser for hardt eller lignende. Noen katter bryr seg ikke, andre kan bli veldig sinte.
Vi hadde katteburet åpent i en krork litt gjemt. Katta brukte å sove inni buret ofte. Kattene i huset brukte også å få mye fisk. Kjøpte seifilet fra kiwi. Kokte det opp og venta til det kjølte seg. Så er det bare å sette det kjøleskapet og katta har luksusmat for noen dager!
Sist endret av mo3; 17. juni 2013 kl. 16:21.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Vi hadde katteburet åpent i en krork litt gjemt. Katta brukte å sove inni buret ofte. Kattene i huset brukte også å få mye fisk. Kjøpte seifilet fra kiwi. Kokte det opp og venta til det kjølte seg. Så er det bare å sette det kjøleskapet og katta har luksusmat for noen dager!
Vis hele sitatet...
er ikke normalt for en katt å spise fisk... katt skal ha kjøtt
kjøp kattemynte det elsker katter
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Ser mange her anbefaller klorestativ, er det bare meg som har hatt flaks og hatt flere katter som ikke har gått apeshit på møblemanget grunnet manglende klorestativ i hjemet?
Vis hele sitatet...
når jeg fikk katten min i februar kloret hun masse på soffa og listene i vinduet. kjøpte et kloretårn til 400 kroner, nå klorer hun kun på det! flink pus!
Når katten min var liten så lå den ved siden av putta mi om natta og jeg har alltid gitt han vanvittig mye oppmerksomhet.
Han virker over gjennomsnittet avhengig av meg nå som han har blitt 3 år.

Hver natt så skal han ligge i senga eller på brystet mitt, og jeg har nå kjæreste, noe som blir litt slitsomt.
Han er også helt i fra seg om jeg ikke har hvert hjemme på 3 dager, han blir veldig klengete.

Dette er ting jeg ikke forutså ville skje, jeg anbefaler deg å begrense visse ting mens deg fortsatt er mulig.
Slutter jeg nå så er det bare slemt, men litt mer regler har hjulpet litt.


Husk også å gi katten din ormekur for kattunge nå, og husk å chip og kastrer den før han blir jaget eller stikker av.
Har hatt mange søvnløse netter før jeg kastrerte katten min, tok han rett til dyrlegen etter jeg fant han flere kilometer vekk!
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
er ikke normalt for en katt å spise fisk... katt skal ha kjøtt
kjøp kattemynte det elsker katter
Vis hele sitatet...
Vi hadde to katter som spiste fisk som bare det, og de likte det veldig godt også. Så godt at tørrfôret stod urørt.
Sist endret av mo3; 17. juni 2013 kl. 23:13.
Min katts favoritt er bløtfòr av kylling (evt. kalkun), men fisk sluker han i seg også, selv om han foretrekker å leke med tørrfisk han får før han til slutt spiser det (katten jeg hadde i oppveksten kunne ikke finne på å leke med tørrfisk, han spiste det fortest mulig i håp om å få mer).
Skulle gjerne sett dokumentasjon (bevisbasert, ikke en random blog) på hvorfor du tror det er "unormalt" for katter å spise fisk, for det virker som en erketypisk trollekommentar..
Sitat av mo3 Vis innlegg
Vi hadde to katter som spiste fisk som bare det, og de likte det veldig godt også. Så godt at tørrfôret stod urørt.
Vis hele sitatet...
Bestemoren min mater også katten sin med mye fisk (Bor 20m fra sjøen, så det blir mye fisk). Selv kjøper vi i familien mye fisk og kjøtt når det er på tilbud til katten våres, ofte mye billigere å kjøpe f.eks kjøttdeig på tilbud enn kattemat, en pakke holder lett 3-4 dager
Ellers så er det vell bare å ta nye ting rolig, forvent at katta vil ut, vil utforske osv..
Katter bør spise tørrfor hver dag fordi det motvirker tannstein som er en vanlig plage. Tannstein kan gi dem store smerter og ødelegge tennene.

Man kan velge å gi dem litt annen mat ved siden av, men det bør ikke være i slike mengder at de ikke vil ha tørrfor.

Mange katter foretrekker tørrforet - mine gjør ihvertfall det, men de liker litt variasjon innimellom.
Samboeren har 3! katter.

De ELSKER klatretårn, gjerne med utsikt ut av vinduet.
Saueull teppet er også en vinner, de legger seg på det og murrer noe voldsomt. Ellers er resten av tipsene over her gode.
Et bur er et absolutt must om du skal frakte katten noe sted.

Brotip: LUKK dusjen om du har dusjkabinett, noen av disse krypene driter heller der enn i kattedoen om de har muligheten.

Brotip 2: Har du kattedoen på et rom som kan lukkes med dør: Pass for all del på at du ikke lukker den om du blir borte en dag eller to. Vi kom hjem til ned pisset leilighet. (Min feil )
Katter skal helst ikke forlate mor før de er 12 uker. Dette er fordi de lærer utrolig mye av mor og søsken de siste 4 ukene og vil også opptre som mer selvstendige en 8 ukerne. Dette er jo så klart et valg du tar, katten klarer seg uansett.

Utepuser burde også vaksineres mot alt mulig rart (dette vet veterinæren) og du burde få chippet og kastrert katta i samme slengen. Et godt tips hvis du farter mye i sverige og katten er utepus er å hamstre ormekurer da dette er reseptbelagt og dyrt i norge. Du får akkurat samma skitet på apoteket i sverige til en mye billigere penge. Katten skal helst ha hver 6 mnd i følge papirene, men vi pleier å gi hvis katta ser pjusk ut i pelsen eller får plutselig vekttap (dette kommer gjerne litt før marken synes i avføring eller tyter tur ræva).

Som sagt er et godt tørrfor gull for kattetenner, mamma har våtfor katt og han må inn til tannrens ca 1 gang i året, katta mi eter tørt og evt rotter og har nå i en alder av 9 år fått sin første og eneste nødvendige tannstein behandling. Ubehandlet tannstein fører til betennelse og tap av tenner som ubehandlet kan gå i kroppen og ta livet av katten.

- Kattegodis er dyrt og unødvendig (men kanskje moro for vesla) bruk pålegg eller middagrester.
- Kattemynte/catnip er gull. Kan også få kjøpt i pose og innbakt i leker. Strø det på enkelte plasser og katten bor der.
- Urine off (fra dyrebutikk) eller eddikk miks (google it) er genialt å ha når man har kattunger som kan komme til å skvette her og der.
- Karde/børste. Kjøp dere en god børste som tar underulla til katten først som sist. Katten kommer til å røyte og da er det fint å få det i børsten og ikke i store klatter i sofaen/senga ol. For å venne katten til børsten kan du kose lett på katten med børsten mens dere gjør noe hyggelig (sofakos). vær spesielt obs hvis pus er langhåret, pelsen kan klumpe seg til digre baller på katten, noe som er smertefult og kan koste en del hvis du ikke klarer å fjerne det selv.

Oioi. Jeg tok vist litt av her, men det er mange som tenker "skaffer en katt i dag jeg, gir den bort når vi blir lei og gidder ikke å vaksinere, dyrt". Det er viktig å tenke igjennom når man skaffer seg dyr. En katt kan leve i 15 - 18 år så man tar jo på seg en del ansvar også.

Lykke til med anskaffelse av pus!
vi hadde ingen katte do hun gikk bare ut og inn som hun ville, men mange katter klorer på døra for å si i fra om att de vil ut (ink katten vi hadde) så kattedør kan være en ide?
hun fikk tørr for mandag-lørdag så våtfor med en knust p-pille i på søndager.
Masse "Catnip"?

Vist du vil at kattepusen skal være en stoner.
Sitat av senmord Vis innlegg
Masse "Catnip"?

Vist du vil at kattepusen skal være en stoner.
Vis hele sitatet...
Ikke bra med for mye heller, katta våres er en fornuftig "stoner", hun liker det kun vær andre uke

Ellers så kan jeg på det sterkeste anbefale denne børsten: http://dx.com/p/professional-plastic...-yellow-175865
Viste ikke at katta våres faktisk hadde såpass mye hår før jeg kjøpte denne børsten...
Låner denne tråden for et kjapt spørsmål.

Når jeg var liten fikk jeg ikke lov til å være i nærheten av katten når det lynet, i følge henne så leder katter lyn.
Jeg fikk heller ikke lov til å stå i ruta å se på lynet, hun mente at det var stor sjans for å bli truffet.

Nå ler jeg av tanken, men lurer på hvorfor hun mente dette?
Overtro? Men om lynet slår ned i nærheten, så er det jo voldsomme krefter, så det kan slå inn hele ruta..
vil du ha en av mine?
Kjøp en flaske cat-off/get-off/sitrusspray til å spraye på møbler ol. hvor kloring viser seg å være et problem.

Catnip er ofte alt for sterkt for kattunger og de skyr lukten, men kan være veldig effektivt for å øke kattens interesse for kloretre, leker og soveplasser når den blir eldre.

En fôringsball kan være veldig lurt for å motvirke matkjedsomhet med minimal innsats fra mennesker, ellers er det jo alltid et alternativ å gjemme maten eller kaste den rundt.
Katter er jegere og for innekatter kan det motvirke depresjon å lage måltidet til en utfordring. Har bare dårlig erfaring med denne typen, mens denne typen har fungert godt!

Pee-Wee er en fantastisk type kattedo. Koster litt i innkjøp, men lukter veldig lite, søler lite og bruker kjempebillig og veldig lite fyll, nesten ikke noe svinn siden bare det som faktisk har blitt tisset på skal kastes, og det er resirkulerbart. Leiresand eller perler flyr lett ut av kassen, setter seg mellom tærne til pus og blir dratt rundt slik.
Pee-Wee bruker trepellets som koster 50kr for 16kg på FK.
Har selv modellen med tak. Med to katter plukker jeg bæsj og rister kassen en gang morgen og kveld, bunnen byttes og vaskes hver fjerde dag. Trepellets kommer aldri lenger enn til dørmatten foran kassen.

Animail.no er en god nettbutikk.
Sist endret av GothQueen; 22. juni 2013 kl. 13:58.
Om katten har noen uvaner, spray en liten dusj med vann når den gjør noe den ikke for lov til.
All annen straff er utelukket!
som stolt eier av et dusin katter, er det to ting jeg alltid kjøper når jeg skaffer meg en ny katt.

den første er spisepinner. av erfaring vet jeg det ofte blir mye gris når katter skal spise fra noe så nedverdigende som en liten skål på gulvet. jeg kjøpte derfor et sett spisepinner til hver katt, slik at de får i seg det de vil ha av mat på en mindre grisete og mer sofistikert måte:

http://i.imgur.com/YrcVF7v.png


en annen ting som katter også elsker er en campingvogn (type barbie) som de kan sitte i. som alle vet setter katter seg selv over mennesker på rangstigen, og ved å kjøre dem rundt i en slik opprettholder du deres illusjon om dette og får dem til å føle seg som konger:

http://i.imgur.com/fUQuv7R.png

lykke til, det er veldig gøy å ha katt
Sist endret av kattemannen; 22. juni 2013 kl. 14:32.
Min katt er nå tre år, hva skulle jeg ikke gitt for å beholdt han slik:
http://i1278.photobucket.com/albums/y506/dj6230/2FD6679C-8684-4F57-B771-5D16953E89F4-19820-00000CF805DA6B1C_zps5271df3e.jpg
Ser det er flere som nevner stive priser på kattesand ol. Så ville bare tipse om Felleskjøpet, billige og bra produkter! Kattesanden er det flere som syntes er den beste man får tak i!

Edith: leste ikke hele tråden, så kan være at folk har nevnt FK!
Kan tenkte meg at det hadde vært fint å sluppet alt med kattesand og styr å gjøre. Skjekk ut denne linken.

http://www.wikihow.com/Toilet-Train-Your-Cat
Sitat av mo3 Vis innlegg
Vi hadde katteburet åpent i en krork litt gjemt. Katta brukte å sove inni buret ofte. Kattene i huset brukte også å få mye fisk. Kjøpte seifilet fra kiwi. Kokte det opp og venta til det kjølte seg. Så er det bare å sette det kjøleskapet og katta har luksusmat for noen dager!
Vis hele sitatet...
Filet av kjøtt eller fisk har for lite vitaminer for pus. Litt som snacks går fint, men katten bør ete mest mulig tørrfor. Eller hele dyr/fisk, så den får i seg bein og innvoller som har de vitaminene den trenger.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Anbefaler alle som har/skal skaffe seg katt boka Katten – Atferd og velferd.