Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1558
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Har begynt på Citalopram for ca 2 mnd siden mot sosial angst og panikkanfall. De fungerer veldig bra, men er redd for at hvis jeg begynner å drikke at angsten kommer tilbake. Har holdt meg helt unna siden jeg begynte. Men så er det jo 17.mai i morgen.

Påvirker citalopramen selve alkoholrusen? Hvor mye kan jeg evt. drikke før den har noe effekt på Citalopramen? Vet folk reagerer veldig forskjellig. Noen som kan dele erfaringer?
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå har jo 17. mai kommet og gått, og jeg har ikke gått på citalopram. Men...

Jeg har gått på escitalopram i flere år, og dette skal visst være nokså likt citalopram. Med escitalopram opplevde jeg ingen forskjell på alkoholrusen i forhold til da jeg var umedisinert.

Som du sier, så reagerer folk uansett veldig forskjellig når det kommer til slikt som dette. Det beste du kan gjøre er å lese pakningsvedlegget nøye, og å ta det rolig og kjenne etter når du drikker. Ikke tyll i deg en haug med alkohol på kort tid.
In our practices, we have repeatedly noted that some people experience a marked change in alcohol tolerance during treatment with SSRIs and related drugs. The consequences include disinhibition of violence or sexual behaviour, sometimes with profoundly impaired memory of the event.6,7 The same pattern appears across various SSRIs and venlafaxine, and in case reports from different countries,8 but clinicians do not routinely recognise or consider it. The mechanism is not clear, but the disinhibition from alcohol together with the stimulant effect of most SSRI and related antidepressants might lead to effects not seen with either alone.

https://www.pharmaceutical-journal.c...091677.article

Flere forskjellige personer forteller også at de ikke opplever noen negativ bivirkning. Alkohol fører også til noe forhøyet serotonin-utskillelse, noe som kan føre til lavere nivå av serotonin påfølgende dager. Så vil basert på denne generelt anbefale mot å drikke alkohol, selv om bivirkningene med moderat inntak ikke virker å være for store.
Min erfaring med Antidepressiva, hvor jeg også har drukket alkohol, er med Venlafaxin. Da fikk jeg alltid angst og kaldsvette dagen derpå, til tross for at jeg bare drakk 2-3 halvlitere.
Sist endret av Who?; 18. mai 2018 kl. 19:00.