Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  109 19635
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Hva er poenget med å oppfordre til å gå til "krig" mot arbeidsgiver? Dersom TS snakker sant er arbeidsgiveren en person det ikke er noen vits å jobbe for. I stedet for å bruke masse energi på han får TS finnes seg en annen jobb. Det kommer sjelden noe godt ut av konflikter med arbeidsgiver og det mest fornuftige er å komme seg videre. Det er neppe noe økonomisk å hente ut av dette heller.

At man på liv og død skal "stå på krava" når man åpenbart ikke er ønsket et sted er for meg en gåte. Er det stoltheten som slår inn?
Vis hele sitatet...
det handler ikke om å bare stå på krava, det handler jo også om å sørge for at andre etter deg ikke blir behandlet like dårlig !

hvis alle hadde vært som deg og ikke sagt i fra, hvordan hadde verden vært da ?
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Det som er litt ille er at han har stillingsannonser ute der han søker flere medarbeidere... Så den er litt ulogisk.
Vis hele sitatet...
Først vil jeg anbefale deg å følge de gode rådene du har fått. Selv vil jeg anbefale deg å ta så mye kommunikasjon dere i mellom skriftlig fra nå av. Og ta kopi/printscreen av denne stillingsannonsen! Om han bruker som begrunnelse at han skal nedbemanne så kan jeg love deg at det ikke akkurat ser veldig legitimt ut når du legger en kopi av annonsen på bordet. Ikke si noe til ham om dette, så vil du i et slikt tilfelle fort få en rask og god dom om det havner i retten.

Lykke til!
Har tatt kopi av stillings annonsen som ble lagt ut samme dag som jeg fikk beskjed om at han vurderte og nedbemanne for å å bli kvitt meg.
Litt vanskelig og få alt skriftlig da vi ofte jobber samme skift desværre.
Du bør ikke slutte før du har ny jobb klar, men la heller han sparke deg dersom han finner en grunn som er god nok.
Dersom du sier opp selv så får du 2 måneders karantene fra NAV, mens når du blir sparket så kommer du rett inn og får penger fra oppsigelsedato.
ArbeidsledigProletar
Sitat av LowRider Vis innlegg
Din arbeidsgiver høres ut som ein grepandes kar forresten.
Vis hele sitatet...
En grepa kar er en som har sakene sine på stell, ordentlig type.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Batabusa Vis innlegg
En grepa kar er en som har sakene sine på stell, ordentlig type.
Vis hele sitatet...
Tror santenmeg han preika med "ironi" jeg. Kan vi få en bekreftelse?
Fikk idag en lapp i hylla på jobben at jeg er oppsagt og at oppsigelsestiden min begynte på mandag. Dvs jeg har 14 dager igjen på jobben regnet fra mandag.
Ringte advokaten og hun sa at hun var nogenlunde forbredt på at den kom da sjefen min ikke virket særlig innstilt på og finne en løsning.
Jeg skulle få tygga på saken til fredag om jeg vil dra det for retten eller ikke. Og jeg vet virkelig ikke, er jo i prøvetid så trynefaktor er vel kanskje nok?
Får jo penger fra Nav når jeg blir sagt opp uten at jeg blir noen millionær av den grunnen.....
For sikkerhets skyld, spør bare om det eventuelt ligger noen litt "fysisk" fare der for deg? Er f.eks sjefen aggressiv/voldelig/hissig?

Hvis dèt er tilfellet så kan han jo risikere å få kroken på døra i å drive næring i fremtiden, evt arbeidslivet generelt, ingen som vil ha en gretten, sur gammal mann.
Sist endret av aeon_illuminate; 6. mars 2012 kl. 18:26.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Fikk idag en lapp i hylla på jobben at jeg er oppsagt og at oppsigelsestiden min begynte på mandag. Dvs jeg har 14 dager igjen på jobben regnet fra mandag.
Ringte advokaten og hun sa at hun var nogenlunde forbredt på at den kom da sjefen min ikke virket særlig innstilt på og finne en løsning.
Jeg skulle få tygga på saken til fredag om jeg vil dra det for retten eller ikke. Og jeg vet virkelig ikke, er jo i prøvetid så trynefaktor er vel kanskje nok?
Får jo penger fra Nav når jeg blir sagt opp uten at jeg blir noen millionær av den grunnen.....
Vis hele sitatet...
Tja hva har du å tape? Slik jeg ser det ingenting. Fagforeningen kjører saken for deg - vinner du så får du se på det som jackpot. Taper du så har du ikke mistet noe du ikke allerede har mistet.

Advokaten til fagforeninga kjører nok ikke saken om hun tror det er totalt nytteløst. Sålenge advokaten mener du har et ok case så kjør sak. Husk at jo lengre tid det går før saken når retten og dom jo større blir jackpotten din når du vinner. Og skulle det verste skje at du taper så har du jo alt mistet jobben - sjefen din kan ikke gjøre noe verre enn det likevel.

Lykke til uansett hva du går for.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Får jo penger fra Nav når jeg blir sagt opp uten at jeg blir noen millionær av den grunnen.....
Vis hele sitatet...
Ikke stol på det du.. Jeg ble også sagt opp for et år siden. Fikk IKKE penger fra nav før det hadde gått to måneder. Klaget dette til nav, som har behandlet dette i tre instanser, sist i trygderetten.. Jeg fikk IKKE medhold!
Så to måneder uten økonomisk støtte måtte jeg nok godta...
Kjør sak du! Ikke la deg overkjøre av sjefen din!
Lykke til uansett hva du finner på.
Gammel Traver
lockhead's Avatar
Faen som jeg hater slike hjerneskadde sjefer, han høres jo tvers igjennom miss ut.
Hadde jeg stått i dine sko hadde jeg tatt det til retten at once! Ingen ting å tape, bortsett fra en pen pengesum vist du vinner, noe jeg vil tro du gjør. Desutten føles det bra å fucke tilbake når noen fucker med deg. Han fortjener rettsak..
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Fikk idag en lapp i hylla på jobben at jeg er oppsagt og at oppsigelsestiden min begynte på mandag. Dvs jeg har 14 dager igjen på jobben regnet fra mandag.
Ringte advokaten og hun sa at hun var nogenlunde forbredt på at den kom da sjefen min ikke virket særlig innstilt på og finne en løsning.
Jeg skulle få tygga på saken til fredag om jeg vil dra det for retten eller ikke. Og jeg vet virkelig ikke, er jo i prøvetid så trynefaktor er vel kanskje nok?
Får jo penger fra Nav når jeg blir sagt opp uten at jeg blir noen millionær av den grunnen.....
Vis hele sitatet...
I mine øyne er ikke dette noe å tenke over engang. Nå står selvfølgelig ikke jeg i dine sko, så jeg vet ikke hvordan du stiller deg til dette.
Men som nevnt over her, så blir jo saken kjørt gjennom fagforbundet, så det vil jo ikke bli noen økonomisk byrde for deg personlig. Kan tvert imot ende opp med at det blir en økonomisk opptur på sikt.
Selv om det kanskje ikke er snakk om enorme summer, så syntes jeg at toppen av kransekaka UANSETT vil være at dersom du vinner (noe du nesten garantert vil gjøre), så vil sjefen din se ut som en forbanna fjott etterpå. Tror den følelsen er ubetalelig!

Uansett, lykke til!
For all del, kjør saken! Vil gjerne høre at du har satt den sjefen på plass
Støtter resten..
Ville tatt det til retten så han kanskje lærer...
la dem ta saken så langt di klarer, du taper ingenting da du allerede har mista jobben, NAV skal man ikke stole på da de roter noe villt med alt som er av papir møller....

kjør på og oppdater oss gjerne
Enig med de andre som sier kjør sak. Det meste av jobben blir gjort for deg allikevel, og du har ingenting å tape.

Jeg reagerer litt på at oppsigelsen din ble lagt i en hylle også. Det er ikke i tråd med arbeidsmiljøloven. Den skal leveres personlig, eller sendes rekommandert til din hjemadresse. 14 dagers oppsigelse gjelder hvis dere har avtalt prøvetid. Hvis ikke gjelder en måned.

Sett deg litt inn i paragraf 15 i arbeidsmiljøloven. Sikkert masse å finne som arbeidsgiver har bommet på.

http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#15-1
Sist endret av gsxr600; 6. mars 2012 kl. 19:22.
Er i prøvetiden min og ble lagt i hylla på jobben så.
Vet ikke helt hva jeg vinner på og ta det til retten, og bli dømt tilbake i jobben vil jo sikkert ikke være noe videre hyggelig uansett. Har ikke lyst til å ha en jobb hvor sjefen følger deg med argus øyne for å finne den minste feil som grunn til oppsigelse.
For det første skal du ta dette videre for å vise sjefen at vedkommende tar feil og at du ikke lar deg bli behandlet slik. For det andre så er du allerede sagt opp, og selv om du vinner saken vil du ikke måtte tilbake dit og jobbe igjen.

Hva var begrunnelsen for oppsigelsen?
Sitat av nomore Vis innlegg
Hva var begrunnelsen for oppsigelsen?
Vis hele sitatet...
Står vel klart i første innlegg?

Angående penger fra nav.. Kjører du ikke sak / bestrider oppsigelsen er jeg ganske sikker på at du ikke får
økonomisk hjelp før etter karantenetiden på 8 uker...
Reglene i Oslo er vel neppe mye snillere enn her på bygda?
Sist endret av woff; 6. mars 2012 kl. 20:12.
Grunnen til at eg spør er at i førsteposten så truet arbeidsgiver med oppsigelse med grunnlag i fravær, mens det og er nevnt oppsigelse med grunnlag i nedbemanning.

Ingen av disse er gyldige begrunnelser, og trådstarter kan dermed trygt kreve oppsigelsen ugyldiggjort og fortsatt jobbe der, til han har funnet nytt arbeid.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Er i prøvetiden min og ble lagt i hylla på jobben så.
Vet ikke helt hva jeg vinner på og ta det til retten, og bli dømt tilbake i jobben vil jo sikkert ikke være noe videre hyggelig uansett. Har ikke lyst til å ha en jobb hvor sjefen følger deg med argus øyne for å finne den minste feil som grunn til oppsigelse.
Vis hele sitatet...
husk at det aller viktigste for deg er å vinne rettssaken. For det betyr fort en hel årslønn utbetalt på en gang til deg. Kanskje opp mot 18 måneders lønn om det tar lang tid før saken kommer opp.

Selv om du vinner rettssaken er du på ingen måte pliktig til å gå tilbake til jobben din - og du kan også ta erstatningen du får ved seier men si at du føler klimaet som har utviklet seg mellom dere ikke innbyr til at du ønsker å ta jobben likevel. Pengene blir dine uansett.

og i mellomtiden frem mot rettsaken så kan du jo bare skaffe deg en annen jobb så tjener du penger og kan bruke mesteparten av erstatningen fra arbeidsretten til horer og brennvin -siste rest av penga kan du jo bare sløse vekk
Sist endret av random67489; 6. mars 2012 kl. 20:21.
Gammel Traver
lockhead's Avatar
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Er i prøvetiden min og ble lagt i hylla på jobben så.
Vet ikke helt hva jeg vinner på og ta det til retten, og bli dømt tilbake i jobben vil jo sikkert ikke være noe videre hyggelig uansett. Har ikke lyst til å ha en jobb hvor sjefen følger deg med argus øyne for å finne den minste feil som grunn til oppsigelse.
Vis hele sitatet...
Du blir jo ikke dømt til noe som helst!

Arbeidsgiver blir dømt til a: betale det du skulle tjent fra oppsigelsesdato til rettsak slutt, det kan fort bli noen kroner.. b: du KAN begynne å jobbe der igjen men hvem gidder det.

Du vinner spenn, masse spenn. La oss si det tar 6mnd å få saken opp i retten, 20.000x6=120.000,- Det gjør det i mine øyne til et lettvalg, i tillegg til at du får gidd arbeidsgiver en lærepenge...
Som regel tar det ca 1 år før en slik sak blir kjørt.
Så du kan jo doble det regnestykket lockhead - og ofte tar det opp mot 18 måneder eller noe mer.
Knus på ts du har alt å vinne og ingenting å tape.
Sitat av woff Vis innlegg
Ikke stol på det du.. Jeg ble også sagt opp for et år siden. Fikk IKKE penger fra nav før det hadde gått to måneder. Klaget dette til nav, som har behandlet dette i tre instanser, sist i trygderetten.. Jeg fikk IKKE medhold!
Så to måneder uten økonomisk støtte måtte jeg nok godta...
Kjør sak du! Ikke la deg overkjøre av sjefen din!
Lykke til uansett hva du finner på.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det bare gjaldt om man sa opp selv?
Men har ikke sjefen tenkt å ansette nye?

På arbeidsplassen min ble nettopp 50 stykk sagt opp, og vi fikk vite fra fagforbundet at så lenge folk har blitt sagt opp kan ikke arbeidsgiver ansette nye innen ett år.. Med mindre de som er sagt opp får tilbud om å få jobben tilbake først. Så her har vel ikke arbeidsgiver lov til å ansette nye?

Dette gjelder ved nedbemanning, hadde det vært en annen grunn til oppsigelsa (som fravær, dårlig innsats, e.l i prøvetida) kunne de ansatt nye. Men ved nedbemanning har har såvidt jeg har forstått ikke lov til å ansette nye.
Sist endret av Hobby; 6. mars 2012 kl. 20:56.
Dersom bedriften er medlem i et fagforbund og de fleste ansatte også er medlem i samme forbund, så har man som regel en tariff som regulerer ansettelsesforhold, og da ofte med bedre vilkår enn arbeidsmiljøloven. Sjefen til trådstarter slår meg ikke akkurat som en type som ville organisert bedriften sin, så eg tipper tariffvilkår er noe man kan se langt etter.
Begrunnelsen som står på oppsigelseslappen (som forøvrig er skrevet med rosa tusj! oppfinsomt!)
Står det at grunnet dårlige tider og usikre økonomiske tider ser han seg nødt til å nedbemanne og at de derved finner det nødvendig og si meg opp
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Begrunnelsen som står på oppsigelseslappen (som forøvrig er skrevet med rosa tusj! oppfinsomt!)
Står det at grunnet dårlige tider og usikre økonomiske tider ser han seg nødt til å nedbemanne og at de derved finner det nødvendig og si meg opp
Vis hele sitatet...
Hvis dette og det med at han har utslyst nye stillingsannonser stemmer, står du så sterkt at han ikke har NUBBESJANS i en eventuell rettsak. KJØR PÅ.
Soleklar seier. I en evt. sak må han da bevise at han ikke har ansatt andre i mellomtiden.
Bare snakk med din advokat slik at ting blir gjort korrekt i henhold til tidsfrister etc. Mener bestemt at du må gi skriftlig tilsvar. Enten endt rekomandert eller levert personlig der du informerer sjefen at du bestrider oppsigelsen. Men detaljene vet jo advokaten din.
Advokaten min har så vidt jeg vet bedt han gi meg en ny oppsigelse, da den ikke fulgte x antall krav og skrevet med rosa tusj og uten noe stempel eller navn eller diverse andre ting gjorde at den overhodet ikke var gyldig. Men blir å kjøre sak på det ja. Vi har daterte finn annonser fra han hvor han fortsatt søker etter merkelig nok etter en stengeansvarlig som han nettopp ble nødt til å si opp pga nedbemmaning. Så tror vi nok vet at det ikke var grunnen. Advokaten min sa at jeg burde vurdere og sykemelde meg i mellomtiden for å hindre at konflikten eskalerer.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Advokaten min har så vidt jeg vet bedt han gi meg en ny oppsigelse, da den ikke fulgte x antall krav og skrevet med rosa tusj og uten noe stempel eller navn eller diverse andre ting gjorde at den overhodet ikke var gyldig. Men blir å kjøre sak på det ja. Vi har daterte finn annonser fra han hvor han fortsatt søker etter merkelig nok etter en stengeansvarlig som han nettopp ble nødt til å si opp pga nedbemmaning. Så tror vi nok vet at det ikke var grunnen. Advokaten min sa at jeg burde vurdere og sykemelde meg i mellomtiden for å hindre at konflikten eskalerer.
Vis hele sitatet...
Kjempeflott at du kjører sak. Jeg skjønner at det er en påkjenning, slike situasjoner er alltid utrolig kjedelig. Men kansje du klarer å få en fjott til å våkne opp, det hadde i så fall vært verd det. Er så mange kjipe arbeidsgivere der ute.
Kjempeflott. Kjør på og vis sjefen hvem som er sjefen.

Et lite tips. I tiden fremover kommer sjefen etter all sannsynlighet til å komme med løgner og rykter om deg og arbeidsforholdet ditt, og ikke minst hvorfor du er uønsket der, hvorfor du er borte i fra jobben og etterhvert hvorfor du ikke jobber der lenger. Dette er typisk slike sjefer, og gjøres for at de som fortsatt jobber der fortsatt skal ha lojalitetsfølelse ovenfor sjefen, og tro at alt er din feil.

For å kvele slike ting ved begynnelsen så sørger du for å ha en eller to kollegaer som du prater med om dette, og forteller om hva som faktisk har skjedd, hva som skjer og hvorfor du gjør som du gjør. Ikke forvent at de slutter for å vise sympati med deg, men på den måten sørger du i det minste for at andre også vet sannheten, og kan komme med fakta når de andre sprer ryktene til sjefen din, når du ikke er der.
Vel nå har vi relativt stort gjennomtrekk nettopp pga sjefen. Har alt hatt 2 stykker som har sagt opp fordi de ikke klarer og komme overens med sjefen. Han er et kapittel for seg selv som flere har store problemer med å svelge. Tror nok ikke han kommer til å prøve og spre rykter da han allerede er ganske mislikt allerede. Men ja, man kan jo lure innimellom på hva han holder på med på den måten han driver på. Eneste trøsten er at han driver med ca 30% tap per mående så regner med at han går konkurs til slutt
Lykke til! Her har du min fulle sympati, flott at du ikke tar i mot driten, men slår tilbake! Du har jo en sterk sak her. Arbeidstakervernet er sterkt i Norge, og du har jo advokaten gjennom fagforbundet ditt.
Å sykemelde deg hørtes også lurt ut, så får han jobbe sent og stenge selv.

Igjen, lykke til! =)
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Vel han tar nok så på vei pga at jeg er stengeansvarlig og vi ikke har opplært flere stenge ansvarlige enda noe som betyr at han må stenge...
Vis hele sitatet...
Hvorfor er akkurat du alltid så fryktelig uheldig med arbeidsgiverne dine, mp3456?
Sitat av 001 Vis innlegg
Hvorfor er akkurat du alltid så fryktelig uheldig med arbeidsgiverne dine, mp3456?
Vis hele sitatet...
Hvis du har svaret så kom med det
Spent på hvordan det går med denne saken jeg

Noe nytt å meddele?
Skjer ikke så mye annet en at jeg sykemeldte meg ut oppsigelsestiden og fikk en veldig sinna sjef på tråden som sa mindre hyggelige ting, men det var vel egentlig forventet.
I tillegg har jeg mistet bestemoren min midt oppi dette så har heldigvis kjæresten som har kommet for og bli boende her noen uker med meg nå.
Ellerså har advokaten sendt meg masse papirarbeid jeg har sendt tilbake og hun skulle ringe så fort hun viste dato for sak men måtte forbrede meg på at det kunne ta en stund sa hun. Hun var også mildt sagt sjokkert over det sjefen hadde sagt til meg over telefon og ringte han faktisk opp og sa at om han ikke ga seg meg sånt nå så ville hun be meg annmelde han for trakkasering. Etter det har det vært helt tyst fra han.
Du er virkelig uheldig. Kondolerer.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
WAY TO GO! Vi trenger slike som deg for å sette på plass makt syker fuckers som kun vil herje med sine ansatte! Jeg kondolerer på det sterkeste også, og lykke lykke til! "varme tanker til dere"
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Kondolerer, og håper tingene årn'er seg for deg veldig fort (:. Denne sjefen må jo være tvers igjennom ond, lurer nesten på hvordan han ikke ble gjennomskuet tidligere...
Sitat av woff Vis innlegg
Ikke stol på det du.. Jeg ble også sagt opp for et år siden. Fikk IKKE penger fra nav før det hadde gått to måneder. Klaget dette til nav, som har behandlet dette i tre instanser, sist i trygderetten.. Jeg fikk IKKE medhold!
Så to måneder uten økonomisk støtte måtte jeg nok godta...
Kjør sak du! Ikke la deg overkjøre av sjefen din!
Lykke til uansett hva du finner på.
Vis hele sitatet...
Karantene eller ikke kommer an på grunnen til at du ble sagt opp. Var det din feil at du ble sagt opp, og det er gyldig grunnlag for oppsigelsen, så er det åtte uker karantene.
Jeg fikk penger fra nav fra første dag, ettersom advokaten min skrev brev til nav om saken og at det ikke var en gyldig oppsigelse.
yep, det var absolutt ikke ment til deg det der mp34567

I ditt tilfelle er det jo også viktig å ta saken videre, rett og slett for å få det bevist & "on the record" at det var en urettmessig oppsigelse, ellers kunne nok NAV ha lagd vanskeligheter. Nå virker det jo ganske soleklart at det var urettmessig i ditt tilfelle, men hvis du IKKE hadde tatt saken videre ville det nok lett ha kunnet gå som for Woff.

Samtidig må jeg jo si at det er litt morsomt å se hvor utrolig tett i nøtta denne tidligere arbeidsgiveren din er... Hvis han vil si opp deg "pga nedbemanning" har han jo virkelig skutt seg selv i foten, da må han klare seg uten den ene låseansvarlig-stillingen i et års tid.
Sist endret av atomet; 16. mars 2012 kl. 11:07.
Sitat av atomet Vis innlegg
yep, det var absolutt ikke ment til deg det der mp34567

I ditt tilfelle er det jo også viktig å ta saken videre, rett og slett for å få det bevist & "on the record" at det var en urettmessig oppsigelse, ellers kunne nok NAV ha lagd vanskeligheter. Nå virker det jo ganske soleklart at det var urettmessig i ditt tilfelle, men hvis du IKKE hadde tatt saken videre ville det nok lett ha kunnet gå som for Woff.

Samtidig må jeg jo si at det er litt morsomt å se hvor utrolig tett i nøtta denne tidligere arbeidsgiveren din er... Hvis han vil si opp deg "pga nedbemanning" har han jo virkelig skutt seg selv i foten, da må han klare seg uten den ene låseansvarlig-stillingen i et års tid.
Vis hele sitatet...
Vel han har alt ansatt en ny låseansvarlig som er under opplæring....
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Jeg fikk penger fra nav fra første dag, ettersom advokaten min skrev brev til nav om saken og at det ikke var en gyldig oppsigelse.
Vis hele sitatet...
Stå på. Denne saken viser i alle fall viktigheten av å være fagorganisert. Derfor håper jeg du kjører denne saken videre og ikke gir deg. Om ikke for deg selv, så gjør det for de andre som jobber der nå samt andre som kommer etter deg.
Jeg er nyskjerrig på hvem denne arbeidsgiveren er jeg... Men det å henge han ut på nFF er kanskje ikke sjakktrekk da du skal i rettssak mot ham. :-p
Synes faktisk det er frekt å spørre som slikt bernagchen.
Hvem arbeidsgiver er betyr ikke noe i forhold til de spørsmålene ts hadde.
Frekt å spørre? Nå må du gi deg. Er nok flere som gjerne vil vite hvem dette er så de slipper å måtte kaste bort tid på personen. Men om det er lov eller lurt å legge ut navnet er en annen sak...