Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1238
Hei!

Har gjort et bytte mellom 2 PC’er, og etter å ha mottatt den har jeg oppdaget at produktet ikke tilsvarer bildene jeg ble tilsendt.

Han har også aktivt skjult skader og tatt bilder i vinkler med hensikt å for eksempel skjule en bulk.
Disse skadene ble aldri tatt opp ifra den andre parten.

Har vært veldig ærlig om datamaskinen jeg sendte og oppga riktig informasjon, men det gjorde ikke han.

Begge sendte med post forresten.

Hvilke rettigheter har jeg i denne situasjonen?
Som kjøper har du en undersøkelsesplikt, men om det ikke kan forventes at du kan oppdage feilen (eller ikke har muligheten til å befare), så har du rett til prisavslag eller reparasjon. Det hjelper ikke om selgeren ikke visste om det eller ei. Du har derimot en plikt til å si fra om dette innen rimelig tid. Det er forsåvidt ingen nedre beløpsgrense når det kommer til ting du kan klage på, i motsetning til f.eks. ved boligkjøp.

Hvis selger har unnlatt å fortelle om tilstanden på PCens ytre, så har du en sak. Men om selger har sagt noe sånt som "litt slitasje på kabinettet", og du ikke har fulgt opp og undersøkt dette nærmere, så er det du som har tatt en risiko.

Det kan også tenkes at det er posten som har påført noen av skadene, og i så fall er det de som klagen må rettes mot. Her er det selgeren som må klage, for du ikke er ikke postens kunde i dette tilfellet.
Sist endret av Dyret; 23. mai 2018 kl. 10:28.