Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 8206
Har begynt å leke litt med tanken på å bygge om motorsykkelen min fra "racing" til Street Fighter, da kåpene mine begynner å bære litt preg av alderdom. Men, om dette skal gjøres skikkelig er det ikke bare-bare, da det er mye som må byttes:
  • Frontlykt
  • Styret og festet til dette
  • Instrumentpanel
  • Fester til blinklys fremme
  • (Eventuell catkiller fremme)

Er det noen andre her som har gjort en slik ombygging tidligere, som eventuelt har deler å anbefale? Norske butikker som har deler? Har kun en butikk lokalt her, og de har ikke allverdens utvalg av slike deler. Sykkelen min er forøvrig en Ninja 250R.



Fant ingen bedre bilder, desverre. Ser for meg at det verste vil være å kople opp ny frontlykt og nye instrumenter, så tar gjerne i mot innspill
Koble fremlykt er ikke noe stort problem, det eneste du trenger er el-skjemaet for sykkelen eller ett måleinstrument.
Instrumentpanelet bør heller ikke være no stort problem, men det kommer vell mer an på hva slags løsning du går for.

Hvilke årsmodell er sykkelen?
Trådstarter
Kunne ideelt sett tenkt meg å "bytte instrumenter", slik at jeg slipper å ødelegge de originale. Den er 2008-modell, første år med EX250R.
Trenger du noe annet enn speedometer? Man får speedometer som kobles helt utenom instrumentene som allerede er montert, slik at man slipper å tukle med ledningsnettet.

På min sykkel er det ingen varsellampe for olje eller vann, samt at jeg ikke har turteller.
Ta vare på de originale delene og ikke skjær eller ødelegg de! Da er sykkelen nesten uselgelig. Du har jo ebay som har en hel haug med deler Da også replikaer av originale kåper! 250R vil nok ikke se veldig bra ut som streetfighter, med tanke på størrelsen på motoren da den ikke er så stor.
Trådstarter
Sitat av Oprah Vis innlegg
Trenger du noe annet enn speedometer? Man får speedometer som kobles helt utenom instrumentene som allerede er montert, slik at man slipper å tukle med ledningsnettet.

På min sykkel er det ingen varsellampe for olje eller vann, samt at jeg ikke har turteller.
Vis hele sitatet...
Tja, kanskje ikke. Når det gjelder varsellampene for bensin og olje kan jeg vel kanskje benytte dioder og kople disse på originalekontaktene med strømtyver? Siden disse uansett bare er "lys" fra før. Turtelleren er det sånt sett ikke så farlig med.


Sitat av TheBook Vis innlegg
Ta vare på de originale delene og ikke skjær eller ødelegg de! Da er sykkelen nesten uselgelig. Du har jo ebay som har en hel haug med deler Da også replikaer av originale kåper! 250R vil nok ikke se veldig bra ut som streetfighter, med tanke på størrelsen på motoren da den ikke er så stor.
Vis hele sitatet...
Har kun kuttet av den originale fenderen bak, da den originale ser grusom ut. Denne er nå byttet ut med en uoriginal ferdig en i metall, da det ble tilgjengelig etter at jeg hadde hatt den et par år. Problemet med Ebay er at kvaliteten er ymse, og komplette kåpesett er veldig kostbart nå med tanke på den elendige kronekursen. 250R kan se svært bra ut som SF, spørs bare hvor mye man forandrer. Dette er en 250R:

▼ ... over en uke senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Gratulerer med valget om å gjøre en kjedelig sykkel tøffere.
Dette kan bli en veldig flott sykkel om du gjør ting riktig. Men, det er mange feller å gå i her.
Ting som dette ser bestandig enklere ut før man begynner. Når du begynner å demontere fronten på denne finner du ett lite tonn med ledninger, rele og div braketter som du enten må koble bort, eller gjemme på andre plasser. Det er ikke noe problem å få gjemt bort og ryddet opp i sånt, men ting må gjøres riktig.

Sykkelen du viser bildet av over er tøff, men veien fra det du har til den på bildet er nok lenger en du tror. Jeg sier slett ikka att dette er umulig, bare husk att det er mer jobb en det i utgangspunktet virker som. Sier ikke dette for å være negativ, men jeg ønsker bare du skal ha realistiske planer før du begynner.

Hilsen en som allerede har, og holder på å bygge sykkel.


(PS, det heter bakskjerm, ikke fender. Fender bruker vi i båten. Snakk norsk)
Trådstarter
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Gratulerer med valget om å gjøre en kjedelig sykkel tøffere.
Dette kan bli en veldig flott sykkel om du gjør ting riktig. Men, det er mange feller å gå i her.
Ting som dette ser bestandig enklere ut før man begynner. Når du begynner å demontere fronten på denne finner du ett lite tonn med ledninger, rele og div braketter som du enten må koble bort, eller gjemme på andre plasser. Det er ikke noe problem å få gjemt bort og ryddet opp i sånt, men ting må gjøres riktig.

Sykkelen du viser bildet av over er tøff, men veien fra det du har til den på bildet er nok lenger en du tror. Jeg sier slett ikka att dette er umulig, bare husk att det er mer jobb en det i utgangspunktet virker som. Sier ikke dette for å være negativ, men jeg ønsker bare du skal ha realistiske planer før du begynner.

Hilsen en som allerede har, og holder på å bygge sykkel.


(PS, det heter bakskjerm, ikke fender. Fender bruker vi i båten. Snakk norsk)
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar over at det ikke er bare-bare å skulle få den slik, var bare et eksempel på at disse syklene også kan bli flotte som SF. Jeg har verken kunnskaper eller andre forutsetninger for å ordne en slik catkiller mm. Jeg har bestilt 60mm speedo og turteller som jeg tenkte å få montert på styret, om dette går bra demonterer jeg fronten og bytter lykt. Fronten er separat fra selve instrumenthuset, noe som forhåpentligvis forenkler prosessen litt. Går dette i boks blir neste steg å bytte til enduro-styre. Så får jeg se hvor jeg går derfra.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hvordan går det?
Street fighter er litt passè er det ikke? Pluss at du eksponerer jo en lite fotogen motor.
Fighter'n skal jo være massiv og ha dreiemoment. Ninjaen vil bli "moped med fat bar".

Hva med å lakke opp kåpa, evt. gaffel og felger? Kanskje legge på folie med kul grafikk?
Eller gå for cafèracer look? Da gjør det jo ikke noe om motoren er eksponert.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei! Skal innrømme at denne tråden ble litt glemt bort. Hadde litt problemer med at den nye lykten var for kraftig, slik at sikringen for lysene røk regelmessig, noe som gjorde at det ble lagt litt på hylla. Tidligere i år igjen hadde jeg et trafikkuhell, som resulterte i sykemelding og at det meste av plastikk på sykkelen ble ødelagt - toppen på kransekaken var også en bot på 4000,- for "uaktsom kjøring", på tross av at det ble kjørt under fartsgrensen og vitner bekreftet rolig kjøring.

Men, på grunn av dette måtte jeg bygge om sykkelen, dersom jeg skulle få brukt den. Hele fronten, kåpene, lykt og instrumentpanel var knust, i tillegg var radiator sprukket og styre bøyd. Ordnet ny radiator fra Ebay og nytt styre fra Kawasaki. Ordnet i utgangspunktet en dobbel lykt, som jeg ikke ble helt fornøyd med - den er byttet i en enkel endurolykt fra Ebay nå. Har også skaffet "bar end"-speil og et enkelt speedometer. Kunne tenkt meg et enkelt instrumentpanel med dioder for bensinlampe/motorlampe mm., men har ikke fått ordne dette siden jeg sliter med å forstå stort av koplingsskjemaet for sykkelen. Det originale panelet er knust i fillebiter, så kan desverre ikke se hvor ledningene går på dette. Den ser slik ut per dags dato (litt skitten, men regner med dere overlever det):