Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3662
Hei!

Tenker litt på disse 2 medikamentene, har brukt Apodorm ei stund før jeg gikk over til Mogadon.

Så har lest litt rundt på disse 2, og det er jo forskjellige meninger.
F. eks:

Apodorm har halveringstid på 18-28 timer, mens Mogadon har 21-28 timer, så Mogadon har 3 timer lengere halveringstid. Noen som har innspill?

Apodorm: Hver tablett inneh.: Nitrazepam 5 mg, laktose, hjelpestoffer.
Mogadon: Hver tablett inneh.: Nitrazepam 5 mg, laktose 301 mg, hjelpestoffer.

Apodorm: Proteinbinding: 85-90%.
Mogadon: Proteinbinding: Ca. 85% av uomdannet nitrazepam.

Apodorm: Utskillelse: Vesentlig i urin som metabolitter, ca. 1-2% uendret.
Mogadon: Utskillelse: Nitrazepam og metabolitter utskilles vesentlig i urinen, og bare små mengder i feces.

Apodorm: Virkningsmekanisme: Bindes til spesifikke benzodiazepinreseptorer i hjernen og forsterker normal transmisjon av GABA. GABA hemmer transmisjon av viktige signalsubstanser slik at nevronal hemming oppnås. Demper områdene i hjernen med betydning for emosjonelle reaksjoner og beskytter dermed innsovningsmekanismen mot impulser. Muskelrelakserende effekt medieres via spinale synaptiske reflekser. Overveiende sedativ og antikonvulsiv virkning.
Mogadon: Ser ingenting om virkningsmekanismen?

Hva er det som skiller disse 2 legemidlene egt?
Og opplever noen her forskjellige effekter på disse legemidlene?

Når jeg fikk Apodorm hos min fastlege, sa han nei når jeg spurte om Mogadon, spurte hvorfor, men fikk ikke noe svar.
Så jeg tenker at noe forskjell må det være. Føler selv at jeg trenger mindre dosering på Mogadon, kontra Apodorm.
Mogadon og Apodorm ser ganske like ut i Felleskatalogen, men det kan se ut som at Mogadon gjør litt mer enn å kun være benzodiazepinderivat, bl.a. at den binder seg til reseptorer i hjernen som forsterker GABA, som gir en generell hemning av sentralnervesystemet.
Sist endret av BoleIvars; 6. mai 2018 kl. 00:47.
Etter nærmere undersøkelser har jeg funnet ut dette om Apo og Moga:

Mogadon
Virkestoff er nitrazepam 5 mg
Hjelpestoffer er laktose, maisstivelse, magnesiumstearat

Apodorm
Virkestoff er nitrazepam. Hver tablett inneholder 2,5 mg eller 5 mg nitrazepam.
Andre innholdsstoffer er laktose, magnesiumstearat, maisstivelse, hypromellose (E 464), mikrokrystallinsk cellulose (E 460) og talkum.

Noen som kan eller vet noe nærmere om hvordan dette påvirker legemidlene?
Sist endret av svartemaja; 8. mai 2018 kl. 11:47.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For meg virker det som det er samme greiene. Går på mogadon selv og blir tilbudt apodorm som byttemedesin hos apoteket hver gang pga dette er billligere! Trodde ikke apotekere kunne fritt bytte medesiner om di ikke var like?
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Synonympreparater er legemidler som har samme medisinske virkning, og de skal være identiske. De aller fleste medisinene vi har i norge har to eller flere produsenter/legemiddelfirma, man blir ofte tilbudt det billigste alternativet når man er på apoteket.

Eneste som skal være forskjellen er fyll/bindestoffer i tabletten eller kapselen, virkestoffet skal være nøyaktig det samme. Det er flere som hevder de merker forskjell på produsentene, om en tablett er mer effektiv/kraftig enn en tablett fra et annet legemiddelfirma. Man kan også spørre seg hvorfor enkelte legemiddelfirmaer markedsfører to versjoner av nøyaktig det samme(eksempelvis vival og stesolid fra actavis)

Jeg har mange ganger lurt på det samme som TS, men har aldri funnet ut av dette
Mogadon og Apodorm inneholder det samme virkestoffet og kommer fra 2 forskjellige produsenter. At det er oppgitt forskjellig halveringstid kommer nok av at de ulike selskapene har egne studier som de baserer tallene på. På samme måte som man kan sikkert finne små forskjeller i halveringstid på alle legemidler hvis du bruker forskjellige kilder.

Som regel vil ikke fyllstoff ha noe å si for forskjellen mellom ulike generika, men i noen svært få tilfeller kan det kanskje være at man merker forskjell. Men som regel er nok "forskjellene" flere mener å merke nocebo/placebo.

Tilfellet med Vival og Stesolid har en historisk grunn. Der var det tidligere to forskjellige produsenter, men så ble det ene selskapet kjøpt opp, og man fortsatte markedsføringen av begge to siden kundene var vant til at det fantes to preparat. I tillegg mener jeg å kan huske at den ene hadde høyere styrke enn den andre, men nå er de jo i samme i styrke. Vival og Stesolid er i motsetning til andre generika helt like og blir lagd på samme fabrikk. Jeg har hørt folk si at de merker forskjell mellom disse to også, men siden det er fysisk umulig har de nok klart å lure seg selv til akkurat det.

Det er viktig å huske at felleskatalogteksten kommer fra produsenten selv, og at de aldri vil skrive noe som de selv ikke har belegg for å skrive, altså at de har en studie. Det kan derfor være en relativt dårlig kilde å bruke hvis man vil vite noe mer enn det absolutte minimum om et preparat.
Mogadon og apodorm er det samme, men tror det er mer sukker i mogadonene, de er jo svære, så kanskje sukkeret hjelper på opptaket, idk. Jeg har hørt folk si mogadoner er "bedre". Men det er altså akkurat samme stoff i de. Skulle gjerne spist litt av en eller den andre, samma for meg. Nitrazepam er bra greier for meg.

s
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av kmsc Vis innlegg
Synonympreparater er legemidler som har samme medisinske virkning, og de skal være identiske. De aller fleste medisinene vi har i norge har to eller flere produsenter/legemiddelfirma, man blir ofte tilbudt det billigste alternativet når man er på apoteket.

Eneste som skal være forskjellen er fyll/bindestoffer i tabletten eller kapselen, virkestoffet skal være nøyaktig det samme. Det er flere som hevder de merker forskjell på produsentene, om en tablett er mer effektiv/kraftig enn en tablett fra et annet legemiddelfirma. Man kan også spørre seg hvorfor enkelte legemiddelfirmaer markedsfører to versjoner av nøyaktig det samme(eksempelvis vival og stesolid fra actavis)

Jeg har mange ganger lurt på det samme som TS, men har aldri funnet ut av dette
Vis hele sitatet...
Dette har jeg også undret og fundert mye på.
Om man legger til grunn den informasjon som er å finne i Felleskatalogen og velger ut det som tilsynelatende er 3 stk generisk like medikamenter som alle står oppført med en felles nevner. Alle inneholder samme hovedingrediens (Aktivt virkestoff) i dette tilfellet " Diazepam"
Selges i norge under navn som feks"Vival,Stesolid og Valium"
Og selv om disse 3 problemfritt skal kunne bli gitt som 100 % likeverdige medikamenter så er det alikavell flere skilnader i hvordan f.eks Stesolid og Valium omtales i forhold til bruksområder og hvordan tilsynelatende 2 identiske medikamenter må beskrives med små,men alikavell flere skilnader i Felleskatalogen. Om virkestoffet er 100 % identisk,men Har små ulikheter i hvordan de virker i kroppen vår og hvordan de brytes ned eller metaboliseres og omdannes til andre Benzodiasepiner.
Eksvis er omtalene av dette godt synlig ved å legge teksten for Valium og Stesolid side ved side.
Så om virkestoffet er likt da er det kun fyllstoffene i igjen som kan være med på å endre hvordan virkestoffet sammen med de ulike sammensetninger av fyllstoffer og hvor stor % vis andel av disse som skal agere sammen med virkestoffet.
Men igjen,om det er slik at ulike fyllstoffer kan endre på hvordan hoved ingrediensen "virkestoffet " fungerer så blirdet en selvmotsigelse at alle 3 skal være generisk like og fritt kunne brukes om hverandre og at det er små men fullt ut forskjeller under detaljert omtale av de 3 medikamentene.
Som skal være like ????
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Ferdig Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mogadon? Sloss ikke han stadig vekk med Godzilla?