Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1018
Hei! Jeg har som sikkert mange andre ventet spent på de nye passene.

De har blitt utsatt gang på gang, og nå sies det at de kommer "høsten 2018". Jeg tviler sterkt på dette, men er det noen som tror de kommer i høst?

Passet mitt går ut April 2019, og jeg håper virkelig jeg kan få det nye designet når jeg fornyer da. Eller kanskje det også er en urealistisk forventning
Har ingen anelse om når de kommer ut, men lurer på en ting nå som jeg er gjort oppmerksom på at det kommer nye pass:
Blir dette ny standard innen EU/EØS sonen? Må si jeg synes de ser durende kjedelig ut på utsiden.
Sitat av Goyhest Vis innlegg
Har ingen anelse om når de kommer ut, men lurer på en ting nå som jeg er gjort oppmerksom på at det kommer nye pass:
Blir dette ny standard innen EU/EØS sonen? Må si jeg synes de ser durende kjedelig ut på utsiden.
Vis hele sitatet...
Nä, standarden inom EU/Schengen är att passet är i guld och rött, samt en text där det står f.e.x. "Europeiska unionen" på i landets egna språk, vilket är den gemensamma nämnaren.

Norge är inte med i EU och därför ser passet annorlunda ut. Även Kroatiens pass skiljer sig ut och är i svart av någon märklig grund, trots att landet är med i EU: https://www.croatiaweek.com/wp-conte.../02/wiki-1.jpg

Däremot kommer ni få nationella ID-kort som är giltiga inom hela schengen och följer standarden. Smidigt att ha i lommeboken om man åker till Europeiska länder. De har samma status som pass inom Schengen. Dessa kort skulle kommit till Norge redan 2013 och är fem år försenade.

Var mycket svårt att skaffa bankkonto i Norge med ett sådant kort, men till slut gick det ann. Norge snickrar många egna regler, trots att landet är med i Schegnen.

Senast jag hörde var att de nya resedokumenten skulle komma ut i april: https://www.abcnyheter.no/reise/2017...-1.-april-2018

En lågoddsare att dem inte kommer till hösten. Norska myndigheter är inte kända för att vara tidseffektiva.

För övrigt tycker jag designen är stilren på de nya norska passen.
Sist endret av Andy_CD; 19. april 2018 kl. 19:20.